Psalmen zingen met Bovenstem

The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Precies Grace!
Waarom wel "bovenstem" en niet "ritmisch zingen"?
Ik zou het echt niet weten!!!
Laat ik voorop stellen dat ik een groot voorstander ben van ritmisch zingen. ik vind het zelfs vele malen mooier klinken dan niet-ritmisch zingen.
Zingen "op hele noten" komt mij vaak zo "klagend" over.....vooral als er ook nog eens een keer superlangzaam gezongen wordt zoals je in sommige gemeentes hoort. Dat zou dan "stichtend of stichtelijk" zijn.........
Kijk eens naar ps.150 'Looft Hem met bazuingeluid' en 'Op het schel metaal met de klinkende cimbaal'.
Laat aan duidelijkheid niets te wensen over dacht ik zo!
Zoiets dus gewoon zingen met allerlei instrumenten erbij!!!!!
En wat doen we? Als een plank in de bank blijven zitten!
"Ja, maar dat is onze cultuur niet" wordt er dan gezegd als je dit aankaart.
Een dooddoener van de bovenste plank om een discussie lekker af te breken.

De intentie om "alles maar te houden zoals het is", is de -m.i. ongegronde- angst dat met de "vorm" ook de "inhoud" verdwijnt.
In de kerk zullen we alert moeten zijn op het gevaar van geconserveerd christendom, waarbij de traditie de genade overwoekert.


The Critical Brother (niet van ritmisch zingen hoor!)


[Veranderd op 14/5/02 door The Critical Brother]

[Veranderd op 14/5/02 door The Critical Brother]
Pieterman

Bericht door Pieterman »

Origineel geplaatst door Grace
Waarom mag de bovenstem wel ingevoerd worden en het ritmisch zingen niet?
Volgens mij kun je als er een bovenstem wordt gezongen nog "gewoon" blijven zingen. Als je "gewoon" blijft zingen als er ritmisch wordt gezongen is het geen geluid! Dus als we er voor kiezen om ritmisch te gaan zingen moet ook iedereen ritmisch gaan zingen en dat dit mindere breed wordt ondersteund is toch niet verwonderlijk?

Groet. Pieterman
Zoeker

Bericht door Zoeker »

Laatst in een organistendiscussie gelezen:
"Bovenstem zingen is niet muzikaal, alleen een stukje folklore".
Een heel heldere en waarschijnlijk ook juiste uitspraak...
Als je bovenstem zingt moet het wel kloppen met de harmonisatie van de organist. En als die organist een beetje de ambachtelijke kunst van het improviseren verstaat of wat spannender harmonisaties speelt, dan lijkt het me af en toe wat gevaarlijk.
Maar in gemeentes waar bovenstem zingen gebruikelijk is schijnt de organist zich er wel op aan te passen? Klopt dat?

Bij ons in de kerk wordt er geen bovenstem gezongen, hier en daar zingt iemand "tweede stem" of hoe dat dan ook genoemd wordt. Soms mooi, soms horribly vals.

Verder zingen ze bij ons errug lang-zaam.
de Paus

Bericht door de Paus »

En wat doen we? Als een plank in de bank blijven zitten!
Tuurlijk niet. Als je zegt dat we als een plank in de bank blijven zitten, dan versta ik daar onder dat het ons niets doet als we psalmen zingen... stijfjes, emotieloos. En dat is niet het geval bij het zingen. Ik denk dat je met deze uitspraak te kort doet aan het psalmen zingen.
madelief

Bericht door madelief »

Bij ons in de kerk zingen ze en gewoon ritmisch en nieuwe berijming en soms tweede stem wat wil je nog meer.
Ik denk dat veel kerken zich koste wat het kost wil blijven vast houden aan de tradities.......
Want ja stel je toch voor dat je commentaar krijgt...........Wat moet je daar dan mee............
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Bij ons in de kerk zingen ze uit de Opwekking bundel (die ze ook o.a. op EO-jongerendag gebruiken). Nieuwe, frisse liederen, maar ook oudere Psalmen... ik ben zelf niet zo'n fan van aanbiddingsdiensten (heb al eens ergens gezegd dat ik God liever aanbid met basketbal of iets dergelijks), maar mijn mening is: smaken verschillen. Als het uit het goede hart komt, dan is het pure aanbidding, dus dan denk ik niet dat het God veel uitmaakt of het oude Psalmen zo langszaam en toonloos gezongen is, of juist hippe, snelle nieuwe liederen. Als het maar vanuit het hart komt.
de organist

Bericht door de organist »

kan heel mooi zijn, maar ik vind wel dat het een goede gewoonte zou zijn als het in goede banen zou worden geleid, bijv de mannen die dat ook goed kunnen doen op vaste avonden laten oefenen zamen met de organist zodat het een een verijking in de eredienst is. zelf ben ik er voor, mits het verantwoord gedaan word.
Bert Noteboom jr

Bericht door Bert Noteboom jr »

Origineel geplaatst door Zoeker
Laatst in een organistendiscussie gelezen:
"Bovenstem zingen is niet muzikaal, alleen een stukje folklore".
Een heel heldere en waarschijnlijk ook juiste uitspraak...
Als je bovenstem zingt moet het wel kloppen met de harmonisatie van de organist. En als die organist een beetje de ambachtelijke kunst van het improviseren verstaat of wat spannender harmonisaties speelt, dan lijkt het me af en toe wat gevaarlijk.
Maar in gemeentes waar bovenstem zingen gebruikelijk is schijnt de organist zich er wel op aan te passen? Klopt dat?

Bij ons in de kerk wordt er geen bovenstem gezongen, hier en daar zingt iemand "tweede stem" of hoe dat dan ook genoemd wordt. Soms mooi, soms horribly vals.

Verder zingen ze bij ons errug lang-zaam.

De eerste fout bij de organisten is dan dat ze niet kunnen begeleiden, de taak van een kerkorganist is het begeleiden van de gemeente zang net zoals je een kind begeleid, het is een soort opvoeden van de samenzang der gemeente. Wanneer er geen verbetering in een opvoeding te vinden is, klopt er iets niet. De organist, moet de gemeente begeleiden.
Ook in gemeentes zoals je al zegt, schijnt het zo te zijn dat organisten zich aanpassen aan de boven stem. Een vraag, het antwoord vind je hierboven. Wie begeleid de gemeente? Moet de organist dan zijn begeleiding aanpassen. Welke organisten doen dit?????? Een bovenstem zingen is alleen mogenlijk in overleg met de organist. Deze bovenstem moet eerst op papier gezet worden, zoadat een ieder die hetzelfde in die gemeente zingt en SPEELT.:sne
de organist

Bericht door de organist »

Bert je hebt het bij het rechte eind, dat is eigenlijk wat ik er mee wilde zeggen, oefening baard kunst, alles moet kloppen.
Het moet natuurlijk niet zo zijn zoals een oud kinderversje het zegt ( en nu komt ie Bert ) klokje klingt vogel zingt, ieder op zijn eigen wijs ( Bert grapje ) kind ook gij hoord daarbij, tot des Heeren lof en prijs
Origineel geplaatst door Bert Noteboom jr
Origineel geplaatst door Zoeker
Laatst in een organistendiscussie gelezen:
"Bovenstem zingen is niet muzikaal, alleen een stukje folklore".
Een heel heldere en waarschijnlijk ook juiste uitspraak...
Als je bovenstem zingt moet het wel kloppen met de harmonisatie van de organist. En als die organist een beetje de ambachtelijke kunst van het improviseren verstaat of wat spannender harmonisaties speelt, dan lijkt het me af en toe wat gevaarlijk.
Maar in gemeentes waar bovenstem zingen gebruikelijk is schijnt de organist zich er wel op aan te passen? Klopt dat?

Bij ons in de kerk wordt er geen bovenstem gezongen, hier en daar zingt iemand "tweede stem" of hoe dat dan ook genoemd wordt. Soms mooi, soms horribly vals.

Verder zingen ze bij ons errug lang-zaam.

De eerste fout bij de organisten is dan dat ze niet kunnen begeleiden, de taak van een kerkorganist is het begeleiden van de gemeente zang net zoals je een kind begeleid, het is een soort opvoeden van de samenzang der gemeente. Wanneer er geen verbetering in een opvoeding te vinden is, klopt er iets niet. De organist, moet de gemeente begeleiden.
Ook in gemeentes zoals je al zegt, schijnt het zo te zijn dat organisten zich aanpassen aan de boven stem. Een vraag, het antwoord vind je hierboven. Wie begeleid de gemeente? Moet de organist dan zijn begeleiding aanpassen. Welke organisten doen dit?????? Een bovenstem zingen is alleen mogenlijk in overleg met de organist. Deze bovenstem moet eerst op papier gezet worden, zoadat een ieder die hetzelfde in die gemeente zingt en SPEELT.:sne
Bert Noteboom jr

Bericht door Bert Noteboom jr »

Ha Ha Ha!! Maar gelukkig zingt ieder vogeltje zoals hij gebekt is.

Groeten, Bert:bo:in:P:D:,:,
wpv

Bericht door wpv »

[quote

Deze bovenstem moet eerst op papier gezet worden, zoadat een ieder die hetzelfde in die gemeente zingt en SPEELT.:sne [/quote]
Moet de organist persé een bovenstem spelen, om deze te kunnen zingen? In mijn gemeente wordt er door verschillende personen(waaronder mijn vrouw)een bovenstem gezongen, zonder dat het orgel deze speelt.
Bert Noteboom jr

Bericht door Bert Noteboom jr »

Hele goede opmerking denk ik, Een organist hoeft de bovenstem niet te spelen, ik denk dat het leuk is als je die niet hoort, een organist hoeft toch ook niet perse de melodie van het betreffende lied te spelen, je kunt ze de gemeente laten zingen terwijl jij iets anders doet. MAAR de bovenstem en de melodie moeten wel in de Harmonisatie passen!!

Groeten Bert
Origineel geplaatst door wpv
[quote

Deze bovenstem moet eerst op papier gezet worden, zoadat een ieder die hetzelfde in die gemeente zingt en SPEELT.:sne
Moet de organist persé een bovenstem spelen, om deze te kunnen zingen? In mijn gemeente wordt er door verschillende personen(waaronder mijn vrouw)een bovenstem gezongen, zonder dat het orgel deze speelt. [/quote]
de organist

Bericht door de organist »

Daarom merkte ik al eerder op, oefenen en nog eens oefenen, niet ieder op z'n eigen wijs (lees partij) laat het passen in het geheel
Origineel geplaatst door Bert Noteboom jr
Hele goede opmerking denk ik, Een organist hoeft de bovenstem niet te spelen, ik denk dat het leuk is als je die niet hoort, een organist hoeft toch ook niet perse de melodie van het betreffende lied te spelen, je kunt ze de gemeente laten zingen terwijl jij iets anders doet. MAAR de bovenstem en de melodie moeten wel in de Harmonisatie passen!!

Groeten Bert
Origineel geplaatst door wpv
[quote

Deze bovenstem moet eerst op papier gezet worden, zoadat een ieder die hetzelfde in die gemeente zingt en SPEELT.:sne
Moet de organist persé een bovenstem spelen, om deze te kunnen zingen? In mijn gemeente wordt er door verschillende personen(waaronder mijn vrouw)een bovenstem gezongen, zonder dat het orgel deze speelt.
[/quote]:o:o
wpv

Bericht door wpv »

Origineel geplaatst door Bert Noteboom jr
MAAR de bovenstem en de melodie moeten wel in de Harmonisatie passen!!

Groeten Bert
Helemaal met je eens!!!
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Als je echt eens wilt luisteren naar Psalmen met bovenstem, luister dan eens naar het Mannenkoor 'Stereo' uit Genemuiden, deze brengen nog regelmatig cd's uit met bovenstem. Ook oefenen ze om in de div. kerken in Genemuiden de leden de bovenstem te laten zingen. Vroeger was het zelfs zo dat het middenschip in de Ned Herv.kerk gevuld was met mannen die de bovenstem al staande zongen [helaas voor mijn tijd ;( ]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Plaats reactie