De Katholieke broeders en zusters

Madtice

De Katholieke broeders en zusters

Bericht door Madtice »

Ik ben zojuist even wezen 'surfen' langs oude topics en kwam langs een met de titel de antichrist.
Buiten het hele onderwerp over de antichrist deed het mij zeer veel pijn om te zien hoe verschrikkelijk oordelend er over de Katholieke Kerk gedaan werd. Ik ben zelf geen Katholiek, absoluut niet, maar ik beschouw ze wel als broeders en zusters. Waarom hebben sommige er moeite mee om hen als zodanig te accepteren?

Laat me raden: de Katholieke leer is een dwaalleer (want?) en zij houden zich aan rituelen die zondig zijn (wij ook). Tot nu zijn de katholieken die ik tegen gekomen ben vol van vuur voor God en op zoek naar de juiste vorm om hun relatie in praktijk in te gieten. Een van mijn grote geestelijke voorbeelden, een klein nonnetje in Rock Island, Illinois, die ik ooit daar eens ontmoet heb, heeft mij zeer goed op weg geholpen in mijn relatie met God.

Het grote probleem is denk ik weer dat mensen het kindje met het badwater weggooien. Ik geef toe dat de Katholieke kerk in het verleden en heden grove fouten heeft gemaakt, zichzelf heeft verrijkt, etc., etc.. Maar kunnen we misschien het instituut scheiden van de mensen, en iets vergevingsgezinder op treden? Ik snap namelijk niet hoe mensen het in hun hoofd durven halen om zomaar te blerren dat die en die organisatie of die en die persoon de anti-christ is. Echt lef!
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Kort geleden heeft er in 'Visie' (jawel, dat EO-blad) een briefwisseling tussen ds. Hegger en een priester (ben even z'n naam kwijt) gestaan, die voor mij zeer verhelderend heeft gewerkt inzake "de verschillen" tussen protestant en r.k.
Kort samengevat, ook onder leden van de r.k. kerk bevinden zich vele vele gelovigen met al de gebreken die je ook onder de protestanten vindt.

The Critical Brother (die ook wel eens in 'de zijstraatjes' kijkt hoor!)
Madtice

Bericht door Madtice »

Ik heb die discussie inderdaad ook opgemerkt. Dit soort toenaderingen juich ik van harte toe! (klap klap)

Verder blijft het opvallend stil bij deze topic ;)
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Dat is niet zo vreemd Madtice. Je opent het topic en je plaatst meteen je eigen gelijk op de voorgrond: Hoe kun je zo asociaal en wreed zijn om de Roomse Paus als de antichrist te betitelen en het een valse kerk te noemen? Ach, het zijn weer de refo's zeker he?

Kom maar op hoor met jullie reacties, ik zal jullie wel eventjes vertellen dat jullie het helemaal bij het verkeerde eind hebben hoor. Die kleinzielige, bekrompen, farizeeische, wettische, ouderwetse refo's weer met hun domme en saaie tradities.

Kijk en dat proef ik vanuit jouw houding vaak en vanuit TCB's houding en ik zeg het nu alvast maar dat ik om die reden niet graag met je in discussie treed.

Wat wil je eigenlijk nu met dit topic bereiken?

[Veranderd op 24/9/02 door Refojongere]
Madtice

Bericht door Madtice »

Waar staat in mijn betoog ergens 'ach het zijn de refo's zeker weer he?' De posting is geplaatst omdat ik dus echt verontwaardig was, wat de woordkeus beinvloed heeft. Neemt niet weg dat ik nog volledig achter het idee sta. Nergens in mijn betoog, noch in mijn overige betogen, of in die van Critical Brother (hoewel ik niet voor hem ga spreken) zeg ik ook maar ergens dat refo's de farizeers zijn, of hoe jij het dan ook noemt. Lees het maar na. Integendeel, vaak genoeg ben ik bereidt een stapje terug te nemen, spijt te betuigen en mijn ongelijk, of de ander z'n gelijk, toe te geven. Dat is, als ik ook daadwerkelijk daarvan overtuigt ben.
Ik ben door genoeg kerkscheuringen heen gegaan en in teveel verschillende soorten kerkdiensten geweest om mensen te gaan beoordelen op het label van hun kerk. Dat is nu juist het gene waar tegen ik strijd. En wat doe jij? Jij gaat vertellen wat voor beeld ik van mijn mede forummers heb als ik postings plaats... sorry dat ik voor mijn mening uitkom en probeer mijn argumenten niet te verhullen in moeilijke taal of herhaling van stellingen. Ik bedoel het niet kwaad, ik wil er juist van leren. Ik ben geinteresseert in andermans mening, en daarom gebruik ik deze stijl.
Met zo'n reactie als de jouwe geef je jezelf trouwens ook wel weer bloot. In ieder geval voel je je aardig aangesproken. Geeft mij ook te denken. En ik vind het jammer dat een topic over het gedachtenloos beschuldigen van andersdenkende broeders en zusters op zo'n manier beantwoord wordt, ongeacht de manier waarop de topic is uitgedrukt.

En wat wil ik met deze topic bereiken? De meningen van andere forummers over de katholieke kerk, en over het zomaar beschuldigen van mede-gelovigen. En verder wat er staat: waarom hebben sommige mensen het moeilijk om katholieken te accepteren. Ik ben daar benieuwd naar.
De daaropvolgende zin is inderdaad wat bot gesteld, maar het zou schijnheilig zijn om hem nu nog te veranderen. Sorry als ik met een dusdanige zinsconstructie mensen tegen de schenen aangeschopt heb.

En verder, je hoeft ook niet met mij te discusseren, dat is het grote voordeel van een eigen vrije wil. Vooralsnog ga ik niemand uit de weg, wil ik overal wel over meepraten (wat natuurlijk al wel opgevallen is... :) ), ongeacht hoe verschrikkelijk ik het oneens ben met die persoon, zijn levensstijl (voor zover hij die laat blijken) of mening.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik zeg niet dat jij of TCB dat zeggen, maar je postings komen (voornamelijk op dit forum "Kerk en Cultuur") zo op mij over. That's all.
Maar je tegenreactie kan ik waarderen. Ik ben misschien een beetje uit mijn slof geschoten, maar zo voelde ik het al een hele tijd. Verder wil ik hier niet over doorgaan.
Jelle

Bericht door Jelle »

Hoe je het ook bekijkt, in de Bijbel lezen we dat ene ieder die de beelden vereren het koninkrijk Gods niet kunnen ingaan ook het aanbidden van Heiligen of het vereren van Maria kan niet.
Behoudenis is alleen mogelijk door Jezus Christus en zolang men beelden of heiligen vereerd is behoudenis onmogelijkHet gaat niet via Maria of welke heilige dan ook.
Madtice

Bericht door Madtice »

Ja, ik vind het ook wat jammer dat je er verder niet op in wil gaan, want dat verdoet het nut van een forum een beetje.

Maar ik ben het met Rens eens: katholieken zijn er in vele gradaties, net als protestanten, hetgeen betekent dat er zeer veel zijn die serieus geloven dat hun geloof een juiste manier is om een relatie met God te hebben. Vanuit hun optiek hebben wij ook onze rare rituelen waar hun het niet mee eens zijn, en in plaats van elkaar uit te kafferen kunnen misschien beter gewoon van elkaar leren en genieten (in vriendschappelijke zin)
madelief

Bericht door madelief »

Weet je wat me opvalt dat die Refojongere altijd zegt dat ie niets meer weet te zeggen en zich in het nouw gedreven vind............
Jammer jammer dat je niet openstaat voor andere meningen..........
Kijk dat is wat ik naar vind.....Als jij met een kerk met tradities wil leven dan moet je dat vooral doen. Maar laat ons dan ook in onze waarde en ga niet zo te keer.
Christenen onder elkaar moeten beter weten..............toch.........
Madtice

Bericht door Madtice »

Daar heb je gelijk in admin, als je naar de RK als geheel kijkt. Individuele gelovigen kunnen toch echt een heel diepe relatie met God hebben. Neemt niet weg dat ze bepaalde dingen verkeerd doen, maar de grote vraag is, doen wij wel alleen maar het juiste?
Laat ik het zo zeggen, ik ben in ieder geval blij dat ik er uiteindelijk niet over hoef te oordelen. Dus blijf ik erbij dat we heel veel van elkaar kunnen leren, ondanks de fundamentele verschillen.
Madtice

Bericht door Madtice »

Inderdaad, kerk en individu altijd gescheiden houden... ik zou ook niet graag verantwoordelijk worden gehouden voor de daden en meningen van mijn kerk, niet allemaal, bedoel ik dan... kerk (integenstelling tot Kerk) blijft mensenwerk.

Wat de reformatie betreft, ik geloof inderdaad dat dat een zeer goede zaak is geweest, net als de kerken die er uit voortkwamen. Zelfs als je alle theologie niet meetelt (wat ik wel doe) dan hou je nog iets over aan de basis wat zeer toe te juichen is: Er ewerd geluisterd naar iemand die een andere mening had :)
Maar daarnaast heeft de geschiedenis ook uitgewezen dat er na de reformaties nog vele schisma's zijn geweest: zijn die dan ook goed geweest? Of juist weer niet?
Plaats reactie