Kerken willen eigen grafveld
Kerken willen eigen grafveld
Kerken willen eigen grafveld
THOLEN - Vier kerken op het schiereiland Tholen willen bij een toekomstige uitbreiding van de begraafplaats een apart gedeelte voor reformatorische christenen. Dat blijkt uit een brief van een aantal kerken aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen.
Ds. C. de Jongste meldt daarin dat deze wens leeft binnen de plaatselijke hervormde gemeente (PKN), de Gereformeerde Gemeente, de Hersteld Hervormde Gemeente en de Christelijke Gereformeerde Kerk. Het gaat om een nieuw gedeelte bij de begraafplaats die in 2011 gerealiseerd moet worden. Daarop zou een apart veld voor reformatorische christenen moeten komen.
De almaar stijgende kosten voor het grafonderhoud zijn de belangrijkste reden voor het initiatief, aldus de predikant van de Gereformeerde Gemeente. Uit respect voor de overledenen zouden vrijwilligers de graven kunnen beheren en verzorgen, zodat de kosten omlaag kunnen. ,,In een overleg werd ons gemeld dat daarvoor binnen de hele gemeenschap te weinig belangstelling bestaat. Toen hebben wij gezegd: dan zijn wij als reformatorische kerken ten principale bereid deze zorg op ons te nemen, maar dan wel voor een grafveld voor overledenen uit onze gezindte.'' Hij wijst er daarbij op dat veertig tot vijftig procent van de 25.000 inwoners van de gemeente Tholen zich rekent tot de reformatorische gezindte.
Op Tholen kunnen de kosten van het onderhoud voor dertig jaar worden afgekocht tegen 770 euro per graf, heeft De Jongste berekend. Inzet van vrijwilligers levert dus een forse besparing op, ook voor de gemeente omdat die ongeveer dertig procent van deze kosten betaalt.
De wet staat het inrichten van een 'religieus-cultureel bepaald grafveld' toe. Dat gebeurt bijvoorbeeld al voor moslims en Joden. ,,Ik begrijp al die interesse voor ons plan dan ook niet'', licht de predikant toe. ,,Al eeuwenlang bestaan er hervormde en rooms-katholieke begraafplaatsen. De laatste jaren worden her en der islamitische grafvelden ingericht. Op rooms-katholieke kerkhoven wordt het onderhoud al door vrijwilligers gedaan. Waarom zouden reformatorische christenen dat dan niet kunnen?''
Sober
In de brief aan de gemeente noemt De Jongste ook een argument dat rechtstreeks te maken heeft met de reformatorische cultuur. Die komt tot uitdrukking ,,in het sober en stemmig vormgeven van grafmonumenten, waarbij de stenen vaak zijn voorzien van een Bijbeltekst.'' De graven inspireren nabestaanden en bekenden vaak tot ,,meditatie ter plekke''.
,,Wegens de toenemende diversiteit in de vormgeving en inrichting van grafmonumenten door een zeer multi- en areligieus ingesteld bevolkingsdeel - zonder ook maar iets tekort te willen doen aan de evenzeer tere gevoelens van andersgelovigen of ongelovigen - schuilt het reële gevaar dat die persoonlijke, stille meditatie ter plekke wordt gehinderd door voor ons althans buitensporig aandoende dan wel on-Bijbelse wijze van rouwuitingen in de directe omgeving van het eigen graf'', schrijft hij aan de burgerlijke gemeente.
Folders
Vanwege de gevoelens die bij dit onderwerp komen kijken, wil de predikant desgevraagd geen voorbeelden geven van deze uitingen. Dat ongelovigen niet meer in aanraking komen met het evangelie, dankzij de Bijbelteksten op de grafstenen, als christenen op een apart gedeelte van de begraafplaats komen te liggen, erkent hij. ,,Dat is ook zo. Hetzelfde werd gezegd door een aantal mensen binnen ons overleg.'' Een moment van aarzeling volgt. Dan herpakt hij zich en vervolgt: ,,Ongelovigen bereiken wij ook rond Kerst en Pasen. Dan delen wij huis aan huis folders uit. En ik wijs er nog eens op dat wij vooral een eigen gedeelte op de begraafplaats willen om de grafkosten te drukken.''
Vrij uniek
Volgens directeur W. de Wit van de christelijke stichting Op Doorreis, die diensten verleent rond de begrafenis, is een reformatorisch grafveld vrij uniek. ,,Rooms-katholieke begraafplaatsen zijn er altijd geweest. Vroeger waren er ook hervormde, maar het beheer en onderhoud daarvan is in de vorige eeuw overgegaan naar de gemeente. Van een specifiek reformatorische begraafplaats of grafveld heb ik nog nooit gehoord.''
Mark Debets, voorlichter van uitvaartonderneming Monuta, noemt het Tholense initiatief ,,redelijk nieuw''. ,,Op begraafplaatsen zie je wel eens dat de tarieven verschillen. Staan de graven dicht bij elkaar, of juist niet. Dat soort zaken speelt dan een rol. Maar een ander, in dit geval lager tarief, gerelateerd aan een geloof, is ook voor ons een nieuwe ontwikkeling.''
Vinden jullie dit nu nodig?
THOLEN - Vier kerken op het schiereiland Tholen willen bij een toekomstige uitbreiding van de begraafplaats een apart gedeelte voor reformatorische christenen. Dat blijkt uit een brief van een aantal kerken aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen.
Ds. C. de Jongste meldt daarin dat deze wens leeft binnen de plaatselijke hervormde gemeente (PKN), de Gereformeerde Gemeente, de Hersteld Hervormde Gemeente en de Christelijke Gereformeerde Kerk. Het gaat om een nieuw gedeelte bij de begraafplaats die in 2011 gerealiseerd moet worden. Daarop zou een apart veld voor reformatorische christenen moeten komen.
De almaar stijgende kosten voor het grafonderhoud zijn de belangrijkste reden voor het initiatief, aldus de predikant van de Gereformeerde Gemeente. Uit respect voor de overledenen zouden vrijwilligers de graven kunnen beheren en verzorgen, zodat de kosten omlaag kunnen. ,,In een overleg werd ons gemeld dat daarvoor binnen de hele gemeenschap te weinig belangstelling bestaat. Toen hebben wij gezegd: dan zijn wij als reformatorische kerken ten principale bereid deze zorg op ons te nemen, maar dan wel voor een grafveld voor overledenen uit onze gezindte.'' Hij wijst er daarbij op dat veertig tot vijftig procent van de 25.000 inwoners van de gemeente Tholen zich rekent tot de reformatorische gezindte.
Op Tholen kunnen de kosten van het onderhoud voor dertig jaar worden afgekocht tegen 770 euro per graf, heeft De Jongste berekend. Inzet van vrijwilligers levert dus een forse besparing op, ook voor de gemeente omdat die ongeveer dertig procent van deze kosten betaalt.
De wet staat het inrichten van een 'religieus-cultureel bepaald grafveld' toe. Dat gebeurt bijvoorbeeld al voor moslims en Joden. ,,Ik begrijp al die interesse voor ons plan dan ook niet'', licht de predikant toe. ,,Al eeuwenlang bestaan er hervormde en rooms-katholieke begraafplaatsen. De laatste jaren worden her en der islamitische grafvelden ingericht. Op rooms-katholieke kerkhoven wordt het onderhoud al door vrijwilligers gedaan. Waarom zouden reformatorische christenen dat dan niet kunnen?''
Sober
In de brief aan de gemeente noemt De Jongste ook een argument dat rechtstreeks te maken heeft met de reformatorische cultuur. Die komt tot uitdrukking ,,in het sober en stemmig vormgeven van grafmonumenten, waarbij de stenen vaak zijn voorzien van een Bijbeltekst.'' De graven inspireren nabestaanden en bekenden vaak tot ,,meditatie ter plekke''.
,,Wegens de toenemende diversiteit in de vormgeving en inrichting van grafmonumenten door een zeer multi- en areligieus ingesteld bevolkingsdeel - zonder ook maar iets tekort te willen doen aan de evenzeer tere gevoelens van andersgelovigen of ongelovigen - schuilt het reële gevaar dat die persoonlijke, stille meditatie ter plekke wordt gehinderd door voor ons althans buitensporig aandoende dan wel on-Bijbelse wijze van rouwuitingen in de directe omgeving van het eigen graf'', schrijft hij aan de burgerlijke gemeente.
Folders
Vanwege de gevoelens die bij dit onderwerp komen kijken, wil de predikant desgevraagd geen voorbeelden geven van deze uitingen. Dat ongelovigen niet meer in aanraking komen met het evangelie, dankzij de Bijbelteksten op de grafstenen, als christenen op een apart gedeelte van de begraafplaats komen te liggen, erkent hij. ,,Dat is ook zo. Hetzelfde werd gezegd door een aantal mensen binnen ons overleg.'' Een moment van aarzeling volgt. Dan herpakt hij zich en vervolgt: ,,Ongelovigen bereiken wij ook rond Kerst en Pasen. Dan delen wij huis aan huis folders uit. En ik wijs er nog eens op dat wij vooral een eigen gedeelte op de begraafplaats willen om de grafkosten te drukken.''
Vrij uniek
Volgens directeur W. de Wit van de christelijke stichting Op Doorreis, die diensten verleent rond de begrafenis, is een reformatorisch grafveld vrij uniek. ,,Rooms-katholieke begraafplaatsen zijn er altijd geweest. Vroeger waren er ook hervormde, maar het beheer en onderhoud daarvan is in de vorige eeuw overgegaan naar de gemeente. Van een specifiek reformatorische begraafplaats of grafveld heb ik nog nooit gehoord.''
Mark Debets, voorlichter van uitvaartonderneming Monuta, noemt het Tholense initiatief ,,redelijk nieuw''. ,,Op begraafplaatsen zie je wel eens dat de tarieven verschillen. Staan de graven dicht bij elkaar, of juist niet. Dat soort zaken speelt dan een rol. Maar een ander, in dit geval lager tarief, gerelateerd aan een geloof, is ook voor ons een nieuwe ontwikkeling.''
Vinden jullie dit nu nodig?
Re: Kerken willen eigen grafveld
Nee, ik begrijp hier helemaal niets van. Ik heb er een paar jaar eerder ook al van gehoord, toen wilde de SGP zoiets (als ik het goed onthouden heb).freek schreef:Kerken willen eigen grafveld
THOLEN - Vier kerken op het schiereiland Tholen willen bij een toekomstige uitbreiding van de begraafplaats een apart gedeelte voor reformatorische christenen. Dat blijkt uit een brief van een aantal kerken aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen.
Ds. C. de Jongste meldt daarin dat deze wens leeft binnen de plaatselijke hervormde gemeente (PKN), de Gereformeerde Gemeente, de Hersteld Hervormde Gemeente en de Christelijke Gereformeerde Kerk. Het gaat om een nieuw gedeelte bij de begraafplaats die in 2011 gerealiseerd moet worden. Daarop zou een apart veld voor reformatorische christenen moeten komen.
De almaar stijgende kosten voor het grafonderhoud zijn de belangrijkste reden voor het initiatief, aldus de predikant van de Gereformeerde Gemeente. Uit respect voor de overledenen zouden vrijwilligers de graven kunnen beheren en verzorgen, zodat de kosten omlaag kunnen. ,,In een overleg werd ons gemeld dat daarvoor binnen de hele gemeenschap te weinig belangstelling bestaat. Toen hebben wij gezegd: dan zijn wij als reformatorische kerken ten principale bereid deze zorg op ons te nemen, maar dan wel voor een grafveld voor overledenen uit onze gezindte.'' Hij wijst er daarbij op dat veertig tot vijftig procent van de 25.000 inwoners van de gemeente Tholen zich rekent tot de reformatorische gezindte.
Op Tholen kunnen de kosten van het onderhoud voor dertig jaar worden afgekocht tegen 770 euro per graf, heeft De Jongste berekend. Inzet van vrijwilligers levert dus een forse besparing op, ook voor de gemeente omdat die ongeveer dertig procent van deze kosten betaalt.
De wet staat het inrichten van een 'religieus-cultureel bepaald grafveld' toe. Dat gebeurt bijvoorbeeld al voor moslims en Joden. ,,Ik begrijp al die interesse voor ons plan dan ook niet'', licht de predikant toe. ,,Al eeuwenlang bestaan er hervormde en rooms-katholieke begraafplaatsen. De laatste jaren worden her en der islamitische grafvelden ingericht. Op rooms-katholieke kerkhoven wordt het onderhoud al door vrijwilligers gedaan. Waarom zouden reformatorische christenen dat dan niet kunnen?''
Sober
In de brief aan de gemeente noemt De Jongste ook een argument dat rechtstreeks te maken heeft met de reformatorische cultuur. Die komt tot uitdrukking ,,in het sober en stemmig vormgeven van grafmonumenten, waarbij de stenen vaak zijn voorzien van een Bijbeltekst.'' De graven inspireren nabestaanden en bekenden vaak tot ,,meditatie ter plekke''.
,,Wegens de toenemende diversiteit in de vormgeving en inrichting van grafmonumenten door een zeer multi- en areligieus ingesteld bevolkingsdeel - zonder ook maar iets tekort te willen doen aan de evenzeer tere gevoelens van andersgelovigen of ongelovigen - schuilt het reële gevaar dat die persoonlijke, stille meditatie ter plekke wordt gehinderd door voor ons althans buitensporig aandoende dan wel on-Bijbelse wijze van rouwuitingen in de directe omgeving van het eigen graf'', schrijft hij aan de burgerlijke gemeente.
Folders
Vanwege de gevoelens die bij dit onderwerp komen kijken, wil de predikant desgevraagd geen voorbeelden geven van deze uitingen. Dat ongelovigen niet meer in aanraking komen met het evangelie, dankzij de Bijbelteksten op de grafstenen, als christenen op een apart gedeelte van de begraafplaats komen te liggen, erkent hij. ,,Dat is ook zo. Hetzelfde werd gezegd door een aantal mensen binnen ons overleg.'' Een moment van aarzeling volgt. Dan herpakt hij zich en vervolgt: ,,Ongelovigen bereiken wij ook rond Kerst en Pasen. Dan delen wij huis aan huis folders uit. En ik wijs er nog eens op dat wij vooral een eigen gedeelte op de begraafplaats willen om de grafkosten te drukken.''
Vrij uniek
Volgens directeur W. de Wit van de christelijke stichting Op Doorreis, die diensten verleent rond de begrafenis, is een reformatorisch grafveld vrij uniek. ,,Rooms-katholieke begraafplaatsen zijn er altijd geweest. Vroeger waren er ook hervormde, maar het beheer en onderhoud daarvan is in de vorige eeuw overgegaan naar de gemeente. Van een specifiek reformatorische begraafplaats of grafveld heb ik nog nooit gehoord.''
Mark Debets, voorlichter van uitvaartonderneming Monuta, noemt het Tholense initiatief ,,redelijk nieuw''. ,,Op begraafplaatsen zie je wel eens dat de tarieven verschillen. Staan de graven dicht bij elkaar, of juist niet. Dat soort zaken speelt dan een rol. Maar een ander, in dit geval lager tarief, gerelateerd aan een geloof, is ook voor ons een nieuwe ontwikkeling.''
Vinden jullie dit nu nodig?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
- monique
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: 16 jan 2008, 12:56
- Locatie: op een plekje van deze wereld :)
Re: Kerken willen eigen grafveld
mmm dat lijkt me heel erg eng als ik weet dat er een kerkhof agterde kerk ligt nou dan ga ik niet meer hoor 

herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
droom van morgen
maar leef vandaag
Re: Kerken willen eigen grafveld
Ik vind zo'n eigen grafveld niet van belang.
Anderzijds kennen we in NL wel de RK-begraafplaatsen, Joodse begraafplaatsen en ik weet ook van een begraafplaats voor zigeuners.
Door uiterlijke gebruiken en rituelen die met begraven van onze medemensente uit voor ons totaal vreemde culturen zich voordoen, kan ik me wel iets voorstellen dat mensen niet nabij dergelijke graven begraven willen worden.
Maar om daarom reformatorische grafvelden te gaan aanleggen?
Anderzijds kennen we in NL wel de RK-begraafplaatsen, Joodse begraafplaatsen en ik weet ook van een begraafplaats voor zigeuners.
Door uiterlijke gebruiken en rituelen die met begraven van onze medemensente uit voor ons totaal vreemde culturen zich voordoen, kan ik me wel iets voorstellen dat mensen niet nabij dergelijke graven begraven willen worden.
Maar om daarom reformatorische grafvelden te gaan aanleggen?
Re: Kerken willen eigen grafveld
hmm.. lijkt me niet echt geschikt en ook niet echt een goed plan.
Volgens mij worden de Joodse begraafplaatsen weinig meer gebruikt en komen ze ook te liggen op de openbare begraafplaatsen. Maar goed dat is niet aan de orde.
Volgens mij worden de Joodse begraafplaatsen weinig meer gebruikt en komen ze ook te liggen op de openbare begraafplaatsen. Maar goed dat is niet aan de orde.
- Oude-Waarheid
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
- Locatie: Amsterdam
Re: Kerken willen eigen grafveld
Joodse begraafplaatsen worden zeker nog gebruikt (Muiderberg & Diemen)Lassie schreef:hmm.. lijkt me niet echt geschikt en ook niet echt een goed plan.
Volgens mij worden de Joodse begraafplaatsen weinig meer gebruikt en komen ze ook te liggen op de openbare begraafplaatsen. Maar goed dat is niet aan de orde.
Een hele belevenis vooral de eerste keer.
Re: Kerken willen eigen grafveld
In sommige kerken liggen de grafstenen in de kerk!monique schreef:mmm dat lijkt me heel erg eng als ik weet dat er een kerkhof agterde kerk ligt nou dan ga ik niet meer hoor
In Engeland bij de Strict Baptist liggen de grafstenen rondom de kerk.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
- monique
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: 16 jan 2008, 12:56
- Locatie: op een plekje van deze wereld :)
Re: Kerken willen eigen grafveld
ja dat weet ik nou daar moet je toch niet aan denkenalbion schreef:In sommige kerken liggen de grafstenen in de kerk!monique schreef:mmm dat lijkt me heel erg eng als ik weet dat er een kerkhof agterde kerk ligt nou dan ga ik niet meer hoor
In Engeland bij de Strict Baptist liggen de grafstenen rondom de kerk.

herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
droom van morgen
maar leef vandaag
Re: Kerken willen eigen grafveld
Het hoeft toch geen apart veld te zijn? Het kan ook een gedeelte van de gemeentelijke begraafplaats zijn.jvdg schreef:Ik vind zo'n eigen grafveld niet van belang.
Anderzijds kennen we in NL wel de RK-begraafplaatsen, Joodse begraafplaatsen en ik weet ook van een begraafplaats voor zigeuners.
Door uiterlijke gebruiken en rituelen die met begraven van onze medemensente uit voor ons totaal vreemde culturen zich voordoen, kan ik me wel iets voorstellen dat mensen niet nabij dergelijke graven begraven willen worden.
Maar om daarom reformatorische grafvelden te gaan aanleggen?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Re: Kerken willen eigen grafveld
Goede oplossing, maar ook praktisch haalbaar?caprice schreef:Het hoeft toch geen apart veld te zijn? Het kan ook een gedeelte van de gemeentelijke begraafplaats zijn.jvdg schreef:Ik vind zo'n eigen grafveld niet van belang.
Anderzijds kennen we in NL wel de RK-begraafplaatsen, Joodse begraafplaatsen en ik weet ook van een begraafplaats voor zigeuners.
Door uiterlijke gebruiken en rituelen die met begraven van onze medemensente uit voor ons totaal vreemde culturen zich voordoen, kan ik me wel iets voorstellen dat mensen niet nabij dergelijke graven begraven willen worden.
Maar om daarom reformatorische grafvelden te gaan aanleggen?
Re: Kerken willen eigen grafveld
Waarom niet?jvdg schreef:Goede oplossing, maar ook praktisch haalbaar?caprice schreef:Het hoeft toch geen apart veld te zijn? Het kan ook een gedeelte van de gemeentelijke begraafplaats zijn.jvdg schreef:Ik vind zo'n eigen grafveld niet van belang.
Anderzijds kennen we in NL wel de RK-begraafplaatsen, Joodse begraafplaatsen en ik weet ook van een begraafplaats voor zigeuners.
Door uiterlijke gebruiken en rituelen die met begraven van onze medemensente uit voor ons totaal vreemde culturen zich voordoen, kan ik me wel iets voorstellen dat mensen niet nabij dergelijke graven begraven willen worden.
Maar om daarom reformatorische grafvelden te gaan aanleggen?
Afgescheiden door een heg, en diverse paden die doorlopen?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Re: Kerken willen eigen grafveld
Vooralsnog ben ik een tegenstander.
De motivatie overtuigd mij ook niet.
Laat de laatste rustplaats met een tekst als getuigenis op de steen ook werkelijk een getuigenis zijn te midden van alle anderen.
De motivatie overtuigd mij ook niet.
Laat de laatste rustplaats met een tekst als getuigenis op de steen ook werkelijk een getuigenis zijn te midden van alle anderen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Re: Kerken willen eigen grafveld
Sja, op zich slim, om zo gezamelijk de kosten laag te kunnen houden.
De grote vraag die blijft: Doet een kerk er wijs aan om commercieel actief te zijn. En waar leggen we dan de grens. Krijgen we straks bellen, internetten, elektriciteit, gas en water (allemaal dingen waarop een kerk als grote organisatie groepskorting op zou kunnen bedingen) via de kerk...
De grote vraag die blijft: Doet een kerk er wijs aan om commercieel actief te zijn. En waar leggen we dan de grens. Krijgen we straks bellen, internetten, elektriciteit, gas en water (allemaal dingen waarop een kerk als grote organisatie groepskorting op zou kunnen bedingen) via de kerk...
Re: Kerken willen eigen grafveld
Was er ook al eens niet sprake van een door een kerk opgekochte gasbel???memento schreef:Sja, op zich slim, om zo gezamelijk de kosten laag te kunnen houden.
De grote vraag die blijft: Doet een kerk er wijs aan om commercieel actief te zijn. En waar leggen we dan de grens. Krijgen we straks bellen, internetten, elektriciteit, gas en water (allemaal dingen waarop een kerk als grote organisatie groepskorting op zou kunnen bedingen) via de kerk...
Re: Kerken willen eigen grafveld
Een kerk die gas in haar bezit heeft. Ik hoop dat het een kerk is met een vrij en onvoorwaardelijk aanbodMister schreef:Was er ook al eens niet sprake van een door een kerk opgekochte gasbel???memento schreef:Sja, op zich slim, om zo gezamelijk de kosten laag te kunnen houden.
De grote vraag die blijft: Doet een kerk er wijs aan om commercieel actief te zijn. En waar leggen we dan de grens. Krijgen we straks bellen, internetten, elektriciteit, gas en water (allemaal dingen waarop een kerk als grote organisatie groepskorting op zou kunnen bedingen) via de kerk...
