Een betere wereld?

Madtice

Een betere wereld?

Bericht door Madtice »

Even een recht-voor-je-raap vraag:

Hoe ben jij van plan aan de Grote Opdracht die Jezus vlak voor de Hemelvaart gaf te voldoen en uit te gaan om van alle volkeren zijn discipelen te maken?

Hoe zie je jouw aandeel daar in?
england

Bericht door england »

Moeilijke vraag hoor...

Wij hopen binnen redelijk afzienbare tijd naar een kerk een beroep aan tenemen. We hopen dan de zondagschool nieuw leven in te blazen, en ook de andere verenigingen. Mijn man zal dan de huizen langs gaan om te proberen in contact te komen met de volwassenen...
Verder denk ik begin je bij familie, vrienden,mensen die aan de deur
komen...

Even tussendoor: ik heb vrienden, de vader is de beste evangelist die ik ken...
Ik neem aan dat jullie allemaal wel een heel klein beetje engels kunnen...
Op een gegeven moment belde er iemand van zo'n onderzoeks buro om een onderzoek te doen. In het engels heet dat een 'survey'. Paul beantwoordde alle vargen, en zei aan het eind: Mag ik u wat vragen stellen, it's about music too (dat onderzoek had met muziek te maken), and it's a survey... Have you ever heard about the hymn ' When I survey the wondrous cross...'
Hij heeft toen zo'n 15 minuten met die vrouw over het Evangelie gesproken...
Egbert

Bericht door Egbert »

Verbeter de wereld, maar begin bij je zelf.

Als dat gebeurt is zal God je wel een opdracht geven. Voor de meeste christenen zal dat een onopvallende taak in het gezin zijn, maar niet minder belangrijk dan grootse ruchtmakenden zaken, want hoe zou het zijn als je de hele wereld bekeert maar je vrouw en kinderen vergeet?
voor anderen zal dat een taak in buurt of dorp/stad zijn of een plaats in een evangelisatiepost of zendingsveld. Maar nogmaals het meeste werk vindt thuis en in de straat plaats.
Laat je door God leiden, het kan voor je gevoel wat lang duren maar je taak ligt gereed.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Madtice

Bericht door Madtice »

En wat als God je geen specifieke opdracht geeft? Sterker nog, God heeft die opdracht allang aan iedereen gegeven in Zijn Woord. Ga er op uit in deze wereld, ergo: jouw wereld.

Dat was dan ook waar ik zo benieuwd naar ben. Verhalen en adviezen over hoe je de wereld om je heen kunt bereiken. Is voorbeeld zijn genoeg? Hoe kun je meer dan een voorbeeld zijn?
england

Bericht door england »

Door lief te hebben! Hebben wij onze naasten lief?
denken we er wel eens aan, en dat vraag ik ook mezelf, maar dat dat irritante mensje in de supermarkt, die constant in de weg loopt, de hele rij ophoudt, en je bent Toch al zo laat...denk je er wel eens aan dat ze een ziel heeft, en dat vanavond haar allerlaatste avond op aarde kan ijn...?

Of die jongen die zo vervelend is, muziek keihard aan, onverschillig, spuugt op de grond vlak voor je voeten. Het liefst zou je hem eens flink de waarheid gezegd hebben...rotjoch, hoe haalt 'ie het in z'n hoofd... Maar ja, je weet maar nooit, ze hebben tegenwoordig allemaal een wapen op zak... Maar hij heeft een ziel...Een onsterfelijke ziel, geschapen in Gods beeld...bestemd voor de nimmereindigende eeuwigheid... En misschien staat hij wel op het punt om verloren te gaan...voorgoed! En jij hebt de boodschap die een eeuwigheid van verschil kan maken voor AAAAAl die mensen die om je heen lopen in de stad...

Christus was met ontferming bewogen toen Hij de schare zag... en wij? Moeten wij niet zijn zoals Hij was en is...? Zijn wij bewogen? Of alleen geirriteerd...

Misschien een dag folderen? Elke ziel is er een...En er is vreugde in de hemel over EEN zondaar die zich bekeert...er is niet een bepaald aantal dat je moet halen... Elke ziel is er een!
Madtice

Bericht door Madtice »

Ik denk dat Christus met de schare bewogen was omdat hij de schare zag als een verzameling individuelen en ieder individu daar een verdriet had. God is bewogen met het individu.

Dat je naaste lief hebben, hoe passen we dat praktisch toe in ons dagelijks leven?
england

Bericht door england »

Niet iedereen had een verdriet, Madtice... Maar Christus wist wat hun einde zou zijn als ze buiten Hem was... Kijk ook naar dat gedeelte dat Hij weent over Jerusalem: niet over het verdriet in de stad, maar het feit dat ze Hem verstoten hadden...

Je naaste liefhebben komt denk ik uit zich zelf naar buiten... Als jij van iemand houdt, zeg maar je moeder of je vriendin, zou je dan willen dat haar iets ergs overkomt? Zou je willen dat ze verloren zou gaan...Ik denk dat als je goed inbeeld wat hun einde is, dan komt die liefde er vanzelf...
Ik hoorde ooit een avangelist zeggen: Als God ons een blik in de hel deed slaan zouden we de beste evangelisten worden die er zijn...
Madtice

Bericht door Madtice »

Okee, dat van die liefde heb ik, dat is heel goed. Maar je naaste liefhebben, betekent dat ook je naaste opzoeken? Betekent dat ook vernederd worden en nederig zijn? Is dat het waard? Zijn we bereid dat door te staan, of zijn we te trots om ons bezig te houden met de wereld om ons heen?

Dat is niet persoonlijk bedoeld hoor, England, en ik ben het helemaal met je eens. Maar het is nogal wat als je zegt dat je je naaste lief hebt. Je moeder en je vriendin, dat is makkelijk, maar de psychiatrische patienten in de bus, gevangenisbezoeken, gesprekken met mensen op straat, etc. Dat zijn toch ook allemaal je naasten?
england

Bericht door england »

Inderdaad Madtice, zelf vind ik dat ook wel heel moeilijk... iemand die er netjes uit ziet, ach daar wil je nog wel een fldertje aan geven, maar iemand die je in je gezicht uitlacht, en het foldertje op de grond gooit... Dan voel ik de drift al opborrelen, en denk ik al snel: bekijk het toch, je ziet maar! Terwijl hij ook een ziel heeft...

Ik denk wel dat je mensen op moet zoeken, immers, de Heere Jezus heeft het over het bezoeken van gevangenen...tenzij Hij het had over mensen die toch al in de gevangenis wonen... lijkt me niet...

Wist je trouwens dat er hier in de gevangenissen op het moment een hele grote honger is voor de Bijbel? Er komen steeds verzoeken om meer Bijbels binnen...
Madtice

Bericht door Madtice »

Ik heb het niet alleen over folders, maar ook over gewoon, zonder folders, met iemand praten over wat hij/zij beleefd, wat zijn gevoelens zijn, enz. Niet dat folderen verkeerd is of zo, maar Jezus gebruikte ook geen folders. Hij gebruikte Zijn hart. Dat is denk ik een goed voorbeeld wat we mogen volgen.
Mirror

Bericht door Mirror »

Ieder mens heeft op zijn eigen manier een taak in deze wereld, ik heb een keer een preek van Spurgeon gelezen die dat heel mooi duidelijk maakt. Ik dacht daarvoor weleens dat zo'n taak vooral voor bepaalde mensen was... Die preek was echt een eye-opener voor me, wat mooi en wonderlijk dat God voor iedereen op zijn eigen plaats een taak heeft!
Spurgeon gaf een voorbeeld uit de natuur, de grootste olifant maar ook de allerkleinste microbacterie is nuttig en nodig. Beide zijn het schepselen van God en leven tot Zijn eer.
Zo heeft ieder mens ongeacht zijn leeftijd, maatschappelijke positie of intellect een nuttige en speciale taak en opdracht. Want een olifant kan immers de taken van een microbacterie niet vervullen, of andersom?
Madtice

Bericht door Madtice »

Hoe kom je er achter wat jou taak is? Moet je daar zelf naar zoeken? Betekent dat dat je kunt 'experimenteren' door een aantal dingen uit te proberen? En zijn er ook taken die universeel zijn en voor alle mensen gelden?

Vragen, vragen, vragen :) Ik heb er teveel van :)
england

Bericht door england »

Veel vragen, Madtice, want van vragen wordt je wijs... :-)

Tsjaaa, ik begrijp wat je bedoelt, ik moet zeggen dat ik ook niet echt met een stapel folders op zak loop...

Ooit was er iemand die het volgende vertelde:
Hij was bij de Hema, en hij hoorde iemand vloeken. Hij loopt heel blij op die mevrouw af, met z'n hand uitgestoken en zegt: " wat fijn dat u ook Christen bent!" "Christen? Helemaal niet, hoe komt u er bij?!" "Well, ik hoorde u net bidden!" "Bidden? Ik? Nee hoor!" " Maar...mevrouw, ik hoorde het toch echt! U bad tot mijn Zaligmaker, de Heere Jezus!" Mevrouw wordt wat rood enzo, en zegt" Ik weet niet hoe u er bij komt om daar over te beginnen..." " Beginnen? U begon! U begon met spreken over de Heere Jezus!" Mevrouw was niet blij, maar lette voortaan wel beter op haar woorden...

Tsjaaa, soms krijg je in de bus wel eens de gelegenheid, als je naast iemand zit. Kijk naar de zonsondergang, of wat dan ook, en begin heel ontspannen te vertellen hoe groot God is, en het feit dat zo'n Almachtig God, die dit alles geschapen heeft nu jou Vader wilt zijn...

Weet ik veel, zoiets, maar ik denk niet dat er een kantklare stappenplan is, Madtice! Het hangt af van de omstandigheden! Wel moet je denk ik goed voor ogen houden dat als die persoon naast jou niet in Christus gelooft, deze persoon voor eeuwig verloren gaat! Het zal dan wat zijn als hij op de oordeelsdag tegen je zegt: Waarom heb je met toen niet gewaarschuwd als je wist dat ik verloren zou gaan...!

Het is net als een ongeneselijke ziekte. Stel dat je een ziekte hebt die ongeneselijk is. Op een dag kom je iemand tegen die zegt dat er nou juist een middel is voor die kwaal. Je neemt het middel, en de kwaal verdwijnt helemaal! Zou je dan niet onmiddelijk iedereen die die ziekte heeft opbellen, en ze dringen om dat middel te zoeken? En als je nu weet dat iedereen die niet in Christus gelooft ziek, ja dood in misdaden is...En jij weet het Middel...zou je het dan voor je zelf houden, en het als een groot geheim bewaren...?

Zelf vind ik het ook wel moeilijk hoor, we willen graag dat mensen ons aardig vinden, en niet denken: oh, weer zo'n gek...
Mijn man had het ooit over het langs de deuren gaan. Toen zei hij: wat is nou het ergste wat er kan gebeuren? Op z'n hoogst kunnen ze de deur voor je neus dichtgooien, of je uitschelden, of wat dan ook...Nou en? Dat is immers niks vergeleken met wat de martelaren doormoesten?

Maar het is wel moeilijk, dat geef ik toen... Sterkte!
Mirror

Bericht door Mirror »

Mooie voorbeelden England!

Zelf heb ik vaak een aanknopingspunt gevonden in de christelijke levensstijl. Hoe vaak wordt je niet de vraag gesteld wat je in het weekend gedaan hebt? "Goed weekend gehad?" "Nou ontzettend, ik ben 2x naar de kerk geweest". Als de ander ervoor open staat kun je ook iets van de inhoud van de preek kwijt.

Zo gaat het in alle dingen, als je steeds bewuste keuzes maakt en daar duidelijk in bent. Dan vind je vaak momenten om uit te leggen dat jij de Heere dient.

'k Doe Zijn geboon oprecht en welgezind;
Zijn liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten.
007

Bericht door 007 »

Een discipel is een vriend van Jezus. En andersom ook. Jezus had relatie met hen. Het waren Zijn vrienden. Ik denk dat je dmv relatie veel verder komt met evangelisatie dan door bij vreemde mensen langs de deur te gaan of in de winkelstraat mensen aan te spreken.
Plaats reactie