Besneden en gedoopt
Besneden en gedoopt
Johannes doopte de Heere Jezus.
Waarom moest Hij gedoopt worden, terwijl Hij al besneden was?
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
Re: Besneden en gedoopt
Even helemaal geen antwoord op je vraag, maar in de lijn van dit topic dan maar gelijk een andere vraag. (Als je je eraan ergert dan splits ik wel in een nieuw topic, maar misschien kan één van de bijbelkenners hier even kort antwoord geven op mijn vraag
).
Ik vraag me de laatste tijd namelijk af waar die doop vandaan komt. Lees je in het Oude Testament al over dopen? Ineens is het een gewoonte in de tijd van Johannes, die de mensen blijkbaar ook (her)kennen en begrijpen/logisch vinden. Dat betekent dat het in die tijd waarschijnlijk meer voor kwam. Weet iemand hier iets over?

Ik vraag me de laatste tijd namelijk af waar die doop vandaan komt. Lees je in het Oude Testament al over dopen? Ineens is het een gewoonte in de tijd van Johannes, die de mensen blijkbaar ook (her)kennen en begrijpen/logisch vinden. Dat betekent dat het in die tijd waarschijnlijk meer voor kwam. Weet iemand hier iets over?
De doop van Johannes was niet dezelfde als 'onze' doop. Ook niet als de proselietendoop (van toetreders tot het Joodse volk) trouwens. Want die bestond al wel.
Daar geeft Hij Zelf antwoord op:
Want aldus betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen.
Dat is, zeggen de kanttekenaren, al wat God ingesteld en bevolen heeft om Hem volkomen gehoorzaamheid te bewijzen.
Dat is, zeggen de kanttekenaren, al wat God ingesteld en bevolen heeft om Hem volkomen gehoorzaamheid te bewijzen.
Wat wel waar is, maar geen antwoord op de gestelde vraag...Tiberius schreef:Daar geeft Hij Zelf antwoord op:
De doop is niet hetzelfde sacrament als de besnijdenis. Het is dus niet zo dat de Heere Jezus twee keer hetzelfde sacrament ontving.saphira schreef:Johannes doopte de Heere Jezus.
Toch noemt ons doopformulier dat 'de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen'Ethan schreef:De doop is niet hetzelfde sacrament als de besnijdenis. Het is dus niet zo dat de Heere Jezus twee keer hetzelfde sacrament ontving.saphira schreef:Johannes doopte de Heere Jezus.
Johannes predikte de doop der bekering tot vergeving der zonden. Dus om ook die gerechtigheid te vervullen moest Christus gedoopt. Het is, zoals Ethan al zegt, niet het sacrament.Mister schreef:Wat wel waar is, maar geen antwoord op de gestelde vraag...Tiberius schreef:Daar geeft Hij Zelf antwoord op:
Jawel, maar dat is natuurlijk pas na de instelling van de Doop geweest door de Heere Jezus.Mister schreef:Toch noemt ons doopformulier dat 'de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen'Ethan schreef:De doop is niet hetzelfde sacrament als de besnijdenis. Het is dus niet zo dat de Heere Jezus twee keer hetzelfde sacrament ontving.saphira schreef:Johannes doopte de Heere Jezus.
Dat neemt niet weg dat het niet twee dezelfde sacramenten zijn. Wanneer een bedrijf een werknemer ontslaat en een nieuwe werknemer aanneemt dan zijn dat twee verschillende mensen die dezelfde werkzaamheden uitvoer(d)en. Waarschijnlijk geen sluitend voorbeeld, maar toch.Mister schreef:Toch noemt ons doopformulier dat 'de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen'Ethan schreef:De doop is niet hetzelfde sacrament als de besnijdenis. Het is dus niet zo dat de Heere Jezus twee keer hetzelfde sacrament ontving.saphira schreef:Johannes doopte de Heere Jezus.
Ik zei niet dat het geen sacrament was, maar alleen dat het niet twee dezelfde sacramenten waren. Als de doop van Johannes geen sacrament was tot versterking van het geloof, wat was het dan wel?Tiberius schreef:Johannes predikte de doop der bekering tot vergeving der zonden. Dus om ook die gerechtigheid te vervullen moest Christus gedoopt. Het is, zoals Ethan al zegt, niet het sacrament.Mister schreef:Wat wel waar is, maar geen antwoord op de gestelde vraag...Tiberius schreef:Daar geeft Hij Zelf antwoord op:
Maar het wezen van de johanneïsche doop is toch wel gelijk aan dat van de christelijke doop?Tiberius schreef:Johannes predikte de doop der bekering tot vergeving der zonden. Dus om ook die gerechtigheid te vervullen moest Christus gedoopt. Het is, zoals Ethan al zegt, niet het sacrament.Mister schreef:Wat wel waar is, maar geen antwoord op de gestelde vraag...Tiberius schreef:Daar geeft Hij Zelf antwoord op:
Ik lees nergens dat gelovigen, die gedoopt waren met de doop van Johannes, na Pinksteren, onieuw met water werden gedoopt werden. of wel?
Ook Paulus heeft de discipelen te Efeze, die met de doop van johannes waren gedoopt, niet opnieuw met de waterdoop gedoopt.
Ethan, zou het zo kunnen zijn dat de doop van Johannes hen een specifiek teken gaf. Een teken dat ze in de weg van boete en geloof in het Godslam mocht behoren tot de messiaanse adventsgemeenterondom de Doper?
De doop is ook een teken en zegel van Gods belofte:saphira schreef:Ethan, zou het zo kunnen zijn dat de doop van Johannes hen een specifiek teken gaf. Een teken dat ze in de weg van boete en geloof in het Godslam mocht behoren tot de messiaanse adventsgemeenterondom de Doper?
Is de inhoud van de doop van Johannes anders dan die van de Heere Jezus die zijn dicipelen liet dopen tijdens zijn tijd hierop aarde? En ook die van de apostelen? Ik geloof van niet.Heidelberger Catechismus schreef:... omdat Hij ons door dit Goddelijk pand en waarteken wil verzekeren dat wij zo waarachtiglijk van onze zonden geestelijk gewassen zijn, als wij uitwendig met het water gewassen worden
Ik weet het niet zo goed, daarom stelde ik die vraag.
Is het niet zo dat de doop van Johannes een teken van reiniging was; van toeweiding en overgang tot het geloof in het Lam?
Ik lees eigenlijk bij de doop van Johannes geen beloften zoals bij de verbondsdoop.

Is het niet zo dat de doop van Johannes een teken van reiniging was; van toeweiding en overgang tot het geloof in het Lam?
Ik lees eigenlijk bij de doop van Johannes geen beloften zoals bij de verbondsdoop.