alle psalmen op cd voor goed doel

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Ach, voor en na de kerkdienst mag men wel ritmisch spelen toch.
In de meeste (gergem) kerken waar ik kom gebeurt dit niet en dat is ook logisch. Dan zou je het tijdens de begeleiding van de gemeentezang ook moeten doen. Of alles, of niets.
:8|
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Daarnaast nog het praktische bezwaar dat ik me afvraag of in een grote gemeente (2000 man ofzo) ritmisch zingen, zonder langzamer te gaan zingen dan men nu daar al vaak doet, mogelijk is
Nog een praktisch bezwaar: ik heb dan gelijk niets meer aan mijn GBS psalmboekje.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
memento schreef:Daarnaast nog het praktische bezwaar dat ik me afvraag of in een grote gemeente (2000 man ofzo) ritmisch zingen, zonder langzamer te gaan zingen dan men nu daar al vaak doet, mogelijk is
Nog een praktisch bezwaar: ik heb dan gelijk niets meer aan mijn GBS psalmboekje.
Dan heeft de GBS meteen weer wat te doen. :haha
Een troost: de pauzes staan er bij de GBS wél in (en daar doen we nu juist niets mee...).
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door JALP »

Tiberius schreef:
memento schreef:Daarnaast nog het praktische bezwaar dat ik me afvraag of in een grote gemeente (2000 man ofzo) ritmisch zingen, zonder langzamer te gaan zingen dan men nu daar al vaak doet, mogelijk is
Nog een praktisch bezwaar: ik heb dan gelijk niets meer aan mijn GBS psalmboekje.

Daarom vind ik het zo vreemd dat de GBS niet gewoon ritmisch de noten neerzet...
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Memento, ritmisch zingen is vaak juist minder chaotisch omdat er een ritme is. Ritme maakt muziek niet gelijk moelijker, maar vaak juist makkelijker. Mensen schijnen daar gevoel voor te hebben
Ritmisch zingen kan prima, zeker in een wat kleinere gemeente. Maar ik in een grote gemeente een keer een zangavond meegemaakt waar de samenzang ritmisch was. Ter hulpe was in het programmaboekje de tekst die op halve noten moest schuingedrukt. Hoe hard alle aanwezigen (afkomstig uit de ger. gez.) hun best deden, een andere beschrijving dan chaos kan ik er niet voor bedenken.

Misschien dat na een jaartje ritmisch zingen de chaos er wel af is, maar is het het waard? Ik zie weinig toegevoegde waarde, en gezien de bezwaren die het kan oproepen zou ik zeggen: Lekker laten hoe 't is. Liever niet ritmisch, dan een jaar lang het gestuntel moeten doorstaan van een gemeente die ritmisch zingen probeert aan te leren

--------
Daarnaast nog het praktische bezwaar dat ik me afvraag of in een grote gemeente (2000 man ofzo) ritmisch zingen, zonder langzamer te gaan zingen dan men nu daar al vaak doet, mogelijk is
Ik denk dat het een stuk sneller went dan in een jaar tijd hoor :) Dat gaat heel snel. Heb ik begrepen van mensen die recent zijn overgestapt van het een naar het ander. In een maand ben je klaar. En de meesten gaven ook aan dat het veel fijner zingt als je er eenmaal aan gewend bent. Niet voor niets wordt er wereldwijd gezien (niet alleen kerkelijk maar algemeen) veeeeeeel meer ritmisch gezongen. Blijkbaar is het gewoon veel natuurlijker. De muziek in de Bijbel schijnt ook ritmisch te zijn geweest. ;)

Oh en met goede begeleiding is het zeker mogelijk, ook in hele grote gemeenten :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Hendrikus »

JALP schreef:Daarom vind ik het zo vreemd dat de GBS niet gewoon ritmisch de noten neerzet...
Juist de GBS is begonnen met niet-ritmische notatie. Tot vóór de GBS stond in alle psalmboekjes de melodie ritmisch, ook al werd het niet zo gezongen...
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
memento schreef:Daarnaast nog het praktische bezwaar dat ik me afvraag of in een grote gemeente (2000 man ofzo) ritmisch zingen, zonder langzamer te gaan zingen dan men nu daar al vaak doet, mogelijk is
Nog een praktisch bezwaar: ik heb dan gelijk niets meer aan mijn GBS psalmboekje.
Ik zou liever willen dat men hier "langzaam ritmisch" zingen dan "snel niet-ritmisch" En in de praktijk blijkt dat ook zo te gaan. Als men overschakeld op ritmisch gemeente zang wordt er langzamer gezongen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Zita »

in mijn half-ritmische, half isoritmische gemeente kwamen op Tweede Paasdag beide wijkgemeenten samen in het isoritmische kerkgebouw. Dus werd er isoritmisch gezongen. Ging best goed, al moesten de ritmische mensen er weer even aan wennen. Totdat de organist bij de laatste psalm bij beide verzen twijfelde in welke wijkgemeente hij ook alweer speelde. Pedaal was ritmisch, doch overige klavieren niet-ritmisch. Dat gaf een rommeltje in de gemeente met het zingen, dus hij zette het pedaal wat sterker aan. Helaas, toen ging iedereen ritmisch zingen, wat ook weer niet zijn bedoeling bleek te zijn. Hij schakelde terug naar niet-ritmisch, maar het duurde even voordat doordrong in de banken. Zo hebben we twee verzen lang doorgemodderd. :bobo
Ben overigens ook weleens in een GB-gemeente geweest waar op het psalmbord bij ieder te zingen psalm werd aangegeven of dat ritmisch of isoritmisch diende te geschieden :nonnon
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door wim »

memento schreef:Maar ik in een grote gemeente een keer een zangavond meegemaakt waar de samenzang ritmisch was. Ter hulpe was in het programmaboekje de tekst die op halve noten moest schuingedrukt. Hoe hard alle aanwezigen (afkomstig uit de ger. gez.) hun best deden, een andere beschrijving dan chaos kan ik er niet voor bedenken.
Nou, ik maak best wel veel zangavonden mee. Maar in de meeste gevallen gaat het prima. Hooguit dat men het eerste vers even moet 'zoeken'.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Jongere »

Zita schreef:Pedaal was ritmisch, doch overige klavieren niet-ritmisch.
Uuuh.. even een vraag aan de organisten onder ons.. Ik heb dit eens geprobeerd, maar mij lukt het niet. :oO
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:
Zita schreef:Pedaal was ritmisch, doch overige klavieren niet-ritmisch.
Uuuh.. even een vraag aan de organisten onder ons.. Ik heb dit eens geprobeerd, maar mij lukt het niet. :oO
Als je de techniek laat prevaleren boven het gevoel, dan krijg je een dergelijke chaos.
Het geluid "doet" niet meer wat je wilt.
De weergave volgt de handen en voeten zonder dat nog sprake is van harmonie.

"Normaal" gesproken kan dit ook niet.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door MarthaMartha »

helma schreef:Afbeelding


ik zing mee M & M
super!!!!!!!!!!!!!!!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door henriët »

MarthaMartha schreef:
helma schreef:Afbeelding


ik zing mee M & M
super!!!!!!!!!!!!!!!
ben je aan t mensen vangen martje??
rf goes singing psalms???!~!!!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door MarthaMartha »

henriët schreef:
MarthaMartha schreef:
helma schreef:Afbeelding


ik zing mee M & M
super!!!!!!!!!!!!!!!
ben je aan t mensen vangen martje??
rf goes singing psalms???!~!!!
ga je ook mee?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door henriët »

MarthaMartha schreef:
henriët schreef:]quote="helma"]Afbeelding


ik zing mee M & M

ben je aan t mensen vangen martje??
rf goes singing psalms???!~!!!
ga je ook mee?[/quote]
k wil wel hoor, daar niet van, maar hoe wat waar???
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie