PKN's ledenregistratiesysteem Numeri
-
PKN's ledenregistratiesysteem Numeri
Deze geluiden zoals die vandaag in het ND gelezen kunnen worden, waren er al een tijdje, maar nu is toch de kogel door de kerk.
Ik vind het ongelovelijk dat dit heeft kunnen gebeuren en dat het voor de verantwoordelijken voor deze affaire niet zonder gevolgen kan blijven kan ik me niet voorstellen.
PKN ontwikkelt Numeri niet verder
van onze redactie kerk
UTRECHT - De Protestantse Kerk in Nederland legt de verdere ontwikkeling van het ledenregistratiesysteem Numeri stil. Het project heeft zo'n 5,5 miljoen euro gekost.
Dat bevestigden bronnen binnen de Protestantse Kerk in Nederland gisteren. Vandaag worden zes alternatieven gepresenteerd om toch een bepaalde vorm van landelijke ledenadministratie te krijgen, aldus directeur Haaije Feenstra van de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk. Het bestuur van de dienstenorganisatie besloot gistermiddag welk alternatief het meest haalbaar is. De meest voor de handliggende oplossing is het werkende deel van Numeri te koppelen aan bestaande systemen. Dat zal overigens extra kosten meebrengen.
De kleine synode - een beperkte groep synodeleden die zich vooral met financiële zaken bezighoudt - hakt op 27 juni de knoop door. De synodecommissie die bij de besprekingen betrokken is, heeft ingestemd met het stilleggen van de ontwikkeling.
Het stopzetten van het ontwikkelingsproces is een logische stap gezien de ontwikkelingen in de afgelopen vier jaar. De bedoeling was een systeem te ontwikkelingen waarin leden en inkomsten konden worden geregistreerd. De kosten liepen echter door allerlei technische obstakels enorm uit de hand. Bij het begin van het project was nog 1,8 miljoen euro begroot, inmiddels is zo'n 5,5 miljoen euro uitgegeven. De laatste kleine synode zette een stop op de uitgaven.
Veel synodeleden bleken het helemaal gehad te hebben met Numeri, omdat het volgens hen een uitzichtloos is. Keer op keer beloofde directeur Feenstra, die eind 2006 nog zei dat hij dit zogenaamde hoofdpijndossier tot een goed einde zou brengen, oplossingen voor alle problemen en haperingen. Het ledenregistratiesysteem draait echter nog lang niet. Ingewijden verwachtten enkele maanden geleden dat verdere ontwikkeling nog zeker een kostenstijging met zich zou brengen van 25 procent, ruim 1,3 miljoen euro.
Stilleggen vond Feenstra toen niet verstandig. Er is een contract met de leverancier van het programma en om daar onderuit te komen, is een flinke afkoopsom nodig.
Ik vind het ongelovelijk dat dit heeft kunnen gebeuren en dat het voor de verantwoordelijken voor deze affaire niet zonder gevolgen kan blijven kan ik me niet voorstellen.
PKN ontwikkelt Numeri niet verder
van onze redactie kerk
UTRECHT - De Protestantse Kerk in Nederland legt de verdere ontwikkeling van het ledenregistratiesysteem Numeri stil. Het project heeft zo'n 5,5 miljoen euro gekost.
Dat bevestigden bronnen binnen de Protestantse Kerk in Nederland gisteren. Vandaag worden zes alternatieven gepresenteerd om toch een bepaalde vorm van landelijke ledenadministratie te krijgen, aldus directeur Haaije Feenstra van de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk. Het bestuur van de dienstenorganisatie besloot gistermiddag welk alternatief het meest haalbaar is. De meest voor de handliggende oplossing is het werkende deel van Numeri te koppelen aan bestaande systemen. Dat zal overigens extra kosten meebrengen.
De kleine synode - een beperkte groep synodeleden die zich vooral met financiële zaken bezighoudt - hakt op 27 juni de knoop door. De synodecommissie die bij de besprekingen betrokken is, heeft ingestemd met het stilleggen van de ontwikkeling.
Het stopzetten van het ontwikkelingsproces is een logische stap gezien de ontwikkelingen in de afgelopen vier jaar. De bedoeling was een systeem te ontwikkelingen waarin leden en inkomsten konden worden geregistreerd. De kosten liepen echter door allerlei technische obstakels enorm uit de hand. Bij het begin van het project was nog 1,8 miljoen euro begroot, inmiddels is zo'n 5,5 miljoen euro uitgegeven. De laatste kleine synode zette een stop op de uitgaven.
Veel synodeleden bleken het helemaal gehad te hebben met Numeri, omdat het volgens hen een uitzichtloos is. Keer op keer beloofde directeur Feenstra, die eind 2006 nog zei dat hij dit zogenaamde hoofdpijndossier tot een goed einde zou brengen, oplossingen voor alle problemen en haperingen. Het ledenregistratiesysteem draait echter nog lang niet. Ingewijden verwachtten enkele maanden geleden dat verdere ontwikkeling nog zeker een kostenstijging met zich zou brengen van 25 procent, ruim 1,3 miljoen euro.
Stilleggen vond Feenstra toen niet verstandig. Er is een contract met de leverancier van het programma en om daar onderuit te komen, is een flinke afkoopsom nodig.
- JolandaOudshoorn
Re: PKN
Tjonge. we lijken wel een groot bedrijf! Ik hoop dat ze zich nu gaan bezighouden met zaken die wezenlijk van belang zijn!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Prutsers. Zoals dat meestal gaat met sw-projecten die mislukken: men weet niet goed wat men wil, men wil teveel ineens en er worden steeds mooiere en nieuwere features verzonnen om problemen die erg laat onderkend worden op te lossen.Numeri - het nieuwe systeem voor de landelijke ledenregistratie van de Protestantse Kerk in Nederland – wordt mogelijk gekoppeld aan bestaande software voor de ledenregistratie als Baruch en Scipio. Dat bleek uit de voortgangsrapportage van de projectleiding Numeri in een besloten zitting van de kleine synode van 28 maart. Onduidelijk is nog wat deze aanpassing van de huidige plannen gaat betekenen voor de kosten en de daadwerkelijke invoering van Numeri. De synode heeft aangegeven dat deze zaken uiterlijk in juni a.s. helder moeten zijn.
Op orde
Uit de rapportage van de projectleiding blijkt dat de database van het nieuwe systeem Numeri nu op orde is en goed functioneert. Wel moeten er nog verschillende onderdelen worden uitgewerkt. De gebruikersvriendelijkheid van het systeem laat echter nog steeds te wensen over. Om dat te verhelpen wordt nu de mogelijkheid onderzocht om Numeri te laten communiceren met bestaande software als Baruch en Scipio, de systemen die door de meeste gemeenten nu gebruikt worden. Daarbij moet ook een oplossing gevonden worden voor die gemeenten die hun ledenadministratie niet geautomatiseerd hebben.
Zorg
De kleine synode sprak de hoop uit dat de gekozen weg inderdaad zal leiden tot een gebruikersvriendelijk systeem. De synode sprak tegelijk haar grote zorg uit dat zij nog niet tot definitieve besluitvorming kon overgaan, zoals beloofd in de synode van november. In ieder geval betekent de verruiming van de doorlooptijd van het project extra projectkosten. In totaal is inmiddels 5,5 miljoen voor Numeri begroot.
Bezuinigingen
Volgens de kleine synode moet in juni (of zoveel eerder als mogelijk) duidelijk zijn of Numeri inderdaad succesvol kan worden afgerond. Ook besloot de synode dat ongebudgetteerde, onvermijdbare kosten die vóór de junivergadering gemaakt worden, gedekt moeten worden door bezuinigingen binnen de begroting van de Dienstenorganisatie.
En het kan ook zeker geen kwaad om de eindgebruikers eerder bij het project te betrekken!
Geef mij 1 miljoen... daar kan ik veel voor doen.

Ze zijn waarschijnlijk een groot bedrijf, anders heb je geen geld om Ordina in te huren. En bij Ordina werkt zo ongeveer alles wat ooit eens naar een kompjoeter gekeken heeft, is mijn ervaring (er zijn gunstige uitzonderingen).JolandaOudshoorn schreef:Tjonge. we lijken wel een groot bedrijf! Ik hoop dat ze zich nu gaan bezighouden met zaken die wezenlijk van belang zijn!
Geestelijken zijn doorgaans geen zakenmensen. Als je een bedrijf een opdracht geeft en ze zeggen hiervoor een bepaald bedrag nodig te hebben, dan moeten ze het er gewoon voor doen. Tenzij natuurlijk de opdracht tussentijds wordt aangepast, maar dat lijkt met hier niet het geval. Schoenmaker blijf bij je leest. Predikanten blijf op de preekstoel en zoek in de gemeenten naar zakenlieden en vraag die zo'n project te doen!Toeschouwer schreef:Stilleggen vond Feenstra toen niet verstandig. Er is een contract met de leverancier van het programma en om daar onderuit te komen, is een flinke afkoopsom nodig.
Ik ken de verdere kenmerken van het project niet (kranten zijn meestal niet zo compleet in de berichtgeving), maar zo'n toer lijkt me het nou toch ook niet.De bedoeling was een systeem te ontwikkelingen waarin leden en inkomsten konden worden geregistreerd.
Een database met gemeenten, daaraan gekoppeld per gemeente een database met namen en een andere met centjes. Ik denk dat je met navision een heel end komt.
Ik denk dat wim van dat miljoen veel overhoudt, maar nogmaals: wat waren de aanvullende eisen. Ordina is misschien brandhout, anderzijds hebben ze ook niets aan al die negatieve reclame. Dus opzet zal het ook niet zijn. Juridisch lijken ze het echter wel goed dichtgetimmerd te hebben.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Als de uitgevende partij niet sterk op zijn benen staat, dan kan de aannemende partij dat bedrag alsnog opschroeven tot astronomische hoeveelheden. Waarschijnlijk is er geoffereerd voor een veel kleiner bedrag, bijv. 1,8m en nadat dit geld er doorheen gedraait is, is er gewoon handig gebruik gemaakt van de algemene voorwaarden waar bepaalde clausules in staan waardoor men het project onafgerond mag afkappen nadat de 1,8m is doorgespoelt. De uitgevende partij wil toch een product en gaat overstag om nog een 'klein' bedrag (misschien op nacalculatie) toe te voegen aan het project en dit cirkeltje wordt herhaald tot de 5m die nu is uitgegeven.memento schreef:Zulke projecten moet je ook fixed-price doen. Dus gewoon 1 bedrijf alle eisen op papier laten stellen, vervolgens met die eisen een aantal IT-bedrijven langs om te vragen hoeveel het gaat kosten, en de goedkoopste nemen...
Daarom staat er ook: gewoon 1 bedrijf de eisen op laten stellen. Dat bedrijf is wel 'sterk' op die punten en neemt ook het verdere verloop op zich. Dieven vang je met dieven.Kaw schreef:Als de uitgevende partij niet sterk op zijn benen staat, dan kan de aannemende partij dat bedrag alsnog opschroeven tot astronomische hoeveelheden. Waarschijnlijk is er geoffereerd voor een veel kleiner bedrag, bijv. 1,8m en nadat dit geld er doorheen gedraait is, is er gewoon handig gebruik gemaakt van de algemene voorwaarden waar bepaalde clausules in staan waardoor men het project onafgerond mag afkappen nadat de 1,8m is doorgespoelt. De uitgevende partij wil toch een product en gaat overstag om nog een 'klein' bedrag (misschien op nacalculatie) toe te voegen aan het project en dit cirkeltje wordt herhaald tot de 5m die nu is uitgegeven.memento schreef:Zulke projecten moet je ook fixed-price doen. Dus gewoon 1 bedrijf alle eisen op papier laten stellen, vervolgens met die eisen een aantal IT-bedrijven langs om te vragen hoeveel het gaat kosten, en de goedkoopste nemen...
--------------
-
Maar het is toch eigenlijk ongelovelijk dat een directie, moderamen, kleine synode zo'n opdracht geeft aan Ordina, een opdracht met een open eind.
Dan ben je bij mijn weten niet bekwaam voor je taak. Er rest dan maar één ding voor de verantwoordelijken!
Dan ben je bij mijn weten niet bekwaam voor je taak. Er rest dan maar één ding voor de verantwoordelijken!
Stop dan ook met belasting betalen.cosmo schreef:Naar mijn vrijwillige bijdrage kunnen ze dus fluiten de komende jaren.
Ook zeer slecht om het op die manier doen.memento schreef:Zulke projecten moet je ook fixed-price doen. Dus gewoon 1 bedrijf alle eisen op papier laten stellen, vervolgens met die eisen een aantal IT-bedrijven langs om te vragen hoeveel het gaat kosten, en de goedkoopste nemen...
Belangrijkste is eerst goede beschrijvingen maken wat moet er uit komen en wat hebben we aan gegevens. Een projectplan opstellen door een expert. Vervolgens nodig je partijen uit en laten die maar tonen wat ze kunnen.
Projectplan wordt verder opgesteld met een interne projectleider en een externe projectleider en een keuze wordt gemaakt om een eerste presentatie pas als die eerste presentatie wordt goedgekeurd ga je weer verder en anders kan je nog afhaken. Heel belangrijk is om de randvoorwaarden neer te leggen en goede budget bewaking. Mocht er een indicatie zijn dat budget wordt overschreven dan moet de stuurgroep (2 projectleiders, directie van klant en directie van leverancier) beslissingen nemen richting de projectgroep (projectleiders + kerngebruikers).
Op het moment dat je de goedkoopste neemt, zal achter ook duurder uit zijn omdat er een heleboel zaken in de specs ontbreken.
En wat dacht je van trainingen (geliefd kostenbesparings object van MT's en dan kan net de bottleneck zijn van een project).
Ook dit is niet helemaal waar, want (excuses voor degenen die zich aangesproken voelen) techneuten kunnen enorme dingen verzinnen en ontwerpen, maar voor je het weet zit je op een giga budget. En stop daar een paar consultants bij dan slaan die op hol en die bouwen en adviseren wel en dan heb je uiteindelijk een bouwsel wat er prachtig uitziet en wat prachtige functionaliteit heb ............. alleen heb je dat nodig? dan valt al 30% in 1x af. Schrikbarend soms wat men allemaal wil en in de praktijk wordt het niet gebruikt of kan je soms het nog sneller met de hand doen.memento schreef:Het erge is dat elke IT-er dit van te voren had kunnen zien aankomen. Heeft de PKN geen (ex)-ITers onder haar predikanten, kerkeraden en leden, die dat hadden kunnen aangeven?