Afrikaans bidden

Madtice

Afrikaans bidden

Bericht door Madtice »

Ik heb een tijd in een kerk gezeten die voor de helft uit vluchtelingen uit Zaïre bestond. Fantastische mensen, die echt een levendige manier hebben om hun geloof te belijden.

Éen van de kenmerkende dingen was iets wat wij Westerlingen bij ons in de kerk maar "Afrikaans bidden" zijn gaan noemen. Dan staat iedereen op en begint iedereen tegelijkertijd hardop te bidden. Op die manier, zo was het idee, zal niemand 'huichelachtig' bidden zoals die farizeers op de hoek van de straat, daarnaast was het echt een krachtig gebed, zo allemaal mensen die oprecht God zoeken die allemaal tegelijk in gebed gaan.

Mijn vraag is nu, zijn hier ook refo-varianten van, of wordt dat niet gedaan binnen de gereformeerde kerk? Ik kan het me voorstellen hoor, en ik bedoel het ook niet als 'dit moet je doen, want anders...', helemaal niet, maar ik vroeg het me gewoon af. De kerken waar ik uit kom doen dit namelijk niet, maar het is wel erg krachtig heb ik gemerkt.
007

Bericht door 007 »

Origineel geplaatst door Madtice
Ik heb een tijd in een kerk gezeten die voor de helft uit vluchtelingen uit Zaïre bestond. Fantastische mensen, die echt een levendige manier hebben om hun geloof te belijden.

Éen van de kenmerkende dingen was iets wat wij Westerlingen bij ons in de kerk maar "Afrikaans bidden" zijn gaan noemen. Dan staat iedereen op en begint iedereen tegelijkertijd hardop te bidden. Op die manier, zo was het idee, zal niemand 'huichelachtig' bidden zoals die farizeers op de hoek van de straat, daarnaast was het echt een krachtig gebed, zo allemaal mensen die oprecht God zoeken die allemaal tegelijk in gebed gaan.

Mijn vraag is nu, zijn hier ook refo-varianten van, of wordt dat niet gedaan binnen de gereformeerde kerk? Ik kan het me voorstellen hoor, en ik bedoel het ook niet als 'dit moet je doen, want anders...', helemaal niet, maar ik vroeg het me gewoon af. De kerken waar ik uit kom doen dit namelijk niet, maar het is wel erg krachtig heb ik gemerkt.
In de gemeente waarbij ik aangesloten ben is dat de normaalste zaak van het Koninkrijk Gods. ;)
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ha Madtice,

Het Afrikaans bidden is op zich niets verkeerds. De gereformeerde gezindte doet dit eigenlijk nooit.
De reden is denk ik dat het dan niet meer ordelijk is. God is een Heilig God die van orde houd. Volgens mij staat hierover ook iets in de brieven van Paulus.
007

Bericht door 007 »

Origineel geplaatst door kridje
Ha Madtice,

Het Afrikaans bidden is op zich niets verkeerds. De gereformeerde gezindte doet dit eigenlijk nooit.
De reden is denk ik dat het dan niet meer ordelijk is. God is een Heilig God die van orde houd. Volgens mij staat hierover ook iets in de brieven van Paulus.
Dit ben ik niet met je eens Kridje.
Wie zegt dat allemaal tegelijk hardop bidden in de kerk niet ordelijk is? Wat is orde? Een strak harnas? Ik vind dat Paulus vaak misbruikt wordt als voorbeeld. Dat sloeg op die gemeente in die tijd en op die plaats. Dat wil zeggen dat het niet voor elke gemeente van nu geldt.
Weet je hoeveel van Gods kracht er door deze manier van bidden vrijkomt? Laat de Heilige Geest alsjeblieft vrij werken, en trek Hem ook geen harnas aan.
De term: "Afrikaans bidden" vind ik dan ook niet gepast.
england

Bericht door england »

007, Kridje heeft gelijk! God is een God van orde. Zelfs al zou Paulus, gedreven door de Heilige Geest, nog niet geschreven dat alle dingen met orde en stichting gedaan moeten worden, dan nog blijkt uit allerlei zaken dat God een God van orde is.

Met jouw opmerking wijs je trouwens het overgrote gedeelte van de Bijbel af...en betuig je niet te geloven in de inspiratie van de Bijbel...
007

Bericht door 007 »

Origineel geplaatst door england
007, Kridje heeft gelijk! God is een God van orde. Zelfs al zou Paulus, gedreven door de Heilige Geest, nog niet geschreven dat alle dingen met orde en stichting gedaan moeten worden, dan nog blijkt uit allerlei zaken dat God een God van orde is.

Met jouw opmerking wijs je trouwens het overgrote gedeelte van de Bijbel af...en betuig je niet te geloven in de inspiratie van de Bijbel...
Orde moet er in de gemeente zijn idd. Het gezamelijk hardop bidden in de gemeente moet dan ook wel door een voorganger etc. aangegeven worden. Dus niet zomaar ineens spontaan te laten beginnen door iemand in de zaal waarna de rest er maar mee meegaat.
Op dat punt moet er dus o.a. orde zijn. Helemaal mee eens.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Nogmaals 007 ik blijf bij mijn woorden!

Als je goed lees schrijf ik die mensen niet af maar geef mijn reactie vanuit de gereformeerde gezindte!
De gereformeerde gezindte kijk ook verder dan hun neus en kijk ook hoe de dienst tijdens het O.T. was. De gereformeerde gezindte probeert de lijn van O.T. en N.T. vast te houden en doet er dus niet aan mij. De tempeldienst was ook heel ordelijk en de Heilige Geest werkte toen ook!
Verder lezen we in het N.T. niet dat de christelijke gemeente hardop door elkaar gingen bidden. Men bad wel gezamelijk maar niet door elkaar!

Nogmaals ik was ze niet af maar geef mijn mening vanuit de gereformeerde gezindte. En het mooie is ook nog dat de orde van de gereformeerde gezindte in zowel het O.T. als N.T. te zien is!
JGP

Bericht door JGP »

Ik las: "De gereformeerde gezindte doet dit eigenlijk nooit. ", volgens mij wel. Voor het begin van iedere dienst is er een moment van stil gebed, waarop (bijna) iedereen bidt, allemaal tegelijk. Goede manier, je wordt niet afgeleid door wat je buurman zegt, niets huichelachtigs aan, en God hoort je toch, een zeer krachtige manier van bidden.

Dus echt afrikaans bidden..... op europese wijze, zeg maar.
Adryan

Bericht door Adryan »

Ik las: "De gereformeerde gezindte doet dit eigenlijk nooit. ",
Doet de gereformeerde gezindte dit nooit? Als het goed is zegt de voorganger Laat ons voorgaan in gebed, of iets dergelijks. De voorganger bidt niet alleen. Als het goed is bidt heel de gemeente mee. Actief dus, al is dat dan niet hardop.

We moeten ook niet vergeten dat het daar normaal is, maar we hebben het wel over een andere cultuur. En ik denk dat het geloof best door de cultuur beinvloed wordt en mag worden. Wat in een andere cultuur goed is hoeft hier ook niet per definitie goed te zijn.

Van de Moorman lezen we dat hij op zijn wagen las. Hij las hardop. Dat is iets wat hier in Nederland over het algemeen ook niet gedaan wordt.

In het oosten hebben ze lange gewaden aan, iets wat we hier ook niet kennen.

Daarom is er onderscheid tussen culturen en laten we dat zo houden.

En mag je binnen de gereformeerde gezindte geen krachtig gebed ervaren? Ookal wordt er niet door iedereen hardop gebeden.
007

Bericht door 007 »

Origineel geplaatst door Adryan
Doet de gereformeerde gezindte dit nooit? Als het goed is zegt de voorganger Laat ons voorgaan in gebed, of iets dergelijks. De voorganger bidt niet alleen. Als het goed is bidt heel de gemeente mee. Actief dus, al is dat dan niet hardop.

We moeten ook niet vergeten dat het daar normaal is, maar we hebben het wel over een andere cultuur. En ik denk dat het geloof best door de cultuur beinvloed wordt en mag worden. Wat in een andere cultuur goed is hoeft hier ook niet per definitie goed te zijn.

Van de Moorman lezen we dat hij op zijn wagen las. Hij las hardop. Dat is iets wat hier in Nederland over het algemeen ook niet gedaan wordt.

En mag je binnen de gereformeerde gezindte geen krachtig gebed ervaren? Ookal wordt er niet door iedereen hardop gebeden.
Waarom je laten beperken door de cultuur waarin je bent opgevoed? Elke cultuur is vreemd voor God. Ontken alsjeblieft niet de kracht van dit soort het gezamelijke gebeden.
roseline

Bericht door roseline »

Weet je welk een kracht er ligt in een gezamelijk gebed, een krachtige roep tot God, een smeking, een nood die uitgeschreeuwd wordt om genade, onder tranen en met de armen omhoog geheven om hulp? Ik weet dat wel, want dat heb ik ervaren. En wat je dan ook direct weet: Ik heb broeders en zusters die deze zelfde nood, ditzelfde gebed, deze strijd met mij delen! En dan kun je voor ze bidden en zij voor jou.

'Tijdens zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden, en Hij is verhoord uit zijn angst, en zo heeft Hij hoewel de Zoon was, de gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden...' Heb. 5:7-8.

Bedenk, dat Jezus 's nachts regelmatig de bergen in trok om te bidden. En de mensen hebben Hem horen bidden, anders kon de apostel dit onmogelijk schrijven. En welk een kracht lag er in zijn gebed! Cultuurgebonden? De kracht in het gebed is niet cultuurgebonden. De nood tot God is niet cultuurgebonden. Bidden en smeken onder sterk geroep en tranen is niet cultuurgebonden.

Móet je zo bidden? Of course not. Dat is onzin. Er staat nergens in de bijbel: zo en zo moet je bidden.

Maar als je nood hebt tot God en verhoord wil worden uit je angst - ik heb de zegen ervaren van dit gebed!

Overigens: waarom had de Zoon van God dit gebed zo hard nodig? Uit welke dood wilde Hij gered worden?

Groeten, Rose.
Alex

Bericht door Alex »

Elk land heeft zo zijn cultuur, Afrikanenen op hun manier en Nederlanders zo weer op hun manier.

Het gaat er maar om als het een gebed door God gegeven is.
Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

007:
Ontken alsjeblieft niet de kracht van dit soort het gezamelijke gebeden.
Dat doet ook niemand in deze discussie, lees nog maar eens goed alle reacties. ;-)

Bienveillance
wpv

Bericht door wpv »

Een krachtig gebed is idd niet cultuurgebonden. Wel de manier van bidden. Waarbij ik niet zeg dat culturen niets van elkaar mogen(kunnen) overnemen.
007

Bericht door 007 »

Origineel geplaatst door Adryan

En zo is dat ook bij de Nederlandse cultuur die sterk is verweven in de traditionele kerken. Weinig enthousiasme, uiterlijk gezien ja, MAAR, zou je niet uit moeten stralen wat er in je hart leeft? Immers als christen ben je groeiend steeds meer een afspiegeling van God.

Jammer genoeg zit er voor die spiegel (cultuur beperkende dingen)
of misschien wel voor het hart ( een tot hier en niet verder christen) wat het tegenhoudt om uit te stralen. Het hart heeft vle kamers namelijk en Jezus wil in elke kamer wonen!

Plaats reactie