Val toch je Schepper te voet.
En vraag om vergeving van alle zonden.
Als de Heere dat vergeeft (en dat kan alleen doro het bloed van de Heere Jezus, want dat bloed reinigt van alle zonden!)
Dan zal het worden:
Leer mij o God van zaligheden,
Mijn leven in U dienst besteden!
Dan gaat als wat van de wereld is weg en dan blijft de Heere Jezus de Grootste waarde in ons leven:
Weg schatten, weg schatten,
gij kunt niet bevatten,
hoe rijk ge ook zijt.
Ik heb alles verloren, maar Jezus verkoren.
Wiens eigen ik ben.
Bidt dan of de Heere het zou willen schenken.
Bidden!!!
Re: Bidden!!!
Wat wil je in dit topic bediscussieeren hans?
- MarthaMartha
mag ik corrigeren?
het vers dat je citeert is nóg mooier dan je denkt:
Weg wereld, weg schatten
Gij kunt niet bevatten
hoe rijk ik wel ben
'k heb alles verloren
maar Jezus verkoren
Wiens eigen ik ben
Weg wereld, weg schatten
Gij kunt niet bevatten
hoe rijk ik wel ben
'k heb alles verloren
maar Jezus verkoren
Wiens eigen ik ben
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Wat enorm mooi, als je hier amen op mag zeggen,MarthaMartha schreef:mag ik corrigeren?
Weg wereld, weg schatten
Gij kunt niet bevatten
hoe rijk ik wel ben
'k heb alles verloren
maar Jezus verkoren
Wiens eigen ik ben
Wat vallen er dan veel zaken weg, dan is het niet meer, ik mag of moet dit wel of niet,
maar dan is het:
"Mijn Heere, wat wilt Gij wat ik doe"
.....om die te doen uit dankbaarheid....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Is dit just een be-aam topic of is er iets te bediscussieren?
My one and only goal;
His image in my soul.
Dat mag je zelf uitmaken.JaCa schreef:Is dit just een be-aam topic of is er iets te bediscussieren?

Ik vraag me met JaCa af, wat dit nu voor vreemde wijze van communiceren is.
Ik denk er het volgende van. Heel veel topics of bijdragen aan topics worden gevuld met flarden bekende zinnetjes. Enkele regels uit een berijmde psalm, een stukje bijbeltekst, een stukje antwoord uit de cathechismus en heel, heel veel jargon, dat allemaal afkomstig is van de duizenden preken uit de gereformeerde gezindte. Het zijn g''een zelfstandige gedachten, maar het zijn citaten. Waarom?
Angst. Wie alleen maar in zinsdelen kan spreken, die hij anderen heeft horen zeggen is bang om iets verkeerds te zeggen. Het lijkt op een protocol. Als ik iets zeg, dan moet het op het eerste gehoor al goed zijn (vandaar dat eigengemaakte taalgebruik) en als ik iets zeg, moiet dat gedekt zijn door onverdachte personen (lees: predikanten).
Domheid. Men kan over kerkelijke en geestelijke zaken eenvoudig niets zeggen, omdat men op dat gebied dom gehouden is. De hele zaak van geloof, wedergeboorte nez. moet aan je gebeuren. Het moet ingegoten worden, geschonken, gegeven. Dat schept een afwachtende houding, waarin elk woord vanuit jezelf, elke gedachte vanuit je eigen persoon bij voorbaat al ontoereikend, vals en 'eigenwillig' is. Men is officieel dom in deze zaken. en die officiele domheid leidt tot een praktische domheid. Met al die geestelijke werkelijkheden is immers geen enkele praktische ervaring opgebouwd? Als men al eens een ervaring heeft, wordt dat instinctief direkt naar de prullebak verwezen (door anderen of door zichzelf).
Zo moet men dus onwetend en qua geloofservaring lam en dom door het leven. wat blijft er dan nog over? Als je niets kunt of durft zeggen vanuit jezelf? Precies: herhalen wat een ander (waarvan gezegd wordt dat hij het allemaal wél heeft meegemaakt en kent) heeft gezegd. Dus: eindeloze citaatjes, zinsdeeltjes, tekstjes, vrome praatjes en moeilijke rijmpjes over geloof, bekering, bevinding enz. Maar allemaal van-horen-zeggen!!
Wees protestant! Wees individu voor God. Lees zelf de Bijbel en zeg er eens wat van. Zelf hè, niet je dominee napraten of je verschuilen achter dierb're psalmwoordjes.
We zitten hier toch niet om een beetje onbegrijpelijk kerk-latijn uit ons hoofd te leren!
gravo
Ik denk er het volgende van. Heel veel topics of bijdragen aan topics worden gevuld met flarden bekende zinnetjes. Enkele regels uit een berijmde psalm, een stukje bijbeltekst, een stukje antwoord uit de cathechismus en heel, heel veel jargon, dat allemaal afkomstig is van de duizenden preken uit de gereformeerde gezindte. Het zijn g''een zelfstandige gedachten, maar het zijn citaten. Waarom?
Angst. Wie alleen maar in zinsdelen kan spreken, die hij anderen heeft horen zeggen is bang om iets verkeerds te zeggen. Het lijkt op een protocol. Als ik iets zeg, dan moet het op het eerste gehoor al goed zijn (vandaar dat eigengemaakte taalgebruik) en als ik iets zeg, moiet dat gedekt zijn door onverdachte personen (lees: predikanten).
Domheid. Men kan over kerkelijke en geestelijke zaken eenvoudig niets zeggen, omdat men op dat gebied dom gehouden is. De hele zaak van geloof, wedergeboorte nez. moet aan je gebeuren. Het moet ingegoten worden, geschonken, gegeven. Dat schept een afwachtende houding, waarin elk woord vanuit jezelf, elke gedachte vanuit je eigen persoon bij voorbaat al ontoereikend, vals en 'eigenwillig' is. Men is officieel dom in deze zaken. en die officiele domheid leidt tot een praktische domheid. Met al die geestelijke werkelijkheden is immers geen enkele praktische ervaring opgebouwd? Als men al eens een ervaring heeft, wordt dat instinctief direkt naar de prullebak verwezen (door anderen of door zichzelf).
Zo moet men dus onwetend en qua geloofservaring lam en dom door het leven. wat blijft er dan nog over? Als je niets kunt of durft zeggen vanuit jezelf? Precies: herhalen wat een ander (waarvan gezegd wordt dat hij het allemaal wél heeft meegemaakt en kent) heeft gezegd. Dus: eindeloze citaatjes, zinsdeeltjes, tekstjes, vrome praatjes en moeilijke rijmpjes over geloof, bekering, bevinding enz. Maar allemaal van-horen-zeggen!!
Wees protestant! Wees individu voor God. Lees zelf de Bijbel en zeg er eens wat van. Zelf hè, niet je dominee napraten of je verschuilen achter dierb're psalmwoordjes.
We zitten hier toch niet om een beetje onbegrijpelijk kerk-latijn uit ons hoofd te leren!
gravo
Heb je dit stukje wel op het juiste forum neergezet, Gravo?
Wordt dit gezegd over de kinderlijke eenvoudige openingspost?gravo schreef:We zitten hier toch niet om een beetje onbegrijpelijk kerk-latijn uit ons hoofd te leren!
gravo
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Ach ja. Intussen is wel bekend dat hans1234 een topic opent, om er vervolgens niets meer in te posten. Hij heeft nu door dat het beroepingswerk allemaal in één topic staat, dus ja dan kom je met iets anders..
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
gravo schreef:Ik vraag me met JaCa af, wat dit nu voor vreemde wijze van communiceren is.
(...)
gravo

I stay behind you!
My one and only goal;
His image in my soul.
Hier komt niks meer uit. Bovendien zag ik deze post ook in een ander topic.