Wat is wedergeboorte?
Wat is wedergeboorte?
Over wedergeboorte gesproken. Nogal eens komt de kritiek naar voren - bijvoorbeeld op preken waar erg veel nadruk wordt gelegd op het volbrachte werk van Christus en het appel daar niet aan voorbij te leven - dat het noodzakelijke werk van de wedergeboorte gemist wordt. Ik heb daar eens over nagedacht. Waarom is wedergeboorte nodig? Matthew Henry noemt dan de corruptie van het menselijke geslacht. We zijn door en door verdorven, en dat zien we in alle opzichten om ons heen. Als het goed is zien we dat ook in onszelf terug. En daar moeten we van hersteld worden. Als Nicodemus dan vraagt: hoe kan dit geschieden, wijst Jezus op de verhoging van de Zoon des mensen (en vergelijkt dat met de koperen slang in Numeri). Zoals het gebeten volk Israel kon genezen door op de slang te zien, zo kunnen wij, verdorven mensen, genezen worden, een nieuw schepsel worden, door te zien op de Koperen Slang. Door te geloven in Christus' volbrachte werk. Dan worden we genezen van onze 'ziekte', namelijk de verdorvenheid van onze menselijke natuur. Dat is toch wedergeboorte? Of zie ik dat verkeerd? Als ik Johannes 3 lees lijkt me dat niet, in ieder geval.
- MarthaMartha
Re: Wat is wedergeboorte?
dat klopt, wedergeboorte door geloof, geloof door wedergeboorte, gaat samen opfreek schreef:Over wedergeboorte gesproken. Nogal eens komt de kritiek naar voren - bijvoorbeeld op preken waar erg veel nadruk wordt gelegd op het volbrachte werk van Christus en het appel daar niet aan voorbij te leven - dat het noodzakelijke werk van de wedergeboorte gemist wordt. Ik heb daar eens over nagedacht. Waarom is wedergeboorte nodig? Matthew Henry noemt dan de corruptie van het menselijke geslacht. We zijn door en door verdorven, en dat zien we in alle opzichten om ons heen. Als het goed is zien we dat ook in onszelf terug. En daar moeten we van hersteld worden. Als Nicodemus dan vraagt: hoe kan dit geschieden, wijst Jezus op de verhoging van de Zoon des mensen (en vergelijkt dat met de koperen slang in Numeri). Zoals het gebeten volk Israel kon genezen door op de slang te zien, zo kunnen wij, verdorven mensen, genezen worden, een nieuw schepsel worden, door te zien op de Koperen Slang. Door te geloven in Christus' volbrachte werk. Dan worden we genezen van onze 'ziekte', namelijk de verdorvenheid van onze menselijke natuur. Dat is toch wedergeboorte? Of zie ik dat verkeerd? Als ik Johannes 3 lees lijkt me dat niet, in ieder geval.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Door alleen de nadruk te leggen op 'geloven' vergeet je mijns inziens het werk van de Heilige Geest 'wat God zonder ons in ons werkt'.freek schreef:Over wedergeboorte gesproken. Nogal eens komt de kritiek naar voren - bijvoorbeeld op preken waar erg veel nadruk wordt gelegd op het volbrachte werk van Christus en het appel daar niet aan voorbij te leven - dat het noodzakelijke werk van de wedergeboorte gemist wordt. Ik heb daar eens over nagedacht. Waarom is wedergeboorte nodig? Matthew Henry noemt dan de corruptie van het menselijke geslacht. We zijn door en door verdorven, en dat zien we in alle opzichten om ons heen. Als het goed is zien we dat ook in onszelf terug. En daar moeten we van hersteld worden. Als Nicodemus dan vraagt: hoe kan dit geschieden, wijst Jezus op de verhoging van de Zoon des mensen (en vergelijkt dat met de koperen slang in Numeri). Zoals het gebeten volk Israel kon genezen door op de slang te zien, zo kunnen wij, verdorven mensen, genezen worden, een nieuw schepsel worden, door te zien op de Koperen Slang. Door te geloven in Christus' volbrachte werk. Dan worden we genezen van onze 'ziekte', namelijk de verdorvenheid van onze menselijke natuur. Dat is toch wedergeboorte? Of zie ik dat verkeerd? Als ik Johannes 3 lees lijkt me dat niet, in ieder geval.
Dat is de grote vergissing die veel gemaakt wordt. Bij het 'geloven' werkt de Geest. Die hoeft niet benadrukt te worden. Hij wil dat het over Het Woord gaat, over de Christus. Hijzelf werkt wel, maar wil helemaal niet benadrukt worden. Sola Scriptura, zeg maar. De Geest, als Geest van Christus is daar altijd bij.Jo-Ann schreef:Door alleen de nadruk te leggen op 'geloven' vergeet je mijns inziens het werk van de Heilige Geest 'wat God zonder ons in ons werkt'.freek schreef:Over wedergeboorte gesproken. Nogal eens komt de kritiek naar voren - bijvoorbeeld op preken waar erg veel nadruk wordt gelegd op het volbrachte werk van Christus en het appel daar niet aan voorbij te leven - dat het noodzakelijke werk van de wedergeboorte gemist wordt. Ik heb daar eens over nagedacht. Waarom is wedergeboorte nodig? Matthew Henry noemt dan de corruptie van het menselijke geslacht. We zijn door en door verdorven, en dat zien we in alle opzichten om ons heen. Als het goed is zien we dat ook in onszelf terug. En daar moeten we van hersteld worden. Als Nicodemus dan vraagt: hoe kan dit geschieden, wijst Jezus op de verhoging van de Zoon des mensen (en vergelijkt dat met de koperen slang in Numeri). Zoals het gebeten volk Israel kon genezen door op de slang te zien, zo kunnen wij, verdorven mensen, genezen worden, een nieuw schepsel worden, door te zien op de Koperen Slang. Door te geloven in Christus' volbrachte werk. Dan worden we genezen van onze 'ziekte', namelijk de verdorvenheid van onze menselijke natuur. Dat is toch wedergeboorte? Of zie ik dat verkeerd? Als ik Johannes 3 lees lijkt me dat niet, in ieder geval.
Wedergeboorte heeft in de Bijbel niet zo'n heel belangrijke plaats. Vooral in disputen met theologen noemt de Heere Jezus het.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Wedergeboorte is dat de mens gaat geloven. Het is geen ding, geen gebeurtenis an sich, wat aan het geloof vooraf gaat. Het is tegelijkertijd. Je zou geloven en wedergeboren worden dus als correlatief kunnen zien. Waar het één is, is het ander. Er is geen geloof zonder wedergeboorte, en er is geen wedergeboorte zonder geloof.
Net zoals bij de eerste geloofsdaad het Gods Geest is, die dat in ons werken moet, zo blijft het ook het werk van Gods Geest die in ons telkens weer dat geloof blijft werken. Wie bidt om geloof bidt daarom om de werking van Gods Geest in hem, en wie bidt om de werking van Gods Geest, of om wedergeboorte of bekering, bidt om geloof.
Laten we daarom oppassen om geloof en wedergeboorte van elkaar los te trekken, of het te zien als eenmalige gebeurtenis. Anders kunnen er onmogelijke vragen, als "mag ik wel geloven als ik nog niet wedergeboren ben", en "ik kan niet geloven, omdat ik niet wedergeboren ben", en "hoe weet ik of ik wedergeboren ben", of "als ik wedergeboren ben, dan ben ik er", etc
Net zoals bij de eerste geloofsdaad het Gods Geest is, die dat in ons werken moet, zo blijft het ook het werk van Gods Geest die in ons telkens weer dat geloof blijft werken. Wie bidt om geloof bidt daarom om de werking van Gods Geest in hem, en wie bidt om de werking van Gods Geest, of om wedergeboorte of bekering, bidt om geloof.
Laten we daarom oppassen om geloof en wedergeboorte van elkaar los te trekken, of het te zien als eenmalige gebeurtenis. Anders kunnen er onmogelijke vragen, als "mag ik wel geloven als ik nog niet wedergeboren ben", en "ik kan niet geloven, omdat ik niet wedergeboren ben", en "hoe weet ik of ik wedergeboren ben", of "als ik wedergeboren ben, dan ben ik er", etc
Nee, ik doe niet mee deze keer. 

Geloof je het zelf?refo schreef:Wedergeboorte heeft in de Bijbel niet zo'n heel belangrijke plaats.
Dat zou mooi zijn: dan is er tenminste één die het gelooft.
Kan er iemand modereren? Er wordt selectief gequoot.Tiberius schreef:Geloof je het zelf?refo schreef:Wedergeboorte heeft in de Bijbel niet zo'n heel belangrijke plaats.
Dat zou mooi zijn: dan is er tenminste één die het gelooft.
Maar geloof heeft een belangrijke plaats in de Bijbel, niet de wedergeboorte. Die wordt, zoals ik al zei, vooral in disputen gebruikt. Of wat terloops zoals in 'het bad der wedergeboorte'. Mogelijk wordt 'wedergeboorte' in de Bijbel vooral gezien als de mens in de opstanding der doden. Maar Jezus legt Zelf ook niet uit wat Hij eronder verstaat.
--------------
Wedergeboorte = een nieuw hart krijgen
Dat komt omdat je je eigen stellingen niet onderbouwt. Je werkt het zelf in de hand met je wazige anti-refo opmerkingen.refo schreef:Kan er iemand modereren? Er wordt selectief gequoot.
Spurgeon ziet dat duidelijk heel anders:refo schreef:Vooral in disputen met theologen noemt de Heere Jezus het.
De noodzaak van de wedergeboorte is algemeen, want Christus richtte Zijn boodschap aan een man, die het type was van een groep personen, die misschien vrijgesteld zou kunnen worden van de nieuwe geboorte, als dat bij sommigen het geval was. Het was Nicodemus, een man die oprecht de waarheid wenste te weten en die echt verlangend was om geïnformeerd te worden over de weg tot redding. Hij kwam tot Christus, niet met het verraderlijke plan om Hem op Zijn woorden te vangen, maar vurig verlangend te leren wat de door God gezonden Leraar hem te vertellen had. Toch kon Nicodemus het Koninkrijk van God niet binnengaan, tenzij hij opnieuw geboren werd; evenmin kan de meest eerlijke vragensteller noch de vurigste zoeker naar de waarheid dat. Het is een voortreffelijk iets om een eerlijk hart te hebben en een oprecht verstand, maar Christus zegt zelfs tot zulke mensen: “Gij moet wederom geboren worden.” Ik verheug me er in, eerlijkgezinde personen te ontmoeten, zelfs al zijn ze tegenstanders van het evangelie, want ik heb vaak gemerkt dat hun eerlijkheid hen dwingt zich over te geven aan de aanspraken van het evangelie, wanneer het hen naar waarheid wordt uitgelegd. Verscheidene van de eerste volgelingen van Christus waren eenvoudige, botte vissers, op hun manier eerlijk; toch moesten ze wederom geboren worden en het maakt niet uit hoe goed een mens kan zijn of hoe vurig hij kan zijn in het proberen om de waarheid te vinden, hij kan niet ontsnappen aan de noodzaak die van toepassing is op het gehele menselijke geslacht: “Gij moet wederom geboren worden.”
Bovendien was Nicodemus een verstandig man, goed onderwezen in de Schriften. Om Rabbi te worden, werd een grondige opleiding in de Geschriften van het Oude Testament vereist en ongetwijfeld was Nicodemus even goed als de rest van het Sanhedrin, waartoe hij behoorde; maar de studie van de Schrift, hoe bewonderenswaardig die ook is, zal de ziel niet redden zonder de nieuwe geboorte. Het is niet alleen het lezen over Christus, maar dat Christus in ons gevormd wordt, de hoop der heerlijkheid, wat ons werkelijk zal redden. De Geest van God heeft de Geschriften in dit gezegende Boek geschreven, maar diezelfde Geest moet deze waarheden in ons hart schrijven, of anders zullen de waarheden, voor zover ze de redding betreffen, waardeloos zijn voor ons. Geen hoeveelheid kennis die u zich kunt verwerven, zelfs niet een doctorsgraad in de theologie, geen mate van bekwaamheid in het meedelen van kennis aan anderen, al zou u een Meester in Israël zijn, zal u in staat stellen de hemel binnen te gaan zonder wederom geboren te worden.
Tevens was Nicodemus, behalve een verstandig man en een van nature goed man, ook een zeer godsdienstig man. Hij was “een man van de Farizeeën, een overste van de Joden.” De Farizeeën waren op een zeer speciale wijze een religieuze sekte; zij dreven hun voorschiften tot in het extreme door en aan al de details van het uiterlijke ritueel werd door hen zorgvuldig aandacht geschonken. Ze hadden een groot geloof in vasten, in aalmoezen geven en in vaak herhaalde gebeden. Ze waren de Hoog-Kerkelijken van die periode; toch moest Christus tot de meest nauwgezette Farizeeën zeggen: “Gij moet wederom geboren worden.” De Farizeeën konden dan misschien heel nauwgezet zijn wat betreft het geven van de tienden, van de munt, anijs en komijn, en het ziften van de muggen uit de wijn die zij dronken, of misschien onthielden zij er zich helemaal van, maar dit alles baatte hen niets, tenzij zij wederom geboren waren. De wedergeboorte is de algehele noodzaak van het gehele menselijke geslacht. Deze tekst zou geschikt zijn voor een samenkomst van koningen, vorsten en hoge adel van het hele koninkrijk en bisschoppen, even goed als voor een samenkomst van straatventers, dronkaards, hoeren en boeven. Tot allen, die uit vrouwen geboren zijn, komt deze noodzaak, zonder ook maar één enkele uitzondering: “Gij moet wederom geboren worden.”
(Vetgedrukt) door geloof? Zet daarvoor in de plaats maar: 'wordt gewerkt in zondaarsharten door het souvereine welbehagen Gods, en toegepast door de onwederstandelijke, krachtdadige en vernieuwende werking van Zijn Geest.'MarthaMartha schreef:dat klopt, wedergeboorte door geloof, geloof door wedergeboorte, gaat samen op
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
-
Door geloof volgens onze Nederlandse geloofsbelijdenis.caprice schreef:(Vetgedrukt) door geloof? Zet daarvoor in de plaats maar: 'wordt gewerkt in zondaarsharten door het souvereine welbehagen Gods, en toegepast door de onwederstandelijke, krachtdadige en vernieuwende werking van Zijn Geest.'MarthaMartha schreef:dat klopt, wedergeboorte door geloof, geloof door wedergeboorte, gaat samen op
Ik weet wel verschil tussen 'in enge zin' en in 'ruime zin' enzovoort, maar toch was dit de Reformatorische orde. Laten we ons maar houden aan Romeinen 8:30.
Wedergeboorte heeft in de Bijbel inderdaad geen specifieke belangrijke plaats: Het wordt maar zelden genoemd. Tot je in gaat zien dat de begrippen wedergeboorte en geloof over hetzelfde gaan, al is het een andere invalshoek.
Wat dat betreft is het (ok, het wordt een stokpaardje) goed om de Dordtse Leerregels er nog eens bij te halen:
Wat dat betreft is het (ok, het wordt een stokpaardje) goed om de Dordtse Leerregels er nog eens bij te halen:
Let ook eens hierop:Dordtse Leerregels, hoofdstuk 3/4 schreef:
Artikel 11
Wanneer God dit welbehagen in de uitverkorenen uitvoert en in hen de ware bekering tot stand brengt, laat Hij hun niet alleen het evangelie door middel van de prediking horen en hun verstand door de Heilige Geest zo sterk verlichten, dat zij goed begrijpen en onderscheiden wat Gods Geest hun wil leren1. Maar Hij dringt ook door tot in het diepst van de mens met de krachtige werking van diezelfde Geest, die wedergeboorte werkt2; Hij opent het gesloten hart3, Hij maakt het harde zacht, Hij besnijdt het onbesnedene4, Hij vernieuwt de wil: van dood maak Hij hem levend, van slecht goed, van onwillig gewillig, van weerbarstig gehoorzaam. Hij brengt de wil zover en geeft deze zoveel kracht, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen5.
1 Heb. 6:4, 5; 1Kor. 2:10. 2 Heb. 4:12. 3 Hand. 16:14. 4 Jer. 4:4. 5 Mat. 7:18.
Artikel 12
Dit is de wedergeboorte, de vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking uit de dood en levendmaking, die God zonder ons in ons tot stand brengt en waarover in de Schrift zo indrukwekkend gesproken wordt1. God brengt deze wedergeboorte niet tot stand door alleen te laten prediken of een appel op ons te doen. Zij geschiedt niet op zo'n manier dat de mens, wanneer God voor zijn deel het werk voltooid heeft, nog steeds bij machte is al dan niet wedergeboren en bekeerd te worden. Nee, het is een volstrekt bovennatuurlijke, zeer krachtige en tegelijk zeer liefdevolle, wonderbare, verborgen en onuitsprekelijke werking. Deze is naar het getuigenis van de Schrift, die ingegeven is door dezelfde God die dit bewerkt, niet minder krachtig dan zijn werk bij de schepping of de opwekking van doden2. Daardoor worden allen bij wie God op deze bewonderenswaardige wijze in het hart werkt, volstrekt zeker en met kracht wedergeboren en gaan zij metterdaad geloven. En wanneer de wil vernieuwd is, wordt hij niet alleen door God geleid en bewogen; maar door God in beweging gebracht, werkt hij ook zelf3. Daarom wordt terecht gezegd dat de mens zelf gelooft en zich bekeert door de genade, die hij ontvangen heeft.
1 Joh. 3:3; 2Kor. 4:6; 5:17; Ef. 5:14. 2 Joh. 5:25; Rom. 4:17. 3 Fil. 2:13.
Artikel 13
Hoe dit in zijn werk gaat, kunnen de gelovigen in dit leven niet volledig begrijpen1. Intussen vinden zij rust in de wetenschap en ervaring, dat zij door deze genade van God van harte geloven en hun Verlosser liefhebben2.
1 Joh. 3:8. 2 Rom. 10:9.
De door de zonde ontaarde, nog niet bekeerde mens kan de algemene genade - daaronder verstaan zij het licht der natuur - of de gaven die na de zondeval nog in hem overgebleven zijn, zo goed gebruiken, dat hij daardoor langzamerhand en stap voor stap een grotere genade kan verwerven, namelijk de evangelische of reddende genade en uiteindelijk de redding zelf. Wij moeten ons dit zo voorstellen dat God Zich van zijn kant bereid toont, Christus aan alle mensen te openbaren, omdat Hij immers ruimschoots en krachtig de middelen verschaft die nodig zijn om Christus te leren kennen en tot geloof en bekering te komen.
Het commentaar hierop (even met de muis selecteren om te zien)
Dit was dus dwaling nummer 5 uit H3/4:
Niet alleen de ervaring in alle tijden, maar ook de Schrift getuigt dat dit met de waarheid strijdt: Hij heeft Jakob zijn woorden bekend gemaakt, Israel zijn inzettingen en zijn verordeningen. Aldus heeft Hij aan geen enkel volk gedaan, en zijn verordeningen kennen zij niet (Ps. 147:19, 20); Hij heeft ten tijde van de geslachten die achter ons liggen, alle volken op hun eigen wegen laten gaan (Hand. 14:16). En: Zij - namelijk Paulus en de zijnen - werden door de Heilige Geest verhinderd het woord in Asia te spreken; en bij Mysie gekomen, poogden zij naar Bitynie te reizen, maar de Geest van Jezus liet het hun niet toe (Hand. 16:6, 7).
[/size]
- MarthaMartha
Het blijft indrukwekkend die Dordtse Leerregels!
Ooit het boek van ds. Heemskerk erover gelezen?
Prachtig! Zeker de moeite van lezen waard!!!
Ooit het boek van ds. Heemskerk erover gelezen?
Prachtig! Zeker de moeite van lezen waard!!!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!