Eert uw vader en uw moeder

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:Er posten hier ook velen die aangeven Hem lief te hebben. Verder is er een grote derde groep, waarvan men niet weet of het nu schapen of bokken zijn....
Ik wil hier toch nog wel even op ingaan, hoewel off-topic.

We zitten hier op een theologisch discussieforum en niet op een getuigenisforum.
Eén van de forumregels luidt "om inhoudelijk te discussiëren niet op de persoon te spelen". Argumenten hebben waarde wanneer ze uit Gods Woord of de belijdenisgeschriften komen; niet omdat iemand met een indrukwekkend zelfgetuigenis ze aandraagt.
Binnen dat kader is het uiteraard wel toegestaan maar zeker niet verplicht om persoonlijke getuigenissen af te leggen.

Als je toch persoonlijke ontboezemingen wilt doen, moet je een paar zaken bedenken:
1) Er zijn heel wat anonieme meelezers. Ik vernam juist van onze administrators dat we gemiddeld 685 unieke bezoekers per dag hebben (zoekbots niet meegerekend). In het (recente) verleden zijn er problemen geweest met die anonieme meelezers t.o.v. de onthulling van mensen op dit openbare forum.
2) Niet alle forummers hangen dezelfde geloofsvisie aan. Wat voor jou dus een mooi getuigenis is, kan voor iemand anders een oorzaak zijn om je keihard af te rekenen.

Kortom: door je persoonlijk op te stellen, stel je je kwetsbaar op en helaas kunnen we niet altijd voorkomen, dat daar misbruik van gemaakt wordt. Overigens heeft niet iedereen een even kwetsbare positie, waarbij (redelijke) anonimiteit gewenst is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:Er posten hier ook velen die aangeven Hem lief te hebben. Verder is er een grote derde groep, waarvan men niet weet of het nu schapen of bokken zijn....
In de lijn van de apostelen en de DL gaan we ervan uit dat het schapen zijn, tenzij het tegendeel uit de vruchten blijkt.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Ariene »

Ik las net dat er heel wat reacties gekomen zijn op mijn posting.

De vraag die ik stelde was om duidelijk te krijgen of er gesproken werd vanuit theorie of beleving.

Ik merk nl. dat hier ook mensen posten die het theoretisch allemaal precies weten, maar er geen persoonlijke kennis aanhebben.
Natuurlijk is het goed om ook dán hiet te posten, maar het kan soms een vertekend beeld van de werkelijkheid geven.

Ik vroeg het omdat het voor mij een strijd is.
Toen de Heere net in mijn leven kwam, ervaarde ik inderdaad de diepere liefde. Misschien wel juist dat drievoudige snoer.
Toch is mij altijd een té rooskleurig beeld voor gehouden.
In de zin van "Als je een kind van God ben kan je pas écht liefhebben"

Ik zal eerlijk zeggen, ook na ontvangen genade, zit ik er nog véél te véél zelf tussen!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Erasmiaan »

Ariene schreef:Ik las net dat er heel wat reacties gekomen zijn op mijn posting.

De vraag die ik stelde was om duidelijk te krijgen of er gesproken werd vanuit theorie of beleving.

Ik merk nl. dat hier ook mensen posten die het theoretisch allemaal precies weten, maar er geen persoonlijke kennis aanhebben.
Natuurlijk is het goed om ook dán hiet te posten, maar het kan soms een vertekend beeld van de werkelijkheid geven.

Ik vroeg het omdat het voor mij een strijd is.
Toen de Heere net in mijn leven kwam, ervaarde ik inderdaad de diepere liefde. Misschien wel juist dat drievoudige snoer.
Toch is mij altijd een té rooskleurig beeld voor gehouden.
In de zin van "Als je een kind van God ben kan je pas écht liefhebben"

Ik zal eerlijk zeggen, ook na ontvangen genade, zit ik er nog véél te véél zelf tussen!
Andere mensen, daaraan twijfelen we, maar aan ons zelf, absoluut niet!
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Ariene »

Erasmiaan schreef:
Ariene schreef:Ik las net dat er heel wat reacties gekomen zijn op mijn posting.

De vraag die ik stelde was om duidelijk te krijgen of er gesproken werd vanuit theorie of beleving.

Ik merk nl. dat hier ook mensen posten die het theoretisch allemaal precies weten, maar er geen persoonlijke kennis aanhebben.
Natuurlijk is het goed om ook dán hiet te posten, maar het kan soms een vertekend beeld van de werkelijkheid geven.

Ik vroeg het omdat het voor mij een strijd is.
Toen de Heere net in mijn leven kwam, ervaarde ik inderdaad de diepere liefde. Misschien wel juist dat drievoudige snoer.
Toch is mij altijd een té rooskleurig beeld voor gehouden.
In de zin van "Als je een kind van God ben kan je pas écht liefhebben"

Ik zal eerlijk zeggen, ook na ontvangen genade, zit ik er nog véél te véél zelf tussen!
Andere mensen, daaraan twijfelen we, maar aan ons zelf, absoluut niet!
Gelukkig niet Erasmiaan!
Ik hoop van harte jij ook niet.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Erasmiaan »

Ariene schreef:Gelukkig niet Erasmiaan!
Ik hoop van harte jij ook niet.
:nonnon

Ik reageer maar niet meer.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Marnix »

wat is nou je probleem? Dat we niet aan ons eigen geloof twijfelen? Of dat we wel aan anderen twijfelen?

De vraag die we sowieso altijd moeten stellen is: Waarom twijfelen we wel of niet? Twijfel kan terecht zijn maar kan ook van de duivel komen. Niet twijfelen kan terecht zijn maar ook van de duivel komen, die altijd twijfel probeert te zaaien.

Iemand kan terecht niet twijfelen, iemand kan onterecht niet twijfelen, iemand kan terecht twijfelen en iemand kan onterecht twijfelen.

Daarom is je reactie wat onduidelijk, wat wil je er precies mee zeggen, waar gaat het om? Zo'n algemeen statement is vrij zinloos als je niet definieert wat die twijfel inhoudt, of die terecht is of niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:wat is nou je probleem? Dat we niet aan ons eigen geloof twijfelen? Of dat we wel aan anderen twijfelen?

De vraag die we sowieso altijd moeten stellen is: Waarom twijfelen we wel of niet? Twijfel kan terecht zijn maar kan ook van de duivel komen. Niet twijfelen kan terecht zijn maar ook van de duivel komen, die altijd twijfel probeert te zaaien.

Iemand kan terecht niet twijfelen, iemand kan onterecht niet twijfelen, iemand kan terecht twijfelen en iemand kan onterecht twijfelen.

Daarom is je reactie wat onduidelijk, wat wil je er precies mee zeggen, waar gaat het om? Zo'n algemeen statement is vrij zinloos als je niet definieert wat die twijfel inhoudt, of die terecht is of niet.
Het gaat niet over we maar het ging over Ariene. En daar is inmiddels per pb al over getiept. Dus ik heb geen behoefte om op jouw bijdrage in te gaan.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:Er posten hier ook velen die aangeven Hem lief te hebben. Verder is er een grote derde groep, waarvan men niet weet of het nu schapen of bokken zijn....
In de lijn van de apostelen en de DL gaan we ervan uit dat het schapen zijn, tenzij het tegendeel uit de vruchten blijkt.
Goed antwoord, mijn vriend Tiberius. Hoop dat allen hier dat dan ook metterdaad doen.

Mijn discussie hier was niet zozeer gericht op een bepaalde persoon (als in Tiberius), het was meer gericht op het feit dat, als we hier op Refoforum al niet durven getuigen voor Hem, hoe zal het zijn als in de toekomst de duimschroeven door de vervolgers toegepast worden?

Maar in de gereformeerde gezindte zijn we in de slechte gewoonte gevallen om niet van ons geloof te willen of durven getuigen... En daar moeten we tegen strijden.

Voorbeelden: Gebed in het openbaar, een naaste die vloekt, onze bezigheid op zondag tegenover de wereld, enz. We moeten met woord en daad hem belijden, in alles wat we doen.

Zo is onze dagelijkse arbeid ook, als het goed is, op Hem gericht, en niet gewoon omdat we ons dagelijk brood moeten verdienen.

ps: Tib, misschien wil je deze discussie even afsplitsen tot een nieuw onderwerp: "Onze geloofsgetuigenis metterdaad"

Dank je.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door albion »

Bert Mulder schreef:
Voorbeelden: Gebed in het openbaar, een naaste die vloekt, .....
Deze voorbeelden zeggen (naar mijn mening) niets over bekeerd zijn.
Het is erg om te zeggen, maar vloeken op een reformatorische school is geen uitzondering.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Ariene »

albion schreef:
Bert Mulder schreef:
Voorbeelden: Gebed in het openbaar, een naaste die vloekt, .....
Deze voorbeelden zeggen (naar mijn mening) niets over bekeerd zijn.
Het is erg om te zeggen, maar vloeken op een reformatorische school is geen uitzondering.
Daar ging het Bert vlg mij niet helemaal om.

Het is meer het feit dat wanneer hier je al geen getuigenis wil geven van je geloof, wanneer doe je het dan wel?

Maar nu kan het soms wel makkelijker zijn om te getuigen t.o. een buitenstaander dan je geloofsgenoot.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:Mijn discussie hier was niet zozeer gericht op een bepaalde persoon (als in Tiberius), het was meer gericht op het feit dat, als we hier op Refoforum al niet durven getuigen voor Hem, hoe zal het zijn als in de toekomst de duimschroeven door de vervolgers toegepast worden?

Maar in de gereformeerde gezindte zijn we in de slechte gewoonte gevallen om niet van ons geloof te willen of durven getuigen... En daar moeten we tegen strijden.

Voorbeelden: Gebed in het openbaar, een naaste die vloekt, onze bezigheid op zondag tegenover de wereld, enz. We moeten met woord en daad hem belijden, in alles wat we doen.

Zo is onze dagelijkse arbeid ook, als het goed is, op Hem gericht, en niet gewoon omdat we ons dagelijk brood moeten verdienen.
Met deze uitspraken ben ik het van harte eens.

Wat schieten we allen in alles tekort......
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Rens »

Ariene schreef:
Maar nu kan het soms wel makkelijker zijn om te getuigen t.o. een buitenstaander dan je geloofsgenoot.
kan ik me wel wat bij voorstellen, omdat je tussen geloofsgenoten al heel snel wordt afgerekend dan wel ter verantwoording wordt geroepen dan wel in twijfel wordt getrokken over een getuigenis van je bekeerd-zijn.................en dat is niet bepaald van-horen-zeggen, maar eigen ervaring.

en dan niet alleen door geloofsgenoten, maar ook door de Ds. in twijfel getrokken danwel voor die getuigenis ter verantwoording geroepen.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie