gewoon hardop zeggen, dat je bekeerd bent
Geplaatst: 23 jun 2008, 13:13
Ik kom op bovenstaande topic-titel vanuit de volgende overwegingen:
- er zijn, denk ik, veel mensen die erg worstelen met het dilemma, dat steeds onder hun aandacht gebracht wordt: je moet tot geloof komen om het eeuwig heil te ontvangen <> je kunt niet zelf 'beginnen met' geloven. Het dilemma is: mag ik iets doen of moet ik wachten. Of anders geformuleerd: als ik nu toch iets ga doen, hoe weet ik dan dat het écht is.
- Ik las een godsdienst-psychologische studie over de bekering in kringen van de gereformeerde gezindte. Daarin werd opgemerkt, dat er een enorme tweedeling is tussen de mensen, die nog vóór de bekering staat en hen die die bekering al achter de rug hebben. De onderzoekster vond, dat het slaan van de brug, het overbruggen van de kloof, het overgebracht worden van de éne groep naar de andere groep, vaak in de verleden tijd wordt verhaald: "toen en toen werd ik...." enz.
Het ging de onderzoekster echter niet om het moment, dat de verteller er over vertelde, maar het ging haar om het moment, waarover de verteller vertelde: het bekeringsmoment.
Zij vond, dat in tegenstelling tot wat de "bekeerden" er later over zeiden, deze mensen toen op dat moment, wel degelijk een bepaalde actie hadden aangedurfd. Er was een moment, dat zij tegen zichzelf zeiden: ik ben bekeerd. Vanaf dat moment durfden zij openlijker over hun geloof te spreken, wisten zij hun geloof ook aannemelijker te maken tegenover anderen en werden zij ten lange leste ook als ware bekeerden gezien. In die hoedanigheid werd hun bekeringsverhaal, in lijn met de voorgeschreven leer van de kerkelijke gemeente, echter steeds meer ingekleurd volgens de geldende richtlijnen: zij zeiden dat zij volstrekt passief waren geweest in het bekeringsmoment. Hiermee werd het beeld van de passieve mens natuurlijk bevestigd, maar ondertussen hadden zij dus wel degelijk een bepaalde keuze gemaakt en een stap genomen. Om geaccepteerd te blijven werd dat echter niet meer vermeld of werd het zelfs uit het hoofd gezet.
Dit lezende dacht ik: ja, misschien is dat wel de uitweg voor veel mensen die worstelen met dat dilemma: er is nu al zo lang getobd, het blijft altijd maar hetzelfde. Je bent voortdurend met het geloof bezig....misschien is de juiste uitweg wel, dat je eenvoudig tegen jezelf en God zegt: "Ja, Here, ik ben gelovig geworden, ik vertrouw op u, mijn leven behoort al aan u, ik ben bekeerd".
Ik denk, dat dat in veel gevallen helemaal niet zo ver bezijden de waarheid zou zijn. Het kan een moment van grote opluchting en bevrijding zijn. Het kan je misschien uit een verstijvende kramp halen en je ogen openen voor de goedheid en de genade, die je in je geloofsleven al die tijd al van God hebt ontvangen. Tevens stelt het je in staat om anderen werkelijk als medechristenen, als broeders en zusters te zien. Natuurlijk je bent niet volmaakt, ook niet in het geloof, maar je hoeft toch ook niet tot je laatste snik te ontkennen, dat er een band is tussen God en je ziel?
Van harte aanbevolen.
gravo
- er zijn, denk ik, veel mensen die erg worstelen met het dilemma, dat steeds onder hun aandacht gebracht wordt: je moet tot geloof komen om het eeuwig heil te ontvangen <> je kunt niet zelf 'beginnen met' geloven. Het dilemma is: mag ik iets doen of moet ik wachten. Of anders geformuleerd: als ik nu toch iets ga doen, hoe weet ik dan dat het écht is.
- Ik las een godsdienst-psychologische studie over de bekering in kringen van de gereformeerde gezindte. Daarin werd opgemerkt, dat er een enorme tweedeling is tussen de mensen, die nog vóór de bekering staat en hen die die bekering al achter de rug hebben. De onderzoekster vond, dat het slaan van de brug, het overbruggen van de kloof, het overgebracht worden van de éne groep naar de andere groep, vaak in de verleden tijd wordt verhaald: "toen en toen werd ik...." enz.
Het ging de onderzoekster echter niet om het moment, dat de verteller er over vertelde, maar het ging haar om het moment, waarover de verteller vertelde: het bekeringsmoment.
Zij vond, dat in tegenstelling tot wat de "bekeerden" er later over zeiden, deze mensen toen op dat moment, wel degelijk een bepaalde actie hadden aangedurfd. Er was een moment, dat zij tegen zichzelf zeiden: ik ben bekeerd. Vanaf dat moment durfden zij openlijker over hun geloof te spreken, wisten zij hun geloof ook aannemelijker te maken tegenover anderen en werden zij ten lange leste ook als ware bekeerden gezien. In die hoedanigheid werd hun bekeringsverhaal, in lijn met de voorgeschreven leer van de kerkelijke gemeente, echter steeds meer ingekleurd volgens de geldende richtlijnen: zij zeiden dat zij volstrekt passief waren geweest in het bekeringsmoment. Hiermee werd het beeld van de passieve mens natuurlijk bevestigd, maar ondertussen hadden zij dus wel degelijk een bepaalde keuze gemaakt en een stap genomen. Om geaccepteerd te blijven werd dat echter niet meer vermeld of werd het zelfs uit het hoofd gezet.
Dit lezende dacht ik: ja, misschien is dat wel de uitweg voor veel mensen die worstelen met dat dilemma: er is nu al zo lang getobd, het blijft altijd maar hetzelfde. Je bent voortdurend met het geloof bezig....misschien is de juiste uitweg wel, dat je eenvoudig tegen jezelf en God zegt: "Ja, Here, ik ben gelovig geworden, ik vertrouw op u, mijn leven behoort al aan u, ik ben bekeerd".
Ik denk, dat dat in veel gevallen helemaal niet zo ver bezijden de waarheid zou zijn. Het kan een moment van grote opluchting en bevrijding zijn. Het kan je misschien uit een verstijvende kramp halen en je ogen openen voor de goedheid en de genade, die je in je geloofsleven al die tijd al van God hebt ontvangen. Tevens stelt het je in staat om anderen werkelijk als medechristenen, als broeders en zusters te zien. Natuurlijk je bent niet volmaakt, ook niet in het geloof, maar je hoeft toch ook niet tot je laatste snik te ontkennen, dat er een band is tussen God en je ziel?
Van harte aanbevolen.
gravo