Waarom zo moeizaam?

Afgewezen

Waarom zo moeizaam?

Bericht door Afgewezen »

Vragen die mij wel eens op een, zelfs kwellende manier bezighouden, zijn de volgende:
Als God werkelijk het behoud van de wereld op het oog had/heeft, waarom is het allemaal zo moeizaam gegaan en gaat het nog moeizaam?
Waarom was er maar één volk - Israël - dat Gods Woord en wetten kende. Waarom duurt het eeuwen voor het Evangelie de hele wereld bereikt heeft?
Hoe kunnen wij zeggen dat God ons behoud zoekt, terwijl Hij er zulke omwegen bij maakt, zó zelfs, dat talloze mensen nooit met het Evangelie in aanraking komen?

Wie heeft hier zinnige gedachten over? Heeft iemand als Lewis hier wel eens iets over gezegd?
Da Capo

Re: Waarom zo moeizaam?

Bericht door Da Capo »

Afgewezen schreef:Vragen die mij wel eens op een, zelfs kwellende manier bezighouden, zijn de volgende:
Als God werkelijk het behoud van de wereld op het oog had/heeft, waarom is het allemaal zo moeizaam gegaan en gaat het nog moeizaam?
Waarom was er maar één volk - Israël - dat Gods Woord en wetten kende. Waarom duurt het eeuwen voor het Evangelie de hele wereld bereikt heeft?
Hoe kunnen wij zeggen dat God ons behoud zoekt, terwijl Hij er zulke omwegen bij maakt, zó zelfs, dat talloze mensen nooit met het Evangelie in aanraking komen?

Wie heeft hier zinnige gedachten over? Heeft iemand als Lewis hier wel eens iets over gezegd?
Misschien zinvol om eens vragen te stellen waarom de mens God gedag gezegd heeft?
Waarom hebben wij onze eigen ondergang op het oog?
Waarom verzetten wij ons van nature met hand en tand tegen het binnenkomen van God in ons (persoonlijk) leven?
Waarom rennen wij van God weg? Waarom durven wij God ter verantwoording te roepen?
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gods wegen zijn ten enenmale hoger dan onze wegen: wie kan Gods wijs beleid doorgronden?

Anderzijds: wees blij dat het zo gaat, er is nog een weg tot ontkoming.
Want als het over moeizaam gaat: met alle eerbied gesproken had God na de zondeval evenzo gemakkelijk een compleet nieuwe aarde kunnen schapen, met een nieuw mensenpaar, en alle nakomelingen van Adam verloren laten gaan.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het punt is niet dat ik God ter verantwoording wil roepen, noch dat ik 'ontevreden' zou zijn over de weg ter ontkoming. Nee, de zaak is een andere.
God openbaart Zich in Zijn Woord als Degene Die uit is op het behoud van mensen. Hij ziet niets liever dan dat mensen zich tot Hem bekeren. Christus wilde dat het Evangelie door álle mensen gehoord zou worden.
In dat licht moet je mijn vragen zien.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik begrijp wel in welk licht jij je vragen stelt.
Maar ik denk dat we hier voor een lijn zijn aanbeland, waarvan Mozes zegt: De verborgene dingen zijn voor den HEERE, maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.

Dat proef ik ook in de posting van Da Capo.
Of zie jij het anders?
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:Het punt is niet dat ik God ter verantwoording wil roepen, noch dat ik 'ontevreden' zou zijn over de weg ter ontkoming. Nee, de zaak is een andere.
God openbaart Zich in Zijn Woord als Degene Die uit is op het behoud van mensen. Hij ziet niets liever dan dat mensen zich tot Hem bekeren. Christus wilde dat het Evangelie door álle mensen gehoord zou worden.
In dat licht moet je mijn vragen zien.
Misschien is het ook wel een aanklacht richting 'ons' (wie de schoen past, trekke hem aan); Christus wilde dat het Evangelie door alle mensen gehoord zou worden inderdaad, maar: door middel ván mensen. Misschien laten 'wij' het wel teveel afweten. Dat houdt me ook wel eens bezig. Zending is niet iets wat er maar bijhangt, maar een wezenlijke opdracht. 'Gaat dan heen, onderwijst alle volken'. Ik herken me in de vragen die jij in de groep gooit; ze leven bij mij ook wel.
jvdg

Bericht door jvdg »

Ook ik herken de vragen, maar weet totaal geen antwoord behalve dan het verwijzen naar de posting van Tiberius.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Ik begrijp wel in welk licht jij je vragen stelt.
Maar ik denk dat we hier voor een lijn zijn aanbeland, waarvan Mozes zegt: De verborgene dingen zijn voor den HEERE, maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.

Dat proef ik ook in de posting van Da Capo.
Of zie jij het anders?
Het probleem als je deze vragen stelt, is dat je de schijn van onbescheidenheid over je afroept. Alsof je God ter verantwoording zou willen roepen. Verre zij dat van mij!
Maar het zijn vragen die je, ook als je in gesprek bent met niet-gelovigen, wel eens bezig kunnen houden.
Ik kan er, na rijp beraad, op dit moment het volgende van zeggen:
God heeft inderdaad Zijn wijze redenen waarom Hij het zó doet en niet anders.
Zou het ook niet zo kunnen zijn, dat de gevallen schepping, de boze machten en de boze mens, voor God een geduchte tegenspeler zijn, redenen waarom Hij ook zó moet handelen in deze gevallen wereld? Dat Hij ook niet anders kán handelen dan zo?
Er is heel veel wat wij niet weten: in een boek als Job wordt bijvoorbeeld een tipje van de sluier opgelicht. Ook Paulus spreekt over de kosmische dimensies van het heil in Christus, waar wij ook heel weinig van afweten. Uit het boek Openbaring wordt ons ook duidelijk dat de regering van Christus niet zomaar een kleinigheidje is: er zijn geduchte machten tegen Hem en Zijn Koninkrijk gekant.
Ja, wij, gelovigen, hebben slechts de Bijbel, die soms nog zo moeilijk te begrijpen is ook! En God heeft niet alles in de Bijbel laten optekenen, niet alles is ons geopenbaard.
freek schreef:Misschien is het ook wel een aanklacht richting 'ons' (wie de schoen past, trekke hem aan); Christus wilde dat het Evangelie door alle mensen gehoord zou worden inderdaad, maar: door middel ván mensen. Misschien laten 'wij' het wel teveel afweten. Dat houdt me ook wel eens bezig. Zending is niet iets wat er maar bijhangt, maar een wezenlijke opdracht. 'Gaat dan heen, onderwijst alle volken'. Ik herken me in de vragen die jij in de groep gooit; ze leven bij mij ook wel.
Dit is wellicht ook een aspect, maar dat kan niet alles verklaren. Want Christus wist ook wel dat er toch op zijn minst een groot aantal jaren nodig was om de hele wereld te bereiken.
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Afgewezen schreef:(...)
Ja, wij, gelovigen, hebben slechts de Bijbel, die soms nog zo moeilijk te begrijpen is ook! En God heeft niet alles in de Bijbel laten optekenen, niet alles is ons geopenbaard.
(...)
Dat slechts mag je toch anders zien. Het is een onnoemelijk groot voorrecht dat we Bijbel mogen hebben. God heeft inderdaad niet alles in de Bijbel laten opteken. Johannes zegt het ook dat dan de aarde de geschreven boeken niet kan bevatten.
Maar, en dat wil ik wel benadrukken, de Bijbel bevat alle 'informatie' (als ik 't zo mag zeggen), die we nodig hebben tot onze zaligheid. De Bijbel is volledig en af en er staat genoeg in, en ook met duidelijke bewoordingen, wat nodig is tot zaligheid.
Verder sluit ik me bij de anderen aan, dat de verborgen dingen zijn voor de HEERE onze God.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
helma

Bericht door helma »

wij hadden zondag een preek over Jeremia 44:6,7
6 Daarom is Mijn grimmigheid en Mijn toorn uitgestort, en heeft gebrand in de steden van Juda en in de straten van Jeruzalem; zodat zij tot eenzaamheid en tot verwoesting geworden zijn, gelijk het is te dezen dage.

7 En nu, zo zegt de HEERE, de God der heirscharen, de God Israëls: Waarom doet gij zulk een groot kwaad tegen uw zielen, opdat gij u den man en de vrouw, het kind en den zuigeling uit het midden van Juda uitroeit, opdat gij u geen overblijfsel overlaat?

Het thema was: Gods Waarom en daarom

het was een indrukwekkende preek over de gewilligheid van God om mensen te behouden en de reactie van de mensen op de nodiging tot het heil. God klaagt als het ware: waarom doet gij zulk een groot kwaad tegen uw zielen (en sleep je nageslacht daarin mee...)
De predikant legde de lijn naar de Heere Jezus wenende voor Jeruzalem.

Toen ik je posting las deed het me pijn(vooral met deze preek nog vers in mijn geheugen) dat je God zo verdacht maakt in Zijn gewilligheid om zondaren te redden. Als je je adres pb't krijg je van mij een CD met deze preek (Ds Kater)

God heeft álles gegeven wat nodig is voor mensen om zalig te kunnen worden. Wat heb Ik meer aan Mijn wijngaard te doen? Hij is tot het uiterste gegaan; Hij heeft ten laatste Zijn Zoon gezonden...
Niet voor Zichzelf, Hij had een compleet nieuwe wereld kunnen scheppen met mensen en het hele nageslacht van Adam rechtvaardig verloren kunnen laten gaan.
Maar alzó lief heeft God de wereld gehad dat hij Zijn eengeboren Zoon eggeven heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar het eeuwige leven hebbe. En heb je geen geloof? Dan is Hij ook gewillig om dat te scheneken.

Och had naar Mijn raad...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Da Capo schreef:
Afgewezen schreef:(...)
(...)
Dat slechts mag je toch anders zien. Het is een onnoemelijk groot voorrecht dat we Bijbel mogen hebben.
Inderdaad, beste Da Capo. Maar lees het woord 'slechts' zoals ik het híér bedoeld heb, dan begrijp je waarom ik ervoor koos.
Het betekent niet dat wij slecht bedeeld zijn, het betekent dat wij zo heel veel níét weten en ook niet behoeven te weten.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:Toen ik je posting las deed het me pijn(vooral met deze preek nog vers in mijn geheugen) dat je God zo verdacht maakt in Zijn gewilligheid om zondaren te redden. Als je je adres pb't krijg je van mij een CD met deze preek (Ds Kater)
Helma, het doet míj weer pijn dat je me deze beschuldiging oplegt. Want daarmee doe je mij geen recht.
Juist omdat ik God níét verdacht wil maken, deed dit probleem zich aan mij voor.
helma

Bericht door helma »

Afgewezen schreef:
helma schreef:Toen ik je posting las deed het me pijn(vooral met deze preek nog vers in mijn geheugen) dat je God zo verdacht maakt in Zijn gewilligheid om zondaren te redden. Als je je adres pb't krijg je van mij een CD met deze preek (Ds Kater)
Helma, het doet míj weer pijn dat je me deze beschuldiging oplegt. Want daarmee doe je mij geen recht.
Juist omdat ik God níét verdacht wil maken, deed dit probleem zich aan mij voor.
Dan heb ik je posting verkeerd begrepen
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Dit is wellicht ook een aspect, maar dat kan niet alles verklaren. Want Christus wist ook wel dat er toch op zijn minst een groot aantal jaren nodig was om de hele wereld te bereiken.
Een andere overweging is dat duizend jaren bij de Heere zijn als één dag en één dag als duizend jaren.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Toch proef ik bij alle posting nog steeds het zoeken naar een oorzaak....

Volgens mij is die er niet als alleen...................Om Zijn eigen wil! Ook al begrijp ik er niets van.....
Alles draaid om God zelf...ook al wil ik en niemand dat. Wij zijn altijd op zoek naar redenen.

Toch begrijp ik de posting van Afgewezen wel. Die gedachten kunnen je enorm bezighouden en verstrikken.
En als ik eerlijk ben....ook welleens boos en onmachtig van gevoel maken. Ik herken dat wel.

Een antwoord heb ik niet!
Plaats reactie