Bart Jan Spruyt politiek columnist Elsevier
maandag 14 juli 2008 13:23
EEN AANWINST VOOR ELSEVIER, en nu nog een COME BACK van Opinio!!!!
De historicus Bart Jan Spruyt (44) wordt de nieuwe politiek columnist van het weekblad Elsevier. In die hoedanigheid volgt hij schrijver Leon de Winter op, die begin 2008 met zijn column stopte.
Bart Jan Spruyt opvolger van Leon de Winter
Andere voorgangers van Spruyt zijn de huidige CDA-senator Hans Hillen en wijlen Pim Fortuyn.
Spruyts eerste Elsevier-column staat in de uitgave van 19 juli aanstaande.
Erasmiaanse humanisme
Bart Jan Spruyt werd op 29 januari 1964 in Ridderkerk geboren, volgde het gymnasium in Rotterdam en studeerde geschiedenis in Utrecht en Leiden. In de laatste stad promoveerde hij cum laude in 1996. Zijn proefschrift handelt over het begin van het Erasmiaanse humanisme in Nederland.
Van 1994 tot 2002 was hij als (politiek) journalist verbonden aan het Reformatorisch Dagblad. Van 2002 tot 2006 was hij mede-oprichter en directeur van de conservatieve Edmund Burke Stichting. De eerste helft van 2006 was hij adviseur van de stichting Groep Wilders, waarna hij terugkeerde naar de journalistiek als adjunct-hoofdredacteur van het weekblad Opinio.
Verheugen
Elsevier-hoofdredacteur Arendo Joustra zegt zich op de bijdragen van Spruyt te verheugen. ‘Bart Jan Spruyt behoort tot een nieuwe generatie opinieleiders en heeft zich onderscheiden als een eigenzinnige, erudiete denker. Eentje die zeer betrokken is bij de ontwikkelingen in de Nederlandse samenleving en tegen de stroom in durft te roeien. Daarmee past hij naadloos in de traditie van Elsevier-columnisten.’
Spruyt is auteur van onder meer De toekomst van de stad, De crisis in Nederland en het conservatieve antwoord en Lof van het conservatisme.
maandag 14 juli 2008 13:23
EEN AANWINST VOOR ELSEVIER, en nu nog een COME BACK van Opinio!!!!
De historicus Bart Jan Spruyt (44) wordt de nieuwe politiek columnist van het weekblad Elsevier. In die hoedanigheid volgt hij schrijver Leon de Winter op, die begin 2008 met zijn column stopte.
Bart Jan Spruyt opvolger van Leon de Winter
Andere voorgangers van Spruyt zijn de huidige CDA-senator Hans Hillen en wijlen Pim Fortuyn.
Spruyts eerste Elsevier-column staat in de uitgave van 19 juli aanstaande.
Erasmiaanse humanisme
Bart Jan Spruyt werd op 29 januari 1964 in Ridderkerk geboren, volgde het gymnasium in Rotterdam en studeerde geschiedenis in Utrecht en Leiden. In de laatste stad promoveerde hij cum laude in 1996. Zijn proefschrift handelt over het begin van het Erasmiaanse humanisme in Nederland.
Van 1994 tot 2002 was hij als (politiek) journalist verbonden aan het Reformatorisch Dagblad. Van 2002 tot 2006 was hij mede-oprichter en directeur van de conservatieve Edmund Burke Stichting. De eerste helft van 2006 was hij adviseur van de stichting Groep Wilders, waarna hij terugkeerde naar de journalistiek als adjunct-hoofdredacteur van het weekblad Opinio.
Verheugen
Elsevier-hoofdredacteur Arendo Joustra zegt zich op de bijdragen van Spruyt te verheugen. ‘Bart Jan Spruyt behoort tot een nieuwe generatie opinieleiders en heeft zich onderscheiden als een eigenzinnige, erudiete denker. Eentje die zeer betrokken is bij de ontwikkelingen in de Nederlandse samenleving en tegen de stroom in durft te roeien. Daarmee past hij naadloos in de traditie van Elsevier-columnisten.’
Spruyt is auteur van onder meer De toekomst van de stad, De crisis in Nederland en het conservatieve antwoord en Lof van het conservatisme.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Re: Bart Jan Spruyt politiek columnist Elsevier
Tijd voor een goede columnist was het zeker. Na Leon de winter en vooral Bart Tromp waren de colums niet echt aantrekkelijkker geworden.
Wynia is me te zuur en Epping is saai.
Wynia is me te zuur en Epping is saai.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Inderdaad. Syp verzuurt per week, als je de titel van de column weet, kun je al heel wat voorspellen. Columnisten lopen best het gevaar om cynisch te worden, denk ik. Ik ben benieuwd naar de columns van BJS...
Ik hoop van harte dat Spruyt zijn christelijke achtergrond gaat laten doorklinken in zijn columns, en niet alleen makkelijk gaat scoren (zoals de Winter soms deed, al schreef die vaak wel goed columns). Of is Spruyt niet meer christelijk?
--
Laatst gewijzigd door Kislev op 26 okt 2009, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- JolandaOudshoorn
@Kislev, wat een leuke avatar heb jij!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- Wilma van den Berg
Echt gigantisch leuk!JolandaOudshoorn schreef:@Kislev, wat een leuke avatar heb jij!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
wat een misselijkmakend cynisme in die laatste zin van je.....Jongere schreef:Ik hoop van harte dat Spruyt zijn christelijke achtergrond gaat laten doorklinken in zijn columns, en niet alleen makkelijk gaat scoren (zoals de Winter soms deed, al schreef die vaak wel goed columns). Of is Spruyt niet meer christelijk?
en by the way: waarom moet hij dit in een politieke column laten doorklinken. hij zal wellicht voor een "conservatieve insteek" kiezen.
moet ik soms ook in elk plan/ rapport dat ik schrijf mijn christelijke achtergrond laten doorklinken?
spruyt heeft nooit te koop gelopen met zijn kerkelijke achtergrond en dat is ok niet nodig. DESGEVRAAGD moet hij wel een eerlijk antwoord geven en er niet omheen draaien. ik hoop dat hij dit laatste dan ook niet zal doen, dat zou jammer zijn. maar hij hoeft er ook niet mee voorop te lopen.
ik hoop dat zijn columns lekker scherp zullen zijn. Na fortuyn en Dev Winter mis ik dat wel in de columns van Elsevier
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."
Ten eerste, het was geen cynisme maar een oprechte vraag. Ik meende ooit gehoord te hebben dat Spruyt lid was van een behoudend kerkgenootschap maar heb de laatste jaren eigenlijk daar weinig over gehoord. Het zou toch kunnen dat hij daar vertrokken is?
Ten tweede, ik kan echt niet tegen die houding: christen zijn ben je thuis maar de politiek staat daar los van. Ik vind het verwonderlijk dat jij als ras-conservatief deze extreme liberale visie ook aanhangt. Volgens mij is het juist andersom. Is het mogelijk dat een oprecht christen ergens niet over zijn geloof spreekt? Lees het interview met van der Schans een tijdje terug in Terdege, dat zijn wijze woorden. Of met Ian Paisley, die in ieder gesprek dat hij voerde Tony Blair op Jezus wees. Als ik jouw postings lees, Billy (vat dit niet persoonlijk op maar meer als vraag), lijkt het altijd alsof je een heel overtuigde visie hebt op het gebied van de politiek en daar bijzonder veel van af weet maar dat je geloof daar vrijwel los van staat. Voor mezelf vind ik dat lastig. Ik zou het ook moeilijk vinden om me in zo'n vriendenkring te bewegen met bijv. Andreas Kinneging, zelfs al vind ik het boek van die man ongelofelijk sterk en is hij echt een heel positief figuur voor onze samenleving. Maar het diepste wat je stuurt en bindt als christen, waar je je vrienden aan ontleent, dat is toch je identiteit?
Ten tweede, ik kan echt niet tegen die houding: christen zijn ben je thuis maar de politiek staat daar los van. Ik vind het verwonderlijk dat jij als ras-conservatief deze extreme liberale visie ook aanhangt. Volgens mij is het juist andersom. Is het mogelijk dat een oprecht christen ergens niet over zijn geloof spreekt? Lees het interview met van der Schans een tijdje terug in Terdege, dat zijn wijze woorden. Of met Ian Paisley, die in ieder gesprek dat hij voerde Tony Blair op Jezus wees. Als ik jouw postings lees, Billy (vat dit niet persoonlijk op maar meer als vraag), lijkt het altijd alsof je een heel overtuigde visie hebt op het gebied van de politiek en daar bijzonder veel van af weet maar dat je geloof daar vrijwel los van staat. Voor mezelf vind ik dat lastig. Ik zou het ook moeilijk vinden om me in zo'n vriendenkring te bewegen met bijv. Andreas Kinneging, zelfs al vind ik het boek van die man ongelofelijk sterk en is hij echt een heel positief figuur voor onze samenleving. Maar het diepste wat je stuurt en bindt als christen, waar je je vrienden aan ontleent, dat is toch je identiteit?
Ik heb 'm nog niet zo lang geleden waargenomen in de GGiN...Jongere schreef:Ten eerste, het was geen cynisme maar een oprechte vraag. Ik meende ooit gehoord te hebben dat Spruyt lid was van een behoudend kerkgenootschap maar heb de laatste jaren eigenlijk daar weinig over gehoord. Het zou toch kunnen dat hij daar vertrokken is?
Ik zou best wel eens wilen weten hoe hij over kerkelijk nederland denkt.Afgewezen schreef:Ik heb 'm nog niet zo lang geleden waargenomen in de GGiN...Jongere schreef:Ten eerste, het was geen cynisme maar een oprechte vraag. Ik meende ooit gehoord te hebben dat Spruyt lid was van een behoudend kerkgenootschap maar heb de laatste jaren eigenlijk daar weinig over gehoord. Het zou toch kunnen dat hij daar vertrokken is?
Inderdaad luistert hij elke week naar Ds. Geuze.
BJS lijkt er een sport van te maken zoveel mogelijk dure woorden te gebruiken. Dat vind ik ergerlijk.Kislev schreef:Om de week lees ik een column van Spruyt in het Binnenlands Bestuur. Kan niet zeggen dat ik er erg van onder de indruk ben.
Afijn, ik ben benieuwd.
Vind het nog erg jammer dat Bart Tromp er niet meer is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
waar je al niet nieuwsgierig naar bent..............Oude Paden schreef: Ik zou best wel eens wilen weten hoe hij over kerkelijk nederland denkt.
Inderdaad luistert hij elke week naar Ds. Geuze.

OK, geen cynisme maar oprechte belangstelling dus. maar goed zoals zijn mede-leden uit gouda zit hij er nog elke zondag.Jongere schreef:Ten eerste, het was geen cynisme maar een oprechte vraag. Ik meende ooit gehoord te hebben dat Spruyt lid was van een behoudend kerkgenootschap maar heb de laatste jaren eigenlijk daar weinig over gehoord. Het zou toch kunnen dat hij daar vertrokken is?
goeie grutte zeg "hoezo in een glazen kastje"
wat het tweede betreft; augustinus leerde ook een 2-rijken leer. kan een lang verhaal opzetten over een verticale verhouding tussen God en de mens en een horizontale.. maar goed ik denk dat die visie bekend is.
verder heb ik soms meer op met rechtgeschapen conservatieve katholieken als met zwaar behoudende broeders of verlichte nepchristenen. maar goed als behoudend christen heb ik wellicht een wat aparte visie op de ger. gezindte.
wellicht net als Spruyt....

Inmiddels heb ik de eerste pennevrucht van BJS in de Elsevier gelezen, maar ik ben nog niet onder de indruk van de inhoud daarvan.
Het was een wat vage tekst vol van wollige intellectuele kretologie die mij niet echt aansprak.
In die zin is hij (nog) geen waardige opvolger van Leon de Winter, wiens columns mij ook niet altijd aanspraken (maar dat hoort bij columns), maar wel heldere taal spraken.
Maar ach, laat ik de nieuwe columnist niet op basis van één bijdrage beoordelen.
Het was een wat vage tekst vol van wollige intellectuele kretologie die mij niet echt aansprak.
In die zin is hij (nog) geen waardige opvolger van Leon de Winter, wiens columns mij ook niet altijd aanspraken (maar dat hoort bij columns), maar wel heldere taal spraken.
Maar ach, laat ik de nieuwe columnist niet op basis van één bijdrage beoordelen.