Kerken willen eigen grafveld
Geplaatst: 11 jun 2008, 17:01
Kerken willen eigen grafveld
THOLEN - Vier kerken op het schiereiland Tholen willen bij een toekomstige uitbreiding van de begraafplaats een apart gedeelte voor reformatorische christenen. Dat blijkt uit een brief van een aantal kerken aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen.
Ds. C. de Jongste meldt daarin dat deze wens leeft binnen de plaatselijke hervormde gemeente (PKN), de Gereformeerde Gemeente, de Hersteld Hervormde Gemeente en de Christelijke Gereformeerde Kerk. Het gaat om een nieuw gedeelte bij de begraafplaats die in 2011 gerealiseerd moet worden. Daarop zou een apart veld voor reformatorische christenen moeten komen.
De almaar stijgende kosten voor het grafonderhoud zijn de belangrijkste reden voor het initiatief, aldus de predikant van de Gereformeerde Gemeente. Uit respect voor de overledenen zouden vrijwilligers de graven kunnen beheren en verzorgen, zodat de kosten omlaag kunnen. ,,In een overleg werd ons gemeld dat daarvoor binnen de hele gemeenschap te weinig belangstelling bestaat. Toen hebben wij gezegd: dan zijn wij als reformatorische kerken ten principale bereid deze zorg op ons te nemen, maar dan wel voor een grafveld voor overledenen uit onze gezindte.'' Hij wijst er daarbij op dat veertig tot vijftig procent van de 25.000 inwoners van de gemeente Tholen zich rekent tot de reformatorische gezindte.
Op Tholen kunnen de kosten van het onderhoud voor dertig jaar worden afgekocht tegen 770 euro per graf, heeft De Jongste berekend. Inzet van vrijwilligers levert dus een forse besparing op, ook voor de gemeente omdat die ongeveer dertig procent van deze kosten betaalt.
De wet staat het inrichten van een 'religieus-cultureel bepaald grafveld' toe. Dat gebeurt bijvoorbeeld al voor moslims en Joden. ,,Ik begrijp al die interesse voor ons plan dan ook niet'', licht de predikant toe. ,,Al eeuwenlang bestaan er hervormde en rooms-katholieke begraafplaatsen. De laatste jaren worden her en der islamitische grafvelden ingericht. Op rooms-katholieke kerkhoven wordt het onderhoud al door vrijwilligers gedaan. Waarom zouden reformatorische christenen dat dan niet kunnen?''
Sober
In de brief aan de gemeente noemt De Jongste ook een argument dat rechtstreeks te maken heeft met de reformatorische cultuur. Die komt tot uitdrukking ,,in het sober en stemmig vormgeven van grafmonumenten, waarbij de stenen vaak zijn voorzien van een Bijbeltekst.'' De graven inspireren nabestaanden en bekenden vaak tot ,,meditatie ter plekke''.
,,Wegens de toenemende diversiteit in de vormgeving en inrichting van grafmonumenten door een zeer multi- en areligieus ingesteld bevolkingsdeel - zonder ook maar iets tekort te willen doen aan de evenzeer tere gevoelens van andersgelovigen of ongelovigen - schuilt het reële gevaar dat die persoonlijke, stille meditatie ter plekke wordt gehinderd door voor ons althans buitensporig aandoende dan wel on-Bijbelse wijze van rouwuitingen in de directe omgeving van het eigen graf'', schrijft hij aan de burgerlijke gemeente.
Folders
Vanwege de gevoelens die bij dit onderwerp komen kijken, wil de predikant desgevraagd geen voorbeelden geven van deze uitingen. Dat ongelovigen niet meer in aanraking komen met het evangelie, dankzij de Bijbelteksten op de grafstenen, als christenen op een apart gedeelte van de begraafplaats komen te liggen, erkent hij. ,,Dat is ook zo. Hetzelfde werd gezegd door een aantal mensen binnen ons overleg.'' Een moment van aarzeling volgt. Dan herpakt hij zich en vervolgt: ,,Ongelovigen bereiken wij ook rond Kerst en Pasen. Dan delen wij huis aan huis folders uit. En ik wijs er nog eens op dat wij vooral een eigen gedeelte op de begraafplaats willen om de grafkosten te drukken.''
Vrij uniek
Volgens directeur W. de Wit van de christelijke stichting Op Doorreis, die diensten verleent rond de begrafenis, is een reformatorisch grafveld vrij uniek. ,,Rooms-katholieke begraafplaatsen zijn er altijd geweest. Vroeger waren er ook hervormde, maar het beheer en onderhoud daarvan is in de vorige eeuw overgegaan naar de gemeente. Van een specifiek reformatorische begraafplaats of grafveld heb ik nog nooit gehoord.''
Mark Debets, voorlichter van uitvaartonderneming Monuta, noemt het Tholense initiatief ,,redelijk nieuw''. ,,Op begraafplaatsen zie je wel eens dat de tarieven verschillen. Staan de graven dicht bij elkaar, of juist niet. Dat soort zaken speelt dan een rol. Maar een ander, in dit geval lager tarief, gerelateerd aan een geloof, is ook voor ons een nieuwe ontwikkeling.''
Vinden jullie dit nu nodig?
THOLEN - Vier kerken op het schiereiland Tholen willen bij een toekomstige uitbreiding van de begraafplaats een apart gedeelte voor reformatorische christenen. Dat blijkt uit een brief van een aantal kerken aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen.
Ds. C. de Jongste meldt daarin dat deze wens leeft binnen de plaatselijke hervormde gemeente (PKN), de Gereformeerde Gemeente, de Hersteld Hervormde Gemeente en de Christelijke Gereformeerde Kerk. Het gaat om een nieuw gedeelte bij de begraafplaats die in 2011 gerealiseerd moet worden. Daarop zou een apart veld voor reformatorische christenen moeten komen.
De almaar stijgende kosten voor het grafonderhoud zijn de belangrijkste reden voor het initiatief, aldus de predikant van de Gereformeerde Gemeente. Uit respect voor de overledenen zouden vrijwilligers de graven kunnen beheren en verzorgen, zodat de kosten omlaag kunnen. ,,In een overleg werd ons gemeld dat daarvoor binnen de hele gemeenschap te weinig belangstelling bestaat. Toen hebben wij gezegd: dan zijn wij als reformatorische kerken ten principale bereid deze zorg op ons te nemen, maar dan wel voor een grafveld voor overledenen uit onze gezindte.'' Hij wijst er daarbij op dat veertig tot vijftig procent van de 25.000 inwoners van de gemeente Tholen zich rekent tot de reformatorische gezindte.
Op Tholen kunnen de kosten van het onderhoud voor dertig jaar worden afgekocht tegen 770 euro per graf, heeft De Jongste berekend. Inzet van vrijwilligers levert dus een forse besparing op, ook voor de gemeente omdat die ongeveer dertig procent van deze kosten betaalt.
De wet staat het inrichten van een 'religieus-cultureel bepaald grafveld' toe. Dat gebeurt bijvoorbeeld al voor moslims en Joden. ,,Ik begrijp al die interesse voor ons plan dan ook niet'', licht de predikant toe. ,,Al eeuwenlang bestaan er hervormde en rooms-katholieke begraafplaatsen. De laatste jaren worden her en der islamitische grafvelden ingericht. Op rooms-katholieke kerkhoven wordt het onderhoud al door vrijwilligers gedaan. Waarom zouden reformatorische christenen dat dan niet kunnen?''
Sober
In de brief aan de gemeente noemt De Jongste ook een argument dat rechtstreeks te maken heeft met de reformatorische cultuur. Die komt tot uitdrukking ,,in het sober en stemmig vormgeven van grafmonumenten, waarbij de stenen vaak zijn voorzien van een Bijbeltekst.'' De graven inspireren nabestaanden en bekenden vaak tot ,,meditatie ter plekke''.
,,Wegens de toenemende diversiteit in de vormgeving en inrichting van grafmonumenten door een zeer multi- en areligieus ingesteld bevolkingsdeel - zonder ook maar iets tekort te willen doen aan de evenzeer tere gevoelens van andersgelovigen of ongelovigen - schuilt het reële gevaar dat die persoonlijke, stille meditatie ter plekke wordt gehinderd door voor ons althans buitensporig aandoende dan wel on-Bijbelse wijze van rouwuitingen in de directe omgeving van het eigen graf'', schrijft hij aan de burgerlijke gemeente.
Folders
Vanwege de gevoelens die bij dit onderwerp komen kijken, wil de predikant desgevraagd geen voorbeelden geven van deze uitingen. Dat ongelovigen niet meer in aanraking komen met het evangelie, dankzij de Bijbelteksten op de grafstenen, als christenen op een apart gedeelte van de begraafplaats komen te liggen, erkent hij. ,,Dat is ook zo. Hetzelfde werd gezegd door een aantal mensen binnen ons overleg.'' Een moment van aarzeling volgt. Dan herpakt hij zich en vervolgt: ,,Ongelovigen bereiken wij ook rond Kerst en Pasen. Dan delen wij huis aan huis folders uit. En ik wijs er nog eens op dat wij vooral een eigen gedeelte op de begraafplaats willen om de grafkosten te drukken.''
Vrij uniek
Volgens directeur W. de Wit van de christelijke stichting Op Doorreis, die diensten verleent rond de begrafenis, is een reformatorisch grafveld vrij uniek. ,,Rooms-katholieke begraafplaatsen zijn er altijd geweest. Vroeger waren er ook hervormde, maar het beheer en onderhoud daarvan is in de vorige eeuw overgegaan naar de gemeente. Van een specifiek reformatorische begraafplaats of grafveld heb ik nog nooit gehoord.''
Mark Debets, voorlichter van uitvaartonderneming Monuta, noemt het Tholense initiatief ,,redelijk nieuw''. ,,Op begraafplaatsen zie je wel eens dat de tarieven verschillen. Staan de graven dicht bij elkaar, of juist niet. Dat soort zaken speelt dan een rol. Maar een ander, in dit geval lager tarief, gerelateerd aan een geloof, is ook voor ons een nieuwe ontwikkeling.''
Vinden jullie dit nu nodig?