Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door freek »

Alexander CD schreef:
freek schreef:
volgens het dispensationalisme zullen de heidenen tot geloof komen nadat Christus is teruggekomen.
Natuurlijk zal dat gebeuren in het duizend jarig vrederijk, jan en alleman komt dan tot geloof!

Aleen vraag ik me af hoe dat moet, want de volheid der heidenen is toch al binnengegaan? :bobo
Ik zeg toch niet dat dit mijn opvatting is :bobo
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Gian »

De dispensationalist leert dit niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Alexander CD »

freek schreef:
Alexander CD schreef:
freek schreef:
volgens het dispensationalisme zullen de heidenen tot geloof komen nadat Christus is teruggekomen.
Natuurlijk zal dat gebeuren in het duizend jarig vrederijk, jan en alleman komt dan tot geloof!

Aleen vraag ik me af hoe dat moet, want de volheid der heidenen is toch al binnengegaan? :bobo
Ik zeg toch niet dat dit mijn opvatting is :bobo
IK weet het , sorry er is bij mij wat weggevallen, Ik weet hoe je denkt en ik waardeer je mening zeer!
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Alexander CD »

Gian schreef:De dispensationalist leert dit niet.
Wat voor dispensationalist ben jij nu weer Gian, dit is de eerste keer dat ik dat hoor, vertel!
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Gian »

Ik neem aan dat het over de terugkomst van Jezus gaat die nog aanstaande is.
Als het over de komst van Jezus in het vlees gaat, beaam ik het uiteraard.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door elbert »

Gian schreef:De dispensationalist leert dit niet.
Misschien ken ik niet genoeg dispensationalisten, maar degenen die ik ken zeggen dat Israel dan pas tot z'n bestemming komt (als licht voor de volken) en daar hoort dan bij dat ze de heidenen tot geloof zullen brengen.
Het komt een beetje dubbel op me over, want behoren de apostelen dan niet tot Israel en hebben ze het evangelie dan niet over de grenzen heengebracht?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Gian »

De bekering van Israel zal het begin zijn van een wereldwijde opwekking.

Jes 2:2 En het zal geschieden in het laatste der dagen, dat de berg van het huis des HEEREN zal vastgesteld zijn op den top
der bergen, en dat hij zal verheven worden boven de heuvelen, en tot denzelven zullen alle heidenen toevloeien.

Jes. 25:6 En de HEERE der heirscharen zal op dezen berg allen volken een vetten maaltijd maken, een maaltijd van reinen wijn, van vet vol mergs, van reine wijnen, die gezuiverd zijn.
7 En Hij zal op dezen berg verslinden het bewindsel des aangezichts, waarmede alle volken bewonden zijn, en het deksel, waarmede alle natien bedekt zijn.
8 Hij zal den dood verslinden tot overwinning, en de Heere HEERE zal de tranen van alle aangezichten afwissen; en Hij zal de smaadheid Zijns volks van de ganse aarde wegnemen; want de HEERE heeft het gesproken.

Micha 4:1 Maar in het laatste der dagen zal het geschieden, dat de berg van het huis des HEEREN zal vastgesteld zijn op den top der bergen; en hij zal verheven zijn boven de heuvelen, en de volken zullen tot hem toevloeien.
2 En vele heidenen zullen henengaan, en zeggen: Komt en laat ons opgaan tot den berg des HEEREN, en ten huize van den God Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen, en wij in Zijn paden wandelen; want uit Sion zal de wet uitgaan, en des HEEREN woord uit Jeruzalem.


Tot de komst van Christus is het altijd een minderheid geweest met plaatselijke opwekkingen.
Daarmee zegt een dispensationalist niet dat er nu geen heil voor de heiden is. Juist wel!
Alleen in het vrederijk zal het gemeengoed worden.
Wij zullen als kinderen van God heersen, samen met Christus.

1Co 15:25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.
2Ti 2:12 Indien wij verdragen, wij zullen ook met Hem heersen; indien wij Hem verloochenen, Hij zal ons ook verloochenen;
Opb 5:10 En Gij hebt ons onzen God gemaakt tot koningen en priesteren; en wij zullen als koningen heersen op de aarde.


Dat word pas theocratie!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Alexander CD »

De dispensationalisten geloven dat de Joden in grote verdrukking spontaan tot geloof zullen komen, en daarna de heidenen zullen bekeren.
Het is echter onlogisch omdat ze zeggen dat het woord houtos niet vertaald moet worden als, alzo, op deze manier, maar als dan.
Dus als de volheid der heidenen is binnenggaan DAN zal gans Israël behouden worden. Als de Joden dan allemaal bekeert zijn dan zullen ze weer al de volken bekeren, maar de volheid der heidenen was toch al tot geloof gekomen!
Welke volheid hebben we het hier dan over.
In het vrederijk zal iedereen Christus dienen, ze zullen allemaal bekeert zijn, maar als de Satan dan losgelaten wordt dan zijn ze ineens weer allemaal onbekeerd en ze al de heidenen weer opstaan tegen Christus en de Joden.
Er logisch is het allemaal niet.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Gian »

Het gaat over de volheid in deze bedeling. Niet over de volheid in het vrederijk.

Ook in het vrederijk zullen naamchristenen zijn. Die zullen door Satan vergaderd worden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Alexander CD »

Gian schreef:Het gaat over de volheid in deze bedeling. Niet over de volheid in het vrederijk.

Ook in het vrederijk zullen naamchristenen zijn. Die zullen door Satan vergaderd worden.
De volheid is de volheid er staat niks bij van deze bedeling!
De zeven bedelingen zijn helemaal niet weer terug te vinden in de bijbel.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Gian »

Er staat ook niet in de bijbel dat pasta bruin is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door refo »

Gian schreef:Er staat ook niet in de bijbel dat pasta bruin is.
nee, echt is bruin met wit.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Sola Scriptura »

er komt geen grote opwekking of koninkrijk op aarde voor de komst van Jezus.
eerder een grote verleiding en valse wereld kerk, zie 2tess 2.

misschien is dit een interessant stukje::

http://www.elimnet.nl/index.htm?content ... bakker.htm



Ziet toe, dat niemand u verleide!
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Alexander CD »

Sola Scriptura schreef:er komt geen grote opwekking of koninkrijk op aarde voor de komst van Jezus.
eerder een grote verleiding en valse wereld kerk, zie 2tess 2.

misschien is dit een interessant stukje::

http://www.elimnet.nl/index.htm?content ... bakker.htm



Ziet toe, dat niemand u verleide!
Precies, want de Satan gaat rond zoekende wie hij zal mogen verslinden, als een briezende leeuw.
Daarom zorg dat je dicht bij je Heiland leeft, dat Hij alle eer krijgt, de Blinkende Morgenster!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Herman »

Gian schreef:Dat weet ik.
Volgens mij is hij in Daniel en Zacharia ook op de helft gestopt.
Het paste namelijk niet in zijn theologie.
Calvijn is gestopt bij Ezechiel 20, doordat hij overleed.

Daniel is volledig uitgelegd. Zacharia heb ik niet gecontroleerd.
Plaats reactie