Wat is jouw verlangen?

Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door Genade door recht »

't Is zo eenvoudig neergezet. Maar wat verstaat men onder zonde? Sommige mensen leven zo nauw en dan noemt men het wettisch. En wat is zondebesef.[/quote]





Inderdaad Albion, het woord wettisch wordt nogal eens misbruikt c.q. verkeerd gebruikt. Een wettisch leven betekent dat men door levenswandel/plichtsbetrachting de zaligheid denkt te kunnen krijgen (bijv. de rijke jongeling).
Tegenwoordig wordt het woord vaak gebruikt om te schimpen op degenen die beseffen dat ze door nauw te leven voor God niet kunnen bestaan, maar die dat nauwe leven toch niet nalaten.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door Jongere »

Zoals freek het zegt, het ligt er maar uit uit welke bron het voortkomt. Zelfs een kind van God die nauwgezet probeert de geboden van God te houden èn ten diepste weet dat hij daarmee voor God niet kan bestaan kan toch dwalen op dit punt. Door zich nog teveel op deze dingen te richten of er waarde aan te hechten. De aansporing van Paulus vergetend:
Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
(...)
Christus is u ijdel geworden, die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de genade vervallen.

Misschien komt de ijver wel niet voort uit de behoefte om gerechtvaardigd te willen worden, maar is er van het staan in de vrijheid ook absoluut geen sprake. Zodat een kind van God alsnog leeft onder het juk der dienstbaarheid.
Spurgeon gaat in deze preek op dit gevaar in: http://www.webkey.nl/hc7/images2/Bevel% ... urgeon.doc
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door albion »

Jongere schreef:Zoals freek het zegt, het ligt er maar uit uit welke bron het voortkomt. Zelfs een kind van God die nauwgezet probeert de geboden van God te houden èn ten diepste weet dat hij daarmee voor God niet kan bestaan kan toch dwalen op dit punt. Door zich nog teveel op deze dingen te richten of er waarde aan te hechten. De aansporing van Paulus vergetend:
Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
(...)


Deze tekst geef je ook geen vrijkaartje om maar te doen wat je wilt. Dit wordt toch ook antinomisme genoemd?

'denkwijze of richting die zich tegen alle wetgeving als zodanig verzet, vooral op theologisch gebied'
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door Jongere »

albion schreef:
Jongere schreef:Zoals freek het zegt, het ligt er maar uit uit welke bron het voortkomt. Zelfs een kind van God die nauwgezet probeert de geboden van God te houden èn ten diepste weet dat hij daarmee voor God niet kan bestaan kan toch dwalen op dit punt. Door zich nog teveel op deze dingen te richten of er waarde aan te hechten. De aansporing van Paulus vergetend:
Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
(...)
Deze tekst geef je ook geen vrijkaartje om maar te doen wat je wilt. Dit wordt toch ook antinomisme genoemd?

'denkwijze of richting die zich tegen alle wetgeving als zodanig verzet, vooral op theologisch gebied'
Klopt, maar dat zeg ik toch ook nergens? Paulus legt heel duidelijk uit waarom dat (antinomianisme) niet kan, in Romeinen 6.
Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde?
Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?

Hij antwoord hier op de antinomianistische dwaling. Maar de enige reden waarom hij daartegen op deze wijze antwoord is omdat er blijkbaar een vrijheid, een genade, is waardoor mensen deze vraag gaan stellen. Let wel dat Paulus in zijn weerlegging ook niet de vrijheid weer inperkt, maar wijst op de nieuwe natuur van een christen. Heilig leven vloeit voort uit de wedergeboorte, voor wat de geest betreft. Het overige betoog is in Rom. 6-8 te vinden natuurlijk.
Te vaak roepen mensen denk ik al zo snel 'antinomianisme' dat we niet meer weten wat het eigenlijk betekent om te mogen staan in die vrijheid. En zo ontstaan dwalingen, ben ik bang.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door JolandaOudshoorn »

mijn verlangen: weer de dingen kunnen doen die een 28-jarige kan doen
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door Jacobse »

Wat kan, horizontaal gesproken, een jonge vrouw van 28 jaar jong tegemoetzien? Een rhetorische vraag !! nogmaals -horizontaal gesproken - die heeft het hele leven nog voor zich !
En als dan in het hart mag liggen wat er verder bij staat : " ik weet dat Mijn Verlosser leeft"
wat wil je dan nog meer, anders dan dat allen om je heen en eigenlijk ieder mens op deze aarde ook die volstrekte overgave aan onze Heer en Heiland mogen beleven.
Ik weet, zegt Job, Mijn Verlosser leeft; Hij zal ( ook ) over het stof opstaan, en mijn ogen zullen Hem aanschouwen, Hij is geen vreemde, mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot. Of zoals Jesaja zegt: uw ogen zullen dan de Koning in Zijn schoonheid ( en heerlijkheid ) aanschouwen.
Thomas
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door Wilma van den Berg »

JolandaOudshoorn schreef:mijn verlangen: weer de dingen kunnen doen die een 28-jarige kan doen
Van harte sterkte in alle omstandigheden!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door jvdg »

Jacobse schreef:Wat kan, horizontaal gesproken, een jonge vrouw van 28 jaar jong tegemoetzien? Een rhetorische vraag !! nogmaals -horizontaal gesproken - die heeft het hele leven nog voor zich !
En als dan in het hart mag liggen wat er verder bij staat : " ik weet dat Mijn Verlosser leeft"
wat wil je dan nog meer, anders dan dat allen om je heen en eigenlijk ieder mens op deze aarde ook die volstrekte overgave aan onze Heer en Heiland mogen beleven.
Ik weet, zegt Job, Mijn Verlosser leeft; Hij zal ( ook ) over het stof opstaan, en mijn ogen zullen Hem aanschouwen, Hij is geen vreemde, mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot. Of zoals Jesaja zegt: uw ogen zullen dan de Koning in Zijn schoonheid ( en heerlijkheid ) aanschouwen.
Thomas
Alvorens zo'n reactie te geven, zou ik me eerst in het verticale van zo'n vrouw verdiepen.
Anders komt het zo veroordelend over.
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door Hinde »

JolandaOudshoorn schreef:mijn verlangen: weer de dingen kunnen doen die een 28-jarige kan doen
Het valt vast niet mee voor je.
Maar je hebt toch wel dat mooie kindje dat ik op de foto zie!
Da's ongetwijfeld soms een troost (als dat het goede woord is?)
Sterkte!
Ik hoop voor je dat er nog wel kans is op verbetering?!
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door Wilma van den Berg »

....dat het heel snel weekend is en ik ook klaar ben met datgene wat ik klaar oet hebben (moet echt nog veel schrijven maar heb veel te weinig tijd :jongle )
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door henriët »

JolandaOudshoorn schreef:mijn verlangen: weer de dingen kunnen doen die een 28-jarige kan doen
met dat ik dit lees, denk ik, ja dat kan ik me goed voorstellen van je Jo.
Sterkte!
probeer vooral te kijken naar de dingen die je nog wèl kunt. al begrijp ik wel dat dat soms lastig is hoor.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door henriët »

dat ik 10 kilo afval.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door Gijs83 »

henriët schreef:dat ik 10 kilo afval.
Ik zou er ook nog wel wat af willen, maar 10 kilo dat hoeft niet...
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door henriët »

Gijs83 schreef:
henriët schreef:dat ik 10 kilo afval.
Ik zou er ook nog wel wat af willen, maar 10 kilo dat hoeft niet...
ik heb al drie dagen NIET gesnoept!!!!!!!!!!!!!!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door Luther »

henriët schreef:
Gijs83 schreef:
henriët schreef:dat ik 10 kilo afval.
Ik zou er ook nog wel wat af willen, maar 10 kilo dat hoeft niet...
ik heb al drie dagen NIET gesnoept!!!!!!!!!!!!!!
Kijk, en ik vermoed dat dat meer zoden aan de dijk zet dan...
(Ik ga nu een zak chips pakken..:))
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie