Het domineesspel

petite

Het domineesspel

Bericht door petite »

Het domineesspel
Nee, ’t is geen drukfout! Dacht u aan het dominospel? ’t Heeft er niets mee te maken. Het lijkt er in de verste verte zelfs niet op. Ik wilde iets opmerken over het domineesspel. Kent u het? ’t Is een gezelschapsspel bij uitstek. Voor u het weet bent u erbij betrokken. Ongewild vaak. Ongedacht ook. Je moet het volgen, of je wilt of niet. Het domineesspel wordt vaak gespeeld. Onlangs nog, op een verjaardag waar ik – bijna noodgedwongen zou ik haast zeggen – aanwezig was, kwam dit spel weer op tafel. Dan wordt er over dominee A, B of C gesproken. Of over alledrie. Spelregels zijn er niet. Het gaat als volgt: ‘Heb je gehoord dat... weet je dat ds. A... begrijp je nu dat ds. B... nog maar zo kort in die gemeente en nu al weer weg... dure pastorie... en ds. C is een goede leraar maar een slechte herder, want... en student X was bij ons met de Biddag. Och, het ging nogal, maar hij stond zoveel te lezen... Ouderling Y heeft weer een nieuwe auto, waar doet die man het van... En kandidaat Z zou weleens naar die plaats kunnen gaan, net een gemeente voor hem...’
’t Is een langdurig spel, dit domineesspel. En soms wel spannend ook. De aandacht blijft er doorgaans goed bij. En er zijn altijd gretige spelers. Spelbrekers zijn er doorgaans niet. ’t Is ook een merkwaardig spel: iedereen die meedoet verliest, zonder dat men het zelf beseft. Vast en zeker. En er is ook altijd één die wint. Een lachende derde. Eén die onzichtbaar, maar altijd aanwezig is. Hij speelt mee. Met succes. Hij is spelleider. En hoe meer spelers, hoe beter. Hoe langer het duurt, hoe meer die ene het naar zijn zin heeft.
Het domineesspel. Nee, we mogen ons niet boven die spelers verheffen. Ongemerkt bent u, ben ik geneigd mee te spelen, alle goede voornemens ten spijt. Ongetwijfeld zijn er onder de lezers die dit spel herkennen. Dit interkerkelijke familiespel, dat alleen maar verlies oplevert. Dat nogal eens ontaarden kan in een fikse onenigheid. Dat eigenlijk alleen maar bestaat uit voortdurend ‘gemeenspelen’. Omdat er over mensen, predikanten, voorgangers, ambtsdragers wordt gesproken die zich niet kunnen verdedigen omdat ze er niet bij zijn. Daarom alleen al moeten we ons verre houden van een dergelijke avondvulling. En duidelijk ‘nee’ zeggen als de gesprekken in de richting gaan van dominee A, B of C, kerkverband dit of dat, ouderling zus of zo. Mag er dan in het geheel niet over de ambtsdragers gesproken worden, ook niet in positieve zin? Vanzelfsprekend wel. Maar er is een weg die uitnemender is. De weg van het gebed. Vraagt u het gerust als u onverwacht in een situatie terechtkomt die we hierboven hebben geschetst en waarin er nogal wat mensen over de hekel worden gehaald: ‘Maar als ik vragen mag, heb u ook weleens voor die dominee, die ambtsdrager mogen bidden?’ Dan is de kans groot dat het spel ineens is uitgespeeld. Dan is de lol ervan af. Als dat gebeurt, heeft die grote onzichtbare meespeler, die vaste winnaar, het ineens verloren. En gunnen we hem dat verlies niet van harte?
Laatst gewijzigd door petite op 15 aug 2008, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaw
Contacteer:

Re: Het domineesspel

Bericht door Kaw »

Heb je de site domineesspel.nl al eens gezien dan?
memento

Bericht door memento »

Domineespel is oud-Nederlands voor domino: http://home.planet.nl/~dumon002/woordenboek/d.html
jvdg

Bericht door jvdg »

Dit is, vrees ik, een zeer herkenbaar verhaal.

Het onderschrift: Auteur? begrijp ik echter niet.

Voor het overige: Laat er ons winst mee doen: Niet kletsen/lasteren/oordelen, maar bidden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Is zeker geschreven door een dominee... :hum
Jongere

Bericht door Jongere »

petite

Bericht door petite »

jvdg schreef:Dit is, vrees ik, een zeer herkenbaar verhaal.

Het onderschrift: Auteur? begrijp ik echter niet.

Voor het overige: Laat er ons winst mee doen: Niet kletsen/lasteren/oordelen, maar bidden.
Ik bedoelde ermee dat ik niet weet wie het stuk geschreven heeft...
Zucht niet tegen elkander, broeders, opdat gij niet veroordeeld wordt; ziet, de Rechter staat voor de deur. (Jak. 5: 9)
gewoonjacolien

Bericht door gewoonjacolien »

kbegrijp het verhaal wel van het domineespel wel, meer respect mag er wel zijn
Laatst gewijzigd door gewoonjacolien op 04 aug 2008, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie zichzelf kent, zwijgt over anderen.
Marco

Bericht door Marco »

Eigenlijk herken ik er niet veel van. Een dominee is een mens met een roeping. Een ambt. Dat ambt moeten we respecteren. Voor de rest: Roddelen moeten we niet doen. Niet over dominees en niet over stratenmakers.

En de dominee is ook een mens. Net als wij. Die van ons kan trouwens goed koken..(!)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marco schreef:Eigenlijk herken ik er niet veel van. Een dominee is een mens met een roeping. Een ambt. Dat ambt moeten we respecteren. Voor de rest: Roddelen moeten we niet doen. Niet over dominees en niet over stratenmakers.

En de dominee is ook een mens. Net als wij. Die van ons kan trouwens goed koken..(!)
Ik denk dat dit spel voornamelijk leeft onder een bepaalde richting. Als je de website die jongere doorgeeft ziet, weet je ook welke richting, hoewel hij niet excl. dat kerkverband beslaat. Het beslaat eigenlijk de gehele breedte van de rechtse kant van de ger.gez.
@ Jacobien, jammer dat er niet iemand is waarmee je gewoon over het geloof kan praten. Is er niemand van leidinggevenden bij het jeugdwerk die dat wil?? En anders, gewoon naar de dominee toegaan en maling hebben aan wat anderen over je denken!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mariaa

Bericht door Mariaa »

petite schreef:Ongemerkt bent u, ben ik geneigd mee te spelen, alle goede voornemens ten spijt.
Tsja... :(
Gian

Bericht door Gian »

Is dominee zijn een ambt?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Als ik heel eerlijk ben heb ik vroeger volop meegedaan met dit schadelijke spel.
Het leek wel een soort "Top 40" van dominees qua prestatie.

Toen ik erachter kwam dat het Evangelie helemaal niets met dominees te maken heeft, toen ik erachter kwam dat God Zijn Knechten binnen vele kerkmuren heeft in alle denkbare gradaties en capaciteiten, is het stuur volledig omgegaan.

Sterker nog, ik heb het (ver-) oordelen van predikanten en andersoortige voorgangers afgeleerd, en heb de spelregels van het domineesspel volledig overboord mogen werpen.
cosmo

Bericht door cosmo »

Als je hen dan maar niet op een voetstuk plaatst en hen pauselijke onfeilbaarheid toekent.
jvdg

Bericht door jvdg »

cosmo schreef:Als je hen dan maar niet op een voetstuk plaatst en hen pauselijke onfeilbaarheid toekent.
De taak, die hen is opgelegd, heb ik op een gepast voetstuk geplaatst (Goddelijjke opdracht), en een pauselijke onfeilbaarheid ontken ik ten volle.
Ook (of juist) predikanten en voorgangers vallen alle dagen in allen en alles.
Ik erken voluit dat het mensen zijn "van gelijke beweging als wij".
Gesloten