Arie Boomsma geinterviewd door Frénk van der Linden

mayflower

Bericht door mayflower »

Ik weet niet of jullie bekend zijn met Arie Boomsma. Hij is de gene die bij de EO werkt (zoals 40-dagen zonder seks), wat voor een evangelische omroep staat. Nadat ik van iemand hoorde en ook persoonlijk zag, dat hij er goedkeuring aan geeft, dat een jongen en meisje voor hun huwelijk aan geslachtgemeenschap doen, vandaar dat mijn interesse uitging naar dit interview, lettend op de manier hoe Arie Boomsma over God spreekt en de Here Jezus Christus als de enige weg, kwam bij mij de vraag op, welke weg de EO op gaat, en of men beter niet van naam kan veranderen, door het woord "evangelisch" weg te laten.

Hier is de link van de uitzending.

http://player.omroep.nl/?aflid=7538451
Tiberius
Administrator

Re: Arie Boomsma geinterviewd door Frénk van der Linden

Bericht door Tiberius »

mayflower schreef:... welke weg de EO op gaat, en of men beter niet van naam kan veranderen, door het woord "evangelisch" weg te laten.
Dat is 1 van de redenen waarom de term "evangelisch" in de gereformeerde gezindte niet zo'n positieve klank heeft (om maar eens een eufemisme te gebruiken).
mayflower

Bericht door mayflower »

Tiberius schreef:
mayflower schreef:... welke weg de EO op gaat, en of men beter niet van naam kan veranderen, door het woord "evangelisch" weg te laten.
Dat is 1 van de redenen waarom de term "evangelisch" in de gereformeerde gezindte niet zo'n positieve klank heeft (om maar eens een eufemisme te gebruiken).

Zeer begrijpelijk! Alleen jammer, want bijvoorbeeld in England en Amerika, daar gebruikt men het woord "evangelical", voor de orthodoxe christenen (reformed, angelical and baptist) zoals John Piper, John MacArthur, R.C Sproul, L. Duncan, J.L Packer...etc.
Heb je trouwens al de uitzending gezien ?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

mayflower schreef:
Tiberius schreef:

Zeer begrijpelijk! Alleen jammer, want bijvoorbeeld in England en Amerika, daar gebruikt men het woord "evangelical", voor de orthodoxe christenen (reformed, angelical and baptist) zoals John Piper, John MacArthur, R.C Sproul, L. Duncan, J.L Packer...etc.
Heb je trouwens al de uitzending gezien ?
Nee (zit hier op kantoor), maar wel het interview met Boomsma in het RD gelezen. Dit interview zal niet veel anders zijn.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
En misschien zijn dit soort topics (kijk eens hoe fout het bij anderen is) wel een reden waarom het andersom ook wel eens zo is. :)

Het interview moet ik nog luisteren, zal ik een keer doen. Ik weet niet in welk verband hij dit zegt enzo.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

* Reactie op de Uitzending van 30 Hoog, 20 juli 2008
* Door: Arie.

Gisteravond werd het programma 30 Hoog uitgezonden, waarin ik geinterviewd werd door Frenk van der Linden. Ik heb van dat gesprek een potje gemaakt. Het beeld dat uiteindelijk opdoemde was niet positief. Dat neem ik mijzelf kwalijk. Toen we over mijn geloof praatten gaf ik aan daar regelmatig aan te twijfelen. Ik ben van mening dat twijfel resulteert in vraagstelling. Daardoor blijf ik actief bezig met mijn geloof, het proberen te doorgronden van God en de bijbel. In het gesprek heb ik onvoldoende benadrukt waarom ik toch altijd vasthoud aan mijn geloof, er enthousiast over blijf. Onvoldoende benadrukt ook waarom twijfel en vraagstelling zo belangrijk zijn voor geloofsgroei, een relatie met God. In het verlengde daarvan ligt de vraag over zekerheid en waarheden. Ik geloof in God en zijn zoon Jezus, gaf ik aan in het gesprek. Ik geloof dat dit de waarheid is, maar ik kan niet van anderen verwachten dat zij die waarheid erkennen. Dat betekent nog niet dat ik net zoveel waarheid zie in andere overtuigingen. Het bijzondere is juist dat je er voor kiest een waarheid, een geloof, te accepteren en van daaruit je leven te leiden. Mijn geloof biedt mij een structuur waarbinnen ik het leven onderzoek, probeer te begrijpen. Ik zoek God dagelijks op met mijn vragen, mijn twijfel, mijn vreugde, mijn teleurstelling, mijn onzekerheden.

Vervelend was ook het gevoel dat ik mijn goede kennis Andre Rouvoet afviel. Een man die ik zeer waardeer, als politicus maar vooral ook als persoon. Uiteraard ben ik het niet altijd eens met de dingen die hij zegt of doet, we verschillen op een aantal punten van mening, maar ik bewonder de wijze waarop hij zichzelf manifesteert als christen in de politiek. Mijn reactie in het programma, dat het dom is van anderen te verwachten dat ze binnen jouw religieuze kader leven, was algemeen bedoeld. Niet als aanval op de wijze waarop Andre Rouvoet in het leven staat. Ik vind dat christenen te vaak van anderen verwachten naar hun wetten en gewoonten te leven, hun moraal over te nemen. De christenunie heeft als partij juist een knappe balans gevonden tussen de christelijke moraal en een breder toegankelijke visie op de Nederlandse maatschappij. Dat de NCRV in haar communicatie over dit programma schrijft dat ik “mijn afkeer uitspreek over de religieuze ideeen van Andre Rouvoet” is onzorgvuldig en onterecht. Maar ik had dat zelf kunnen voorkomen door duidelijker uit te leggen wat ik bedoelde.

In de uitzending kwam ook het thema softdrugs aan bod. Frenk had mij gevraagd wanneer ik voor het laatst tegen mijn geloof in handelde. Ik gaf aan dat mijn geloof niet gaat om het wel of niet mogen doen van dingen. Als voorbeeld gaf ik aan dat als ik bijvoorbeeld ooit een jointje zou roken met een van mijn broers, ik mij daarover niet schuldig zou voelen. Geloven gaat niet om een schuldgevoel. Ik gaf aan dat het mooi zou zijn als je met Jezus een band had, zoals je die met vrienden hebt, waarmee je bijvoorbeeld een jointje zou roken. Hoewel ik achter die bewering sta, en inderdaad vind dat je God als vriend mag beschouwen, is het voorbeeld van de joint misschien niet zo gelukkig gekozen.

Samengevat zou je kunnen zeggen dat ik de dualiteit in thema’s te weinig heb benadrukt; tegenover twijfel hoort overtuiging te staan. Tegenover kritische geluiden ten opzichte van sommige EO-programma’s, enthousiasme over de maatschappelijke betrokkenheid van de omroep waar ik met zoveel plezier werk. In elk interview heb je zelf de mogelijkheid de koers te bepalen. Als geinterviewde kun je kiezen wat je wel en niet vertelt en welke voorbeelden je gebruikt om je beweringen te staven. In ben daarin deze keer tekort geschoten. Niet alert. Niet enthousiast. Niet sterk. Niet goed. Het is de hoogste tijd voor vakantie, al is dat geen excuus.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Citaat uit TV-interview: Jezus is een weg, een waarheid en het leven. :nonnon :ouin
albion

Bericht door albion »

Mister schreef:Citaat uit TV-interview: Jezus is een weg, een waarheid en het leven. :nonnon :ouin
ipv de dus. Er zijn dus nog veel meer mogelijkheden voor hem blijkbaar.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
BJD

Bericht door BJD »

albion schreef:
Mister schreef:Citaat uit TV-interview: Jezus is een weg, een waarheid en het leven. :nonnon :ouin
Sterker nog, Jezus is niet noodzakelijk om het koninkrijk de hemelen binnen te gaan, stelt hij Na 15 minuten heb ik hem uit gezet. Heeft weinig tot niets met het Christelijk (evangelisch) belijden te maken. Als bestuur van EO zou ik hem hier op terug fluiten. Kennelijk is dat ook gedaan egzien zijn reactie in de kranten door KAW geplaatst.
mayflower

Bericht door mayflower »

BJD schreef:
albion schreef:
Sterker nog, Jezus is niet noodzakelijk om het koninkrijk de hemelen binnen te gaan, stelt hij Na 15 minuten heb ik hem uit gezet. Heeft weinig tot niets met het Christelijk (evangelisch) belijden te maken. Als bestuur van EO zou ik hem hier op terug fluiten. Kennelijk is dat ook gedaan egzien zijn reactie in de kranten door KAW geplaatst.
Niet alleen daar op, maar ook dat hij geen problemen heeft met hoererij, door te zeggen dat men gerust geslachtsgemeenschap kan hebben voor het huwelijk. Ik hoorde (maar daar wil ik wel voorzichtig mee zijn, omdat ik het zelf niet gelezen hebt), dat hij samen woont met zijn vriendin, vandaar dat hij het seks hebben voor het huwelijk ook goed keurd.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

BJD schreef:
albion schreef:
Nee, dit is op zijn eigen blog. http://www.arieboomsma.nl/arieBlog/

Ik wacht nog even met een inhoudelijke reactie.
Kislev

Bericht door Kislev »

--
Laatst gewijzigd door Kislev op 26 okt 2009, 17:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Marnix

Bericht door Marnix »

mayflower schreef:
BJD schreef:
albion schreef:
Niet alleen daar op, maar ook dat hij geen problemen heeft met hoererij, door te zeggen dat men gerust geslachtsgemeenschap kan hebben voor het huwelijk. Ik hoorde (maar daar wil ik wel voorzichtig mee zijn, omdat ik het zelf niet gelezen hebt), dat hij samen woont met zijn vriendin, vandaar dat hij het seks hebben voor het huwelijk ook goed keurd.
Lekker ongenuanceerd. Seks voor je huwelijk gelijkstellen aan hoererij is wel wat kort door de bocht. Misschien moet je de betekenis van het woord hoererij even opzoeken.

Ik denk overigens wel dat Arie is teruggefloten inderdaad. Het is gezien zijn verleden voor hem denk ik ook wel lastig, hij is zelf duidelijk zoekende, heeft vragen etc. Maar als je EO'er bent moet je je ook zo gedragen, ook al spreek je niet namens de EO.

Overigens klopt het dat hij samenwoont (hij gaat binnenkort trouwen). Maar dat is wel een wat andere situatie. Gezien zijn verleden denk ik dat hij er een poos helemaal niet mee bezig is geweest (vermoed ik, dit zijn geen feiten ofzo). Hij had bijrollen in Goede Tijden Slechte Tijden, Het Glazen Huis, Costa, was presentator bij Yorin FM en verhuisde 2 jaar terug naar de EO. Maar ik vind sommige dingen zelf ook wel eens lastig. Als je als stel niet gelooft en de christelijke moraal op het gebied van seksualiteit dus ook niet hebt nageleefd en vervolgens kom je tot geloof, moet je dan opeens weer stoppen met seks? Of per direct trouwen? Ik denk dat je dan in Gods ogen getrouwd bent... en dat niets je tegenhoudt om ook te gaan trouwen. Maar of je dan tot die dag weer netjes apart moet slapen, ik vraag me wel eens af of dat zo gezond is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Kislev schreef:Hij is net getrouwd of gaat trouwen gezien deze link. Na 10 jaar rein een huwelijk in zal wel niet nee.
http://boulevard.nieuws.nl/507582/Arie_ ... at_trouwen

Gods volk anno 2008:
http://farm2.static.flickr.com/1005/964 ... bc.jpg?v=0
Flauw hoor. Hij is vroeger fotomodel geweest, heeft in soaps gespeeld etc. Maar dit is niet anno 2008, en ondanks zijn opmerkelijke uitspraken is hij in ieder geval niet dezelfde Arie Boomsma als een aantal jaren terug. Als we zo gaan beginnen, zet dan ook een foto van mij van acht jaar terug neer met een jointje in mijn hand en een paar biertjes en zet erbij: Gods volk anno 2008. Of post geen dingen die niet kloppen.
Kislev

Bericht door Kislev »

--
Laatst gewijzigd door Kislev op 26 okt 2009, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie