Leef ik wel goed genoeg t.o.v. de bijbel ?!

Wietse

Leef ik wel goed genoeg t.o.v. de bijbel ?!

Bericht door Wietse »

Hallo mensen,

Het lijkt mij een zware opgave als je de Bijbel (of Thora of Koran etc.) als de letterlijke waarheid en enige waarheid accepteert.

In mijn ogen zijn veel mensen die de Bijbel letterlijk en als waarheid zien, erg bezig met het nastreven om vorm te geven aan het leven zoals het geschreven staat, ofwel zoals God het wil.

Vele mensen houden er een andere interpretatie op na (getuige de vele vormen van religie's), en proberen zo 'goed als mogelijk' de leer van de Bijbel uit te voeren.

Zou de weg naar God niet zo 'simpel' kunnen zijn als:

Elke dag mediteren (bidden) en jezelf dienstbaar opstellen.

Maar mijn vraag:
Vind jij het ook een zware opgave ?
Britt1983

Bericht door Britt1983 »

Oorspronkelijk gepost door Wietse

Zou de weg naar God niet zo 'simpel' kunnen zijn als:

Elke dag mediteren (bidden) en jezelf dienstbaar opstellen.

Maar mijn vraag:
Vind jij het ook een zware opgave ?
Je hebt het over elke dag bidden en jezelf dienstbaar opstellen, maar dat is nog lang niet zo simpel. Want wat als God je voor een dienst vraagt? Met een toekomst die je heel moeilijk en zwaar lijkt, waar je bijna alles voor moet opgeven wat je nu hebt, en waar je je nu prettig in voelt? Ben je dan zo dienstbaar dat je zegt : 'Oke het is Gods wil dan doe ik het met hart en ziel'? Het is heel moeilijk hoor, ik spreek nu (gedeeltelijk) uit ervaring. Ik weet wat God wil in mijn leven, Hij werkt eraan en ik voel het. Maar ik voel ook dat Hij mij kracht en moed geeft als ik het even niet meer zitten. En dat God Zijn wil zal laten doorgaan, en daarbij niet van mijn zijde zal wijken....

Groetjes,
Britt
Wietse

Bericht door Wietse »

Hoi Britt,

Het is met vallen en opstaan, en mijn beleving is dat God ons niet zal beoordelen of veroordelen, maar constanteert wat goed is of fout is ten opzichte van wat wij verlangen.

En gaat het fout dan zal God mij er niet minder om hebben, of minder dienstbaar zijn, het is eerder het geval dat ik het laat afweten en niet ten opzichte van God maar ten opzichte van mezelf.

Want geloven doe je ten slotte voor jezelf ter verbetering voor jezelf, althans zo zie ik het.

Maar hoe ervaar jij de Bijbel in dit geheel ?

vrgr,
Wietse
Britt1983

Bericht door Britt1983 »

Hoi Wietse,

De Bijbel is voor mij heel belangrijk. Door de wetten en regels, maar ook door de bemoediging en troost. In de Bijbel staan Gods heilige woorden. Door de Bijbel te lezen weet je wat God wil, of juist niet wil. En je kunt bijvoorbeeld de gelijkenissen toetsen aan jezelf.

Wel zal God over ons oordelen. Wat heb je gedaan en waarom? Was het goed of fout? Maar als je zelf al merkt dat je fout zit mag je altijd bidden om vergeving.

Maar hoe bedoel je dat met vallen en opstaan? Dat je nee zegt tegen roepingen? Ik weet wel zeker dat Gods wil altijd door zal gaan, behalve als je je er echt tegen verzet. Maar ik weet niet of God dan ook wel zo vergevingsgezind is.
Je hebt dan bewust nee gezegd tegen iets waarvoor Hij je het leven hebt gegeven..

groetjes,
Britt
Wietse

Bericht door Wietse »

Hoi Britt,

Met opvallen en opstaan, bedoel ik het volgende:

Zolang mijn inzet oprecht is, dan is het goed, ongeacht de uitkomst.
Dat je handelingen in overeenstemming zijn met je gevoel en gedachten.

En wat roepingen betreft, ik ben daar voor mezelf nog niet helemaal uit, hoe ik dat moet interpreteren.

Ik verwacht eigenlijk dat God wil wat ik wil, en als ik me open stel voor God hij me daarbij van wil is.
haha wat een zin :clown:
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Wietse,

Ik krijg een beetje het idee dat je niet echt veel met de bijbel op hebt. Klopt dat?

Je praat over Gods wil alsof deze per definitie gelijk is aan wat jij (als mens) wilt. Gods wil verlaagt zich tot de puur menselijke gevoelens en verlangens. Als de realiteit van God volgens jou niet groter is dan het idee ervan, dan kom je volgens mij uiteindelijk uit bij Feuerbach (die beweerde dat religie is in het algemeen niets meer dan de projectie van menselijke wensen en verlangens op een imaginair transcedant scherm)

Het christendom is juist veel meer! In geen religie zijn zoveel paradoxen te vinden als in het christendom. Want wie leert dat je eerst moet sterven om werkelijk te kunnen leven? Waar wordt er geleerd dat God zelf, de almachtige, het begin en het einde, naar de aarde toekomt om mens te worden?

Jouw versie van het christendom komt op mij over als een vreemd potje voetbal. Je haalt beide doelen weg, speelt zonder lijnen en zonder bal en zegt tegen de spelers dat ze doelloos rond moeten lopen. Dat is volgens mij geen voetbal meer.
Britt1983

Bericht door Britt1983 »

Hoi Wietse,

Ik sluit me aan bij wat Quazzy net heeft gezegd.

En wat Gods wil betreft, dat is lang niet altijd wat jij wilt. En wat jij wilt, wil God weer niet altijd.

Een voorbeeldje. Zou jij vanuit het Friesland naar de randstad willen verhuizen, en daar een (strenge) gemeente dienen omdat God dat wil??

Ontzeg jij je dingen voor het geloof? Probeer je de 10 geboden na te leven?

Is soms heel moeilijk hoor, maar God wil het van ons. Dat wij Zijn wil naleven...

groetjes,
Britt
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Wie kan de tien geboden houden?? Niemand behalve Hij.

reactie op de zin van Wietse
"Ik verwacht eigenlijk dat God wil wat ik wil, en als ik me open stel voor God hij me daarbij van wil is. "

Snap niet hoe je dit durft te zeggen. Dus God moet zich maar aanpassen aan jou. ????????

tukkertje
roseline

Bericht door roseline »

Weet je wat een zware opgave is?

Een slaaf te zijn van de zonde.

'Jezus antwoordde hun: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, een ieder, die de zonde doet, is een slaaf der zonde.' Joh. 8:34.

Wie is er vermoeid en belast door dit juk van slavernij der zonde?

'Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen, want mijn juk is zacht en mijn last is licht.' Matt. 11:28-30.

Die rust mag ik ingaan als ik vrijwillig mijn eigen leven volledig opgeef en Jezus navolg. Een juk? Ja. Maar zacht en licht. En met een heerlijk einddoel.

Groeten, Rose.
Wietse

Bericht door Wietse »

Hallo Quazzy,

Gevoelsmatig is de Bijbel voor mij een bron van inspiratie, maar niet in zijn geheel. Het is voor mij een combinatie van letterlijke en symbolische waarde.

Omtrent de wil van God, kan me voorstellen dat het vanuit jou visie klinkt alsof God zich moet aanpassen aan wat ik wil. Maar ik kan me niet verplaatsen bij de gedachte (gevoelsmatig) aan een God die iets van ons wil, ofwel behoefte heeft, afhankelijk is van...
Voor mij is God juist in harmonie met al wat is, omdat God is wat er is (al wat is, is God).

Het christendom is niet meer of minder dan het geen je er aan toe kent.
Voor mij is het christendom een bron van inspiratie maar niet zodanig dat ik het gevoel heb dat ik vanuit het christendom alles moet of kan halen.

En dan het doel in relatie naar het Christendom, ik koppel het persoonlijk niet aan het Christendom vast, want ik weet dat mijn beeld er niet mee in overeenstemming is.

Hoi Britt,

Om terug te komen op 'de wil' van God, Voor mij is God juist in harmonie met al wat is, omdat God is wat er is (al wat is, is God).
Het idee dat God 'afhankelijk is van', klinkt in mijn oren niet als iets of iemand die almachtig is, en voor mij is God dat juist wel.

Hoi Tukkertje,

Naar mijn beleving is God daarvoor te almachtig om te spreken van 'aanpassen aan', dat is niet het gevoel of beeld wat ik bij die uitspraak heb.

God is voor mij al wat er is, en in harmonie met al wat er is. Dat zijn wil altijd gedaan wordt.
De gedachte dat God afhankelijk zou zijn van onze doen en laten gaat er bij mij niet in.

Hoi Roseline,

Over welke zonde of zonden heb jij het hier ?
Ik vermoed dat het gaat om de zonde die Eva heeft begaan, maar zeker weten doe ik het niet.
roseline

Bericht door roseline »

Wietse,

Jezus had het over elke zonde die uit het menselijke vlees tot uiting komt. Goeie omschrijving? Gal. 5:19-21, Kol. 3:5-9.

Wie de zonde doet, is een slaaf der zonde.

Wie de zonde doet, is uit de duivel. 1 Joh. 3:1-10.

Wil je bevrijd worden van die slavernij?

Gal. 5:13-17.

Groeten, Rose.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Hoi Wietse,

alsjeblieft denk er aan dat je met vuur speelt. Ik heb ook een lange tijd gedacht dat God in alles is, en ik probeerde de goddelijke punten ook uit mezelf te halen door mediteren. En ik las ook wel uit de Bijbel hoor, maar alleen de dingen die in m'n straatje pasten.

Maar weetje het is zo'n grote leugen dat God in alles is en ook in jouzelf. Want wees is eerlijk? Geeft dit alles jou bevrediging? Je bent er misschien gelukkig mee, maar kom op zeg, er is toch meer dan alleen persoonlijk geluk?
Sinds ik er mee gestopt ben en sinds ik het eigendom van de Heere God ben, ben ik wat persoonlijk (aards) geluk er misschien op achteruit gegaan, maar wat je er voor terugkrijgt is zoveel meer. En dat is ook die innerlijke bevrediging. Goddelijke punten zijn er niet in jezelf. En je kunt ze al helemaal niet laten groeien door yoga of meditatie of weetikwat.

Zoals al eerder gezegd: Gods wil is niet gelijk aan mensen. Als jij God ziet als zo groot dat Hij in alles zou zijn.. kun je dan niet begrijpen dat Hij groter is dan mensen? en dat Hij andere dingen wil dan mensen?
Mensen moeten elke dag buigen om te zeggen "niet mijn wil maar Uw wil geschiede". Dat ís moeilijk. Want er zit zo'n hoop trots in mij en zo'n hoop dingen wil ik anders dan de Heere God.
Wietse dit klinkt misschien harstikke standaard maar Jezus Christus is echt de enige weg tot God. En als je in Hem gelooft en je leven in Zijn handen legt dan vallen er zoveel stukjes en vragen op hun plaats, in de Bijbel staat dat als de mens in Jezus Christus gelooft, dat Hij een hele nieuwe wil krijgt. Je gedachten je leven, heel je denken en doen wordt anders, dat wordt steeds meer vernieuwd zodat de wil van God openbaar wordt in jouw wil. Dan is het leven volgens de Bijbel geen zware opgave meer maar een opdracht die ontzettend leuk is om uit te voeren, gewoon omdat je zoveel van de schrijver van de Bijbel en Zijn wetten houdt.
Daar heb je dan echt geen holisme voor nodig!!

Ik weet niet of je er zin in hebt (kan me voorstellen van niet), maar ik zou zeggen: probeer het! Vraag aan God of Hij je zo'n nieuwe wil zal geven. dat Hij je hart van steen (wat ieder mens heeft) verandert in een vlezen hart. En echt dan doe je Gods geboden met plezier en wi je overal heen als je Jezus maar kunt volgen.

Hartelijke groeten van Lebaoth.
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
roseline

Bericht door roseline »

De enige manier om de waarheid van Gods Woord te toetsen is om te beginnen met het uitvoeren ervan. Zoals Lebaoth zegt: 'Probeer het!'

Of zoals tegen de Israëlieten werd gezegd: 'Breng de gehele tiende naar de voorraadkamer, opdat er spijze zij in mijn huis: beproeft Mij toch daarmede zegt de Here der heerscharen, of Ik dan niet voor u de vensters van de hemel zal openen en zegen in overvloed over u uitgieten.' Mal. 3:10.

Hoeveel zegen zal híj krijgen, denk je, die niet slechts tienden, maar zijn gehele leven aan God geeft?

'Geeft en u zal gegeven worden: een goede, gedrukte, geschudde, overlopende maat zal men in uw schoot geven.' Lc. 6:38.

'Hij zal u, na een korte tijd van lijden, volmaken, bevestigen, sterken en grondvesten.' 1 Petr. 5:10.

'Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.' Fil. 4:6-7.

'Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op mijn troon, gelijk Ik gezeten ben met mijn Vader op zijn troon.' Op. 3:21.

Er staan zó veel beloften en zegeningen van God in de bijbel...

We mógen God daarmee beproeven! En dat kan slechts als we eenvoudig weg beginnen met datgene in praktijk te brengen dat we hebben gehoord. God zal rijkelijk zegenen!

Groeten, Rose.
Wietse

Bericht door Wietse »

Hoi Roseline,

Bedankt voor de aanvulling, ik heb het doorgenomen, en kan me er zeker in verplaatsen.

Maar het idee dat mensen zullen vergaan, vanwege het feit dat ze niet voldoen aan het geen wat geschreven staat, kan ik geen vrede mee hebben, jij wel ?

Hoi Lebaoth,

Bedankt voor je bijdrage, ik kan heel ver meegaan in jou visie.
En je hebt in mijn ogen gelijk als het gaat om het feit: "probeer het" want dat is ten slotte de weg om iets te ervaren.

Maar ik zou geen vrede kunnen vinden bij de gedachte dat ik een God zou aanbidden waarvan ik weet dat hij de 'goede' mensen het eeuwige leven zal geven en de 'mindere' naar de eeuwige jachtvelden.

Hoe kan jij daar vrede mee hebben ?

Misschien ga ik de kerk wel weer eens opzoeken, voor mijn gevoel sta ik er wel voor open. Maar ik heb bezwaren bij bepaalde omstandigheden waarbinnen het moet gebeuren, zoals hierboven genoemd.
roseline

Bericht door roseline »

Waarom zou iemand niet voldoen aan wat er geschreven staat, Wietse?
Plaats reactie