Hand. 11:26:
En het is geschied, dat zij een geheel jaar tezamen vergaderden in de gemeente, en een grote schare leerden; en dat de discipelen eerst te AntiochÃë christenen genaamd werden.
Kantt: christenen, Grieks: christianoi, d.i. discipelen van Christus, omdat zij Zijn leer aannamen en beleden; welke met deze naam ook met recht genoemd worden, omdat, als zij in Hem geloven, zij leden van Zijn lichaam en Zijner zalving deelachtig worden.
Heidelberger Catechismus:
Zondag 12, vraag 32:
Maar waarom wordt gij een Christen genaamd?
Omdat ik door het geloof een lidmaat van Christus en alzo Zijner zalving deelachtig ben; opdat ik Zijn Naam belijde, en mijzelven tot een levend dankoffer Hem offere, en met een vrij en goed geweten in dit leven tegen de zonde en den duivel strijde, en hiernamaals in eeuwigheid met Hem over alle schepselen regere.
Wat is de definitie van "Christenen"??
Ik denk niet dat het makkelijk is om te zeggen wat een christen is, want met elke definitie sluit je mensen uit die God niet uitsluit.
Die van Keith Green komt nog het meest in de buurt (anyone who's going banana's for God), maar die is wel weer zo universeel... maar misschien is dat het juist ook wel...
Dus laat het maar aan God om hier over te beslissen, dat scheelt ons weer nadenken over hoe we een ander(s denkende) kunnen veroordelen.
Die van Keith Green komt nog het meest in de buurt (anyone who's going banana's for God), maar die is wel weer zo universeel... maar misschien is dat het juist ook wel...
Dus laat het maar aan God om hier over te beslissen, dat scheelt ons weer nadenken over hoe we een ander(s denkende) kunnen veroordelen.
Ik ben een christen en ik heb die drie formulieren nog nooit gezien of gelezen. Ben ik nu dus geen christen? Rens heeft gelijk als hij zegt dat je dat in principe met die zin beweerd.
Dit wil niet zeggen dat ik die 3 formulieren niet onderschrijf, of dat ik ze afwijs, want dat kan dus niet: ik heb ze nog nooit gelezen.
Maar stel dat ik ze niet volledig onderschrijf, ben ik dan alsnog geen christen?
Dit wil niet zeggen dat ik die 3 formulieren niet onderschrijf, of dat ik ze afwijs, want dat kan dus niet: ik heb ze nog nooit gelezen.
Maar stel dat ik ze niet volledig onderschrijf, ben ik dan alsnog geen christen?
Hier zeg je wel wat he?Origineel geplaatst door voorbijganger
En natuurlijk kun je die gelovigen nog indelen in zwaar en niet zwaar. Zo kun je ook de ongelovigen indelen in heidenen en afgodendienaars. Vanuit de gekozen optiek maakt het niet uit of iemand met een rode stip op het voorhoofd voor een olifantsbeeldje mediteert, met een sluier
naar een zwarte steen reist of met een rozenkrans voor een heilige beeld knielt. Ze zijn vanuit het ingenomen standpunt identiek.
Hier bak je'm wel heel bruin. Volgens mij hebben de 3 formulieren van enigheid uitsluitend betrekking op een -nog- beperkt aantal protestants / reformatorische stromingen. Dat mag je dan toch niet generaliseren.Christen gelovigen in Nederland onderschrijven de 3 formulieren van enigheid. Zij herkennen hun uitlandse broeders aan gelijkluidende geloofsbelijdenissen. Zij herkennen de ongelovigen aan anders luidende geloofsbelijdenissen.
Daarnaast zijn de 3FvE geen geloofsbelijdenis. Misschien maakt het er deel van uit?
[Veranderd op 31/10/02 door strik]
Handelingen 11 26
En het is geschied, dat zij een geheel jaar samen vergaderden in de Gemeente, en een grote schare leerden; en dat de discipelen eerst te Antiochie Christenen genaamd werden.
Handelingen 26 28
En Agrippa zeide tot Paulus: Gij beweegt mij bijna een Christen te worden.
1 Petrus 4 16
Maar indien iemand lijdt als een Christen, die schame zich niet, maar verheerlijke God in dezen dele.
De discipelen van Jezus Christus werden 'Christenen' genoemd.
Een Christen is dus een discipel van Jezus Christus!
Heel eenvoudig.
Verder geeft de bijbel heel duidelijk antwoord op de vraag: wat is een discipel?
Groeten, Rose.
[Veranderd op 31/10/02 door roseline]
En het is geschied, dat zij een geheel jaar samen vergaderden in de Gemeente, en een grote schare leerden; en dat de discipelen eerst te Antiochie Christenen genaamd werden.
Handelingen 26 28
En Agrippa zeide tot Paulus: Gij beweegt mij bijna een Christen te worden.
1 Petrus 4 16
Maar indien iemand lijdt als een Christen, die schame zich niet, maar verheerlijke God in dezen dele.
De discipelen van Jezus Christus werden 'Christenen' genoemd.
Een Christen is dus een discipel van Jezus Christus!
Heel eenvoudig.
Verder geeft de bijbel heel duidelijk antwoord op de vraag: wat is een discipel?
Groeten, Rose.
[Veranderd op 31/10/02 door roseline]