Invloed van:Godsdienst > karakter en karakter > godsdienst
- Wilma van den Berg
Invloed van:Godsdienst > karakter en karakter > godsdienst
Beste mensen,
Al enige tijd houdt mij het volgende bezig:
- welke invloed heeft de godsdienst op je karakter?
- welke invloed heeft je karakter op de godsdienst?
Af en toe lees je weleens dat vooral de geleerde mensen in een lichter kerkgenootschap zitten. Dat zou dus betekenen dat mensen die geleerd zijn (en misschien wel heel precies zijn oid) beinvloed worden door allerlei zaken en daardoor ook hun godsdienst veranderd.
Wie zou hier wat over willen zeggen? Wat heb je erover gelezen? Wat zie je in de praktijk? Wat denk je ervan etc. Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen hierover.
Alvast hartelijk dank!
Af en toe lees je weleens dat vooral de geleerde mensen in een lichter kerkgenootschap zitten. Dat zou dus betekenen dat mensen die geleerd zijn (en misschien wel heel precies zijn oid) beinvloed worden door allerlei zaken en daardoor ook hun godsdienst veranderd.
Wie zou hier wat over willen zeggen? Wat heb je erover gelezen? Wat zie je in de praktijk? Wat denk je ervan etc. Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen hierover.
Alvast hartelijk dank!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Re: Invloed van:Godsdienst > karakter en karakter > godsdienst
Klopt je vraagstelling wel?Wilma van den Berg schreef:Beste mensen,
Alvast hartelijk dank!
Want karakter is niet hetzelfde als intelligentie of intellectuele ontwikkeling. Misschien moet je nog eens helderder proberen te formuleren wat je nou precies bedoelt.
~~Soli Deo Gloria~~
- Wilma van den Berg
Nee, ik wil het BEWUST vaag houden!Hendrikus schreef:Klopt je vraagstelling wel?Wilma van den Berg schreef:Beste mensen,
Alvast hartelijk dank!
Want karakter is niet hetzelfde als intelligentie of intellectuele ontwikkeling. Misschien moet je nog eens helderder proberen te formuleren wat je nou precies bedoelt.
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Ik denk dat de invloed er in enige mate kan zijn. (Bewust vaag antwoord of bewust vage vraag)
Ik denk dat het anders is.Wilma van den Berg schreef:Af en toe lees je weleens dat vooral de geleerde mensen in een lichter kerkgenootschap zitten. Dat zou dus betekenen dat mensen die geleerd zijn (en misschien wel heel precies zijn oid) beinvloed worden door allerlei zaken en daardoor ook hun godsdienst veranderd.
De zwaardere kerkgenootschappen (ik neem aan dat je bepaalde afgescheiden kerken bedoelt) hadden tot (zeg maar) 25 jaar geleden het kenmerk van "kerkje van kleine luiden". De meeste leden waren relatief laag geschoold, zoals landarbeiders, etc. Uit die laag geschoolde leden werden ambtsdragers gekozen, zodat ook de leiding van deze kerkverbanden weinig intellectueel genoemd kon worden. En nog steeds zie je in de reformatorische kerken een groter gedeelte tuinders, schilders, timmerlieden, schoolmeesters, etc, dan daarbuiten (althans: in gemeentes bij ons in de buurt).
Vroeger (zeg maar weer die 25 jaar terug) werd nauwelijks gestimuleerd om door te leren. Sterker nog: de voorbeelden zijn vele van kinderen die gelijk uit school moesten gaan werken, ondanks verzoeken van de bovenmeester om hem door te laten leren. Hierdoor zijn veel oudere leden laaggeschoold. Bovendien: als je je hele leven laaggeschoold werk doet, worden je intellectuele vermogens daar ook niet van getraind.
Tegenwoordig vind er wel een inhaalslag plaats, maar nog steeds mis je in de "kerkelijke leiding" (zo noem ik het maar gemakshalve) mensen met een gedegen opleiding. Een doctor in de theologie zal je bijvoorbeeld in de GerGem tevergeefs zoeken, terwijl slechts een klein percentage predikanten een universitaire opleiding heeft.
Dan blijf ik het antwoord schuldig, want ik vind het erg moeilijk om te antwoorden op een vraag die me niet duidelijk is.Wilma van den Berg schreef:Nee, ik wil het BEWUST vaag houden!
~~Soli Deo Gloria~~
Er is idd onderzoek gedaan naar de relatie tussen theologische opvatting en geleerdheid. De uitkomst was dat van de hoger-opgeleiden een meerderheid neigde naar remonstrantse geloofsopvattingen. Als verklaringsfactor zou ik de overschatting van de menselijke rede in de wetenschap willen aandragen.Af en toe lees je weleens dat vooral de geleerde mensen in een lichter kerkgenootschap zitten. Dat zou dus betekenen dat mensen die geleerd zijn (en misschien wel heel precies zijn oid) beinvloed worden door allerlei zaken en daardoor ook hun godsdienst veranderd.
Ook naar de invloed van karakter op religieuze beleving is veelvuldig onderzoek gedaan. Hierbij waren grofweg 2 uitkomsten:
1. Karakter bepaald in grote mate in hoeverre mensen openstaan voor religieuze ervaringen. Sommige mensen worden heel snel 'geraakt', anderen slechts door een wonder. Goed is om te weten dat die 'wonderen' ook voorkomen (i.e. karakter is voor God geen belemmering). Ik denk dat het ons wel voorzichtig moet maken met de 'ervaringen' van mensen die vanwege hun karakter daar sterk voor gevoelig zijn (de vraag: was het slechts emotie, voorkomend uit het karakter, of was het Gods werk)
2. Religie beïnvloed het karakter vaak weinig, behalve in sommige gevallen, met een zeer labiele persoonlijkheid. Men denke dan aan godsdienstfanatisme en fundamentalisme. De veranderingen als gevolg van een bekering zijn vaak niet de verandering van een karakter, maar het beter omgaan met het karakter wat men heeft.
Daarnaast nog interessant: De Puriteinen waarschuwden sterk tegen zwaarmoedigheid (melancholie), wat zij zagen als werk van de Satan, en niet van God. Een zwaarmoedig karakter functioneerde bij hun als kruis, ipv als kenmerk van zondekennis.
PS> De wetenschap die zich met deze vragen bezig houdt, is godsdienstpsychologie.
Maar met karakter heeft dat niks te maken.Tiberius schreef:Tegenwoordig vind er wel een inhaalslag plaats, maar nog steeds mis je in de "kerkelijke leiding" (zo noem ik het maar gemakshalve) mensen met een gedegen opleiding. Een doctor in de theologie zal je bijvoorbeeld in de GerGem tevergeefs zoeken, terwijl slechts een klein percentage predikanten een universitaire opleiding heeft.
Als de vraag gaat over de invloed van godsdienst op karakter [vice versa] is je betoog niet relevant.
~~Soli Deo Gloria~~
Misschien is dat wel zo, ja.Hendrikus schreef:Maar met karakter heeft dat niks te maken.Tiberius schreef:Tegenwoordig vind er wel een inhaalslag plaats, maar nog steeds mis je in de "kerkelijke leiding" (zo noem ik het maar gemakshalve) mensen met een gedegen opleiding. Een doctor in de theologie zal je bijvoorbeeld in de GerGem tevergeefs zoeken, terwijl slechts een klein percentage predikanten een universitaire opleiding heeft.
Als de vraag gaat over de invloed van godsdienst op karakter [vice versa] is je betoog niet relevant.
Alhoewel ik denk als je in een intellectuele omgeving opgroeit, je karakter zich anders ontwikkelt dan als je in een laaggeschoold gezin opgroeit.
Hoe weet je dat? Graag citaten voor een onderbouwing van deze gedachte.Daarnaast nog interessant: De Puriteinen waarschuwden sterk tegen zwaarmoedigheid (melancholie), wat zij zagen als werk van de Satan, en niet van God. Een zwaarmoedig karakter functioneerde bij hun als kruis, ipv als kenmerk van zondekennis.
Interessante discussie,
Iets wat ik me ook afvraag, wellicht gerelateerd aan dit onderwerp,
Zouden mensen met een vrolijk karakter ook anders in het geloof staan dan iemand met een zwaarmoedig karakter? Wat heeft dit tot gevolg in de heiligmaking..
Zouden mensen met een vrolijk karakter ook anders in het geloof staan dan iemand met een zwaarmoedig karakter? Wat heeft dit tot gevolg in de heiligmaking..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- zusterelly
Heeft dat dan met intellect te maken of met andere zaken zoals opvoeding, of je in een flatje woont of op een boerderij. Eenoudergezin of tweeoudergezin. Ik noem zomaar wat op....Tiberius schreef:Misschien is dat wel zo, ja.Hendrikus schreef:Maar met karakter heeft dat niks te maken.Tiberius schreef:Tegenwoordig vind er wel een inhaalslag plaats, maar nog steeds mis je in de "kerkelijke leiding" (zo noem ik het maar gemakshalve) mensen met een gedegen opleiding. Een doctor in de theologie zal je bijvoorbeeld in de GerGem tevergeefs zoeken, terwijl slechts een klein percentage predikanten een universitaire opleiding heeft.
Alhoewel ik denk als je in een intellectuele omgeving opgroeit, je karakter zich anders ontwikkelt dan als je in een laaggeschoold gezin opgroeit.
't Is best interessant.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Ik citeer Baxter, uit zijn werk The Cure of Melancholy and Overmuch Sorrow, by Faith, als voorbeeld:Grace schreef:Hoe weet je dat? Graag citaten voor een onderbouwing van deze gedachte.Daarnaast nog interessant: De Puriteinen waarschuwden sterk tegen zwaarmoedigheid (melancholie), wat zij zagen als werk van de Satan, en niet van God. Een zwaarmoedig karakter functioneerde bij hun als kruis, ipv als kenmerk van zondekennis.
From all this it is easy to gather, 1. That for Satan to possess the body is no certain sign of a graceless state, nor will this condemn the soul of any, if the soul itself be not possessed. Nay, there are few of God's children but it is like are sometimes afflicted by Satan, as the executioner of God's correcting them, and sometimes of God's trials, as in the case of Job; whatsoever some say to the contrary, it is likely that the prick in the flesh, which was Satan's messenger to buffet Paul, was some such pain as the stone, which yet was not removed, that we find, after thrice praying, but only he had a promise of sufficient grace.
2. Satan's possession of an ungodly soul is the miserable case, which is a thousand times worse than his possessing of the body; but every corruption or sin is not such a possession, for no man is perfect without sin.
3. No sin proveth Satan's damnable possession of a man but that which he loveth more than he hateth it, and which he had rather keep than leave, and willfully keepeth.
4. And this is matter of great comfort to such melancholy, honest souls, if they have but understanding to receive it, that of all men none love their sin which they groan under so little as they; yea, it is the heavy burden of their souls. Do you love your unbelief, your fears, your distracted thoughts, your temptations to blasphemy? Had you rather keep them than be delivered from them? The proud man, the ambitious, the fornicator, the drunkard, the gamester, the time-wasting gallants that sit out hours at cards, and plays, and idle chats, the gluttonous pleasers of the appetite, all these love their sins, and would not leave them; as Esau sold his birthright for one morsel, they will venture the loss of God, of Christ, and soul, and heaven, rather than leave a swinish sin. But is this your case? Do you so love your sad condition? You are weary of it, and heavy laden, and therefore are called to come to Christ for ease, Matt. 11:28, 29.
5. And it is the devil's way, if he can, to haunt those with troubling temptations whom he cannot overcome with alluring and damning temptations. As he raiseth storms of persecution against them without, as soon as they are escaping from his deceits, so doth he trouble them within, as far as God permitteth him.
We deny not but Satan hath a great hand in the case of such melancholy persons; for,
1. His temptations caused the sin which God corrects them for.
2. His execution usually is a cause of the distemper of the body.
3. And, as a tempter, he is the cause of the sinful and troublesome thoughts, and doubts, and fears, and passions, which the melancholy causeth. The devil cannot do what he will with us, but what we give him advantage to do. He cannot break open our doors, but he can enter if we leave them open. He can easily tempt a heavy, phlegmatic body to sloth, a weak and choleric person to anger, a strong and sanguine man to lust, and one of a strong appetite to gluttony or to drunkenness, and vain, sportful youth to idle plays, and gaming, and voluptuousness, when to others such temptations would have small strength. And so, if he can cast you into melancholy, he can easily tempt you to overmuch sorrow and fear, and to distracting doubts and thoughts, and to murmur against God, and to despair, and still think that you are undone, undone; and even to blasphemous thoughts of God; or, if it take not this way, then to fanatic conceits of revelation, and a prophesying spirit.
6. But I add, that God will not impute his mere temptations to you, but to himself, be they never so bad, as long as you receive them not by the will, but hate them; nor will he condemn you for those ill effects which are unavoidable from the power of a bodily disease, any more than he will condemn a man for raving thoughts, or words in a fever, frenzy, or utter madness. But so far as reason yet hath power, and the will can govern passions, it is your fault if you use not the power, though the difficulty make the fault the less.
---------------
Naast Baxter zijn er nog vele voorbeelden te noemen (ik heb alleen niet de tijd om mn boekenkast er op na te spitten). De oorzaken waarom Puriteinen sterk tegen melancholie waarschuwden, zijn m.i.:
1. Sommige Puriteinen leden zelf aan melancholie (iig zeggen ze zelf dat ze eraan leden**)
2. De Puriteinen werden door de wereld verweten dat ze melancholisch (zwaarmoedig) waren
3. Pastorale motieven speelden (zoals bijna altijd bij de Puriteinen) het hoofdmotief om te waarschuwen tegen zwaarmoedigheid (melancholie), en de mensen die eraan leden pastoraal te helpen
** Als voorbeeld Jonathan Edwards, uit oa zijn Diary: Monday afternoon, May 27. Memorandum. Not only to keep from an air of dislike, anger and fretfulness, in discourse or conversation; but let me also have as much of an appearance of love, cheerfulness, and benignity, as may be, with a good grace. - These following things, especially to beware of, in order to the better observation of the 47th Resolution: distrust, discontent, uneasiness, and a complaining temper, self-opinion, self-confidence, melancholy, moroseness, slight antipathy, privacy, indolence, and want of resolution - to beware of any thing, in discourse or conversation, that savors of these..
Ik denk zeker dat deze zaken invloed op elkaar hebben. Door je karakter sta je op een bepaalde manier in het leven en zo is dat ook in religie. Mensen die altijd druk zijn voor van alles, zullen dat dan vaak ook zijn in de gemeente. Mensen die goed kunnen praten over gevoelige zaken, zijn vaak mensen bij wie je terecht kan met je geloofszaken. Mensen die over elk puntje lang dubben, zullen dit waarschijnlijk ook doen bij geloofszaken.
Dat geloof komen/ bekeerd worden Heeft denk ik niet echt invloed op ene karakter, maar geeft de persoon rust in het leven.
Dat hooggeleerde in bepalde kerken zitten, zou dat ook niet komen doordat mensen veel meer onderzoeken naar achtergrond Bijbel, teksten meer uitpluizen, relativerender tegen principes aan kijken?
Ik denk dat je daarom ook wel meer jongeren van kerk ziet veranderen. Vroeger bleef je in de kerk waar je zat en pijnste je er niet over om naar een andere kerk te gaan. Wat de dominee zegt waar en daar durfde je neit tege in te gaan.
Tegenwoordig zoeken we thuis na de preek het gerust nog is op, hoe kwam de dominee tot dat inzicht, klopt dat ook? Wij hebben daarvoor ook meerdere Bijbelverklaringen tegenwoordig.
Dat geloof komen/ bekeerd worden Heeft denk ik niet echt invloed op ene karakter, maar geeft de persoon rust in het leven.
Dat hooggeleerde in bepalde kerken zitten, zou dat ook niet komen doordat mensen veel meer onderzoeken naar achtergrond Bijbel, teksten meer uitpluizen, relativerender tegen principes aan kijken?
Ik denk dat je daarom ook wel meer jongeren van kerk ziet veranderen. Vroeger bleef je in de kerk waar je zat en pijnste je er niet over om naar een andere kerk te gaan. Wat de dominee zegt waar en daar durfde je neit tege in te gaan.
Tegenwoordig zoeken we thuis na de preek het gerust nog is op, hoe kwam de dominee tot dat inzicht, klopt dat ook? Wij hebben daarvoor ook meerdere Bijbelverklaringen tegenwoordig.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Denk maar eens aan Thomashenriët schreef:Interessante discussie,