Wat kan je voor pastoraals zeggen tegen iemand die zich niet kan hechten, door negatieve ervaringen in één bepaalde kerk?

komt me behoorlijk bekend voor.........maar uiteindelijk is de "trek" naar de kerk waar je je "geplaatst" voelt uiteindelijk toch onontkoombaar. soms is dat de kerk waar je oorspronkelijk uit voortkomt, soms is dat een kerk waar je weer vandaan gegaan bent door omstandigheden, soms is dat de kerk waar je nu "zit"..........saphira schreef:Ik ken iemand die zich in niet één kerk echt thuis voelt.
Ik zou zeggen: Zoek een kleinere gemeente op, waar het gemeente-zijn functioneerd zoals het hoort, en die negatieve ervaringen zijn zo verdwenen...Wat kan je voor pastoraals zeggen tegen iemand die zich niet kan hechten, door negatieve ervaringen in één bepaalde kerk?
Hier sluit ik me bij aan.memento schreef:Ik zou zeggen: Zoek een kleinere gemeente op, waar het gemeente-zijn functioneerd zoals het hoort, en die negatieve ervaringen zijn zo verdwenen...Wat kan je voor pastoraals zeggen tegen iemand die zich niet kan hechten, door negatieve ervaringen in één bepaalde kerk?
en dat ligt nu nét voor iedereen verschillend, hoe je deze punten "oppakt"/"ziet"/"uitlegd"Marco schreef: Criteria waaraan een gemeente (kerk(verband)) aan moet voldoen:
1. Juiste prediking van het Woord
2. Juiste bediening van de sacramenten
3. Juiste uitoefening van de tucht.
Jongere, jij weet net zo goed als ik dat ook sterke personen niets beginnen tegen de macht van kerkelijke overheden die in bepaalde kringen -we noemen geen namen- andersdenkenden middels de tucht gewoon het zwijgen opleggen. Probeer dingen te veranderen zeg je, vechten is soms noodzakelijk. Jaja - maar als je kaltgestellt wordt, buitengesloten wordt van het avondmaal en al wat dies meer zij, wat valt er dan nog "dingen te veranderen"? Nee vriend, zo simpel is het niet...Jongere schreef:En als je een wat sterker persoon bent en je voelt je dan niet helemaal thuis, blijf dan gewoon. Probeer dingen te veranderen. Als iedereen altijd maar vertrekt blijven er sterke verschillen. 'Vechten' is soms noodzakelijk.
Ik vind dit een moeilijke definitie.Marco schreef:Allemaal waar, maar het zich 'thuisvoelen' is bijzaak. De hoofdzaak is dat het een gemeente van Christus moet zijn. Lees de NGB nog maar eens na. Criteria waaraan een gemeente (kerk(verband)) aan moet voldoen:
1. Juiste prediking van het Woord
2. Juiste bediening van de sacramenten
3. Juiste uitoefening van de tucht.
Pas als daarbinnen keus is kan je kiezen.
Ik heb ook nergens beweerd dat het om iets simpels gaat.Hendrikus schreef:Nee vriend, zo simpel is het niet...
Je schreef "blijf dan gewoon". Nou, dat klinkt toch aardig simpel...Jongere schreef:Ik heb ook nergens beweerd dat het om iets simpels gaat.Hendrikus schreef:Nee vriend, zo simpel is het niet...