Alpha curcus

madelief

Alpha curcus

Bericht door madelief »

Zelf ga ik de Alpha curcus volgen. Is er iemand die het al heeft gedaan?
Ik ben benieuwd.
madelief

Bericht door madelief »

Nou het gaat eigenlijk over de basic van het christelijk geloof.
Je komt 10 maal bij elkaar om te eten en te praten over het geloof. Je gaat in groepjes uit een om te disccusieren.
Eigenlijk een moderne vorm van chatechisatie. Wel heel leuk, ik ben nl vanavond voor het eerst gegaan. Ik kende er ongeveer niemand, dus het was een hele stap. Maar de moeite waard. Er komt aan het eind van de curcus een weekend weg met de groep.
Anders moet je eens kijken op Http://www.evangelie.pagina.nl
Daar kun je door klikken naar de alpha curcus. Het word in jouw woonplaats ook vast gegeven.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een CGO-cursus.

Ik ben ook een beetje huiverig voor de Alpha-cursus want er zitten soms best wel remonstrantse gedachtens in deze cursus verwikkeld. Als voorbeeld een sterke nadruk op het gaan van de mens naar Christus (vrije wil) en heel erg weinig tot geen nadruk op het niet kunnen komen tot God.
Ik ben dus erg terughoudend tegenover deze cursus.
Al wil dit niet zeggen dat ik de hele cursus zou afschrijven; zekker niet! Voor een on-christelijk persoon is het een goede kennismaking met het christelijk geloof. Dit is/was ook eigenlijk het doel van de cursus maar dat is iets verschoven.
madelief

Bericht door madelief »

Heb je zelf wel eens zo''n curcus gevolgd dan? En het gaat echt wel over het komen tot God. Je hebt dan niet goed opgelet hoor. Of dan heeft iemand het niet goed verteld tegen je. Maar het ligt er ook aan wie de curcus geeft. Ik vind het een goede opzet om bij mensen thuis te eten. En dan verder te dissusieren.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik zeg niet dat het geen goede opzet is, ik denk dat het juist wel een goede opzet is. Het bind je er veel meer aan.

Je zal er ook zeker niet slechter van worden maar voor mensen vanuit de gereformeerde gezindte zijn er onderdelen/gedachtens in de cursus aanwezig waar ze het niet mee eens zijn.

Een leraar van de CGO-cursus van de Ger. Gem. gaf zelfs aan dat het niet slecht voor je is maar dat je wel een goede basis van je eigen beginselen moet hebben zodat je datgene eruit kan filteren waar we het niet mee eens zijn.

Heb je het al over de vrije wil gehad? Misschien heb je hiervan uit een leuke bijdrage voor de discussie erover. :%
de organist

Bericht door de organist »

Madelief.
Deze curcus ken ik, de opzet is prima heel eigentijds maar wat heel jammer is, er zit mijn inziens te veel van de mens bij, terwijl het toch alles Gods werk is.
Origineel geplaatst door madelief
Heb je zelf wel eens zo''n curcus gevolgd dan? En het gaat echt wel over het komen tot God. Je hebt dan niet goed opgelet hoor. Of dan heeft iemand het niet goed verteld tegen je. Maar het ligt er ook aan wie de curcus geeft. Ik vind het een goede opzet om bij mensen thuis te eten. En dan verder te dissusieren.
madelief

Bericht door madelief »

Beste organist, moet je eens ff luisteren dan zal ik je ff vertellen hoe ik er over denk. Hou je vast.

Als ik je iets wil geven voor je verjaardag moet ik eerst zorgen dat ik je wat te bieden heb. Ik sta met dat pakje in mn hand om het aan jouw te geven. Ja zeg je het moet je gegeven worden............Maar ik sta er toch met dat pakje in mn hand. Dan is het alleen nog een kwestie van aanpakken.

Heb je er wel eens over nagedacht hoe het voelt als ik je iedere dag wat wil geven maar jij blijft daar maar staan. Met je handen op je rug. Iedere dag weer.Dat is toch elke dag weer een klap in mn gezicht. En dat terwijl het zo makkelijk is.

Je schuift het makkelijk van je af. Maar zo werkt het niet. Het moet namelijk van twee kanten komen.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Dus toch een stukje van de mens?
madelief

Bericht door madelief »

Ja er word ook van jouw actie verwacht en niet lijdeloos toe zien hoe je je einde tegemoet gaat.

Wie achter Mij wil komen verloochenen zich zelf en volge Mij. Moet je toch wat zelf doen. En dat is meestal waar het aan ontbreekt. We hebben er geen zin an of staan er niet voor 100% achter.
Daarom kun je ook best bidden of dat dat wel zo mag zijn. En je de goede keus kan maken tot God.
Madtice

Bericht door Madtice »

Mijn vader gaf altijd de Alpha cursus... het is een hele goede manier om na te denken over de basis van je geloof, en Bijbels ook. Wat die vrije wil betreft, daar is dit het topic niet voor, maar dat voorbeeld van dat cadeautje vond ik erg goed: het blijft tenslotte het cadeautje van de gever, dus de genade van God :)
Olli

Bericht door Olli »

Ja, Madtice dat ben ik volkomen met je eens. Maar het is wel wat Madelief zegt, dat je het wel moet aanvaarden en ja zeggen tegen God.
Hem aannemen.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Origineel geplaatst door madelief
Beste organist, moet je eens ff luisteren dan zal ik je ff vertellen hoe ik er over denk. Hou je vast.

Als ik je iets wil geven voor je verjaardag moet ik eerst zorgen dat ik je wat te bieden heb. Ik sta met dat pakje in mn hand om het aan jouw te geven. Ja zeg je het moet je gegeven worden............Maar ik sta er toch met dat pakje in mn hand. Dan is het alleen nog een kwestie van aanpakken.

Heb je er wel eens over nagedacht hoe het voelt als ik je iedere dag wat wil geven maar jij blijft daar maar staan. Met je handen op je rug. Iedere dag weer.Dat is toch elke dag weer een klap in mn gezicht. En dat terwijl het zo makkelijk is.

Je schuift het makkelijk van je af. Maar zo werkt het niet. Het moet namelijk van twee kanten komen.
Mooi actueel voorbeeld Madelief!

Een 'breekje' van Breekijzertje

[Veranderd op 7/10/02 door Breekijzertje]
Madtice

Bericht door Madtice »

Olli, als je leest wat ik in het topic 'vrije wil' allemaal zeg, dan zul je zien dat ik het verschrikkelijk eens ben met Madelief wat dit aan gaat :)
Olli

Bericht door Olli »

Ja, ik heb het gelezen.
Plaats reactie