Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:
Gian schreef:Dus in alles wat je zingt moet iig de dood en de duisternis voorkomen?
Nooit zo'n rare voorwaarde gehoord voor het zingen.
M.i. wil Wilhelm evenwicht aanbrengen tussen verlossing en ellende in die zin dat zonder ellende geen verlossing volgen kan, laat staan dankbaarheid.
Deze elementen zijn niet terug te vinden in 599, vandaar zijn bemerkingen.
Waarom hoeft dat allemaal niet in Psalm 150 en moet het allemaal wél in Opw 599?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Jongere »

Het is natuurlijk wel zo dat je bij psalm 150 weet dat er een Goddelijk evenwicht achter die psalm zit. Met andere woorden: er staan nog 149 (geïnspireerde (ja, dat geloof ik)) psalmen voor die je bij elkaar moet betrekken.
Maar goed, daarmee zeg ik verder niets over de discussie. Ik ken namelijk het verband van de opwekkingsliederen niet helemaal. Hoop dat daar dat evenwicht ook is, dan kan in het ene lied natuurlijk een ander accent liggen als in het andere.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Hendrikus »

En als we het toch over vergelijkingen hebben: het bekende lied "Heer, ik kom tot u" heeft ook een refo-variant. Ziehier:

Heer, ik kom tot U, / Als ik kom tot U
hoor naar mijn gebed. / Hoor dan mijn gebed.
Vergeef mijn zonden nu, / Vergeef mijn zonden nu
en reinig mijn hart. / En reinig mijn hart.

Met uw liefde, Heer, / Leg toch Uwe hand
kom mij tegemoet, / Zeeg'nend op mij neer.
nu ik mij tot U keer, / Ja, trek mij met de band
en maak alles goed. / Van Uw liefde Heer'.

Zie mij voor U staan, / Zie mij voor U staan
zondig en onrein. / Vol met zond' en schuld.
O, Jezus raak mij aan, / O, Jezus, zie mij aan;
van U wil ik zijn. / Maak mijn beê vervuld.

Jezus op uw woord, / Jezus op Uw Woord
vestig ik mijn hoop. / Vestig ik mijn hoop.
U leeft en U verhoort / Dat Uw licht voor mij gloort;
mijn bede tot U. / Is mijn beê tot U.

Let vooral ook op het apostrofje aan het eind van couplet 2.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Gian »

jvdg schreef:
Gian schreef:
Wilhelm schreef: Er wordt niets gehoord van de verlossing tegen over het zondebestaan van de mens, van Het Leven tegen over de dood en van het Licht tov de duisternis.
Dus in alles wat je zingt moet iig de dood en de duisternis voorkomen?
Nooit zo'n rare voorwaarde gehoord voor het zingen.
Ik heb zo het gevoel dat je Wilhelm niet wilt begrijpen.
M.i. wil Wilhelm evenwicht aanbrengen tussen verlossing en ellende in die zin dat zonder ellende geen verlossing volgen kan, laat staan dankbaarheid.
Deze elementen zijn niet terug te vinden in 599, vandaar zijn bemerkingen.

Dit is voor jou geen nieuws, daarom bevreemdt mij deze reactie.
Om eerlijk te zijn vind het het allemaal non-argumenten.
Zingen doe je altijd als uiting van blijdschap. Dat we klaagliederen zingen is heel apart in onze cultuur.

Wel ben ik het eens dat een onwedergeboren mens niets heeft aan een lied uit de opwekkingsbundel, maar dat geld ook voor de meeste psalmen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jongere schreef:Het is natuurlijk wel zo dat je bij psalm 150 weet dat er een Goddelijk evenwicht achter die psalm zit. Met andere woorden: er staan nog 149 (geïnspireerde (ja, dat geloof ik)) psalmen voor die je bij elkaar moet betrekken.
Maar goed, daarmee zeg ik verder niets over de discussie. Ik ken namelijk het verband van de opwekkingsliederen niet helemaal. Hoop dat daar dat evenwicht ook is, dan kan in het ene lied natuurlijk een ander accent liggen als in het andere.
Feit is wel dat er weinig opwekkingsliederen zijn die spreken van zonde en schuld. Sommigen ervan dragen wel een element erin, sommige niet. Persoonlijk vind ik ook niet alle opwekking mooi. Maar dat is denk ik een kwestie van smaak.
Het hier besproken lied vindd ik, nogmaals, wel mooi. En idd, misschien komt deze, net als de meeste psalmen, alleen tot zijn recht als je wedergeboren ben. Want, hoe kan je als ongelovige, psalm 116 nu zingen (ik noem nu maar een voorbeeld)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Kaw »

Beter 10 evo's die vrolijk zingen dan 1 refo die daar op af weet te dingen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door freek »

Hendrikus schreef:En als we het toch over vergelijkingen hebben: het bekende lied "Heer, ik kom tot u" heeft ook een refo-variant. Ziehier:

Heer, ik kom tot U, / Als ik kom tot U
hoor naar mijn gebed. / Hoor dan mijn gebed.
Vergeef mijn zonden nu, / Vergeef mijn zonden nu
en reinig mijn hart. / En reinig mijn hart.

Met uw liefde, Heer, / Leg toch Uwe hand
kom mij tegemoet, / Zeeg'nend op mij neer.
nu ik mij tot U keer, / Ja, trek mij met de band
en maak alles goed. / Van Uw liefde Heer'.

Zie mij voor U staan, / Zie mij voor U staan
zondig en onrein. / Vol met zond' en schuld.
O, Jezus raak mij aan, / O, Jezus, zie mij aan;
van U wil ik zijn. / Maak mijn beê vervuld.

Jezus op uw woord, / Jezus op Uw Woord
vestig ik mijn hoop. / Vestig ik mijn hoop.
U leeft en U verhoort / Dat Uw licht voor mij gloort;
mijn bede tot U. / Is mijn beê tot U.

Let vooral ook op het apostrofje aan het eind van couplet 2.
Van heel veel liedjes zijn refo-varianten. Er is een lied waarin voorkomt: 'Mijn God en Vader', en dan volgens mij gevolgd door 'Er is geen schaduw van omkeer bij u'. In de refo-versie is er van gemaakt: Mijn God en Koning. Ik moest wel even slikken toen ik dit zag.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Hendrikus »

freek schreef:Van heel veel liedjes zijn refo-varianten. Er is een lied waarin voorkomt: 'Mijn God en Vader', en dan volgens mij gevolgd door 'Er is geen schaduw van omkeer bij u'. In de refo-versie is er van gemaakt: Mijn God en Koning. Ik moest wel even slikken toen ik dit zag.
Je bedoelt "Groot is uw trouw".
Ja, het zijn vaak ingrepen van kerkenraden...
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Kaw »

Hendrikus schreef:
freek schreef:Van heel veel liedjes zijn refo-varianten. Er is een lied waarin voorkomt: 'Mijn God en Vader', en dan volgens mij gevolgd door 'Er is geen schaduw van omkeer bij u'. In de refo-versie is er van gemaakt: Mijn God en Koning. Ik moest wel even slikken toen ik dit zag.
Je bedoelt "Groot is uw trouw".
Ja, het zijn vaak ingrepen van kerkenraden...
Zo is een vriendin van mij als juf zijnde berispt omdat ze de kinderen het onze Vader had aangeleerd. Als ik kinderen mag krijgen en het moment komt dat ze naar de basisschool gaan en ik heb de keuze tussen een "nieuw hartje" rijke, maar "onze Vader" loze reformatorische school of een lichtere school, dan gaan mijn kinderen naar de school met de bijbel. "Laat de kinderen tot Mij komen": zei Jezus. De kindjes brainwashen met een krom Godsbeeld vind ik erger dan een school waar het allemaal wel erg makkelijk gaat.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Gian schreef:
Wilhelm schreef: Er wordt niets gehoord van de verlossing tegen over het zondebestaan van de mens, van Het Leven tegen over de dood en van het Licht tov de duisternis.
Dus in alles wat je zingt moet iig de dood en de duisternis voorkomen?
Nooit zo'n rare voorwaarde gehoord voor het zingen.
Ik heb zo het gevoel dat je Wilhelm niet wilt begrijpen.
M.i. wil Wilhelm evenwicht aanbrengen tussen verlossing en ellende in die zin dat zonder ellende geen verlossing volgen kan, laat staan dankbaarheid.
Deze elementen zijn niet terug te vinden in 599, vandaar zijn bemerkingen.

Dit is voor jou geen nieuws, daarom bevreemdt mij deze reactie.
De Psalm gaat over Gods onvoorwaardelijke liefde door Christus. Mooi toch? Verder, in Psalm 150, al genoemd, wordt ook alleen Gods lof bezongen. Er zit in die Psalm geen evenwicht van verlossing en ellende. Het gaat er puur over verlossing en dankbaarheid. We mogen dan ook een loflied uit de opwekkingsbundel zingen. Zolang we maar uitkijken voor eenzijdigheid.

En dan ben ik blij dat er meer liederen zijn dan alleen Psalmen, hoe mooi en rijk ze ook zijn. De Psalmen wijzen vooruit op Christus.... En nu is Hij op aarde geweest en de Geest is uitgestort en we mogen Hem ook met nieuwe liederen loven en prijzen. We mogen wat na de Psalmen gebeurd is ook bezingen met liederen. Schitterend, om met Pasen te mogen zingen: Christus onze Heer verrees. Om met kerst kerstliederen te zingen. Dat is een geweldige aanvulling op de Psalmen, waarin vooruit wordt gewezen op Christus... En wij mogen een hoop weten over zijn leven op aarde en daar ook over zingen.

Toch opmerkelijk als je zo pro-psalmen bent dat je andere liederen niet hoeft te zingen. De Psalmen zelf roepen daar meerdere malen toe op. Zingt de Here een nieuw lied. Ik ben blij dat er zoveel liederen tot zijn eer worden geschreven en ik ben blij dat daar bij me in de kerk ook ruimte voor is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door wim »

Kaw schreef: Zo is een vriendin van mij als juf zijnde berispt omdat ze de kinderen het onze Vader had aangeleerd.
Gisteren nog gehoord dat ook onbekeerden het onze Vader beslist moeten bidden en aan de kinderen moeten leren.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Wilhelm »

Gian schreef:
Wilhelm schreef: Er wordt niets gehoord van de verlossing tegen over het zondebestaan van de mens, van Het Leven tegen over de dood en van het Licht tov de duisternis.
Dus in alles wat je zingt moet iig de dood en de duisternis voorkomen?
Nooit zo'n rare voorwaarde gehoord voor het zingen.

Gian, Hendrikus e.a. , als je reageert lees dan aub goed.
Het is een op en top oppervlakkig liedje.
Als je op basis van deze teksten je geloof verwoord, dan zou ik daarmee niet naar de eeuwigheid durven te reizen.

Nu weet ik wel dat er van alles opaf zal komen , dat zij dan zo.
Natuurlijk moet er ruimte zijn voor lofpsalmen, ook ik sta er open voor dat er naast de psalmen in bepaalde gelegenheden ruimte voor andere liederen moet kunnen zijn , maar wel zo dat de inhoud Bijbelsgegrond is.
Persoonlijk sta ik ook niet te juichen als kerkenraden het nodig te vinden om bepaalde liederen te ver/hertalen.
Zing ze dan niet.

Maar het steeds terugkerende refrein van een aantal zeer gefrustreerde personen hier die niets anders te doen hebben dan de reformatorische gezindte uit te schilderen als een achterlijk volkje die niets anders doen dan enkel traditie's te behouden en op alle slakken zout willen leggen, die de Bijbel veel te selectief lezen, die het zelfs in hun hoofd halen om vragen te stellen bij opwekkingsliederen.
Die karikaturen , doen me pijn , en meer dan dat : ik ben er nog niet over uit of ik deze opmerkingen jegens deze gezindte nu moet zien als onwetendheid of als vijandschap.
Ik hoop het eerste , maar ik ben weleens bang dat het het laatste is.

Als ik het fout zie, en ik hoop het; probeer dan eens of je naast alle kritiek , soms ook wel terecht, ook nog positieve punten kunt noemen van de gezindte waar je zelf deel vanuit maakt, of van uitmaakte, of waar je iig veel van denkt te weten.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Gian »

jvdg schreef:
Gian schreef:
Wilhelm schreef: Er wordt niets gehoord van de verlossing tegen over het zondebestaan van de mens, van Het Leven tegen over de dood en van het Licht tov de duisternis.
Dus in alles wat je zingt moet iig de dood en de duisternis voorkomen?
Nooit zo'n rare voorwaarde gehoord voor het zingen.
Ik heb zo het gevoel dat je Wilhelm niet wilt begrijpen.
M.i. wil Wilhelm evenwicht aanbrengen tussen verlossing en ellende in die zin dat zonder ellende geen verlossing volgen kan, laat staan dankbaarheid.
Deze elementen zijn niet terug te vinden in 599, vandaar zijn bemerkingen.

Dit is voor jou geen nieuws, daarom bevreemdt mij deze reactie.
Het gaat over een individueel lied. Daarom vind ik het zo onheus om er deze kritiek op te geven...
We hebben het dus niet over de bundel in zn geheel, want daar is allicht meer over te zeggen.
Ik hou van alle psalmen, en van heel wat opwekkingsliederen.

Verder zingt een ieder zn eigen lied, net als de vogels. Een opgewekt christen zingt meer opwekking, een neerslachtig christen meer over de zonden en droefenis. En, alles op z'n tijd.
Laten we daarom niet zo zuur doen over wat opwekkingsliederen, die andere christenen met vreugde mogen zingen.

Wat mij betreft is er zat opwekking die nog vele malen oppervlakkiger is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Gian »

Wilhelm schreef: Maar het steeds terugkerende refrein van een aantal zeer gefrustreerde personen hier die niets anders te doen hebben dan de reformatorische gezindte uit te schilderen als een achterlijk volkje die niets anders doen dan enkel traditie's te behouden en op alle slakken zout willen leggen, die de Bijbel veel te selectief lezen, die het zelfs in hun hoofd halen om vragen te stellen bij opwekkingsliederen.
Die karikaturen , doen me pijn , en meer dan dat : ik ben er nog niet over uit of ik deze opmerkingen jegens deze gezindte nu moet zien als onwetendheid of als vijandschap.
Ik hoop het eerste , maar ik ben weleens bang dat het het laatste is.
Barre tijden Wilhelm

Al die karikaturen....
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Zita »

ik vind het lied best mooi. Alleen vind ik het heel jammer dat er wel gesproken wordt over de narigheid van het aardse bestaan ('Hij kende elke traan', 'al je pijn') en over de komst van Christus in het vlees, zonder dat daarbij wordt genoemd dat het om onze schuld en onze zonde is. Het is volgens mij niet direct een Bijbelse lijn om in iedere psalm en ieder lied de complete belijdenis weer te geven, maar wel om bij de aardse moeiten aan te geven dat die ons overkomen door onze val, en dat Christus gekomen is om onze schuld op Zich te nemen. In die zin is het lied dus eenzijdig.
Plaats reactie