Liefde voor de Zijnen, of alleen gehoorzaamheid aan de Vader
Liefde voor de Zijnen, of alleen gehoorzaamheid aan de Vader
We lezen in de Schrift dat Jezus sprak over de liefde tot de Zijnen tot het uiterste toe.
Maar óók, heel opvallend, het volgende:
39 En een weinig voortgegaan zijnde, viel Hij op Zijn aangezicht, biddende en zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker van Mij voorbijgaan? doch niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.
(Mat.26)
Mattheus 26
42 Wederom ten tweeden male heengaande, bad Hij, zeggende: Mijn Vader! Indien deze drinkbeker van Mij niet voorbij kan gaan, tenzij dat Ik hem drinke, Uw wil geschiede!
Het lijkt er op dat de Heere niet écht van harte de taak die Hem wacht op zich neemt.
(Voor iemand begint te gillen over blasfemie oid: het is zeer degelijk NIET...het is een positief-kritsch zien op tegengestelde teksten in de Schrift)
Als de Heere van harte bereid was de beker tot het einde tot leeg te drinken, dan had Hij die bloed, zweet en tranen kostende gebeden tot de Vader niet hoeven op te zenden.
Dat in de Eeuwige Raad beslist is dat de Heere Jezus naar de aarde zou komen om de schuld over de zonden der Zijnen op zich te nemen, is toch onaantastbaar.
Maar waarom dan het noodkreet, het "angstgebed" van de Heere in de Hof van Getsemane ot Zijn Vader om de drinkbeker aan Hem voorbij te laten gaan?
Verzoek: ga niet met lappen copy-and-paste antwoorden, maar gebruik je eigen woorden, net zoals ik dat doe. Dat je dan wel eens een andere forumulering gebruikt dan het stijve formele, maakt dat de boom die ik wil opzetten veel levendiger wordt.
Maar óók, heel opvallend, het volgende:
39 En een weinig voortgegaan zijnde, viel Hij op Zijn aangezicht, biddende en zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker van Mij voorbijgaan? doch niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.
(Mat.26)
Mattheus 26
42 Wederom ten tweeden male heengaande, bad Hij, zeggende: Mijn Vader! Indien deze drinkbeker van Mij niet voorbij kan gaan, tenzij dat Ik hem drinke, Uw wil geschiede!
Het lijkt er op dat de Heere niet écht van harte de taak die Hem wacht op zich neemt.
(Voor iemand begint te gillen over blasfemie oid: het is zeer degelijk NIET...het is een positief-kritsch zien op tegengestelde teksten in de Schrift)
Als de Heere van harte bereid was de beker tot het einde tot leeg te drinken, dan had Hij die bloed, zweet en tranen kostende gebeden tot de Vader niet hoeven op te zenden.
Dat in de Eeuwige Raad beslist is dat de Heere Jezus naar de aarde zou komen om de schuld over de zonden der Zijnen op zich te nemen, is toch onaantastbaar.
Maar waarom dan het noodkreet, het "angstgebed" van de Heere in de Hof van Getsemane ot Zijn Vader om de drinkbeker aan Hem voorbij te laten gaan?
Verzoek: ga niet met lappen copy-and-paste antwoorden, maar gebruik je eigen woorden, net zoals ik dat doe. Dat je dan wel eens een andere forumulering gebruikt dan het stijve formele, maakt dat de boom die ik wil opzetten veel levendiger wordt.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Re: Liefde voor de Zijnen, of alleen gehoorzaamheid aan de Vader
Het zegt iets over de toorn van God. De angst die Jezus als mens had om de volle toorn van God te ondergaan. De toorn die ik verwekte, en het zegt me iets over Jezus als mens.
In Joh 8 zegt Hij; De drinkbeker, die Mij de Vader gegeven heeft, zal Ik die niet drinken?
Hij bleef zich onvoorwaardelijk onderwerpen aan de wil van Zijn Vader.
Ik begrijp je vraag goed, maar heb er zelf ook geen sluitend antwoord op.
In Joh 8 zegt Hij; De drinkbeker, die Mij de Vader gegeven heeft, zal Ik die niet drinken?
Hij bleef zich onvoorwaardelijk onderwerpen aan de wil van Zijn Vader.
Ik begrijp je vraag goed, maar heb er zelf ook geen sluitend antwoord op.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
nee, daarom gooi ik het ook "in de groep" juist omdat er een tegenspraak in zit.....ik probeer zaken helder te krijgen.......Gian schreef: Ik begrijp je vraag goed, maar heb er zelf ook geen sluitend antwoord op.
Moderatorbericht:
- Sola Scriptura
goed hoor die vragen, ten tijde van de inquisitie zou ik ze niet stellen
lol
Zelf heb ik ook een persoonlijk lijstje met vragen over ogenschijnlijke tegenstrijdigheden, al geloof ik dat de fout altijd bij de mens ligt en zijn beperking mbt deze zaken.
Jezus was voledig mens en volldig God. En als geen ander wist Jezus wat Hem te wachten stond. En Hij kan zich invoelen met ons mensen zegt hebreeen, zo ook als wij voor ons geloof moeten lijden (al valt dat wel mee in nederland, hoogui in sociaal opzicht, maar niet zoals opendoors-christenen )

Zelf heb ik ook een persoonlijk lijstje met vragen over ogenschijnlijke tegenstrijdigheden, al geloof ik dat de fout altijd bij de mens ligt en zijn beperking mbt deze zaken.
Jezus was voledig mens en volldig God. En als geen ander wist Jezus wat Hem te wachten stond. En Hij kan zich invoelen met ons mensen zegt hebreeen, zo ook als wij voor ons geloof moeten lijden (al valt dat wel mee in nederland, hoogui in sociaal opzicht, maar niet zoals opendoors-christenen )
heeft dit ook niet te maken met 'het gehoorzaamheid geleerd hebbende" uit Hber 5: “Hoewel Hij de Zoon was, nochtans gehoorzaamheid geleerd heeft, uit hetgeen Hij heeft geleden. En geheiligd zijnde, is Hij allen, die Hem gehoorzaam zijn, een oorzaak der eeuwige zaligheid geworden”.
Ik vroeg juist om je eigen woorden te gebruiken, en niet steeds terug te vallen op schriftteksten........probeer eens zélf te verwoorden wat je ergens van vindt en waarom (niet)............
Moderatorbericht:
Ja baas.Rens schreef:Ik vroeg juist om je eigen woorden te gebruiken, en niet steeds terug te vallen op schriftteksten........probeer eens zélf te verwoorden wat je ergens van vindt en waarom (niet)............
Afgewezen schreef:Ja baas.Rens schreef:Ik vroeg juist om je eigen woorden te gebruiken, en niet steeds terug te vallen op schriftteksten........probeer eens zélf te verwoorden wat je ergens van vindt en waarom (niet)............

Moderatorbericht:
Rens schreef:Ik vroeg juist om je eigen woorden te gebruiken, en niet steeds terug te vallen op schriftteksten........probeer eens zélf te verwoorden wat je ergens van vindt en waarom (niet)............
Sorry Rens, bij het beantwoorden van vragen vind ik het belangrijk om een antwoord vanuit de Bijbel te geven
Hoewel Hij Gods Zoon was, heeft Hij door het lijden gehoorzaamheid moeten leren
Dat komt dus door Zijn mens-zijn
Niet omdat Hij niet bereid was om te doen wat Zijn Vader van Hem vroeg
Lees Psalm 40 maar
(ik zal hem niet posten maar ik geef je een advies om die psalm er bij te pakken.
Zijn liefde en ijver branden...enz)
dan nóg blijft staan Zijn gebed, in grote angst, of die beker aan Hem voorbij mocht gaan......en debekentenis dat niet Zijn wil maar die van de Vader voorrang had.
Tóch blijft zijn vraag staan of die beker aan Hem voorbij mocht gaan....zo'n vraag stel je niet zómaar....
om daarbij in gedachten te hebben dat in het Eeuwige Raadsbesluit Hij de straf voor de Zijnen op zich wilde nemen.........
daarom leeft bij mij de vraag of het nu Zijn Eeuwige liefde voor de Zijnen is, of dat het Zijn gehoorzaamheid jegens God is geweest om tot het uiterste te gaan, maar dat niet tegenstaande dat Hij het eigenlijk liever NIET had gedaan (let dan even op de bede van de beker)
Tóch blijft zijn vraag staan of die beker aan Hem voorbij mocht gaan....zo'n vraag stel je niet zómaar....
om daarbij in gedachten te hebben dat in het Eeuwige Raadsbesluit Hij de straf voor de Zijnen op zich wilde nemen.........
daarom leeft bij mij de vraag of het nu Zijn Eeuwige liefde voor de Zijnen is, of dat het Zijn gehoorzaamheid jegens God is geweest om tot het uiterste te gaan, maar dat niet tegenstaande dat Hij het eigenlijk liever NIET had gedaan (let dan even op de bede van de beker)
Moderatorbericht:
ik krijg uit de tekst niet het idee dat Hij het liever niet zou hebben gedaanRens schreef:dan nóg blijft staan Zijn gebed, in grote angst, of die beker aan Hem voorbij mocht gaan......en debekentenis dat niet Zijn wil maar die van de Vader voorrang had.
Hij boog Zich neer voor Zijn Vader (onderdanigheid)
Hij kroop als een worm en geen man, vernederde Zich zó. In Zijn benauwdheid en angsten vertrouwde Hij Zichzelf aan Zijn Vader toe.
Hij wist dat Zijn Vader de diepte en de volheid van die drinkbeker zou bepalen. Hij onderwerpt Zich volgens mij wel helemaal aan de wil van Zijn Vader. (Noemt Hem kinderlijk: Abba)
Doch niet gelijk Ik wil, maar Uw wil geschiedde.
Je kunt het met de weg die de Heere gaat in je leven eens zijn; je volkomen aan Hem en aan Zijn wijsheid toe vertrouwen en toch vragen om 'verlichting' van het lijden. Dat is toch niet in tegenstelling van elkaar?
Misschien bedoelde Hij met 'laat voorbijgaan' wel: mag het spoedig voorbijzijn.
Maar dan tóch niet Mijn wil geschiede, maar Uw wil
Christus bleef mens. Als God had Hij makkelijk de pijn en de angst uit kunnen schakelen. Dat was de bedoeling niet. Misschien bad Hij het wel met de vraag, is er geen andere weg om aan uw gerechtigheid te voldoen?
We lezen ook van een engel die hem kwam versterken tijdens het lijden. Daar zou je ook vragen over kunnen stellen.
We lezen ook van een engel die hem kwam versterken tijdens het lijden. Daar zou je ook vragen over kunnen stellen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wel een waardevolle opmerking denk ik. Èn God èn mens. Ik denk dat we al heel snel geneigd zijn om het Goddelijke van Jezus op de voorgrond te zetten. Dat benadrukken bijv. ook alle belijdenissen, juist omdat daar in die tijd veel over te doen was. Vandaag de dag is het binnen onze kerken denk ik eerder een "gevaar" om de mensheid uit het oog te verliezen.Gian schreef:Christus bleef mens. Als God had Hij makkelijk de pijn en de angst uit kunnen schakelen. Dat was de bedoeling niet. Misschien bad Hij het wel met de vraag, is er geen andere weg om aan uw gerechtigheid te voldoen?
- Sola Scriptura
yup, wist em niet zo 1 2 3 uit mijn hoofd.helma schreef:heeft dit ook niet te maken met 'het gehoorzaamheid geleerd hebbende" uit Hber 5: “Hoewel Hij de Zoon was, nochtans gehoorzaamheid geleerd heeft, uit hetgeen Hij heeft geleden. En geheiligd zijnde, is Hij allen, die Hem gehoorzaam zijn, een oorzaak der eeuwige zaligheid geworden”.
klasse!
- Sola Scriptura
Waarschuwt de Schrift zelf niet om niet op eigen inzicht te vertrouwen?Rens schreef:Ik vroeg juist om je eigen woorden te gebruiken, en niet steeds terug te vallen op schriftteksten........probeer eens zélf te verwoorden wat je ergens van vindt en waarom (niet)............
(rom 11:25)
het is interessant om er over na te denken, maar kijk uit met het spreken over God, als het niet SCHRIFTUURLIJK is. (of onderbouwd kan worden)