Harde preek?

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Harde preek?

Bericht door Ditbenik »

Erasmiaan schreef:Sorry, Ditbenik, maar ben je nu echt zo onnozel, of houd je je zo? De wet moet ook gepreekt worden, daar is geen twijfel over mogelijk. Dat volgt uit Gods Woord en uit de belijdenis daarop gegrond. Als je dat soort grondwaarheden gaat ontkennen, ben je voor mij vrijzinnig.
Ik stel een paar vragen. Volgens mij is dat heel wat anders dan ontkennen. Zo'n opmerking laat wel zien hoe je tegenover je medemens staat. Ik kan in je reactie trouwens geen vruchten ontdekken van de wet of van het evangelie.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Harde preek?

Bericht door jakobmarin »

Het is de vraag wat je precies bedoelt met "de wet prediken".
De verwarring en discussie ontstaat vaak door dezelfde termen verschillend de interpreteren en over welke functie je het hebt, als je de "wet predikt".

De 10 Geboden beginnen met "Ik ben de Heere uw God", dus bestemd voor Gods volk.
Als Jezus de 10 Geb. samenvat gaat het over liefhebben: van God en je naaste (en ook jezelf trouwens).
Het is een leefregel (der dankbaarheid, niet van verdienste).

Daarnaast wijst de wet feilloos de zonden aan, je hebt God en je naaste (van nature) niet lief, en waar kun je dan beter terecht dan bij de beloften en inhoud van het Evangelie?

Daarom is het prediken van de wet (als tuchtmeester) niet los verkrijgbaar, dit moet altijd in combinatie met het Evangelie en liefst in een goede evenwicht (dus niet de hele preek zonden gaan zitten aanwijzen en op het laatste kort nog eens wat wensen of aanraden waar je terecht kan).

"Bekeer u en geloof het Evangelie" is de ideale combinatie: bekeer je van je slechte weg (=overtreding van de wet: je hebt God niet lief) en geloof en vertrouw de goede boodschap dat Ik je wil redden van je zonden.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie