Kan iemand me even helpen. Er was een kerkvader (ketter), die er een fundamentele dwaling op na hield, namelijk dat de God van het OT (oordeel) en andere God zou zijn dan die van het NT (liefde en genade).
Weet iemand wie ik bedoel of heeft er info. over ?
Vraag en info. nodig mbt. ketter uit de kerkgeschiedenis
Re: Vraag en info. nodig mbt. ketter uit de kerkgeschiedenis
Marcion. Leefde in de 2de eeuw en geldt ook als de eerste schriftcriticus. Om nl. zijn standpunten te staven moesten alle verwijzingen naar het OT in het NT verdwijnen. In wezen is zijn standpunt die van het dualisme, nl. een kwade god en een goede god die elkaar eeuwig bestrijden. Op deze manier kan echter nooit een volledige verlossing gegeven worden want kort door de bocht gezegd de kwade en de goede god houden elkaar in het evenwicht.mayflower schreef:Kan iemand me even helpen. Er was een kerkvader (ketter), die er een fundamentele dwaling op na hield, namelijk dat de God van het OT (oordeel) en andere God zou zijn dan die van het NT (liefde en genade).
Atze
Later is dit gedachtegoed verder ontwikkeld, binnen het gnosticisme.astroguy schreef:Marcion. Leefde in de 2de eeuw en geldt ook als de eerste schriftcriticus. Om nl. zijn standpunten te staven moesten alle verwijzingen naar het OT in het NT verdwijnen. In wezen is zijn standpunt die van het dualisme, nl. een kwade god en een goede god die elkaar eeuwig bestrijden. Op deze manier kan echter nooit een volledige verlossing gegeven worden want kort door de bocht gezegd de kwade en de goede god houden elkaar in het evenwicht.mayflower schreef:Kan iemand me even helpen. Er was een kerkvader (ketter), die er een fundamentele dwaling op na hield, namelijk dat de God van het OT (oordeel) en andere God zou zijn dan die van het NT (liefde en genade).
- Sola Scriptura
Montanus is er ook nog, Henk bakker heeft dit goed beschreven en de lijnen door getrokken naar de evangelishe kerk vandaag in:
http://www.boekencentrum.nl/shop_detail ... ctId=22150
http://www.boekencentrum.nl/shop_detail ... ctId=22150