Wie vraagt!

JaCa
Contacteer:

Wie vraagt!

Bericht door JaCa »

Sorry ...ik weet niet zeker of dit topic onder Kerk en Cultuur past...maarja...:)

Hoe denken wij als refo's over verkering.
En dan meer...wie neemt het initiatief om de ander te vragen..
Gaan wij mee met de geëmancipeerde cultuur...waar het initiatief bij zowel bij het mannelijke als bij het vrouwelijke geslacht kan liggen!
Of denken wij nog ouderwets en vinden we dat het balletje bij de mán ligt!

En niet alleen in verkering....ook in het leven met elkaar...wie neemt het voortouw...wie de beslissingen?
Is dat de man? Of heeft de vrouw net zo veel te zeggen?

My one and only goal;
His image in my soul.
Mister
Administrator

Re: Wie vraagt!

Bericht door Mister »

Helder: de man is de initiatiefnemer doorgaans, ook bij knopen doorhakken...
Gian

Bericht door Gian »

Ruth kroop bij Boaz aan zijn voeten. Daarmee bood ze zichzelf aan. (Daar valt in theologietopic meer over te zeggen)

Mocht je het zo bijbels mogelijk willen kan je je vader vragen of hij je uit wil huwelijken :slurp
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
sweelinck 25

Bericht door sweelinck 25 »

Moeilijke vraag. Ik denk wel dat het bij de man ligt.

Maar aan de andere kant, dan leg ik het wel bij mezelf. Das helemaal moeilijk, met zulke dingen durf ik helemaal niet. :nonnon

Ik ben er nog niet uit. Maar als het van de vrouwenkant zou komen, volgens mij is dat toch ook niet zo heel erg.
saphira

Bericht door saphira »

Je moet hierin gewoon nuchter zijn.
Wanneer je merkt dat de jongen waar je verliefd op bent en hij op jou te verlegen is om je te vragen; dan doe je het toch zelf?
Maakt het iets uit wie het initiatief neemt?
Ligt dat ook niet aan je karakter?

Beslissingen nemen doe je samen. Daar praat je over en je werkt toe naar een gezamelijk besluit.
Toch?
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
Lassie

Bericht door Lassie »

je vult elkaar aan!
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

Dit zou men zo'n 50 jaar geleden niet gezegd hebben in de reformatorische wereld!
Zijn we dan ook een beetje geëmancipeerd? :huhu

My one and only goal;
His image in my soul.
Jongere

Bericht door Jongere »

Helemaal met saphira eens dat je nuchter moet zijn. Ik houd altijd wel van traditionele dingen - heb het ook zelf gevraagd, al ging er heel wat "strijd" aan vooraf. Als ik het niet vergeet houd ik ook nog wel eens een deur open voor haar. Maar het maakt geloof ik vrij weinig uit en gelukkig is mijn vriendin daar ook nuchter in. En de manier van vragen of wie het doet... nee, ik denk niet dat dat met Kerk en cultuur te maken heeft. :)
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

Wél met de kerkelijke cultuur :D

My one and only goal;
His image in my soul.
vlinder

Bericht door vlinder »

Hmm ik moet altijd bellen van memento want daar houdt hij niet van.....

Verder heeft hij mij gevraagd. En beslissen? ik kan moeilijk kiezen, dus ik vind het makkelijk als memento beslist en hij vind het prima...
Idd Lassie, je vult elkaar aan. Maar als je als twee partijen tegenover elkaar staat vind ik dat ik als vrouw mijn man moet gehoorzamen, ookal denk ik daar op zo'n moment soms anders over, het komt altijd goed. Je vertrouwd erop dat de ander de juiste beslissingen neemt.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Lassie

Bericht door Lassie »

bepaalde beslissingen neem je samen!

Zoals nu ook, wij zijn bezig met onze trouwdag! Is dit herkenbaar? dat vrouwen hier meer mee bezig zijn dan de mannen?

Omdat ik niet zo'n beller ben probeerd mijn vriend mij soms wel gewoon te bellen, hij zegt: k heb geen tijd ik moet even weg, en tsja dan moet ik wel... En eigenlijk moet ik dat ook gewoon leren!
henriët

Bericht door henriët »

sweelinck 25 schreef:Moeilijke vraag. Ik denk wel dat het bij de man ligt.

Maar aan de andere kant, dan leg ik het wel bij mezelf. Das helemaal moeilijk, met zulke dingen durf ik helemaal niet. :nonnon

Ik ben er nog niet uit. Maar als het van de vrouwenkant zou komen, volgens mij is dat toch ook niet zo heel erg.
joh, als je de ware tegenkomt en zij laat merken dat ze je leuk vindt etc dan durf je vanzelf hoor, komt best goed
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
henriët

Bericht door henriët »

wat een leuk topic, dit brengt me in herinnering.. prille liefde..
hij vroeg mij!!
tja, ik houd wel van traditie blijkbaar,
maar ik denk wel dat als je als meisje merkt dat iemand je leuk vindt of van je houdt, dat je dan mag laten merken dat het wederzijds is als dat het geval is.
Ik denk dat het vroeger net zo ging als nu hoor, alleen doen ze er zo 'nostalgisch'over.
Tja en beslissingen,
ik draag ze soms aan, hij neemt ze

vaak is het samen overleggen, maar uiteindelijk luister ik naar mn man :fouet :yahoo
(hij blij als ie dit leest!!!!!)
tot slot:
Het is de vrouw die de man kiest die haar zal kiezen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Marnix

Bericht door Marnix »

Mijn vriendin heeft mij inderdaad gevraagd. Om het goed te maken zal ik haar t.z.t. ten huwelijk vragen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gian

Bericht door Gian »

Wie vraagt wordt overgeslagen :haha
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie