Bij de Epicureeën was het zo dat God de wereld als een soort opwindwekker had gemaakt. God gaf het een draai en de wereld leeft zonder de directe bemoeienis van God, maar wel zoals God het bedoelt had.
De gehele nadere reformatie verwerpt het standpunt dat God zich niet meer direct met de wereld zou bemoeien, maar is Gods directe bemoeienis eigenlijk nog wel nodig? Je hebt de uitverkorenen en die worden via een bepaalde weg zalig. Dat alles is van voor de grondlegging van de wereld al bepaald. Waar is dan nog die directe bemoeienis van God? De bijbel is voltooid. De bijzondere gaven van de Geest hielden op na de voltooiing van de bijbel. Mensen worden geboren en mensen sterven. Er is een totalitaire doodstaat en een eigen wil enkel in schuldige onmacht. Wij kunnen het geloof niet geven of nemen. Wie uitverkoren is wordt zalig, tegenwoordig zelfs met of zonder verzekering van het geloof of de geborgenheid in Christus. Dopen, evangelieprediking en levenshouding worden waardeloos geacht in het zicht van de uitverkiezing. De aansporingen in de bijbel staan er enkel tot verzwaring van ons oordeel. Het enige wat je in theorie zou kunnen helpen is je onder de middelen stellen, want daar kom je er achter of je uitverkoren bent of niet, maar ook de middelen maken je niet zalig. Nee, het gaat gewoon zoals God het beschikt heeft. Zelfs de statistieken zijn tegen ons, immers zijn er maar weinigen uitverkoren. Je kunt maar beter wat van dit leven maken en voor de eeuwigheid er maar het beste van hopen, net als de Epicureeën. Je rijkdom hier op aarde is tenminste iets waar je tot zekere hoogte controle over hebt. Zo leefden de Epicureeën ook.
Epicureeën vs. de doorgaande nadere reformatie
Re: Epicureeën vs. de doorgaande nadere reformatie
Er is wel degelijk een verschil. Onze God is een God die relaties met mensen aangaat, de God van de Epicureën niet.
Ik heb me in bevindelijke kringen bevonden die zoiets als zodanig zeldzaam achten dat men daar zo sterk niet op rekent dat de praktijk dan hetzelfde blijft in vergelijking met het leven van de Epicureën.memento schreef:Er is wel degelijk een verschil. Onze God is een God die relaties met mensen aangaat, de God van de Epicureën niet.
Dat is inderdaad niet prijzenswaardig.Kaw schreef: Ik heb me in bevindelijke kringen bevonden die zoiets als zodanig zeldzaam achten dat men daar zo sterk niet op rekent dat de praktijk dan hetzelfde blijft in vergelijking met het leven van de Epicureën.