Crisis in Georgië
Crisis in Georgië
Het is ook wat daar... Heb je twee provincies die zich willen afscheiden, komt daar grote broer Rusland zogenaamd om de vrede te bewaren en stationeert daar honderden tanks en duizenden soldaten. Vervolgens gaat broertje Rusland daar Russische paspoorten uitdelen aan iedereen die er maar 1 wil hebben. Op een gegeven moment besluit de Georgische president dat de situatie onhoudbaar is probeert weer een vinger te krijgen in die twee provincies voordat ze compleet Russisch zijn geworden. Rusland reageert keihard op de 'aanval op Russische staatsburgers' en verdedigt niet alleen de provincies maar neemt ook gelijk alle tactische militaire en infrastructurele doelen van Georgië mee in zijn bombardementen. Een voorstel voor een staakt-het-vuren is verworpen door Rusland. Ja, waarom zou je ook. Het gaat net zo lekker.
Een uitspraak van de veiligheidsraad komt er niet, want Rusland heeft een vetorecht. Europa reageert terughoudend, want veel Europese leiders zijn persoonlijk bevriend met Poetin en het Russische gas hebben we nu eenmaal nodig. Sarkozy doet net alsof het een soort van neutrale kwestie is en begint wat onderhandelingen.
President Bush is de eerste met kritiek op Poetin.
Saakasjvili beweerd dat hij de huidige oorlog al had voorspelt en de westerse leiders al meer dan een jaar heeft gewaarschuwd voor waarmee Rusland bezig was. Verschillende politiek analisten zijn het er over eens dat Poetin probeert te voorkomen dat Georgië lid wordt van de Navo, want anders is de Navo immers verplicht om Georgië te verdedigen tegen Rusland. Het op het programma staande kandidaat-lidmaatschap is voorlopig in de ijskast gezet, omdat niemand van de Navo zin heeft in een ruzie met Rusland.
Persoonlijk ben ik heel nieuwsgierig wat de wereldleiders weten van deze kwestie en hoe lang geleden ze inderdaad gewaarschuwd zijn door Saakasjvili. Het verbaast me dat het in feite zo stil blijft over deze kwestie. Rusland speelt een heel vuil spelletje en er is niemand die zich hier aan wil branden lijkt het wel. Het is al de zoveelste internationale schending van rechten door Rusland. Nog niet zo lang geleden verklaarde de UK dat de ex-spion Litvinenko op Engels grondgebied vermoord is in opdracht van de overheid van Rusland. Normaal zou zoiets grote internationale gevolgen hebben gehad, maar Rusland kwam er mee weg zonder enige consequenties. Rusland is een nepdemocratie en algemeen wordt aangenomen door ook de westerse leiders dat heel het Kremlin corrupt is tot op het bot, behalve Poetin uiteraard. Maar waarom Poetin niet? Ik noem zo maar wat namen: Kasparov, Lebed, Rybkin, Glazjev, Chodorkovski, de lijst is aan te vullen met nog vele vele namen. In vervolg noem ik hem Ratpoetin.
Een uitspraak van de veiligheidsraad komt er niet, want Rusland heeft een vetorecht. Europa reageert terughoudend, want veel Europese leiders zijn persoonlijk bevriend met Poetin en het Russische gas hebben we nu eenmaal nodig. Sarkozy doet net alsof het een soort van neutrale kwestie is en begint wat onderhandelingen.
President Bush is de eerste met kritiek op Poetin.
Saakasjvili beweerd dat hij de huidige oorlog al had voorspelt en de westerse leiders al meer dan een jaar heeft gewaarschuwd voor waarmee Rusland bezig was. Verschillende politiek analisten zijn het er over eens dat Poetin probeert te voorkomen dat Georgië lid wordt van de Navo, want anders is de Navo immers verplicht om Georgië te verdedigen tegen Rusland. Het op het programma staande kandidaat-lidmaatschap is voorlopig in de ijskast gezet, omdat niemand van de Navo zin heeft in een ruzie met Rusland.
Persoonlijk ben ik heel nieuwsgierig wat de wereldleiders weten van deze kwestie en hoe lang geleden ze inderdaad gewaarschuwd zijn door Saakasjvili. Het verbaast me dat het in feite zo stil blijft over deze kwestie. Rusland speelt een heel vuil spelletje en er is niemand die zich hier aan wil branden lijkt het wel. Het is al de zoveelste internationale schending van rechten door Rusland. Nog niet zo lang geleden verklaarde de UK dat de ex-spion Litvinenko op Engels grondgebied vermoord is in opdracht van de overheid van Rusland. Normaal zou zoiets grote internationale gevolgen hebben gehad, maar Rusland kwam er mee weg zonder enige consequenties. Rusland is een nepdemocratie en algemeen wordt aangenomen door ook de westerse leiders dat heel het Kremlin corrupt is tot op het bot, behalve Poetin uiteraard. Maar waarom Poetin niet? Ik noem zo maar wat namen: Kasparov, Lebed, Rybkin, Glazjev, Chodorkovski, de lijst is aan te vullen met nog vele vele namen. In vervolg noem ik hem Ratpoetin.
Re: Crisis in Georgië
Rusland wil hetzelfde als US: een olieleiding veiligstellen.
de wereldleiders enzo weten precies wat er aan de hand is. wij denken dat het daar om 'spanningen' gaat. echt niet. kijk maar hoe de olie ontspant.
misschien kun je wel zeggen dat rusland wat onhandiger is. het ombrengen van een agent had natuurlijk wat stiller gemoeten. wat dat betreft kunnen ze wel wat van die andere nepdemocratie leren: de US.
bush spreekt krachtige taal richting rusland. jaja. een uit het hoofd geleerd versje. want over Georgie heeft ie het niet.
de wereldleiders enzo weten precies wat er aan de hand is. wij denken dat het daar om 'spanningen' gaat. echt niet. kijk maar hoe de olie ontspant.
misschien kun je wel zeggen dat rusland wat onhandiger is. het ombrengen van een agent had natuurlijk wat stiller gemoeten. wat dat betreft kunnen ze wel wat van die andere nepdemocratie leren: de US.
bush spreekt krachtige taal richting rusland. jaja. een uit het hoofd geleerd versje. want over Georgie heeft ie het niet.
WSO schreef:want over Georgie heeft ie het niet.
Nu.nl schreef:Rusland lijkt te proberen de democratisch gekozen regering van Georgië omver te werpen. Dit heeft de Amerikaanse president George Bush maandag gezegd in een verklaring in Washington.
Nope:Kaw schreef:WSO schreef:want over Georgie heeft ie het niet.Nu.nl schreef:Rusland lijkt te proberen de democratisch gekozen regering van Georgië omver te werpen. Dit heeft de Amerikaanse president George Bush maandag gezegd in een verklaring in Washington.
Mogelijk een door freud verklaarde verspreking.nu.nl schreef:Verspreking
De laatste maanden van zijn presidentschap lijken Bush zwaar te vallen. Bush versprak zich maandagavond, toen hij in een toespraak zijn zorgen over het Russische optreden in Georgië kenbaar maakte.
"Het lijkt erop dat een inspanning wordt ondernomen de fatsoenlijk gekozen regering van Rusland af te zetten", zei Bush. Hij wilde eigenlijk duidelijk maken dat de Russen van de regering van de Georgische president Michail Saakasjvili afwillen.
Dat vind ik een uitspraak van het typeWSO schreef:Mogelijk een door freud verklaarde verspreking.
MOSKOU (ANP/RTR) – De Russische president Dmitri Medvedev heeft besloten de militaire operatie in Georgië te stoppen. Dat meldde het Russische persbureau Interfax dinsdag.
Bron RD (En interfax, anp en rtr)
Ze zijn in feite ook klaar. Het zou politiek dom zijn om Georgië te bezetten. Vleugellam is voldoende en dat is klaar.WSO schreef:MOSKOU (ANP/RTR) – De Russische president Dmitri Medvedev heeft besloten de militaire operatie in Georgië te stoppen. Dat meldde het Russische persbureau Interfax dinsdag.
Er is daar ook een Nederlander omgekomen
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
ja een cameraman geloof ikLapressa schreef:Er is daar ook een Nederlander omgekomen
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Dit stripje van gisteren lijkt haast profetisch.
According to CNN. Een paar minuten geleden gegeven nieuwsbericht.Een colonne Russische tanks en pantservoertuigen heeft de Georgische stad Gori verlaten en rijdt nu in zuidelijke richting naar Tbilisi.
Overigens wel bizar, dat het russische militarisme zich fel uitlaat over het plaatsen van dat raketschild in Polen: "Een Russische generaal waarschuwde een dag na de totstandkoming van de overeenkomst dat Polen zichzelf tot doelwit van een aanval -mogelijk zelfs een nucleaire- heeft gebombardeerd".
Ik weet niet waar dat over gaat, maar hier belanden we weer in een koude oorlog, waarvan ik voorzie dat deze heel warmpjes kan worden.
Ik weet niet waar dat over gaat, maar hier belanden we weer in een koude oorlog, waarvan ik voorzie dat deze heel warmpjes kan worden.
't Is niet helemaal duidelijk hoe het chronologisch verlopen is. Was Georgie misschien bezig met een aanval op de afvallige provincie? En heeft Rusland dan terecht zijn burgers beschermd?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ja, zoiets heb ik in Engeland ook gehoord. Er is een groepering die zich bij Rusland wil voegen en zich teruggetrokken hebben in een of ander land/provincie??? (begin met een O, als ik het me goed herinner). Georgie heeft toen een raket afgevuurd en de Russen zijn er zo bij betrokken. Volgens de Engelsen is Georgië begonnen.refo schreef:'t Is niet helemaal duidelijk hoe het chronologisch verlopen is. Was Georgie misschien bezig met een aanval op de afvallige provincie? En heeft Rusland dan terecht zijn burgers beschermd?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Osetië is een autonome provincie van Georgie. Niets meer en niets minder. De Russen moeten daar ophoepelen.
Natuurlijk had Sjakasvilie niet zo dommig moeten doen. Het is een rare sprong van een kat in het nauw.
Mocht Georgie versneld NAVO lid worden heeft zijn domme actie alsnog wel een gewenst resultaat.
Natuurlijk had Sjakasvilie niet zo dommig moeten doen. Het is een rare sprong van een kat in het nauw.
Mocht Georgie versneld NAVO lid worden heeft zijn domme actie alsnog wel een gewenst resultaat.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
En dat resultaat is?Gian schreef:Osetië is een autonome provincie van Georgie. Niets meer en niets minder. De Russen moeten daar ophoepelen.
Volgens mij alleen nog maar meer oorzaak voor een hernieuwde koude oorlog.