Toen zei de Heere God: Zie, de mens is geworden al één van Ons, doordat hij goed en kwaad kent. Nu dan, laat hij zijn hand niet uitsteken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij eeuwig leeft!
Wat wordt hiermee bedoeld? Door het eten van de boom der kennis van goed en kwaad, wérd een mens dus als God. Ik dacht dat dít juist de leugen van Satan was? Hoe moet ik dit zien?
En als ik het goed begrijp bezorgde de boom des levens dus een eeuwig leven?
'Geworden als één van Ons'
Re: 'Geworden als één van Ons'
De kanttekenaren bestempelen dit in kanttekening 42 als cynisme:freek schreef:Wat wordt hiermee bedoeld? Door het eten van de boom der kennis van goed en kwaad, wérd een mens dus als God. Ik dacht dat dít juist de leugen van Satan was? Hoe moet ik dit zien?
God verwijt hier den mens zijn hoogmoed, waardoor hij meende God gelijk te zullen worden, en nu integendeel zichzelven en al zijn nakomelingen in de grootste ellende en versmaadheid gebracht had.
Het zou kunnen. Het zou ook zo kunnen zijn (wat mij aannemelijker lijkt), dat het kennen meer een soort ervaringskennen is. Voor die tijd kende de mens het kwaad niet, na de val wel. Zoals een zieke bijvoorbeeld kan zeggen dat hij kanker kent.
Ze opperen dat zelf overigens in kanttekening 11:
Het woord kennen heeft tweeërlei zin, te weten, wijsheid vatten en begrijpen die den mens heerlijk en gelukzalig maakt, of ellende gevoelen die denzelven schandelijk en verdoemelijk maakt. Het eerste belooft de satan den mens bedrieglijk, wel wetende dat anders niet dan het tweede hen volgen zou.
Hiervan merken ze op:freek schreef:En als ik het goed begrijp bezorgde de boom des levens dus een eeuwig leven?
God heeft niet gewild dat de mens het teken des levens, hetwelk hij door zijn overtreding verloren had, gebruiken zou.
Een andere verklaarder (ik dacht Matthew Henry) geeft aan dat dit een eeuwig leven zonder God zou zijn, vergelijkbaar met het "leven" in de hel, terwijl God een uitnemender weg uitgedacht had om weer in een herstelde betrekking te komen; middels Christus.
De eerste hoofdstukken van de Bijbel móet je letterlijk nemen. Dagen zijn dagen, een vrucht is een vrucht, een slang is een slang.freek schreef:Toen zei de Heere God: Zie, de mens is geworden al één van Ons, doordat hij goed en kwaad kent. Nu dan, laat hij zijn hand niet uitsteken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij eeuwig leeft!
Wat wordt hiermee bedoeld? Door het eten van de boom der kennis van goed en kwaad, wérd een mens dus als God. Ik dacht dat dít juist de leugen van Satan was? Hoe moet ik dit zien?
En als ik het goed begrijp bezorgde de boom des levens dus een eeuwig leven?
Daarop voortbordurend: Adam (mens) moest de hof (niet: het Paradijs) verlaten omdat hij in een bepaald opzicht als God geworden was (op dat punt loog de slang dus helemaal niet) en op grond van de afspraak niet meer via de Boom des Levens onsterfelijkheid mocht krijgen wat dus wel kon. Dezelfde boom komt weer terug in de laatste hoofdstukken van de Bijbel. Op de nieuwe aarde is de boom wél ter beschikking aan de mens.
Deze gebeurtenis wordt volgens mij weinig bepreekt door de dominees. Dat is wel te begrijpen. Wat moeilijker te begrijpen is dat deze gebeurtenissen niet meer aangehaald worden door de bijbelschrijvers. Zelfs Mozes doet dat niet meer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Inderdaad. Zo haalden ook de Nieuw-Testamentische predikers nooit deze gebeurtenis aan, maar wezen op de mens' eigen zonde. Tegenwoordig wordt er wél veel gewezen op de val in Adam. 'k Zeg niet dat dat verkeerd is, maar 't is idd opmerkelijk dat deze gebeurtenis nooit aangehaald wordt later in de Bijbel.refo schreef:Wat moeilijker te begrijpen is dat deze gebeurtenissen niet meer aangehaald worden door de bijbelschrijvers. Zelfs Mozes doet dat niet meer.
En Romeinen 5 dan?
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
Je bedoelt, naar ik aanneem de volgende tekst:Raike schreef:En Romeinen 5 dan?
12 Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood, en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
Behartenswaardig dat het kopje boven deze tekst (e.v.) luidt: Adam en Christus
you're right! die had ik over 't hoofd gezien.Raike schreef:En Romeinen 5 dan?
Wat bedoel je?jvdg schreef:Je bedoelt, naar ik aanneem de volgende tekst:Raike schreef:En Romeinen 5 dan?
12 Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood, en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
Tja...ik bedoel precies wat er staat: Adam zonder Christus betekent dat alle nakomelingen van Adam verloren zijn.Raike schreef:Wat bedoel je?jvdg schreef:Je bedoelt, naar ik aanneem de volgende tekst:Raike schreef:En Romeinen 5 dan?