De Stormramp van Moddergat in 1883

Plaats reactie
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

De Stormramp van Moddergat in 1883

Bericht door Rens »

"Ontrukt aan de zee" van Sibe van Aangium. Het is een in romanvorm gegoten geschiedkundig verhaal over de "Ramp van Moddergat" (het vergaan van de gezamelijke vissersvloten van Wierum, Moddergat en Paesens voor de kust van Moddergat in 1883, waarbij bijna de gehele bemanning van de vloot {zo'n 120 opvarenden} is verdronken. Slechts een handjevol vissers kon levend de wal bereiken.)

Er is een museum in Moddergat {'t Viskershûske} dat daar aan herinnert.
===

naar aanleiding van dit boekje, althans het is de kapstok waar ik dit aan ophang, plaats ik hier wat foto's die rechtstreeks met dit onderwerp te maken hebben.

Staande aan de voet van de Seedyk, naar bovenkijkende, zie je het monument voor de omgekomen vissers, 83 in getal.

Afbeelding

Rondom het monument staan 4 muren met daarin platen met álle namen van de omgekomen vissers, in de leeftijden van 12 (!) tot 60 jaar

Afbeelding

Kijk je recht vooruit, dan kijk je over de Waddenzee uit

Afbeelding

Draai je je weer óm, dan kijk je uit over een deel van Moddergat (spreek uit: Móddergaot)

Afbeelding

Aan de voet van de Seedyk, tegenover het monument, is het museum 't Fiskershûske dat de herinnering levend houdt aan de Stormramp, en een beeld geeft hoe men in die tijd leefde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iets bezijden het Vissersmonument, staat het monument ter nagedachtenis aan de vissersweduwen aan de voet van de Seedyk (seediek)

Afbeelding

De Hervormde Kerk van Peazens-Moddergat (pèèzes-moddergaot) herbergt nog een aantal graven ter nagedachtenis aan de omgekomen vissers

Afbeelding

Ná die vreselijk stormramp van 1883 is er nooit meer een vissersvloot geweest. álle schepen waren vergaan, en er was geen enkele volwaardige bemanning meer op de been te krijgen, laat staan dat er geld was om nog een schip te bouwen.

Wierum, Moddergat en Paesens zijn heel lang in een inktzwarte rouw én bittere armoede gedompeld geweest, waarbij Moddergat het zwaarste werd getroffen met de meeste slachtoffers, en navenant de grootste rouw en armoede.

De foto's heb ik deze zomer gemaakt.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: De Stormramp van Moddergat in 1883

Bericht door Lourens »

Mooi om weer te zien.

Ben er vroeger eens met mijn vader geweest en later zelf als vader een keer met mijn gezin.

Het boek heb ik dus uiteraard ook gelezen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Plaats reactie