Vergeving en geloof!
Vergeving en geloof!
Gisteren tijdens een kerk dienst (in een andere gemeente) kwam het volgende naar voren (wat tot gesprekstof leidde tussen m'n vriend en mijn persoon): Het ging over vergeven. Kun je pas tot het geloof komen (bekeerd zijn) als je iemand vergeeft? Wij zelf hadden het er over dat als jouw iets ergs is aangedaan (om een voorbeeld te geven: incest.) dat je niet zomaar iemand kan vergeven!
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken!
Re: Vergeving en geloof!
't zal toch moeten, denk ik, staat ook zo in de bijbel. Hoe kun je anders bidden: vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven?? Denk je niet dat hetgeen wij doen en laten ten opzichte van Christus, niet veel erger is dan hetgeen jouw aangedaan wordt door mensen?Lassie schreef:Gisteren tijdens een kerk dienst (in een andere gemeente) kwam het volgende naar voren (wat tot gesprekstof leidde tussen m'n vriend en mijn persoon): Het ging over vergeven. Kun je pas tot het geloof komen (bekeerd zijn) als je iemand vergeeft? Wij zelf hadden het er over dat als jouw iets ergs is aangedaan (om een voorbeeld te geven: incest.) dat je niet zomaar iemand kan vergeven!
Dat het moeilijk is en soms voor ons gevoel onmogelijk, dat geloof ik ook. Maar je bent niet beter dan een ander en zeg nooit dat het jou niet zal overkomen, want als God je loslaat (= algemene genade) ben je tot alles in staat, dan ben je echt niet beter dan die dief, of die moordenaar etc... vraag maar veel om vergeving want wij doen niet anders dan zondigen, want wij kunnen niet anders. Ds. Slager zei altijd een mens voelt zich thuis in de zonde als een vis in het water. Haal de vis uit het water dan sterft het, haal een mens uit de zonde dan sterft hij/zij en heeft hij/zij Christus nodig om te leven.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
ik zou hierop willen zeggen dat je uiteraard zo veel mogelijk moet vergeven. Jezus zegt ook dat je je broeder 7 maal zeven keer moet vergeven... maar ik denk niet dat dit per se verband houd met onze bekering. God wil niet dat wij naar Hem komen terwijl we onszelf proberen schoon te maken van zonden en verkeerde dingen. Hij wil ons juist als verslagen ZONDAAR tot Zich zien komen. Want voor DIE mensen heeft Hij Zijn Zoon gestuurd..
neemt niet weg dat wij moeten vechten tegen het kwade en streven naar het goede overigens, dus mensen vergeven is echt wel de bedoeling....
neemt niet weg dat wij moeten vechten tegen het kwade en streven naar het goede overigens, dus mensen vergeven is echt wel de bedoeling....
But He was pierced for our transgressions, He was crushed for our iniquities; the punishment that brought us peace was upon Him, and by His wounds we ARE healed.
Ook als de dader niet om vergeving vraagt? En zijn zonde bagatelliseert of wegwuift?Canuck BC schreef:neemt niet weg dat wij moeten vechten tegen het kwade en streven naar het goede overigens, dus mensen vergeven is echt wel de bedoeling....
Dat zie je namelijk vaak bij incest, etc.
Maar heeft het toch niet meer met bekering te maken dan je nu stelt? De Bijbel koppelt toch duidelijk Gods vergeving aan ons aan ons vergeven aan anderen:
14 Want als jullie anderen hun misstappen vergeven, zal jullie hemelse Vader ook jullie vergeven. 15 Maar als je anderen niet vergeeft, zal jullie Vader jullie je misstappen evenmin vergeven. (Matteus 6)
25 En wanneer gij staat te bidden, vergeeft wat gij tegen iemand mocht hebben, opdat ook uw Vader in de hemelen uw overtredingen vergeve.
26 [Indien gij echter niet vergeeft, zal ook uw Vader, die in de hemelen is, uw overtredingen niet vergeven.] (Matteus 11)
32 Daarop liet zijn heer hem bij zich roepen en hij zei tegen hem: “Je bent een slechte dienaar. Heel die schuld heb ik je kwijtgescholden, omdat je me erom smeekte. 33 Dan had jij toch zeker ook medelijden moeten hebben met die andere dienaar, zoals ik medelijden heb gehad met jou?” 34 En zijn heer was zo kwaad dat hij hem in handen van de gerechtsbeulen gaf tot hij de hele schuld zou hebben terugbetaald. 35 Zo zal mijn hemelse Vader ook ieder van jullie behandelen die zijn broeder of zuster niet van harte vergeeft.’ (Matteus 18)
3 Let dus goed op jezelf! Indien een van je broeders of zusters zondigt, spreek die dan ernstig toe; en als ze berouw hebben, vergeef hun. (Lukas 17)
32 Wees goed voor elkaar en vol medeleven; vergeef elkaar zoals God u in Christus vergeven heeft. (Efeze 4)
Verdraag elkaar en vergeef elkaar als iemand een ander iets te verwijten heeft; zoals de Heer u vergeven heeft, moet u elkaar vergeven. (Kol 3)
Ik maak hieruit op dat vergeving een plicht is die zo serieus is dat als we anderen niet vergeven, God ons niet zal vergeven. Daarbij wel de kanttekening dat berouw als voorwaarde voor vergeving wordt genoemd en deze vergeving ook vooral gekoppeld lijkt aan mensen met wie je een band hebt. Paulus schrijft aan de gemeente dat men elkaar moet vergeven en Jezus heeft het tweemaal over het vergeven van een broeder of zuster.
Als iemand oprecht berouw heeft, berouw naar jou maar ook naar God toe, wie ben je dan, vergeven zondaar, om niet te vergeven wat God wel vergeeft? Volgens mij maakt dat vergeven dan ook wel makkelijker.
14 Want als jullie anderen hun misstappen vergeven, zal jullie hemelse Vader ook jullie vergeven. 15 Maar als je anderen niet vergeeft, zal jullie Vader jullie je misstappen evenmin vergeven. (Matteus 6)
25 En wanneer gij staat te bidden, vergeeft wat gij tegen iemand mocht hebben, opdat ook uw Vader in de hemelen uw overtredingen vergeve.
26 [Indien gij echter niet vergeeft, zal ook uw Vader, die in de hemelen is, uw overtredingen niet vergeven.] (Matteus 11)
32 Daarop liet zijn heer hem bij zich roepen en hij zei tegen hem: “Je bent een slechte dienaar. Heel die schuld heb ik je kwijtgescholden, omdat je me erom smeekte. 33 Dan had jij toch zeker ook medelijden moeten hebben met die andere dienaar, zoals ik medelijden heb gehad met jou?” 34 En zijn heer was zo kwaad dat hij hem in handen van de gerechtsbeulen gaf tot hij de hele schuld zou hebben terugbetaald. 35 Zo zal mijn hemelse Vader ook ieder van jullie behandelen die zijn broeder of zuster niet van harte vergeeft.’ (Matteus 18)
3 Let dus goed op jezelf! Indien een van je broeders of zusters zondigt, spreek die dan ernstig toe; en als ze berouw hebben, vergeef hun. (Lukas 17)
32 Wees goed voor elkaar en vol medeleven; vergeef elkaar zoals God u in Christus vergeven heeft. (Efeze 4)
Verdraag elkaar en vergeef elkaar als iemand een ander iets te verwijten heeft; zoals de Heer u vergeven heeft, moet u elkaar vergeven. (Kol 3)
Ik maak hieruit op dat vergeving een plicht is die zo serieus is dat als we anderen niet vergeven, God ons niet zal vergeven. Daarbij wel de kanttekening dat berouw als voorwaarde voor vergeving wordt genoemd en deze vergeving ook vooral gekoppeld lijkt aan mensen met wie je een band hebt. Paulus schrijft aan de gemeente dat men elkaar moet vergeven en Jezus heeft het tweemaal over het vergeven van een broeder of zuster.
Als iemand oprecht berouw heeft, berouw naar jou maar ook naar God toe, wie ben je dan, vergeven zondaar, om niet te vergeven wat God wel vergeeft? Volgens mij maakt dat vergeven dan ook wel makkelijker.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
bedoel je vergeving vragen aan God...of aan personen? voor allebei geldt hetzelfde antwoord denk ik: iemand die een zondaar voor God is geworden bagatelliseert zijn zonden niet...maar dat betekent niet dat die persoon eerst vergeving moet krijgen of zelf iemand moet vergeven voor hij/zij bekeerd kan worden.
overigens, het wegwuiven van zonden als bij incest gebeurt denk ik meer omdat die persoon zijn geweten dicht wil schroeien en voor de buitenwereld mooi weer wil blijven spelen, maar kan met niet voorstellen dat zo iemand niet door wroeging word gekwelt...
@marnix: ik denk dat dat inderdaad geldt zoals je het zegt...alleen denk ik niet dat het een voorwaarde is om al vergeven te hebben voor je bekeerd bent. Het kan ook daarna komen uit een verwondering voor de genade die God jou heeft geschonken voor veel ergere dingen die jij God hebt gedaan dan dingen die mensen jou hebben aangedaan. (hoewel ik niet wil bagatelliseren hoe erg sommige dingen zijn zoals incest!)
overigens, het wegwuiven van zonden als bij incest gebeurt denk ik meer omdat die persoon zijn geweten dicht wil schroeien en voor de buitenwereld mooi weer wil blijven spelen, maar kan met niet voorstellen dat zo iemand niet door wroeging word gekwelt...
@marnix: ik denk dat dat inderdaad geldt zoals je het zegt...alleen denk ik niet dat het een voorwaarde is om al vergeven te hebben voor je bekeerd bent. Het kan ook daarna komen uit een verwondering voor de genade die God jou heeft geschonken voor veel ergere dingen die jij God hebt gedaan dan dingen die mensen jou hebben aangedaan. (hoewel ik niet wil bagatelliseren hoe erg sommige dingen zijn zoals incest!)
But He was pierced for our transgressions, He was crushed for our iniquities; the punishment that brought us peace was upon Him, and by His wounds we ARE healed.
Uiteraard. Gods vergeving is afhankelijk van onze vergeving (vergeven wij elkaar niet, dan vergeeft God ons niet) en onze vergeving is afhankelijk van Gods vergeving (elkaar vergeven gelijk onze Vader ons heeft vergeven, Hij leert ons dus wat vergeving is. Het begint dus met Gods vergeving maar vervolgens hebben we wel de plicht elkaar te vergeven
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- zusterelly
Ik denk dat het gaat om de intentie. Om onze houding. Om ons hart. Dat we bereid(t?) zijn om te vergeven. Als de ander dan niet vraagt om vergeving, dan blijft de bereidheid, maar kan er geen sprake zijn van daadwerkelijk vergeven.Tiberius schreef: Ook als de dader niet om vergeving vraagt? En zijn zonde bagatelliseert of wegwuift?
De Heere God is ook bereid om onze zonden te vergeven, maar als wij er niet om vragen dan zal dat niet gebeuren.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
zusterelly schreef:Ik denk dat het gaat om de intentie. Om onze houding. Om ons hart. Dat we bereid(t?) zijn om te vergeven. Als de ander dan niet vraagt om vergeving, dan blijft de bereidheid, maar kan er geen sprake zijn van daadwerkelijk vergeven.Tiberius schreef: Ook als de dader niet om vergeving vraagt? En zijn zonde bagatelliseert of wegwuift?
De Heere God is ook bereid om onze zonden te vergeven, maar als wij er niet om vragen dan zal dat niet gebeuren.
dat is volgens mij juist
er moet schuldbelijdenis zijn voordat er plaats is voor vergeving; zo werkt de Heere ook
Als iemand nog steeds overtuigd is dat zijn daad goed was, terwijl het fout was, kan je niet vergeven. Daar wordt zo iemand alleen maar meer door beledigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Dat zegt Jezus toch ook ergens. Je moet zeventig maal zevenmaal vergeven, maar wel nadat de schuldige gezegd heeft: het is mij leed!helma schreef:zusterelly schreef:Ik denk dat het gaat om de intentie. Om onze houding. Om ons hart. Dat we bereid(t?) zijn om te vergeven. Als de ander dan niet vraagt om vergeving, dan blijft de bereidheid, maar kan er geen sprake zijn van daadwerkelijk vergeven.Tiberius schreef: Ook als de dader niet om vergeving vraagt? En zijn zonde bagatelliseert of wegwuift?
dat is volgens mij juist
er moet schuldbelijdenis zijn voordat er plaats is voor vergeving; zo werkt de Heere ook
Je moet vergeven, ook als je de schuldige niet eens kent, een nooit opgeloste misdaad. Je moet vergeven staat er en geloof me , het is ook voorjezelf de enige mogelijkheid. Als je verder wilt met je leven. Als je verder wilt in geloof, wanneer je niet vergeeft blijf je daar steken. Blijf je jezelf vergiftigen met ergernis en haatgevoelens. Ik spreek hier uit mijn eigen ervaring en niet over kleine ongemakken.Je kunt van alles proberen,maar pas als je vergeeft , kun je verder met je leven, merk je dat je weer echt bidden kunt
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
- MarthaMartha
Inderdaad.helma schreef:zusterelly schreef:Ik denk dat het gaat om de intentie. Om onze houding. Om ons hart. Dat we bereid(t?) zijn om te vergeven. Als de ander dan niet vraagt om vergeving, dan blijft de bereidheid, maar kan er geen sprake zijn van daadwerkelijk vergeven.Tiberius schreef: Ook als de dader niet om vergeving vraagt? En zijn zonde bagatelliseert of wegwuift?
dat is volgens mij juist
En werkelijk de ander vergeven Lassie, kan volgens mij pas ná bekering. Omdat je dán de Bron van liefde kent om kracht te putten en liefde om anderen te vergeven....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
helma schreef:zusterelly schreef:Inderdaad.Tiberius schreef:
dat is volgens mij juist
En werkelijk de ander vergeven Lassie, kan volgens mij pas ná bekering. Omdat je dán de Bron van liefde kent om kracht te putten en liefde om anderen te vergeven....
Eens
Hoe bid je het Onze Vader als jij iemand niet vergeven hebt??
Alleen vergeven als iemand schuld bekent of er om vraagt??
Lekker makkelijk, daar hoef ik geen Christen voor te zijn!!
Het is eerst een beetje moeilijk , vergeven, mensen die niet eens weten dat jij ze vergeeeft.. omdat ze denken niets verkeerd te hebben gedaan
maar ook diegene die je zo verschrikkelijk toegetakeld heeft, maar nooit gevonden wordt..
Ik ben blij dat ik het kan, ik dank Hem dat Hij me de weg gewezen heeft en mij elke pas ondersteund
Als je niet kunt vergeven zonder dat die ander erom vraagt??
Dat is erg en niet volgens wat Jezus ons laat zien!!
Ik ben blij dat ik iedereen , zelfs diegene die ik niet ken vewrgeten heb, want ik koester geen wrok! Wrok eet jou op!!
Alleen vergeven als iemand schuld bekent of er om vraagt??
Lekker makkelijk, daar hoef ik geen Christen voor te zijn!!
Het is eerst een beetje moeilijk , vergeven, mensen die niet eens weten dat jij ze vergeeeft.. omdat ze denken niets verkeerd te hebben gedaan
maar ook diegene die je zo verschrikkelijk toegetakeld heeft, maar nooit gevonden wordt..
Ik ben blij dat ik het kan, ik dank Hem dat Hij me de weg gewezen heeft en mij elke pas ondersteund
Als je niet kunt vergeven zonder dat die ander erom vraagt??
Dat is erg en niet volgens wat Jezus ons laat zien!!
Ik ben blij dat ik iedereen , zelfs diegene die ik niet ken vewrgeten heb, want ik koester geen wrok! Wrok eet jou op!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty