Enkele Hersteld Hervormde Gemeenten toch in hoger beroep
- Reformer
Enkele Hersteld Hervormde Gemeenten toch in hoger beroep
Toch hoger beroep proces HHK/PKN
04-06-2008 11:38 | Kerkredactie
VRIEZENVEEN - De hersteld hervormde gemeente Beth-El in Vriezenveen gaat in hoger beroep tegen het vonnis van de Utrechtse rechtbank van 12 maart in de verklaring-voor-rechtprocedure.
Dat wordt gemeld in het jongste nummer van de plaatselijke kerkbode. Volgens de kerkbode zijn er meerdere gemeenten die tegen het vonnis, waarin de Protestantse Kerk in het gelijk werd gesteld, in beroep gaan. „Meerdere hersteld hervormde kerkenraden hebben gemeend hiertegen in beroep te moeten gaan. Ook wij hebben gemeend hiertegen beroep te moeten aantekenen”, aldus de kerkbode.
In de verklaring-voor-rechtprocedure vroegen ruim vijftig hersteld hervormde gemeenten de rechter uit te spreken dat een hervormde gemeente die in mei 2004 in meerderheid besloot niet mee te gaan in de PKN toch de naam hervormde gemeente zou mogen blijven dragen en aanspraak zou mogen maken op de kerkelijke goederen. De rechter wees deze eis echter af.
Ondanks de teleurstelling over het vonnis, besloot het synodebestuur van de Hersteld Hervormde Kerk om de gemeenten die meededen aan het proces te adviseren de zaak af te sluiten en niet in hoger beroep te gaan tegen het vonnis van de rechtbank. De grote meerderheid van de gemeenten nam dit advies over. Een aantal gemeenten wilde echter eerst nader overleg met de achterban. Nu blijkt dat er toch hoger beroep wordt aangetekend. De kerkenraad van de Beth-Elgemeente zal na de zomervakantie tijdens een lidmatenavond een toelichting op het besluit geven.
Wanneer het hoger beroep zal dienen en welke hersteld hervormde gemeenten uiteindelijk zullen deelnemen aan het proces, is op dit moment nog niet duidelijk. Beide partijen in de verklaring-voor-rechtprocedure hebben officieel tot 11 juni de tijd om hoger beroep aan te tekenen. Na een uitspraak in dit hoger beroep staat nog de mogelijkheid open van cassatie bij de Hoge Raad.
Het moderamen -synodebestuur- van de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) heeft geen enkele betrokkenheid meer bij de voortgang van de verklaring-voor-rechtprocedure. Na de scheuring van mei 2004 in veel hervormde gemeenten besloot het synodebestuur van de HHK een coördinerende rol op zich te nemen in de toen al lopende bodemprocedure. Na de uitspraak van 12 maart besloot het synodebestuur de gemeenten te adviseren af te zien van verdere stappen.
artikel van: http://www.refdag.nl
04-06-2008 11:38 | Kerkredactie
VRIEZENVEEN - De hersteld hervormde gemeente Beth-El in Vriezenveen gaat in hoger beroep tegen het vonnis van de Utrechtse rechtbank van 12 maart in de verklaring-voor-rechtprocedure.
Dat wordt gemeld in het jongste nummer van de plaatselijke kerkbode. Volgens de kerkbode zijn er meerdere gemeenten die tegen het vonnis, waarin de Protestantse Kerk in het gelijk werd gesteld, in beroep gaan. „Meerdere hersteld hervormde kerkenraden hebben gemeend hiertegen in beroep te moeten gaan. Ook wij hebben gemeend hiertegen beroep te moeten aantekenen”, aldus de kerkbode.
In de verklaring-voor-rechtprocedure vroegen ruim vijftig hersteld hervormde gemeenten de rechter uit te spreken dat een hervormde gemeente die in mei 2004 in meerderheid besloot niet mee te gaan in de PKN toch de naam hervormde gemeente zou mogen blijven dragen en aanspraak zou mogen maken op de kerkelijke goederen. De rechter wees deze eis echter af.
Ondanks de teleurstelling over het vonnis, besloot het synodebestuur van de Hersteld Hervormde Kerk om de gemeenten die meededen aan het proces te adviseren de zaak af te sluiten en niet in hoger beroep te gaan tegen het vonnis van de rechtbank. De grote meerderheid van de gemeenten nam dit advies over. Een aantal gemeenten wilde echter eerst nader overleg met de achterban. Nu blijkt dat er toch hoger beroep wordt aangetekend. De kerkenraad van de Beth-Elgemeente zal na de zomervakantie tijdens een lidmatenavond een toelichting op het besluit geven.
Wanneer het hoger beroep zal dienen en welke hersteld hervormde gemeenten uiteindelijk zullen deelnemen aan het proces, is op dit moment nog niet duidelijk. Beide partijen in de verklaring-voor-rechtprocedure hebben officieel tot 11 juni de tijd om hoger beroep aan te tekenen. Na een uitspraak in dit hoger beroep staat nog de mogelijkheid open van cassatie bij de Hoge Raad.
Het moderamen -synodebestuur- van de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) heeft geen enkele betrokkenheid meer bij de voortgang van de verklaring-voor-rechtprocedure. Na de scheuring van mei 2004 in veel hervormde gemeenten besloot het synodebestuur van de HHK een coördinerende rol op zich te nemen in de toen al lopende bodemprocedure. Na de uitspraak van 12 maart besloot het synodebestuur de gemeenten te adviseren af te zien van verdere stappen.
artikel van: http://www.refdag.nl
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
- JolandaOudshoorn
Re: Enkele Hersteld Hevormde Gemeenten toch in hoger beroep
wanneer wordt de strijdbijl nu begraven en gaan ze als broeders samenwonen (al dan niet onder 1 dak)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- sweelinck 25
Erg jammer dat ze toch weer in hoger beroep gaan. Ik had toch eigenlijk dit niet verwacht. We kunnen beter maar de punten kijken die ons binden, en daar wat mee te doen. Al dit ruzieeën, anders kan ik het niet noemen, is nergens voor nodig.
Hopenlijk gaan er niet nog meer gemeenten in hoger beroep. Ik had het eigenlijk niet verwacht van de gemeente van Klaas
Hopenlijk gaan er niet nog meer gemeenten in hoger beroep. Ik had het eigenlijk niet verwacht van de gemeente van Klaas
- J.C. Philpot
Quis non fleret?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- J.C. Philpot
sweelinck 25 schreef:Ik had het eigenlijk niet verwacht van de gemeente van Klaas
Forumregels schreef:- Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers. Dit betekend onder meer dat men voor predikanten de titel ds. gebruikt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- sweelinck 25
Sorry, Ds. K. Veldman.J.C. Philpot schreef:sweelinck 25 schreef:Ik had het eigenlijk niet verwacht van de gemeente van KlaasForumregels schreef:- Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers. Dit betekend onder meer dat men voor predikanten de titel ds. gebruikt.
Je kunt het ook anders bekijken. Consistent dat ze het doorzetten. Ruzie maken? Nee hoor, als je in je recht staat is het geen ruzie maken maar rechtens vragen wat je toekomt...sweelinck 25 schreef:Erg jammer dat ze toch weer in hoger beroep gaan. Ik had toch eigenlijk dit niet verwacht. We kunnen beter maar de punten kijken die ons binden, en daar wat mee te doen. Al dit ruzieeën, anders kan ik het niet noemen, is nergens voor nodig.
- MarthaMartha
maar zelfs als is het recht, dan prijst Paulus nog de gemeente als ze "met blijdschap de beroving hunner goederen doorstaan"......Mister schreef:Je kunt het ook anders bekijken. Consistent dat ze het doorzetten. Ruzie maken? Nee hoor, als je in je recht staat is het geen ruzie maken maar rechtens vragen wat je toekomt...sweelinck 25 schreef:Erg jammer dat ze toch weer in hoger beroep gaan. Ik had toch eigenlijk dit niet verwacht. We kunnen beter maar de punten kijken die ons binden, en daar wat mee te doen. Al dit ruzieeën, anders kan ik het niet noemen, is nergens voor nodig.
Ik vind het heel erg jammer en verdrietig dat ze doorgaan.
om góederen nota bene!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ik weet niet wat ik er van vind. Aan de ene kant verdrietig, wat straal je uit naar de buitenwereld?
Aan de andere kant prijst de Heere Jezus de weduwe die steeds blijft vragen bij de onrechtvaardige rechter. Hij zegt: laat mij haar recht doen, voordat ik m'n hoofd breek.....
Ik weet dat het gelijkenis is en je niet alles één op één kunt overzetten, maar de Heere Jezus sprak doormiddel van duidelijke en voorkomende gelijkenissen zodat de mensen Hem zouden begrijpen.
Aan de andere kant prijst de Heere Jezus de weduwe die steeds blijft vragen bij de onrechtvaardige rechter. Hij zegt: laat mij haar recht doen, voordat ik m'n hoofd breek.....
Ik weet dat het gelijkenis is en je niet alles één op één kunt overzetten, maar de Heere Jezus sprak doormiddel van duidelijke en voorkomende gelijkenissen zodat de mensen Hem zouden begrijpen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Hoewel het mij persoonlijk niet direct treft, ben ik aan de ene kant blij dat, zoals een ander bericht deze week in de krant vermeldde, de PKN en de HHK weer met elkaar praten. Volgens de krant zelfs in goede harmonie.
Aan de andere kant vind ik echt jammer dat er nu weer een of andere splijtzwam opgeworpen wordt en dus toch in hoger beroep gaan.
Aan de andere kant vind ik echt jammer dat er nu weer een of andere splijtzwam opgeworpen wordt en dus toch in hoger beroep gaan.
Tja. Je hebt nu eenmaal het recht om in hoger beroep te gaan. Als deze mensen menen bij het Gerechtshof een (betere) kans te hebben en daar ook de energie en het geld in willen steken, moet je ze maar hun gang laten gaan. Voor de advocatenbranche is het in elk geval wel goed nieuws... 

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Maar ook om een principe uitspraak. Wie is wettige voortzetting...MarthaMartha schreef:maar zelfs als is het recht, dan prijst Paulus nog de gemeente als ze "met blijdschap de beroving hunner goederen doorstaan"......Mister schreef:Je kunt het ook anders bekijken. Consistent dat ze het doorzetten. Ruzie maken? Nee hoor, als je in je recht staat is het geen ruzie maken maar rechtens vragen wat je toekomt...sweelinck 25 schreef:Erg jammer dat ze toch weer in hoger beroep gaan. Ik had toch eigenlijk dit niet verwacht. We kunnen beter maar de punten kijken die ons binden, en daar wat mee te doen. Al dit ruzieeën, anders kan ik het niet noemen, is nergens voor nodig.
Ik vind het heel erg jammer en verdrietig dat ze doorgaan.
om góederen nota bene!
Al met al lijkt het me beter om de strijdbijl te begraven.
Doe wel en zie niet om.
Als de HHK meent in haar recht te staan, laat ze het daarbij houden en op de ingeslagen weg (herstel van de hervormde kerk) voortgaan, en het (vermeende) onrecht accepteren.
Als de Heere Zijn zegen geeft, dan is het toch goed zoals het gegaan is?
(Voor de goede orde: ik ben HHK-er)
Doe wel en zie niet om.
Als de HHK meent in haar recht te staan, laat ze het daarbij houden en op de ingeslagen weg (herstel van de hervormde kerk) voortgaan, en het (vermeende) onrecht accepteren.
Als de Heere Zijn zegen geeft, dan is het toch goed zoals het gegaan is?
(Voor de goede orde: ik ben HHK-er)
Volgens mij is dat ook wat de HHK heeft gedaan. Deze actie is in feite niet meer dan een particulier initiatief van enkele gemeenten, waarbij de synode niet betrokken is.jvdg schreef:Als de HHK meent in haar recht te staan, laat ze het daarbij houden en op de ingeslagen weg (herstel van de hervormde kerk) voortgaan, en het (vermeende) onrecht accepteren.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)