Vroeger waren er meer echte kinderen van God?

Hendrikus

Vroeger waren er meer echte kinderen van God?

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:
Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:Het geestelijk leven is wel erg schraal in vergelijking met vroeger, als je kijkt hoeveel kinderen van God vroeger in Rijssen waren en nu...
Heeft de dominee ze geteld of zo?
Ik word altijd een beetje kriegel van dit soort opmerkingen. Wat weet die dominee nou van het aantal kinderen van God, toen en nu?
Als hij ze in z'n eigen gemeente niet zoveel tegen komt, moet hij zich misschien eens afvragen of hij soms iets niet goed doet.
Maar er zijn nog andere gemeenten dan alleen de zijne...
Hij zal echt niet geteld hebben en wie is er hartenkenner? Maar zie jij nog veel mensen door Rijssen lopen, waar men ontzag voor heeft van: 'dat is een echt kind van God'. Waar je dat aan kunt zien? Er denken misschien wel een heleboel mensen dat ze bekeerd zijn, maar zo'n oprecht kinderleven als bv.Mientje Vrijdag dat is echt zeldzaam geworden.
Gijs, Gijs, wordt toch eens wijs.

Mientje Vrijdag, Duuskers Dika, Chrisjantje, alle respect hoor, dat waren gelovigen waar je tegenop zag.

Maar in mijn Bijbeltje staat: "Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven."

Als jouw dominee denkt dat er maar zo weinig kinderen Gods te vinden zijn, wordt het tijd dat hij het evangelie eens gaat prediken!
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Re: Vroeger waren er meer echte kinderen van God?

Bericht door Tiberius »

Het gaat niet of er velen zijn. Maar of ik er bij hoor.

En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen:
Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen.
henriët

Bericht door henriët »

ben ik helemaal eens tiberius,
en daarbij opmerkend richting Gijs... het gaat er niet om dat we volgelingen zijn van Mientje Vrijdag etc etc, maar volgelingen van HEM!!!!
weet je wat nu het ergste is.. dat er niet in Hem gelooft wordt...
Johannes 8:24
"Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft, dat Ik Die ben, gij zult in uw zonden sterven"
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Jongere

Bericht door Jongere »

henriët schreef:ben ik helemaal eens tiberius,
en daarbij opmerkend richting Gijs... het gaat er niet om dat we volgelingen zijn van Mientje Vrijdag etc etc, maar volgelingen van HEM!!!!
"Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft, dat Ik Die ben, gij zult in uw zonden sterven"
Ik denk dat Gijs het in principe wel met je eens zal zijn. Waar hij mee zit - waar we overigens in meerdere topics "tegen aan liepen" - is de zin: Er denken misschien wel een heleboel mensen dat ze bekeerd zijn.

Concreter: al die mensen die misschien wel denken dat ze bekeerd zijn; verschilt dat nu wezenlijk van Mientje Vrijdag? En dan niet zozeer wat betreft taalgebruik of levensloop, dat zal wel. Maar inhoudelijk? Dat lijkt me de vraag waar het om gaat.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Of er meer kinderen van God zijn? Moeilijk, zeker als je kijkt naar de kerkverlating binnen Nederland. Maar in het buitenland zie je gelukkig wel weer aanwas. Maar er zijn er nog wel en misschien veel meer dan wij denken!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jvdg

Bericht door jvdg »

Tiberius schreef:Het gaat niet of er velen zijn. Maar of ik er bij hoor.

En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen:
Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen.
En ter aanvulling zou ik willen citeren:

Matthéüs 8:11
Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen, en zullen met Abraham en Izak en Jakob aanzitten in het Koninkrijk der hemelen

En daar hou ik het maar op.
freek

Bericht door freek »

jvdg schreef:
Tiberius schreef:Het gaat niet of er velen zijn. Maar of ik er bij hoor.

En ter aanvulling zou ik willen citeren:

Matthéüs 8:11
Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen, en zullen met Abraham en Izak en Jakob aanzitten in het Koninkrijk der hemelen

En daar hou ik het maar op.
Helemaal mee eens!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Als Paulus de kinderen van God gaat noemen dan komt hij aan een groot aantal. Op het laatst stopt hij zelfs maar met tellen: méér dan vijfhonderd broeders op één dag. Zou het niet komen omdat hij in diezelfde rij van zichzelf getuigd: en ten laatste van mij, als van een ontijdig geborene, daarom dat ik de gemeente van God vervolgd heb.

Wanneer we onszelf leren kennen, gaan we ruim denken voor anderen!
En als het voor ons kan, kan het dan niet voor iedereen?

dat wordt anders tellen!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gian

Bericht door Gian »

Elia dacht ook dat er geen kinderen van God meer waren.
Toch er 7000.

Mischien moeten we eigen maatstaven naast ons neerleggen, en er eens op uit trekken om ze te zoeken, vooral waar we ze niet denken te vinden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Jongere schreef:
Ik denk dat Gijs het in principe wel met je eens zal zijn. Waar hij mee zit - waar we overigens in meerdere topics "tegen aan liepen" - is de zin: Er denken misschien wel een heleboel mensen dat ze bekeerd zijn.

Concreter: al die mensen die misschien wel denken dat ze bekeerd zijn; verschilt dat nu wezenlijk van Mientje Vrijdag? En dan niet zozeer wat betreft taalgebruik of levensloop, dat zal wel. Maar inhoudelijk? Dat lijkt me de vraag waar het om gaat.
Klopt precies! Ik wil echt geen oordeler van harten zijn! De werkingen van Zijn Geest worden wel minder of zijn bedekter. Vroeger kon men ze in Rijssen zo aan wijzen daar en daar en daar daar wonen kinderen van God en daar twijfelde niemand aan. Bij ons in de straat zegt men zelfs bijna van huis tot huis. Dat waren nog eens tijden! Maar dat is nu helaas echt niet meer zo. Dat durft toch niemand te ontkennen? Hoe triest of het ook is!
Erasmiaan

Re:

Bericht door Erasmiaan »

Gijs83 schreef:
Jongere schreef:

Klopt precies! Ik wil echt geen oordeler van harten zijn! De werkingen van Zijn Geest worden wel minder of zijn bedekter. Vroeger kon men ze in Rijssen zo aan wijzen daar en daar en daar daar wonen kinderen van God en daar twijfelde niemand aan. Bij ons in de straat zegt men zelfs bijna van huis tot huis. Dat waren nog eens tijden! Maar dat is nu helaas echt niet meer zo. Dat durft toch niemand te ontkennen? Hoe triest of het ook is!
Gijs, ik geloof niet dat ze dat hier zo met je eens zijn. Had je ook wel kunnen weten, na enkele maanden forummen.
memento

Bericht door memento »

Dat heb je nog steeds hoor. Ik ken wel een aantal gemeenten (HHK's) waar dit zo mag zijn. Gewone, eenvoudige God-vrezende mensen...

Als je mensen zoekt, waarvan zoveel verhalen bekend zijn, dat je er boekjes over kan schrijven, dan ben je bij veel hedendaagse kinderen van God aan t verkeerde adres. Maar vergeet niet, dat dat vroeger niet anders was. De meeste van Gods kinderen toen, en ook nu, liepen niet zo met hun geestelijke ervaringen te koop; die waren hoogstends bij een enkele vertrouwde (geestelijke) vriend bekend. Vraag het maar eens na aan het oudere geslacht...
David J

Re:

Bericht door David J »

Gijs83 schreef:...daar en daar daar wonen kinderen van God en daar twijfelde niemand aan.
Tja. Twee mogelijkheden: of we twijfelen meer, of er zijn minder kinderen van God. Roept u maar.

Ik kan ze gelukkig wel aanwijzen, kinderen van God waarvoor ik groot respect heb. En dat zijn merendeels geen oude mensen.
caprice

Re: Re:

Bericht door caprice »

Erasmiaan schreef:
Gijs83 schreef:Klopt precies! Ik wil echt geen oordeler van harten zijn! De werkingen van Zijn Geest worden wel minder of zijn bedekter. Vroeger kon men ze in Rijssen zo aan wijzen daar en daar en daar daar wonen kinderen van God en daar twijfelde niemand aan. Bij ons in de straat zegt men zelfs bijna van huis tot huis. Dat waren nog eens tijden! Maar dat is nu helaas echt niet meer zo. Dat durft toch niemand te ontkennen? Hoe triest of het ook is!
Gijs, ik geloof niet dat ze dat hier zo met je eens zijn. Had je ook wel kunnen weten, na enkele maanden forummen.
Dat klopt. Maar het probleem is dat er zoveel bekeerde mensen zijn die het zo goed getroffen hebben met zichzelf, en zo weinig tot God bekeerde mensen die in de waarneming onbekeerd zijn, en waar Gods Woord van schrijft dat Hij zal doen overblijven een ellendig en arm volk; en die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Alsof er in het gezelschapsleven altijd zo veel bescheidenheid was... ?
Ook daar werd gewikt en gewogen en stond snel de mens met zijn (vrome) verhaal in het middelpunt.
Gesloten