Grondtrekken ware bekering

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Ander »

WSO schreef:
Ander schreef:
WSO schreef:Maar 'bid de Heere veel om dit wonder' is ook niet een echt bijbelse uitdrukking, toch?
:?:

Niet in het kader van het geloof, nee. Evangelie wordt in principe aangeboden (hoe je daar ook tegen aankijkt). Het is niet iets waar om gevraagd moet worden.
Precies: Ik ben gevonden van degenen die naar Mij niet zochten, zegt de HEERE bij monde van Jesaja. Ik zal u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in het binnenste van u, zegt de HEERE bij monde van Ezechiël. Dat klopt. We hoeven er helemaal niet om te bidden. Gewoon afwachten of het nog eens mocht gebeuren.

Bid, en u zal gegeven worden, klopt, en de deur zal opengaan. Opent uwe mond. Vraagt naar de Heere.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef: Bah, hoe trek ik zoveel mogelijk conclusies uit zo weinig mogelijk woorden van een dominee.

Er staan op dit forum altijd wel weer nieuwe mensen op(of is dit een oude bekende?) die graag meedoen in de kruistocht tegen de GerGem in het algemeen en uitspraken van de dominees van de GerGem in het bijzonder.
Je zou natuurlijk ook inhoudelijk kunnen aantonen waarom de woorden van 'hervormde' onwaarheid kunnen bevatten.
Man, heb je de laatste jaren wel meegelezen? Er zijn ongelooflijk veel topics aan dit soort insinuaties gewijd. Vaak begon dat met een Saambinder meditatie of iets anders waaruit "duidelijk" bleek hoever de Gereformeerde Gemeentedominees het heilspoor bijster zijn.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Ander »

Kaw schreef:
Ander schreef:Ik beschouw de verdraaiing van woorden van ds. de Heer door hervormde onder andere als een anti-GG lobby. 'k Kan er niks aan doen. Je mag het gerust anders noemen. 't Is niet de eerste keer dat ds. de Heer over de hekel gehaald wordt op dit forum. Zo goed lees ik ook wel weer mee. Enne toegegeven, 't is wel eens gekker geweest, dat klopt!
Och, is het ooit in je op gekomen dat ds. de Heer mogelijkerwijs wel eens ongelukkige uitspraken doet? Dat hervormde de woorden van ds. de Heer niet verdraait heeft, maar volgens jou de bedoelingen van ds. de Heer verkeerd weergeeft? Tip, gebruik het volgende argument: "Ik ken ds. de Heer vrij goed en om een goed beeld te krijgen over wat hij leert moet je meer preken van hem horen en dan weet je wel dat hij niet fout zit." Als er iemand dan opduikt die meerdere preken heeft gehoord en bij zijn standpunt blijft dan kun je overgaan op: Maar je zat er dan ook bevooroordeeld en heb gewoon selectief geluisterd.
hèhè, Kaw, je weet aardig hoe het werkt! Ds. de Heer is een dienstknecht van de Allerhoogste en geeft op eenvoudige wijze af en toe in de krant antwoord op vragen. Ik ken ds. de Heer niet zo heel goed. Wel weet ik dat het fout is om met de woorden die ds. de Heer ongetwijfeld in biddend opzien heeft neergeschreven te misbruiken zoals hervormde dat doet. Ik vind namelijk de beschuldiging van hervormde omtrent de woorden van ds. de Heer niet kunnen. Fout, goed fout!

Toevallig sprak ik vorige week iemand uit de gemeente van ds. de Heer. Die zei dat ze weleens jaloers was op ds. de Heer omdat hij zoveel van de Heere geleerd had en dat doorgeeft aan zijn gemeente. Kijk, daar val ik voor.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:
Erasmiaan schreef:Er staan op dit forum altijd wel weer nieuwe mensen op(of is dit een oude bekende?) die graag meedoen in de kruistocht tegen de GerGem in het algemeen en uitspraken van de dominees van de GerGem in het bijzonder.
Of tegen alles wat niet GerGem is.
Daar hoor je mij echt niet over. Maar 't doet me echt zeer als een kerkverband dat ik lief heb en de leer waaruit ik leef en die ik beleden heb onterecht over de hekel wordt gehaald.

En dan zeker bij zo'n klein stukje dat ds. De Heer in de krant schrijft waar werkelijk niets over gezegd kan worden.

Ik heb mijn vragen bij de PKN maar ik denk niet dat iemand op dit forum zal zeggen dat ik een kruistocht tegen de PKN heb. Dus wat mij betreft is je insinuatie onterecht.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Gijs83 »

Ander schreef:Hervormde,

Hoe krijg je het bij elkaar verzonnen om met zoveel kronkels ds. de Heer dingen in de mond te leggen die hij niet heeft gezegd. Ik vind het prima dat je je mening uitdraagt hier, dat doe ik ook, maar misbruik daarbij niet een artikel van ds. de Heer. Kom nou zeg.
Dus Hervormde doet eigenlijk aan inlegkunde :quoi
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Kaw »

Ander schreef:
Kaw schreef:
Ander schreef:Ik beschouw de verdraaiing van woorden van ds. de Heer door hervormde onder andere als een anti-GG lobby. 'k Kan er niks aan doen. Je mag het gerust anders noemen. 't Is niet de eerste keer dat ds. de Heer over de hekel gehaald wordt op dit forum. Zo goed lees ik ook wel weer mee. Enne toegegeven, 't is wel eens gekker geweest, dat klopt!
Och, is het ooit in je op gekomen dat ds. de Heer mogelijkerwijs wel eens ongelukkige uitspraken doet? Dat hervormde de woorden van ds. de Heer niet verdraait heeft, maar volgens jou de bedoelingen van ds. de Heer verkeerd weergeeft? Tip, gebruik het volgende argument: "Ik ken ds. de Heer vrij goed en om een goed beeld te krijgen over wat hij leert moet je meer preken van hem horen en dan weet je wel dat hij niet fout zit." Als er iemand dan opduikt die meerdere preken heeft gehoord en bij zijn standpunt blijft dan kun je overgaan op: Maar je zat er dan ook bevooroordeeld en heb gewoon selectief geluisterd.
hèhè, Kaw, je weet aardig hoe het werkt! Ds. de Heer is een dienstknecht van de Allerhoogste en geeft op eenvoudige wijze af en toe in de krant antwoord op vragen. Ik ken ds. de Heer niet zo heel goed. Wel weet ik dat het fout is om met de woorden die ds. de Heer ongetwijfeld in biddend opzien heeft neergeschreven te misbruiken zoals hervormde dat doet. Ik vind namelijk de beschuldiging van hervormde omtrent de woorden van ds. de Heer niet kunnen. Fout, goed fout!

Toevallig sprak ik vorige week iemand uit de gemeente van ds. de Heer. Die zei dat ze weleens jaloers was op ds. de Heer omdat hij zoveel van de Heere geleerd had en dat doorgeeft aan zijn gemeente. Kijk, daar val ik voor.
Tot nu toe zijn al je reacties in dit topic emotioneel en subjectief geweest. Dit is je poging om de kritiek tegenover de eerbaarheid van ds. de Heer zelf te zetten en dan maar te concluderen dat de kritiek aan de verkeerde kant zit. Zo werkt het niet. Als er dan nog kritiek durft te worden gegeven dan voorspel ik een: "Hoe kan het dat je dit nu dan nog durft te zeggen!"
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Ander »

welterusten Kaw, ik heb uit het artikel aangegeven waarom ik het met hervormde hartgrondig oneens ben. Dus wat je nu zit te schrijven is flauwekul. En om eerbied voor het ambt en voor de woorden van een knecht des Heeren af te doen met emotie, dat is jouw keus.
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door WSO »

Ander schreef:Precies: Ik ben gevonden van degenen die naar Mij niet zochten, zegt de HEERE bij monde van Jesaja. Ik zal u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in het binnenste van u, zegt de HEERE bij monde van Ezechiël. Dat klopt. We hoeven er helemaal niet om te bidden. Gewoon afwachten of het nog eens mocht gebeuren.

Bid, en u zal gegeven worden, klopt, en de deur zal opengaan. Opent uwe mond. Vraagt naar de Heere.
Die teksten gaan weer ergens anders over. daarom heet je zeker ander? je geeft allerlei teksten anders invulling dan ze in de bijbel staan.

en inhoudelijk ga je niet in op de discussie. zo als ik het lees zou je ds de Heer ook verdedigen als hij zou zeggen dat de aarde plat is. omdat hij een dienstknecht des Allerhoogste is en in biddend opzien schrijft. ook zulke mensen zeggen oerstomme dingen. je zult toch eens zijn dat dat geen arguement is over de inhoud?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan, Ander, het zou beter zijn wanneer jullie inhoudelijk op de zaak ingingen dan je toevlucht te nemen tot verwijten en geklaagd richting de criticasters.
Dus nu graag aangeven wat hervormde fout heeft gezegd en waarom. En niet dat gezeur van 'ach, ach, de GG heeft het weer gedaan'.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Afgewezen »

Kaw schreef:Voor beide is er in de bijbel plaats bij Christus. Er is plaats voor de verloren zondaar die net als Mattheus plotseling weggehaald wordt bij de varkens en er is plaats voor de vrome zondaar die zelf bij de varkens is vandaan gegaan en net als de verloren zoon terug loopt naar de Vader om zijn plekje als slaaf af te smeken.
Is dit niet een beetje inlegkunde?? 8|
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Kaw »

Ander schreef:welterusten Kaw, ik heb uit het artikel aangegeven waarom ik het met hervormde hartgrondig oneens ben. Dus wat je nu zit te schrijven is flauwekul. En om eerbied voor het ambt en voor de woorden van een knecht des Heeren af te doen met emotie, dat is jouw keus.
Ik kan je (al zou ik daar wel even over doen) 10 citaten van 10 verschillende predikanten uit de Ger. Gem. geven die het begrip van verloren zondaar invult op een manier om met de woorden van ds. De Heer te spreken: “Dan krijgen we andere ogen en zien we hoe ongelukkig de wereld is en hoe gelukkig Gods volk. We krijgen andere oren en horen uit Gods Woord hoe ontzettend de zonde is, hoe dichtbij de eeuwigheid is en hoe nodig het is om verzoend te worden. We krijgen andere interesses, een andere vrijetijdsbesteding.
Hoe dat komt? Van nature doen we wat we zelf willen en vinden we de zonde helemaal niet zo erg. Maar als God een zondaar geestelijk levend maakt, wordt het de vraag: Wat wilt Gij dat ik doen zal? [Hand. 9:6] Daardoor verandert het leven.”
En van een vrome zondaar maken als iemand die de toeleidende weg niet kent en daar ook geen behoefte aan heeft.

Ik wil me daar mij wel voor inzetten, als jij me dan beloofd om van mening/opvatting te veranderen.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:
Kaw schreef:Voor beide is er in de bijbel plaats bij Christus. Er is plaats voor de verloren zondaar die net als Mattheus plotseling weggehaald wordt bij de varkens en er is plaats voor de vrome zondaar die zelf bij de varkens is vandaan gegaan en net als de verloren zoon terug loopt naar de Vader om zijn plekje als slaaf af te smeken.
Is dit niet een beetje inlegkunde?? 8|
Waaruit weten we dat het anders is gegaan bij Mattheüs? De bijbel vertelt ons immers het volgende?:
"En Jezus, van daar voortgaande, zag een mens in het tolhuis zitten, genaamd Mattheus; en zeide tot hem: Volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem." Meer niet. Mattheüs zat op het moment van redding in het tolhuis.
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door WSO »

de tekst van ds de Heer is te beschrijvend. gevaar is dat iemand zich verbeeldt andere ogen te hebben en zelfs te vragen: wat wilt Gij? Aan die voorwaarde is nl best te voldoen. beetje schrik bij dreigteksten, wat smaak in doordeweekse diensten. fijn kunnen bidden, dat soort dingen. je leven verklaard horen door een dominee. 1 en 1 = 2. natuurlijk, zeg niet dat je gelooft, dat is te groot. intussen wel in de kerkenraad enzo (indien man ;) ). intussen praktishc levend zonder Christus. maar wel precies voorschrijvend hoe het moet.

dat is de status nogal wat gergemmensn, helaas. en ja, de mensen wier oegen echt opengaan, echt, en zich op Christus verlaten willen, ondanks zondag 23 (alles klaagt me aan) dat zijn zgn hoge Christenen. en die blijven dan maar in een hoekje zitten of 1 maal per jaar de ds of een ds zichzelf vergeet en Christus preekt. of ze gaan naar een meer of mineer verwant kerkverband met wat minder uiterlijkheid (PKN bond ofzo) waar ze wel van hun Meester horen.

was het maar een karikatuur. dan zou het nog wel gaan. maar omdat het dat niet is is de gg wat ze nu is. zelfvoldaan en dodig.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Afgewezen »

Kaw schreef:
Afgewezen schreef:
Kaw schreef:Voor beide is er in de bijbel plaats bij Christus. Er is plaats voor de verloren zondaar die net als Mattheus plotseling weggehaald wordt bij de varkens en er is plaats voor de vrome zondaar die zelf bij de varkens is vandaan gegaan en net als de verloren zoon terug loopt naar de Vader om zijn plekje als slaaf af te smeken.
Is dit niet een beetje inlegkunde?? 8|
Waaruit weten we dat het anders is gegaan bij Mattheüs? De bijbel vertelt ons immers het volgende?:
"En Jezus, van daar voortgaande, zag een mens in het tolhuis zitten, genaamd Mattheus; en zeide tot hem: Volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem." Meer niet. Mattheüs zat op het moment van redding in het tolhuis.
Wij weten helemaal niet of dat het moment van Mattheus' redding was. Mattheus werd geroepen tot apostel. Zoals Petrus en anderen bij de visnetten vandaan werden geroepen, werd Mattheus bij zíjn werk vandaan geroepen.
Het zou merkwaardig zijn wanneer de bekering van Mattheus in tegenspraak zou zijn met wat Jezus Zelf zegt in een gelijkenis, Die hij heeft uitgesproken naar aanleiding van Zijn omgang met tollenaren en zondaren:
Luk. 15: 1 En al de tollenaars en de zondaars naderden tot Hem, om Hem te horen.
2 En de Farizeën en de Schriftgeleerden murmureerden, zeggende: Deze ontvangt de zondaars, en eet met hen.
3 En Hij sprak tot hen deze gelijkenis, zeggende...
En dan volgen de gelijkenissen van het verloren schaap, de verloren penning en de verloren zoon.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:
Kaw schreef:
Afgewezen schreef: Is dit niet een beetje inlegkunde?? 8|
Waaruit weten we dat het anders is gegaan bij Mattheüs? De bijbel vertelt ons immers het volgende?:
"En Jezus, van daar voortgaande, zag een mens in het tolhuis zitten, genaamd Mattheus; en zeide tot hem: Volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem." Meer niet. Mattheüs zat op het moment van redding in het tolhuis.
Wij weten helemaal niet of dat het moment van Mattheus' redding was. Mattheus werd geroepen tot apostel. Zoals Petrus en anderen bij de visnetten vandaan werden geroepen, werd Mattheus bij zíjn werk vandaan geroepen.
Het zou merkwaardig zijn wanneer de bekering van Mattheus in tegenspraak zou zijn met wat Jezus Zelf zegt in een gelijkenis, Die hij heeft uitgesproken naar aanleiding van Zijn omgang met tollenaren en zondaren:
Luk. 15: 1 En al de tollenaars en de zondaars naderden tot Hem, om Hem te horen.
2 En de Farizeën en de Schriftgeleerden murmureerden, zeggende: Deze ontvangt de zondaars, en eet met hen.
3 En Hij sprak tot hen deze gelijkenis, zeggende...
En dan volgen de gelijkenissen van het verloren schaap, de verloren penning en de verloren zoon.
Leuk gevonden, maar Jezus zei ook: "want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering." En in je betoog vergeet je dat Mattheus in het tolhuis zat en als zondaar werd beschouwt door de schare en door Jezus door wat Jezus zegt: "roepen [..] zondaars tot bekering" Mattheus werd geroepen tot apostel, maar wel vanuit de positie van zondaar. Als je dit moment niet ziet als Mattheüs redding, dan heb je een hoop gerespecteerde uitleggers tegen je.
En als we schrift met schrift vergelijken dan hebben we "Ik ben gevonden van hen, die [naar] [Mij] niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, [hier] ben Ik, ziet, [hier] ben Ik." Zie ook Paulus in Rom. 10 die deze tekst aanhaalt.

Matthew Henry:
1. The posture that Christ's call found Matthew in. He was sitting at the receipt of custom, for he was a publican, Luke v. 27. He was a custom-house officer at the port of Capernaum, or an exciseman, or collector of the land-tax. Now, (1.) He was in his calling, as the rest of them whom Christ called, ch. iv. 18. Note, As Satan chooses to come, with his temptations, to those that are idle, so Christ chooses to come, with his calls, to those that are employed. But, (2.) It was a calling of ill fame among serious people; because it was attended with so much corruption and temptation, and there were so few in that business that were honest men. Matthew himself owns what he was before his conversion, as does St. Paul (1 Tim. i. 13), that the grace of Christ in calling him might be the more magnified, and to show, that God has his remnant among all sorts of people. None can justify themselves in their unbelief, by their calling in the world; for there is no sinful calling, but some have been saved out of it, and no lawful calling, but some have been saved in it.

2. The preventing power of this call. We find not that Matthew looked after Christ, or had any inclination to follow him, though some of his kindred were already disciples of Christ, but Christ prevented him with the blessings of his goodness. He is found of those that seek him not. Christ spoke first; we have not chosen him, but he hath chosen us. He said, Follow me; and the same divine, almighty power accompanied this word to convert Matthew, which attended that word (v. 6), Arise and walk, to cure the man sick of the palsy. Note, A saving change is wrought in the soul by Christ as the Author, and his word as the means. His gospel is the power of God unto salvation, Rom. i. 16. The call was effectual, for he came at the call; he arose, and followed him immediately; neither denied, nor deferred his obedience. The power of divine grace soon answers and overcomes all objections. Neither his commission for his place, nor his gains by it, could detain him, when Christ called him. He conferred not with flesh and blood, Gal. i. 15, 16. He quitted his post, and his hopes of preferment in that way; and, though we find the disciples that were fishers occasionally fishing again afterwards, we never find Matthew at the receipt of custom again.
Laatst gewijzigd door Kaw op 12 aug 2008, 13:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie