GKN hersteld - de ware kerk des Heeren?

Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2511
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

GKN hersteld - de ware kerk des Heeren?

Bericht door Bonny »

Het volgende staat te lezen op de site van refomanda, het blad van de GKN (hersteld):
Mag ik ......? II
Mag ik? Mag ik naar een eredienst, belegd door de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt? Of misschien zelfs een ander kerkgenootschap? Als we een dag bij familie zijn,bij broers en zussen, bij ouders, bij kinderen? Als het gaat om dopen, belijdenis doen, een huwelijk? Van naaste familie, van eigen kleinkind,van eigen kind? Is dat erg? Zijn we daar vrij in?
Over die vraag zijn we in een vorig artikel begonnen te schrijven.
Ieder moet beslissen over deze zaken in eigen geweten. Maar dat is niet hetzelfde als: ieder moet het zelf weten. Ons geweten is gebonden aan Gods Woord. En als we er niet uitkomen hebben we de gemeenschap der heiligen om ons te helpen.
We hebben laten zien dat het voor de beantwoording van die vragen belangrijk is eerst na te gaan wat onze vrijmaking betekent. Dat is een geloofsbeslissing. De Kerk van de Here heeft een ander adres gekregen. Daarmee zijn erediensten van een ander kerkgenootschap onwettig.
In dit artikel willen we nog andere aspecten rond de vraag "Mag ik" bekijken.


Eigenwillig

De Here heeft in zijn Woord heel duidelijk gemaakt wat het betekent trouw te zijn in het Verbond. Hij wil slechts op één plaats gediend worden. Slechts op één plaats, op de door de Here aangewezen plaats, kan de dienst der verzoening plaatsvinden. Wie niet naar de plaats gaat die de Here wijst, wie gaat naar eigen gekozen plekken voor de eredienst, handelt tegen Gods wil en roept Gods toorn af. Zo was het onder het Oude Testament.

"Toen overlegde de koning en maakte twee gouden kalveren, en zeide tot het volk: Het is te veel voor u om op te trekken naar Jeruzalem. Dit zijn uw goden, o Israël, die u uit het land Egypte hebben geleid. Hij stelde het ene op te Betel en het andere plaatste hij te Dan. En dit werd een oorzaak tot zonde. Zelfs was het volk voor het ene beeld uitgelopen tot Dan toe. Verder maakte hij tempels op de hoogten, en stelde priesters aan uit alle kringen van het volk, die niet tot de Levieten behoorden. Ook voerde Jerobeam een feest in voor de achtste maand, voor de vijftiende dag dier maand, overeenkomstig het feest in Juda, en hij besteeg het altaar. Zo deed hij te Betel en offerde aan de kalveren die hij gemaakt had. Daarbij liet hij telkens de priesters der hoogten, die hij aangesteld had, in Betel optreden.
Toen hij het altaar bestegen had, dat hij te Betel gemaakt had op de vijftiende dag in de achtste maand, in de maand die hij eigener beweging had uitgekozen om voor de Israëlieten een feest in te stellen) toen hij dan het altaar bestegen had om het offer te ontsteken, zie, daar kwam een man Gods door het woord des HEREN uit Juda te Betel, terwijl Jerobeam op het altaar stond om het offer te ontsteken.
Deze nu predikte tegen het altaar door het woord des HEREN, en zeide: Altaar, altaar, zo zegt de HERE: zie, een zoon zal aan Davids huis geboren worden met name Josia; en hij zal op u de priesters der hoogten slachten, die offers op u ontsteken, en mensenbeenderen zal men op u verbranden." (I Kon. 12:28 - 3:2

Het verhaal van koning Jerobeam is wel bekend. Na de scheuring van het rijk van Salomo leidt Jerobeam de tien stammen waarvoor hij van de Here de verantwoordelijkheid kreeg, op de weg van eigenwilligheid. Om politieke redenen koos hij ervoor eigen tempels, eigen altaren en eigen offerplaatsen in te stellen en stelde hij ook een eigen priesterdienst in. Opdat "zijn" onderdanen maar niet naar de door de Here gekozen plaats zouden gaan. Opdat ze maar niet naar Jeruzalem zouden trekken.
Daar in Jeruzalem had de Here zijn woonplaats gemaakt. Daar wilde Hij gediend worden. Daar wilde Hij de dienst der verzoening doen plaatsvinden.
Door de dienst van de profeet uit Juda maakt de Here dat heel duidelijk. Kinderen van Israël, op deze weg is geen zegen te verwachten maar vloek! De Here roept koning Jerobeam en u allen ergens anders!


Geen gemeenschap

Onder het Nieuwe Testament is dat niet anders. De regels van het Verbond zijn door onze Here Christus niet ongeldig verklaard. De gemeente van de Here is daar waar de waarheid is. De waarheid van het volle Woord van onze God, niet ingekort, niet uitgebreid. Een andere basis voor Gods gemeente, en een andere basis voor de eredienst is er niet.
Gelijk Gij Mij gezonden hebt in de wereld, heb ook Ik hen gezonden in de wereld; en Ik heilig Mijzelf voor hen, opdat ook

"Ik heb hun uw woord gegeven en de wereld heeft hen gehaat, omdat zij niet uit de wereld zijn, gelijk Ik niet uit de wereld ben. Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart voor de boze. Zij zijn niet uit de wereld, gelijk Ik niet uit de wereld ben. Heilig hen in uw waarheid; uw woord is de waarheid.
zij geheiligd mogen zijn in waarheid.
En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven, opdat zij allen een zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt."(Joh. 17:14-21)

Daarover spreekt de Here Christus in wat wij noemen het hogepriesterlijk gebed. Daarover horen we o.a. in Efeziërs 1:13 en 14:

"In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werd, ook verzegeld met de Heilige Geest der belofte, die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner heerlijkheid." (Ef. 1:13,14).

Wanneer we een kerkdienst bezoeken, dan zoeken we de plaats waar de Here door ons aangebeden wil worden. Dan gaan we naar de plaats waar de waarheid is. Daar, waar de waarheid van Gods Woord is, zoeken we de eenheid met Gods verbondsvolk. Dat is de reden dat we ons hebben vrijgemaakt: omdat de waarheid geweld werd aangedaan. Omdat eigenwilligheid een plaats heeft gekregen naast en door de Bijbelse eredienst. En wanneer dat het geval is roept de Here ons naar een andere plaats. Zoals Hij Jerobeam riep en de tien stammen van Israël.

"En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: Gaat uit van haar, mijn volk, opdat gij geen gemeenschap hebt aan haar zonden en niet ontvangt van haar plagen."(Op. 18:4).



Meedoen?

Als we een eredienst bezoeken die niet wettig is, een eredienst ingesteld door een ontrouwe kerkenraad, die niet opkomt voor de waarheid van Gods Woord, hoe zit het dan met die gemeenschap? Kunnen we daar dan als niet betrokken toeschouwer zitten? Kunnen we dan met een goed geweten mee bidden en mee danken? Mee de Here lof geven? Zou zo´n gebed, zo´n lofzang, voor de Here aangenaam zijn? Kunnen we met een goed geweten aanhoren hoe een vader of moeder die een kindje ten doop houden, een jonge broeder of een zuster die belijdenis doet, een ambtsdrager die bevestigd wordt, belijdt dat wat ?hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is?"
Kunnen we ons dan buiten die gemeenschap houden? Of is ons meedoen (je gaat toch niet demonstratief en onbehoorlijk steeds iets anders zitten doen?) toch bewust deelhebben aan de gemeenschap met ontrouwe kinderen?


Overgangstijd

Er wordt wel gezegd dat we kerkelijk in een overgangstijd leven. Er is in de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt nog heel veel verontrusting. Tal van broeders en zusters voeren nog strijd en zijn nog niet toe aan vrijmaking. En, wordt er dan gezegd, door niet te oordelen, door niet te scherp te zijn, door ons zoekend op te stellen, kunnen we juist díe broeders en zusters winnen. En die broeders en zusters kunnen soms heel dicht bij zijn. In eigen familie. In eigen gezin soms.
En in dat kader is het toch niet zo verkeerd om nog eens een andere kerkdienst te bezoeken? Vooral niet als we het ook nog zo weten uit te zoeken dat we onze eigen dienst niet hoeven verzuimen? Bijvoorbeeld als het gaat om een trouwdienst (raar woord!) door de week?
We moeten ons dan afvragen wat zwaarder weegt, het gebod en de roeping van de Here, of onze menselijke overweging om anderen te winnen. En we moeten ons afvragen of die roeping van de Here door de week anders is dan op zondag.
Een overgangstijd? Met veel onzekerheid? Maar komt het er dàn juist niet extra op aan om helder en klaar te getuigen? Om juist dan geen enkele onduidelijkheid te laten bestaan? Om juist dan niet de indruk te wekken dat het met dat wegroepen van de Here, dat wegroepen bij eigenwillige eredienst,nog wel een beetje meevalt? Zoeken we dan onze broeders en zusters? Zoeken we dan onze familie- en gezinsleden? Zoeken we dan echt hun behoud? Of eerder de menselijke verstandhouding met hen?


Banden van het bloed

Het kan moeilijk zijn om krachtig te getuigen wanneer het gaat om hen met wie we ons nog zo sterk verbonden voelen en voor wie we zo vaak bidden. Het kan nog veel moeilijker zijn om krachtig te getuigen met woord en daad wanneer het gaat om hen met wie met banden van het bloed verbonden zijn. Wanneer het gaat om ouders, om broers en zusters, om kinderen,om kleinkinderen. We willen van die moeite niets af doen. We kunnen het gevoel hebben dat we in een bepaalde situatie niet anders kunnen dan toch maar te gaan. Want anders ...... een slechte verhouding met familie, ruzie binnen het gezin, verwijdering, misschien zelfs een huwelijk op het spel?
Als we voor zulke moeilijke vragen staan, en zoeken naar antwoorden die misschien ingrijpende gevolgen kunnen hebben, dan moeten we, zoals altijd, Gods Woord weer laten spreken.

"Daarop antwoordde Petrus en zeide tot Hem: Zie, wij hebben alles prijsgegeven en zijn U gevolgd; wat zal dan ons deel zijn? Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, gij, die Mij gevolgd zijt, zult in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen op de troon zijner heerlijkheid zal zitten, ook op twaalf tronen zitten om de twaalf stammen van Israël te richten. En een ieder, die huizen of broeders of zusters of vader of moeder of kinderen of akkers heeft prijsgegeven om mijn naam, zal vele malen meer terugontvangen en het eeuwige leven erven." (Matt. 19:27-29)

"En een schare zat rondom Hem en zij zeiden tot Hem: Zie, uw moeder en uw broeders en uw zusters staan buiten en zoeken U.
En Hij antwoordde en zeide tot hen: Wie zijn mijn moeder en broeders? En rondziende over degenen, die in een kring rondom Hem zaten, zeide Hij: Zie, mijn moeder en mijn broeders. Al wie de wil Gods doet, die is mijn broeder en zuster en moeder." (Markus 3:32-35).

"Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn." (Lukas 14:26).



Wijzen

Voor één belangrijke overweging willen we hierbij nog aandacht vragen. Het kan natuurlijk nooit zo zijn dat we zomaar, zonder waarschuwing, zonder gesprek vooraf, wegblijven uit een dienst waar anderen ons toch verwachten. Het kan natuurlijk nooit zo zijn dat we geen rekening houden met gevoelens van naasten. Juist als we trouw willen zijn aan de Here moeten we ons als wijze mensen gedragen. Als kinderen van de Here die weet hebben van zijn grote liefde voor ons. Als hoorders en daders van het grote gebod om de naaste lief te hebben als ons zelf. Het is goed om vooraf het gesprek te zoeken. Om van hart tot hart met elkaar te spreken.

"Gedraagt u als wijzen ten opzichte van hen die buiten staan, maakt u de gelegenheid ten nutte. Uw spreken zij te allen tijde aangenaam, niet zouteloos; gij moet weten, hoe gij aan ieder het juiste antwoord moet geven." (Koloss. 4:5,6).

Dan wordt het getuigenis alleen maar sterker.
En als er geen begrip is? Als een echt gesprek niet mogelijk is? Als harten gesloten blijken? Toegeven of standhouden?


Mag ik?

We zeggen het nog eens: dan moeten we het antwoord zoeken bij onze Here. In zijn Woord. Dan moeten we bidden om kracht en om wijsheid van boven. Dan moeten we bidden om de sterkte van Geest. Dan moeten we bidden om voor alles trouw te kunnen zijn en blijven.
Dan mogen we onze wijkouderling vragen om raad. Dan mogen we aankloppen bij onze broeders en zusters. Dan mogen we van onze gemeente vragen om samen een antwoord te geven en dat antwoord samen in praktijk te brengen.
Maar ook als dat niet lukt, als broeders en zusters oprecht in goed geweten tot verschillende antwoorden komen, dan blijft staan: heel ons leven is van de Here, geen stukje uitgezonderd. Heel ons leven zullen we onderwerpen aan Gods Woord. Dan moeten we onze antwoorden daaraan ook toetsen.

Voor wie trouw is, we hebben het gelezen in Matth. 19, is er een grote troost en een rijke belofte.
Is het erg? Een keertje? Het gaat toch om ...? Moet je daar echt zo moeilijk over doen? Vraagt de Here dat? Hoort dat niet onder de christelijke vrijheid? Zondig ik daarmee? Wat is trouw?
Mag ik?

[c]"Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.
Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan; en Ik zal op hem schrijven de naam mijns Gods en de naam van de stad mijns Gods, het nieuwe Jeruzalem, dat uit de hemel nederdaalt van mijn God, en mijn nieuwe naam.
Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt." Op. 3:11-13).
Jammer dat men zichzelf als enige ware Kerk ziet, hier wordt ik erg verdrietig van.
Bron: http://www.gereformeerdkerkbladdebazuin ... rtikel/379
The Groom's still waiting at the altar
elbert
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: GKN hersteld - de ware kerk des Heeren?

Bericht door elbert »

Bonny schreef:Jammer dat men zichzelf als enige ware Kerk ziet, hier wordt ik erg verdrietig van.
Nou ja, het is tenminste consequent. Het is ook de enige legitimatie om als kerkgenootschap gescheiden te zijn van andere kerkgenootschappen.
Marco
Berichten: 3742
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: GKN hersteld - de ware kerk des Heeren?

Bericht door Marco »

Dat men zichzelf als enige ware Kerk ziet is niet verwonderlijk. Voor de GKN hersteld is dat typerend, helemaal als het om de GKv gaat, waar men zich nogal tegen af zet. Ik krijg een beetje de indruk dat men een vijandbeeld wil scheppen met dit soort artikelen. Leg er maar de nadruk op dat de GKv slecht is, dat je daar niet mag komen...

Ondertussen ben ik zelf van mening dat - ondanks dat de synodebesluiten waartegen deze kerk zich afzet niet de schoonheidsprijs verdienen - de GKN (hersteld) geen bestaans-recht heeft. Dit was niet nodig geweest. En misschien is dat wel de reden dat er zo fel wordt gereageerd op 'andere' (lees: vrijgemaakte) kerken..

Aan de andere kant is het in zekere zin wel consequent: als je zelf de Ware Kerk bent, moet je niet daarbuiten gaan 'shoppen'. Het gaat alleen voorbij aan de kerkelijke werkelijkheid waarin we leven.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2511
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: GKN hersteld - de ware kerk des Heeren?

Bericht door Bonny »

Maar als het betekent dat andere kerkgenootschappen - en gelovigen - buiten het Godsverbond geplaatst worden, dan ga je wat mij betreft te ver in het consequent zijn. Je mag wat mij betreft een eigen kerkverband stichten, maarom te verklaren dat Gods werk alleen binnen je eigen groepje plaats vind :ouin
The Groom's still waiting at the altar
Marco
Berichten: 3742
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: GKN hersteld - de ware kerk des Heeren?

Bericht door Marco »

Bonny schreef:Maar als het betekent dat andere kerkgenootschappen - en gelovigen - buiten het Godsverbond geplaatst worden, dan ga je wat mij betreft te ver in het consequent zijn. Je mag wat mij betreft een eigen kerkverband stichten, maarom te verklaren dat Gods werk alleen binnen je eigen groepje plaats vind :ouin
Daarom mag je dus om te beginnen geen eigen kerkverband stichten. Je hebt je bij de kerk te voegen die er al is. Je kunt alleen een kerkverband stichten als dat echt niet anders kan. En die beslissing mag nooit ofte nimmer overhaast gemaakt worden (oftewel: pas als je er uitgegooid wordt..).

En je moet inderdaad niet voorbij gaan aan het feit dat Gods Geest ook in kerken werkt waar je bij het kerkverband vragen kunt (moet) stellen. De werkelijkheid in Nederland is nu eenmaal dat in verschillende kerken christenen te vinden zijn die niet in verschillende kerken thuishoren.

Het zijn twee verschillende dingen: de roeping van de gelovigen om zich bij de ware kerk te voegen en het verbond.
Het verbond is gesloten met de gelovigen en hun kinderen, niet met de kerkleden van een bepaalde ware kerk.

Maar ondertussen is de ware kerk wel een instituut met een bordje bij de deur, waarop staat dat dat de kerk is. De kerk is niet iets onzichtbaars. Wie de kerk als iets onzichtbaars voor gaat stellen gaat voorbij aan het Nieuwe Testament, waar de kerk / de gemeenten keer op keer als een zichtbare, adresseerbare instelling wordt weergegeven, ook als het om huisgemeenten gaat. En ook alleen maar in een zichtbare kerk kan sprake zijn van een gemeenschap der heiligen.

Dat veronderstelt dus wel dat de kerk inderdaad een gemeenschap van 'heiligen' is. Dat betekent niet, dat er nooit iemand tussen zal zitten die dat niet is, maar de bedoeling is dat wel.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2511
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: GKN hersteld - de ware kerk des Heeren?

Bericht door Bonny »

Ik ben het op zich wel met je eens, maar mijn probleem is dat de GKNh zich presenteren als zou God alleen in Nederland binnen hun denominantie werken. Zij hebben het alleenrecht op Gods aanwezigheid in hun diensten. Dat gaat mij te ver. En dan te bedenken dat we later allemaal voor dezelfde Troon zullen staan...
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: GKN hersteld - de ware kerk des Heeren?

Bericht door caprice »

Aha. Net zoiets als de Joden en de Samaritanen begrijp ik?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: GKN hersteld - de ware kerk des Heeren?

Bericht door freek »

Aardig bizar, deze opvatting.
Marco
Berichten: 3742
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: GKN hersteld - de ware kerk des Heeren?

Bericht door Marco »

Bonny schreef:Ik ben het op zich wel met je eens, maar mijn probleem is dat de GKNh zich presenteren als zou God alleen in Nederland binnen hun denominantie werken. Zij hebben het alleenrecht op Gods aanwezigheid in hun diensten. Dat gaat mij te ver. En dan te bedenken dat we later allemaal voor dezelfde Troon zullen staan...
Ben ik helemaal met je eens. Waar ik alleen bang voor ben is voor een doorschieten de andere kant op: dat het niet uitmaakt van welke kerk je bent, het 'onzichtbare kerk' idee. Dat vind ik eigenlijk gevaarlijker dan de 'enige ware kerk' gedachte. Trouwens, met artikel 29 NGB in gedachten kan je nog een aardig eind komen met de verdediging daarvan(!).
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2511
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: GKN hersteld - de ware kerk des Heeren?

Bericht door Bonny »

Marco schreef:
Bonny schreef:Ik ben het op zich wel met je eens, maar mijn probleem is dat de GKNh zich presenteren als zou God alleen in Nederland binnen hun denominantie werken. Zij hebben het alleenrecht op Gods aanwezigheid in hun diensten. Dat gaat mij te ver. En dan te bedenken dat we later allemaal voor dezelfde Troon zullen staan...
Ben ik helemaal met je eens. Waar ik alleen bang voor ben is voor een doorschieten de andere kant op: dat het niet uitmaakt van welke kerk je bent, het 'onzichtbare kerk' idee. Dat vind ik eigenlijk gevaarlijker dan de 'enige ware kerk' gedachte. Trouwens, met artikel 29 NGB in gedachten kan je nog een aardig eind komen met de verdediging daarvan(!).
OMdat je het aanhaalt even voor de volledigheid Artikel 29 uit de NGB
Artikel 29. Van het onderscheid en de merktekenen der ware en valse kerk.
Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit den Woorde Gods, behoort te onderscheiden welke de ware Kerk zij; aangezien alle sekten die heden ten dage in de wereld zijn, zich met den naam der Kerk bedekken. Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn; maar wij zeggen dat men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk onderscheiden zal van alle sekten welke zeggen dat zij de Kerk zijn. De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe zich daarvan te scheiden. En aangaande degenen die van de Kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der Christenen; te weten, uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet afwijken noch ter rechter- noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens, nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden en de gehoorzaamheid van den Heere Jezus, in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben, door het geloof in Hem. Aangaande de valse kerk, die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe dan den Woorde Gods, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen; zij bedient de sacramenten niet gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk als het haar goeddunkt; zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus; zij vervolgt degenen die heiliglijk leven naar het Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afgoderijen. Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen, en van elkander te onderscheiden.
Volgens mij hoeft hier niet noodzakelijk een bepaalde denominantie mee bedoeld te worden. Het gaat denk ik in art 29 vooral over de prediking en het geloof van de gemeenteleden. En met name het laatste is niet noodzakelijkerwijs alleen aanwezig in de NGKh
The Groom's still waiting at the altar
Marco
Berichten: 3742
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: GKN hersteld - de ware kerk des Heeren?

Bericht door Marco »

Nogmaals de NGB, nu in een wat modernere vorm:
NGB, art. 29 schreef:Wij geloven dat men nauwgezet en met grote zorgvuldigheid, vanuit Gods Woord, behoort te onderscheiden welke de ware kerk is, omdat alle sekten die er tegenwoordig in de wereld zijn, zich ten onrechte kerk noemen1. Wij spreken hier niet over de huichelaars, die zich in de kerk tussen de oprechte gelovigen bevinden en toch niet bij de kerk horen, al zijn zij voor het oog wel in de kerk2. Maar wij bedoelen dat men het lichaam en de gemeenschap van de ware kerk moet onderscheiden van alle sekten, die beweren dat zij de kerk zijn.
De kenmerken waaraan men de ware kerk kan kennen, zijn deze: dat de kerk de zuivere prediking van het evangelie onderhoudt3; dat zij de zuivere bediening van de sacramenten onderhoudt4, zoals Christus die heeft ingesteld; dat de kerkelijke tucht geoefend wordt om de zonden te bestraffen5. Kortom, dat men zich richt naar het zuivere Woord van God6, alles wat daarmee in strijd is verwerpt7 en Jezus Christus erkent als het enige Hoofd8. Hieraan kan men met zekerheid de ware kerk kennen en niemand heeft het recht zich van haar af te scheiden.
Zij die bij de kerk horen, zijn te kennen aan de kenmerken van de christenen, namelijk aan het geloof9 en hieraan dat zij, na de enige Heiland Christus aangenomen te hebben, de zonde ontvluchten en de gerechtigheid najagen10, de ware God en hun naaste liefhebben11, niet naar rechts of naar links afwijken en hun oude mens met zijn werken kruisigen12. Dat wil echter niet zeggen dat er geen grote zwakheid meer in hen zou zijn, maar door de Geest strijden zij daar elke dag tegen, hun leven lang13. Zij nemen voortdurend hun toevlucht tot het bloed, de dood, het lijden en de gehoorzaamheid van de Heer Jezus, in wie zij vergeving van hun zonden hebben door het geloof in Hem14.
Wat de valse kerk betreft, deze schrijft aan zichzelf en haar verordeningen meer gezag toe dan aan Gods Woord en wil zich niet aan het juk van Christus onderwerpen15. Zij bedient de sacramenten niet zoals Christus in zijn Woord geboden heeft, maar naar eigen goedvinden voegt zij eraan toe en laat zij eruit weg. Zij grondt zich meer op mensen dan op Christus. Zij vervolgt hen die heilig leven naar Gods Woord en die haar bestraffen over haar zonden, hebzucht en afgoderij16.
Deze twee kerken zijn gemakkelijk te kennen en van elkaar te onderscheiden.

1 Opb. 2:9. 2 Rom. 9:6. 3 Gal. 1:8; 1Tim. 3:15. 4 Hand. 19:3-5; 1Kor. 11:20-29. 5 Matt. 18:15-17; 1Kor. 5:4, 5, 13; 2Tes. 3:6, 14; Tit. 3:10. 6 Joh. 8:47; 17:20; Hand. 17:11; Ef. 2:20; Kol. 1:23; 1Tim. 6:3. 7 1Tes. 5:21; 1Tim. 6:20; Opb. 2:6. 8 Joh. 10:14; Ef. 5:23; Kol. 1:18. 9 Joh. 1:12; 1Joh. 4:2. 10 Rom. 6:2; Fil. 3:12. 11 1Joh. 4:19-21. 12 Gal. 5:24. 13 Rom. 7:15; Gal. 5:17. 14 Rom. 7:24, 25; 1Joh. 1:7-9. 15 Hand. 4:17, 18; 2Tim. 4:3, 4; 2Joh. :9. 16 Joh. 16:2.
Duidelijk is dat het eerste deel van dit artikel niet gaat om individuele gelovigen, maar om de kerk, in contrast met sekten (het laatste deel). Individuele gelovigen onderhouden geen zuivere prediking, onderhouden geen bediening van sacramenten en oefenen geen tucht. Het gaat dus wel degelijk om een bepaalde denominantie! Wel maakt het artikel de opmerking over 'zij die zich in de kerk tussen de oprechte gelovigen bevinden en toch niet bij de kerk horen'. Daar gaat het artikel nog verder op in (dwz de eigenschappen van hen die er wel bij horen).

Het belang daarvan is helemaal duidelijk als je artikel 28 erbij haalt:
NGB, art. 28 schreef:Wij geloven dat niemand, welke positie hij ook heeft, zich van deze heilige vergadering afzijdig mag houden, om op zichzelf te blijven staan. In deze vergadering komen immers bijeen degenen die behouden worden, en buiten haar is er geen heil1. Daarom moet ieder zich bij haar voegen en zich met haar verenigen2. Zo wordt de eenheid van de kerk bewaard; men onderwerpt zich aan haar onderwijzing en tucht3, buigt de hals onder het juk van Jezus Christus4 en dient de opbouw van de broeders5 overeenkomstig de gaven die God aan allen verleend heeft, als leden van eenzelfde lichaam6.
Om dit alles des te beter te kunnen onderhouden, is het volgens Gods Woord de roeping van alle gelovigen zich af te scheiden van hen die niet bij de kerk horen7, en zich bij deze vergadering te voegen8 op ieder plaats waar God haar gesteld heeft, zelfs al zouden de overheden en wetten van de vorsten zich daartegen verzetten en al zou er de dood of lijfstraf op staan9.
Daarom handelen allen die zich van haar afzonderen of zich niet bij haar voegen, in strijd met Gods bevel.


1 Mat. 16:18, 19; Hand. 2:47; Gal. 4:26; Ef. 5:25-27; Heb. 2:11, 12; 12:23. 2 2Kron. 30:8; Joh. 17:21; Kol. 3:15. 3 Heb. 13:17. 4 Mat. 11:28-30. 5 Ef. 4:12. 6 1Kor. 12:7, 27; Ef. 4:16. 7 Num. 16:23-26; Jes. 52:11, 12; Hand. 2:40; Rom. 16:17; Opb. 18:4. 8 Ps. 122:1; Jes. 2:3; Heb. 10:25. 9 Hand. 4:19, 20.
Voor de GKNh is dit een belangrijke gedachtengang: Zij vinden dat de GKv geen ware kerk meer is, vandaar dat men zich daarvan afgescheiden heeft. Dat wordt met art.29 in de hand verdedigd. Vervolgens komt men met art. 28 tot de conclusie dat men dus in de GKv - en in andere kerken - niets meer te zoeken heeft.

Dat is niet mijn lezing. Om te beginnen deel ik de conclusie over de GKv niet. Ik zie de afscheiding van de herstelden dus als onschriftuurlijk en ingaand tegen het gebod van de eenheid (ga ik hier niet over discussieren, hooguit per pb).

Maar dat wil nog niet zeggen dat de argumenten die art. 28 en art. 29 naar voren brengen in hun geheel niet gelden. Men heeft nog steeds de plicht om zich bij de kerk aan te sluiten (vandaar mijn bedenkingen bij huiskamergemeenten als er al een kerk is). En die kerk is niet een onzichtbaar iets, het gaat over een vergadering waar men bij elkaar komt. De kerk als de onzichtbare verzameling van gelovigen is niet waar de Nederlandse Geloofsbelijdenis over spreekt. Dat is een dwaling die tegenwoordig (ook op dit forum) populair is, maar die de gemeenschap der heiligen ondermijnt. Dan maakt het niet meer uit waar je naar de kerk gaat, dan is geloof je individuele keuze en heb je van elkaar opbouwen en elkaar vermanen geen last meer. Je kunt dan ook heerlijk individueel gaan dwalen en ketteren..

Maar dat alles betekent dus ook dat de eisen die in deze artikelen worden gesteld onverkort opgaan voor iedere kerk die zich 'waar' wil noemen. En dat er voor individuele gelovigen een plicht is, actie te ondernemen als 'hun' kerk daar niet aan voldoet.

Kortom: Dat het geloof zich alleen voor zou doen in de GKNh of welke kerk dan ook, daar sta ik dus niet achter. Maar wel dat gelovigen zich bij de kerk dienen te voegen en dat de kerk waarbij zij zich voegen, ware kerk moet zijn. En dat kan heel concreet zijn.

Overigens lijkt art. 27 wel meer over de onzichtbare kerk te gaan. De opstellers van de NGB lijken met 'kerk' het onderscheid niet echt te maken. Aan de ene kant is er de kerk die soms ogenschijnlijk verdwenen is, aan de andere kant dus de roeping voor de gelovig om zich bij die kerk te voegen. Vandaar dat ik art. 27 en 28/29 met een wat andere klemtoon lees.
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: GKN hersteld - de ware kerk des Heeren?

Bericht door Bookreader »

...
Eigenwillig

De Here heeft in zijn Woord heel duidelijk gemaakt wat het betekent trouw te zijn in het Verbond. Hij wil slechts op één plaats gediend worden. Slechts op één plaats, op de door de Here aangewezen plaats, kan de dienst der verzoening plaatsvinden. Wie niet naar de plaats gaat die de Here wijst, wie gaat naar eigen gekozen plekken voor de eredienst, handelt tegen Gods wil en roept Gods toorn af. Zo was het onder het Oude Testament.

"Toen overlegde de koning en maakte twee gouden kalveren, en zeide tot het volk: Het is te veel voor u om op te trekken naar Jeruzalem. Dit zijn uw goden, o Israël, die u uit het land Egypte hebben geleid. Hij stelde het ene op te Betel en het andere plaatste hij te Dan. En dit werd een oorzaak tot zonde. Zelfs was het volk voor het ene beeld uitgelopen tot Dan toe. Verder maakte hij tempels op de hoogten, en stelde priesters aan uit alle kringen van het volk, die niet tot de Levieten behoorden. Ook voerde Jerobeam een feest in voor de achtste maand, voor de vijftiende dag dier maand, overeenkomstig het feest in Juda, en hij besteeg het altaar. Zo deed hij te Betel en offerde aan de kalveren die hij gemaakt had. Daarbij liet hij telkens de priesters der hoogten, die hij aangesteld had, in Betel optreden.
Toen hij het altaar bestegen had, dat hij te Betel gemaakt had op de vijftiende dag in de achtste maand, in de maand die hij eigener beweging had uitgekozen om voor de Israëlieten een feest in te stellen) toen hij dan het altaar bestegen had om het offer te ontsteken, zie, daar kwam een man Gods door het woord des HEREN uit Juda te Betel, terwijl Jerobeam op het altaar stond om het offer te ontsteken.
Deze nu predikte tegen het altaar door het woord des HEREN, en zeide: Altaar, altaar, zo zegt de HERE: zie, een zoon zal aan Davids huis geboren worden met name Josia; en hij zal op u de priesters der hoogten slachten, die offers op u ontsteken, en mensenbeenderen zal men op u verbranden." (I Kon. 12:28 - 3:2

Het verhaal van koning Jerobeam is wel bekend. Na de scheuring van het rijk van Salomo leidt Jerobeam de tien stammen waarvoor hij van de Here de verantwoordelijkheid kreeg, op de weg van eigenwilligheid. Om politieke redenen koos hij ervoor eigen tempels, eigen altaren en eigen offerplaatsen in te stellen en stelde hij ook een eigen priesterdienst in. Opdat "zijn" onderdanen maar niet naar de door de Here gekozen plaats zouden gaan. Opdat ze maar niet naar Jeruzalem zouden trekken.
Daar in Jeruzalem had de Here zijn woonplaats gemaakt. Daar wilde Hij gediend worden. Daar wilde Hij de dienst der verzoening doen plaatsvinden.
Door de dienst van de profeet uit Juda maakt de Here dat heel duidelijk. Kinderen van Israël, op deze weg is geen zegen te verwachten maar vloek! De Here roept koning Jerobeam en u allen ergens anders!


Geen gemeenschap

Onder het Nieuwe Testament is dat niet anders. ...
Dit pik ik er even uit. Het gaat dan vooral om die laatste zin. Die roept in combinatie met het bovenstaande namelijk een vraag bij mij op. Ik moest denken aan een tekst, die juist een tegenstelling met de oud-testamentische situatie aangeeft. En wel deze tekst: "En het zal geschieden, al wie de Naam des HEEREN zal aanroepen, zal behouden worden; want op den berg Sions en te Jeruzalem zal ontkoming zijn, gelijk als de HEERE gezegd heeft; en dat, bij de overgeblevenen, die de HEERE zal roepen." (Joel 2:32, in de nieuwere vertalingen: Joël 3:5)
Tijdens het Oude Testament was Jeruzalem de plaats van het aanroepen van God. Maar in het Nieuwe Testament verandert dat. Dan is dat niet langer meer aan Jeruzalem gebonden, maar zal het overal kunnen. Dat is de betekenis van deze tekst.

Daarmee wil ik geenzins voor kerkelijke pluriformiteit pleiten. Maar het was een vraag die zo eens bij mij opkwam.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: GKN hersteld - de ware kerk des Heeren?

Bericht door Rens »

Weet je, ik haal steeds maar m'n schouders op bij wéér een claim van "WIJ zijn de wáre kerk des Heeren"

Zowat élke kerk gilt dat van de daken.....van uiterst rechts tot gematigd links. Het zál wel, want elkeen komt weer met een ándere onderbouwing die hun gelijk moeten aantonen.

Er is maar één Ware Kerk des Heeren: De gemeenschap van échte Christenen die vóluit in de Wil des Heeren willen volharden.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2511
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: GKN hersteld - de ware kerk des Heeren?

Bericht door Bonny »

Voor een gesprek tussen A. Knevel en ds S. de Marie van de GKN h zie: http://www.eo.nl/media/spelert.jsp?aflid=9748345

waar hij overigens zelf wel beweerd dat degene die de belijdenisgeschriften en de Bijbel volgt, alleen maar bij de GKN h uit kan komen...
The Groom's still waiting at the altar
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: GKN hersteld - de ware kerk des Heeren?

Bericht door Rens »

Bonny schreef:
waar hij overigens zelf wel beweerd dat degene die de belijdenisgeschriften en de Bijbel volgt, alleen maar bij de GKN h uit kan komen...
:oO :oO :oO :oO
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie