Besneden en gedoopt
Geplaatst: 15 mei 2008, 20:09
Johannes doopte de Heere Jezus.
Waarom moest Hij gedoopt worden, terwijl Hij al besneden was?
Waarom moest Hij gedoopt worden, terwijl Hij al besneden was?
Wat wel waar is, maar geen antwoord op de gestelde vraag...Tiberius schreef:Daar geeft Hij Zelf antwoord op:
Want aldus betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen.
Dat is, zeggen de kanttekenaren, al wat God ingesteld en bevolen heeft om Hem volkomen gehoorzaamheid te bewijzen.
De doop is niet hetzelfde sacrament als de besnijdenis. Het is dus niet zo dat de Heere Jezus twee keer hetzelfde sacrament ontving.saphira schreef:Johannes doopte de Heere Jezus.
Waarom moest Hij gedoopt worden, terwijl Hij al besneden was?
Toch noemt ons doopformulier dat 'de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen'Ethan schreef:De doop is niet hetzelfde sacrament als de besnijdenis. Het is dus niet zo dat de Heere Jezus twee keer hetzelfde sacrament ontving.saphira schreef:Johannes doopte de Heere Jezus.
Waarom moest Hij gedoopt worden, terwijl Hij al besneden was?
Johannes predikte de doop der bekering tot vergeving der zonden. Dus om ook die gerechtigheid te vervullen moest Christus gedoopt. Het is, zoals Ethan al zegt, niet het sacrament.Mister schreef:Wat wel waar is, maar geen antwoord op de gestelde vraag...Tiberius schreef:Daar geeft Hij Zelf antwoord op:
Want aldus betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen.
Dat is, zeggen de kanttekenaren, al wat God ingesteld en bevolen heeft om Hem volkomen gehoorzaamheid te bewijzen.
Jawel, maar dat is natuurlijk pas na de instelling van de Doop geweest door de Heere Jezus.Mister schreef:Toch noemt ons doopformulier dat 'de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen'Ethan schreef:De doop is niet hetzelfde sacrament als de besnijdenis. Het is dus niet zo dat de Heere Jezus twee keer hetzelfde sacrament ontving.saphira schreef:Johannes doopte de Heere Jezus.
Waarom moest Hij gedoopt worden, terwijl Hij al besneden was?
Dat neemt niet weg dat het niet twee dezelfde sacramenten zijn. Wanneer een bedrijf een werknemer ontslaat en een nieuwe werknemer aanneemt dan zijn dat twee verschillende mensen die dezelfde werkzaamheden uitvoer(d)en. Waarschijnlijk geen sluitend voorbeeld, maar toch.Mister schreef:Toch noemt ons doopformulier dat 'de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen'Ethan schreef:De doop is niet hetzelfde sacrament als de besnijdenis. Het is dus niet zo dat de Heere Jezus twee keer hetzelfde sacrament ontving.saphira schreef:Johannes doopte de Heere Jezus.
Waarom moest Hij gedoopt worden, terwijl Hij al besneden was?
Ik zei niet dat het geen sacrament was, maar alleen dat het niet twee dezelfde sacramenten waren. Als de doop van Johannes geen sacrament was tot versterking van het geloof, wat was het dan wel?Tiberius schreef:Johannes predikte de doop der bekering tot vergeving der zonden. Dus om ook die gerechtigheid te vervullen moest Christus gedoopt. Het is, zoals Ethan al zegt, niet het sacrament.Mister schreef:Wat wel waar is, maar geen antwoord op de gestelde vraag...Tiberius schreef:Daar geeft Hij Zelf antwoord op:
Want aldus betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen.
Dat is, zeggen de kanttekenaren, al wat God ingesteld en bevolen heeft om Hem volkomen gehoorzaamheid te bewijzen.
Maar het wezen van de johanneïsche doop is toch wel gelijk aan dat van de christelijke doop?Tiberius schreef:Johannes predikte de doop der bekering tot vergeving der zonden. Dus om ook die gerechtigheid te vervullen moest Christus gedoopt. Het is, zoals Ethan al zegt, niet het sacrament.Mister schreef:Wat wel waar is, maar geen antwoord op de gestelde vraag...Tiberius schreef:Daar geeft Hij Zelf antwoord op:
Want aldus betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen.
Dat is, zeggen de kanttekenaren, al wat God ingesteld en bevolen heeft om Hem volkomen gehoorzaamheid te bewijzen.
De doop is ook een teken en zegel van Gods belofte:saphira schreef:Ethan, zou het zo kunnen zijn dat de doop van Johannes hen een specifiek teken gaf. Een teken dat ze in de weg van boete en geloof in het Godslam mocht behoren tot de messiaanse adventsgemeenterondom de Doper?
Is de inhoud van de doop van Johannes anders dan die van de Heere Jezus die zijn dicipelen liet dopen tijdens zijn tijd hierop aarde? En ook die van de apostelen? Ik geloof van niet.Heidelberger Catechismus schreef:... omdat Hij ons door dit Goddelijk pand en waarteken wil verzekeren dat wij zo waarachtiglijk van onze zonden geestelijk gewassen zijn, als wij uitwendig met het water gewassen worden