Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:ik vind het lied best mooi. Alleen vind ik het heel jammer dat er wel gesproken wordt over de narigheid van het aardse bestaan ('Hij kende elke traan', 'al je pijn') en over de komst van Christus in het vlees, zonder dat daarbij wordt genoemd dat het om onze schuld en onze zonde is. Het is volgens mij niet direct een Bijbelse lijn om in iedere psalm en ieder lied de complete belijdenis weer te geven, maar wel om bij de aardse moeiten aan te geven dat die ons overkomen door onze val, en dat Christus gekomen is om onze schuld op Zich te nemen. In die zin is het lied dus eenzijdig.
Dan is Psalm 56 ook eenzijdig. Want ook daar lees je van aardse moeite en zorg, zonder dat de oorzaak wordt gelegd bij onze schuld en zonde.

En denk nu niet dat ik een pleitbezorger ben van Opwekking. Geef mij de psalmen maar, en de echte kerkliederen uit de schat der eeuwen. Maar ik zie in dit topic regelmatig oneigenlijke argumenten ten tonele verschijnen. En dan ga ik toch even dwars liggen...
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door David J »

Kaw schreef:Beter 10 evo's die vrolijk zingen dan 1 refo die daar op af weet te dingen.
:haha :yahoo
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Marnix »

Wilhelm schreef:
Gian schreef:
Wilhelm schreef: Er wordt niets gehoord van de verlossing tegen over het zondebestaan van de mens, van Het Leven tegen over de dood en van het Licht tov de duisternis.
Dus in alles wat je zingt moet iig de dood en de duisternis voorkomen?
Nooit zo'n rare voorwaarde gehoord voor het zingen.

Gian, Hendrikus e.a. , als je reageert lees dan aub goed.
Het is een op en top oppervlakkig liedje.
Waarom? Wat is er oppervlakkig? Als dit oppervlakkig is, is Psalm 150 dat dan niet? Looft Hem met de harp, looft Hem met de citer, Looft Hem met de fluit, looft Hem met tamboerijnen, looft Hem overal, looft Hem allemaal. Het enige verschil is dat van de Psalm de berijming en dus het taalgebruik 2 eeuwen oud is.
Als je op basis van deze teksten je geloof verwoord, dan zou ik daarmee niet naar de eeuwigheid durven te reizen.
Misschien moet je dan toch nog iets meer leren om te worden als een kind. Het lied bezingt simpelweg zonder allerlei opsmuk Gods grote trouw en liefde. En het lied roept op tot geloof, tot bekering, om je naar God te keren. En dan weer dat alles van God komt en bij Hem begint. Wat mij betreft hebben die dingen eeuwigheidswaarde.
Nu weet ik wel dat er van alles opaf zal komen , dat zij dan zo.
Natuurlijk moet er ruimte zijn voor lofpsalmen, ook ik sta er open voor dat er naast de psalmen in bepaalde gelegenheden ruimte voor andere liederen moet kunnen zijn , maar wel zo dat de inhoud Bijbelsgegrond is.
Persoonlijk sta ik ook niet te juichen als kerkenraden het nodig te vinden om bepaalde liederen te ver/hertalen.
Zing ze dan niet.
Je bedoelt leideren als "een vaste burcht is onze God"? Te Deum? De lofzang van Maria? Het Ere zij God? Een vertaling moet wel goed zijn maar verder kan je er toch weinig op tegen hebben. Zelfs de Psalmen zijn vertaald.
Maar het steeds terugkerende refrein van een aantal zeer gefrustreerde personen hier die niets anders te doen hebben dan de reformatorische gezindte uit te schilderen als een achterlijk volkje die niets anders doen dan enkel traditie's te behouden en op alle slakken zout willen leggen, die de Bijbel veel te selectief lezen, die het zelfs in hun hoofd halen om vragen te stellen bij opwekkingsliederen.
Het is slechts een verweer tegen passiviteit zoals die onder sommige christenen voorkomt. Dat is niet overal zo, maar er zijn wel voorbeelden waar het zeker wel het geval is. Wees blij dat daar tegen gewaarschuwd wordt, dat de Bijbelse oproep tot bekering hier wordt gevolgd. Je hoeft je daarmee niet in je hele kerkcultuur aangevallen te voelen.
Die karikaturen , doen me pijn , en meer dan dat : ik ben er nog niet over uit of ik deze opmerkingen jegens deze gezindte nu moet zien als onwetendheid of als vijandschap.
Ik hoop het eerste , maar ik ben weleens bang dat het het laatste is.
Als hier kritiek is op passiviteit kan je dat op twee manieren opvatten:

1. Als kritiek op de hele rechtse gezindte
2. Als kritiek op passieve mensen

Ik snap niet goed waarom je het als punt 1 opvat. De meeste mensen hier zitten in de rechtese gezindte, staan er niet vijandig tegenover, integendeel... Dus volgens mij moet je het zien als kritiek op passiviteit en niet als kritiek op een hele gezindte.
Als ik het fout zie, en ik hoop het; probeer dan eens of je naast alle kritiek , soms ook wel terecht, ook nog positieve punten kunt noemen van de gezindte waar je zelf deel vanuit maakt, of van uitmaakte, of waar je iig veel van denkt te weten.
Lees verder op dit forum en je zal talloze positieve punten van allerlei mensen tegenkomen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JJBosman
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2008, 22:10

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door JJBosman »

dit nummer geeft mij echt zoveel troost...

echt zeer mooi!!!
Prijst Adonaï!
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Lapressa »

Wilhelm schreef:Zie bv ook op sommige jongerenavonden; er worden bij verschillenden van die avonden hoegenaamd geen psalmen meer gezongen.
Dit geeft mij een zeer beklemmend gevoel, en ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling

Gelukkig is dit bij de SRA avonden nog anders .. ;)

Mag ik vragen of jij wel eens op andere avanden bent geweest?
Ik ben hop heel veel jongerenavonden geweest, maar elke avond worden er psalmen gzongen, dus begrijp jou opmerking niet echt.

Ik vind dit een super mooi lied.
Er wordt hier genoemd eenzijdig. Misschein wel, maar je hoeft toch ook niet alles elke keer in 1 lied naar voren te laten komen? In het ene lied bezing je meer de ene kant van het geloof en de volgende keer de andere kant.

Bekering is Gods werk en dat staat er ook duidelijk in. God heeft Zijn Zoon voor ons over gehad. Wat doen wij nu? Het is puur op een eigentijdse manier de oproep van Jezus bezingen: bekeerd u!

Ik vind het een mooi lied!
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Lourens »

Ik vind het een geweldig lied dat mij heel veel troost heeft gegeven en mij na een moeilijke periode heel dicht bij Hem gebracht heeft.

Nog kan ik tranen in mijn ogen krijgen als ik dit lied hoor.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 1319
Lid geworden op: 16 jan 2008, 12:56
Locatie: op een plekje van deze wereld :)

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door monique »

uhm tis een mooie tekst maar die plaatjes dat mag tog helemaal niet je mag Jezus helemaal niet afbeelden vind et een beetje spotten als ik et zo mag zeggen
maar dat is mn mening verder is ie wel mooi
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door MarthaMartha »

monique schreef:uhm tis een mooie tekst maar die plaatjes dat mag tog helemaal niet je mag Jezus helemaal niet afbeelden vind et een beetje spotten als ik et zo mag zeggen
maar dat is mn mening verder is ie wel mooi
welke plaatjes?
ik zie geen plaatjes...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Lourens »

Monique bedoelt het youtube filmpje wat aan het begin van deze topic gelinkt staat.
http://www.youtube.com/watch?v=iYtfYzQvbwY
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door MarthaMartha »

fluitje schreef:Monique bedoelt het youtube filmpje wat aan het begin van deze topic gelinkt staat.
http://www.youtube.com/watch?v=iYtfYzQvbwY
ohw... heb ik niet gezien, alleen het topic doorgelezen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door wim »

monique schreef:uhm tis een mooie tekst maar die plaatjes dat mag tog helemaal niet je mag Jezus helemaal niet afbeelden
Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik weet nog dat m'n vader de bijbelse geschiedenissen vertelde en daar een flanelbord bij gebruikte:

Afbeelding verwijderd:
De forumregels staan plaatjes met een afbeelding van de Heere Jezus niet toe -jvdg-



(maar dan in een minder mooie uitvoering, zonder achtergrond)
Dus... het is maar hoe je opgevoed bent.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Lourens »

Onderwerp voor een nieuwe topic.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Plaats reactie