mantel der liefde

Plaats reactie
Jo-Ann

mantel der liefde

Bericht door Jo-Ann »

Weet iemand waar de uitdrukking dat je iets moet bedekken onder de mantel der liefde vandaan komt?
Welk soort zaken vallen daar zoal onder?
Welke zaken niet?
Mister
Administrator

Re: mantel der liefde

Bericht door Mister »

Mogelijk 1 Petrus 4:8 Maar vooral hebt vurige liefde tot elkander; want de liefde zal menigte van zonden bedekken.
Gian

Bericht door Gian »

volgens mij is het gewoon een oud hollandsch spreekwoord.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
helma

Bericht door helma »

het betekent in ieder geval niet zomaar zonden onder dekken
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Van http://www.dbnl.org:

"Waarschijnlijk is deze uitdrukking ontleend aan Gen. 9 : 23, waar verhaald wordt hoe Sem en Jafet, toen hun vader Noach, door den wijn bevangen, zich onwelvoegelijk ontbloot had, een kleed namen en uit heiligen schroom achteruitgaande, daarmee huns vaders naaktheid bedekten.
De uitdrukking zelf heeft de betekenis: deze of geene zwakheid of verkeerdheid zijns naasten uit barmhartigheid niet verbreiden, maar verbergen of vergoelijken"
Tevens wijst het op Paulus' woord: de liefde bedekt alle dingen (1 Cor. 13 : 7)."
henriët

Bericht door henriët »

de uitspraak 'mantel der liefde' is een uitspraak waar nogal eens verkeerd mee omgegaan wordt, gezien je topic over schuld vergeving maak ik er uit op dat er schulden kunnen zijn die men niet belijdt, of men zegt.. ja, maar dat moet je met de mantel der liefde bedekken..
maar misschien heb ik het fout

ik denk dat het heel goed is om na te gaan wat er bedekt moet worden, is dat iets wat is gebeurt en waar je uit liefde voor de ander niet meer op terugkomt, wat ook kan voorkomen,
of is het iets wat schade berokkent heeft bij de ander waarbij men zichzelf niet als schuldige wil 'opofferen'
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
jvdg

Bericht door jvdg »

Ik vind dit een moeilijke uitspraak.

Je kunt "het geval" wel met de mantel der liefde bedekken c.q. willen bedekken, maar "het geval" is en blijft er nog steeds.

Dat geldt ook voor een uitspraak als: de kool en de geit sparen.
Er is in feite geen oplossing voor het probleem.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:het betekent in ieder geval niet zomaar zonden onder dekken
tekortkomingen misschien dan??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Tiberius schreef:Van http://www.dbnl.org:

"Waarschijnlijk is deze uitdrukking ontleend aan Gen. 9 : 23, waar verhaald wordt hoe Sem en Jafet, toen hun vader Noach, door den wijn bevangen, zich onwelvoegelijk ontbloot had, een kleed namen en uit heiligen schroom achteruitgaande, daarmee huns vaders naaktheid bedekten.
De uitdrukking zelf heeft de betekenis: deze of geene zwakheid of verkeerdheid zijns naasten uit barmhartigheid niet verbreiden, maar verbergen of vergoelijken"
Tevens wijst het op Paulus' woord: de liefde bedekt alle dingen (1 Cor. 13 : 7)."
Zou dit betekenen dat zaken als 'dronkenschap' onder de mantel der liefde vallen? Ik vind het lastig om te beoordelen wat er wel en wat er niet onder valt.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

jvdg schreef:Ik vind dit een moeilijke uitspraak.

Je kunt "het geval" wel met de mantel der liefde bedekken c.q. willen bedekken, maar "het geval" is en blijft er nog steeds.

Dat geldt ook voor een uitspraak als: de kool en de geit sparen.
Er is in feite geen oplossing voor het probleem.
En zou dit niet téveel in de reformatorische gezindte voorkomen?
Wel vraag ik me af hoe je er dan wel mee om moet gaan.
Roseanne

Bericht door Roseanne »

Christenen bedekken veel onder de mantel der liefde. Zeker in onze gezindte heerst er een grote taboe over veel dingen. En als het gaat om sexueel misbruik dat kunnen wij christenen ons niet verloorloven om naar buiten te brengen want we zouden bijv. onze vader(of andere christenen) kunnen beschadigen. Daarom moeten we het maar voor onszelf houden.

Ik Denk dat dat zeker niet de bedoeling van de Heere is, Hij liet de zonden niet ongestraft. Ik denk juist en ik ben er zelf ook schuldig aan dat wij veel meer elkaar moeten wijzen op zonden die we zien van elkaar. Het bedekken van zonden is jezelf en anderen voor de gek houden.
Plaats reactie