Paulus - Timotheüs

MariaW

Paulus - Timotheüs

Bericht door MariaW »

Gisteren hoorde ik een predikant zeggen dat Timotheüs eenzelfde bekering had gehad als Paulus. Toch heb ik dit ook weleens anders gehoord. Nu gaat het niet over de weg die de Heere met Paulus en Timotheüs is gegaan, maar over de weg tot het heil. (ik hoop dat ik het nu goed formuleer).

Ik vroeg me af wat à Brakel hierover schrijft. Hij is toch de man die schrijft over grofweg 4 soorten bekeringen? En is het wel zo dat Timotheüs een Paulus-bekering had?

Gelieve niet te gissen naar de predikant en/of kerkverband!

Alvast bedankt.
Kaw
Contacteer:

Re: Paulus - Timotheüs

Bericht door Kaw »

Brakel schrijft naar mijn herinneringen dat Timotheus een voorbeeld was van iemand die van jongs af aan als kind van God opgroeide in een waar geloof.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Kaw schreef:Brakel schrijft naar mijn herinneringen dat Timotheus een voorbeeld was van iemand die van jongs af aan als kind van God opgroeide in een waar geloof.
Juist. En eerlijk gezegd heb ik ook nooit in Gods Woord gelezen dat Timotheus op een zelfde wijze bekeerd is als Saulus. (De vraag is trouwens wel: ben ik bekeerd? Het gaat niet om de ander maar om onszelf!)
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Marnix

Bericht door Marnix »

het enige wat ik weet is dat Timotheus een speciale opdracht heeft gekregen. In hoofdstuk 1 van de eerste brief aan hem lezen we:

[i[18 Timoteüs, mijn kind, ik vertrouw je deze opdracht toe op grond van de profetische woorden die destijds over jou zijn uitgesproken. [/i]

Verder lezen we in Handelingen 16 dat hij een gelovig geworden Joodse moeder en een niet Joodse vader had. Ik weet dus niet waar Brakel op baseert dat hij van jongs af aan opgroeide als kind van God in een waar geloof? Ik lees dat hij jong was en dat Paulus hem een waarachrig kind in het geloof noemt... Maar dat hoeft natuurlijk niet zo uitgelegd te worden. Volgens mij is er niet bekend wanneer de moeder van Timotheus tot geloof kwam en hoe oud TImotheus toen was.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef:het enige wat ik weet is dat Timotheus een speciale opdracht heeft gekregen. In hoofdstuk 1 van de eerste brief aan hem lezen we:

[i[18 Timoteüs, mijn kind, ik vertrouw je deze opdracht toe op grond van de profetische woorden die destijds over jou zijn uitgesproken. [/i]

Verder lezen we in Handelingen 16 dat hij een gelovig geworden Joodse moeder en een niet Joodse vader had. Ik weet dus niet waar Brakel op baseert dat hij van jongs af aan opgroeide als kind van God in een waar geloof? Ik lees dat hij jong was en dat Paulus hem een waarachrig kind in het geloof noemt... Maar dat hoeft natuurlijk niet zo uitgelegd te worden. Volgens mij is er niet bekend wanneer de moeder van Timotheus tot geloof kwam en hoe oud TImotheus toen was.
2 Tim 3: 15.
En Timotheus had een gelovige oma!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Die zal inderdaad ook tot geloof gekomen zijn. Aangezien men vaak met meer generaties bij elkaar woonde (we lezen vaker dat hele huisgezinnen tot geloof komen) is dat wel goed mogelijk ja.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef:Die zal inderdaad ook tot geloof gekomen zijn. Aangezien men vaak met meer generaties bij elkaar woonde (we lezen vaker dat hele huisgezinnen tot geloof komen) is dat wel goed mogelijk ja.
tekst ook al gelezen?
Daarstaat nl dat Thimotheus van kindsbeen af in het Woord van God is onderwezen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Oke, dat had ik inderdaad nog niet gelezen. Hoe zouden we dat moeten opvatten? Timotheus had moeder die Joods was en christen werd. Zou het betekenen dat TImotheus voor haar bekering ook al met de Bijbel werd grootgebracht door haar, of dat hij op jonge leeftijd tot geloof kwam?

Bedankt voor de info!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

JolandaOudshoorn schreef:
Marnix schreef:Die zal inderdaad ook tot geloof gekomen zijn. Aangezien men vaak met meer generaties bij elkaar woonde (we lezen vaker dat hele huisgezinnen tot geloof komen) is dat wel goed mogelijk ja.
tekst ook al gelezen?
Daarstaat nl dat Thimotheus van kindsbeen af in het Woord van God is onderwezen!
Maar er staat niet dat hij van kindsbeen af geloofde. (Dat kán best zo zijn, maar we weten het niet).
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
tekst ook al gelezen?
Maar er staat niet dat hij van kindsbeen af geloofde. (Dat kán best zo zijn, maar we weten het niet).
Dan moeten de grondtaal erop naslaan, denk ik. Kan me voorstellen dat het grondwoord voor 'weten' een verdergaande betekenis heeft dan alleen 'gehoord hebben', of 'uitwendig onderwezen zijn'. Zelf ben ik trouwens niet thuis in de grondtekst, dus ik kan verder ook niks toevoegen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Waar staat dat exact?
Marnix

Bericht door Marnix »

2 tim 3,15
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Mijn Grieks is stoffig, maar ik wel een eerste voorzet doen.

Grieks: Kai hoti apo brephous [ta] hiera grammata oidas ta dunamena se sophisai eis sotherian dia pisteos tes en christos iesou

Lett: En dat van baby de heilige schriften die gekregen zijn met de mogelijkheid je wijs te maken in redding door geloof in Christus Jezus

Memento: help! :haha
refo

Bericht door refo »

Het van jongsaf onderwezen zijn was in Brakels tijd blijkbaar voldoende om te concluderen: van jongsaf gelovige. Tegenwoordig zijn we niet zo makkelijk meer. We willen 'meer zien'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Het van jongsaf onderwezen zijn was in Brakels tijd blijkbaar voldoende om te concluderen: van jongsaf gelovige. Tegenwoordig zijn we niet zo makkelijk meer. We willen 'meer zien'.
Brakel las kennelijk wat beter dan jij. ;)
Bijvoorbeeld hoofdstuk 1 : 5: Als ik mij in gedachtenis breng het ongeveinsd geloof, dat in u is, hetwelk eerst gewoond heeft in uw grootmoeder Lois, en in uw moeder Eunice; en ik ben verzekerd, dat het ook in u [woont].
Plaats reactie