alle psalmen op cd voor goed doel

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Jongere »

Ik durf te zeggen dat het daar wel voor een deel aan de organist ligt. Ook aan de onervaren gemeente trouwens, zoals H. zegt.

De belijdenisdienst die ik tweede paasdag bijwoonde, daar werd ook ritmisch gezongen. Erg mooi!
http://maranathakerk.nu/cgi-bin/dwnl.pl ... 4T.101.mp3
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Hendrikus »

Hendrikus schreef:
JALP schreef:Daarom vind ik het zo vreemd dat de GBS niet gewoon ritmisch de noten neerzet...
Juist de GBS is begonnen met niet-ritmische notatie. Tot vóór de GBS stond in alle psalmboekjes de melodie ritmisch, ook al werd het niet zo gezongen...
A. de Muynck schreef:De Gereformeerde Bijbelstichting zal in geloofwaardigheid toenemen wat betreft haar adagium van zuiverheid als zij de berijmde psalmen achterin haar bijbels ritmisch laat afdrukken.
Stelling uit het proefschrift van drs. A. (Bram) de Muynck, die op 10 april aan de Vrije Universiteit hoopt te promoveren op een proefschrift met de titel Een goddelijk beroep, Spiritualiteit in de beroepspraktijk van leraren in het orthodox-protestantse basisonderwijs.

Afgedrukt in de Waarheidsvriend, 27 maart 2008
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Hendrikus schreef:
JALP schreef:Daarom vind ik het zo vreemd dat de GBS niet gewoon ritmisch de noten neerzet...
Juist de GBS is begonnen met niet-ritmische notatie. Tot vóór de GBS stond in alle psalmboekjes de melodie ritmisch, ook al werd het niet zo gezongen...
A. de Muynck schreef:De Gereformeerde Bijbelstichting zal in geloofwaardigheid toenemen wat betreft haar adagium van zuiverheid als zij de berijmde psalmen achterin haar bijbels ritmisch laat afdrukken.
Stelling uit het proefschrift van drs. A. (Bram) de Muynck, die op 10 april aan de Vrije Universiteit hoopt te promoveren op een proefschrift met de titel Een goddelijk beroep, Spiritualiteit in de beroepspraktijk van leraren in het orthodox-protestantse basisonderwijs.

Afgedrukt in de Waarheidsvriend, 27 maart 2008
Een boude stelling.
Ik denk namelijk van niet.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Een boude stelling.
Ik denk namelijk van niet.
Een aantoonbaar onjuiste weergave van de melodieën staat volgens jou niet haaks op de door de GBS zo hoog geachte zuiverheid?

Of bedoel je dat het voor de geloofwaardigheid van de GBS niet relevant is hoe de melodieën staan afgedrukt?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Tiberius »

Ik bedoel het volgende:
De achterban van de GBS is gewend geraakt, dat de psalmen niet-ritmes afgedrukt worden.
Als de GBS opeens zou besluiten de ritmes er wel bij te zetten, zou ze een groot deel van haar achterban van zich vervreemden.

Overigens zou ik het zelf ook wel makkelijk vinden als ze ritmisch afgedrukt waren, als je dan eens ergens komt waar men ritmisch zingt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Ik bedoel het volgende:
De achterban van de GBS is gewend geraakt, dat de psalmen niet-ritmes afgedrukt worden.
Als de GBS opeens zou besluiten de ritmes er wel bij te zetten, zou ze een groot deel van haar achterban van zich vervreemden.
Zou 't echt? Ik geloof d'r niks van.
In Nederland is nooit ritmisch gezongen, totdat het in de eerste helft van de vorige eeuw eindelijk wél lukte. Toch heeft men eeuwenlang een ritmisch genoteerde melodie in de psalmboekjes gehad. Is nooit een probleem geweest.
Totdat de GBS het nodig vond om de melodieën niet-ritmisch te gaan afdrukken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Totdat de GBS het nodig vond om de melodieën niet-ritmisch te gaan afdrukken.
Tja, dat hadden ze misschien beter niet kunnen doen.
Maar als ze nu op dat besluit terugkomen, krijgen ze problemen met de achterban.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:Totdat de GBS het nodig vond om de melodieën niet-ritmisch te gaan afdrukken.
Tja, dat hadden ze misschien beter niet kunnen doen.
Maar als ze nu op dat besluit terugkomen, krijgen ze problemen met de achterban.
GBS en voortschrijdend inzicht, dat gaat niet samen?

Tja :hum
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Zita »

ik heb een gbs-Bijbel met psalmboek dat wel ritmisch is. Nee, niet zelf ingekleurd. :)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door MarthaMartha »

Zita schreef:ik heb een gbs-Bijbel met psalmboek dat wel ritmisch is. Nee, niet zelf ingekleurd. :)
gillen, ik heb namelijk zelf zitten kleuren..... er zijn er dus blijkbaar meer die op dat idee gekomen zijn.......
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door wim »

Zita schreef:ik heb een gbs-Bijbel met psalmboek dat wel ritmisch is. Nee, niet zelf ingekleurd. :)
Ik heb een jongbloed-zetka uitgave (gekregen in 1982). Ritmisch, zonder een poging het in een maatsoort te persen. Inclusief aanduidingen als: G = 6, Aeoliscch.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door freek »

MarthaMartha schreef:
Zita schreef:ik heb een gbs-Bijbel met psalmboek dat wel ritmisch is. Nee, niet zelf ingekleurd. :)
gillen, ik heb namelijk zelf zitten kleuren..... er zijn er dus blijkbaar meer die op dat idee gekomen zijn.......
Ik ga niet gillen, maar wel heel hard lachen. Ik heb nl. ook zo'n zelf ingekleurde bijbel :haha
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door JALP »

Hendrikus schreef:
Hendrikus schreef:
JALP schreef:Daarom vind ik het zo vreemd dat de GBS niet gewoon ritmisch de noten neerzet...
Juist de GBS is begonnen met niet-ritmische notatie. Tot vóór de GBS stond in alle psalmboekjes de melodie ritmisch, ook al werd het niet zo gezongen...
A. de Muynck schreef:De Gereformeerde Bijbelstichting zal in geloofwaardigheid toenemen wat betreft haar adagium van zuiverheid als zij de berijmde psalmen achterin haar bijbels ritmisch laat afdrukken.
Stelling uit het proefschrift van drs. A. (Bram) de Muynck, die op 10 april aan de Vrije Universiteit hoopt te promoveren op een proefschrift met de titel Een goddelijk beroep, Spiritualiteit in de beroepspraktijk van leraren in het orthodox-protestantse basisonderwijs.

Afgedrukt in de Waarheidsvriend, 27 maart 2008
Ik kan er wel in mee voelen. Ik vind de GBS niet meer geloofwaardig. Heb daarom mijn donatuerschap opgezegd. Het spijt me zeer, ze doen vast goed werk, maar het vast willen houden aan zo oud mogelijk ('gelijk de engel ons heeft kond gedaan' of 'al wat tegen de wand watert' etc) stuit mij tegen de borst. De aanpassing die hierin is gemaakt door bijv. Jongbloed doet niets af van de inhoud.

Na vragen hierover, krijg ik nul komma nul inhoudelijke reactie.
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door JALP »

Tiberius schreef:Ik bedoel het volgende:
De achterban van de GBS is gewend geraakt, dat de psalmen niet-ritmes afgedrukt worden.
Als de GBS opeens zou besluiten de ritmes er wel bij te zetten, zou ze een groot deel van haar achterban van zich vervreemden.

Overigens zou ik het zelf ook wel makkelijk vinden als ze ritmisch afgedrukt waren, als je dan eens ergens komt waar men ritmisch zingt.
Kom op zeg... Achterban vervreemden... We zijn toch niet wereldvreemd...

Weet je wat vreemd is en hoe ze mensen vervreemden? Door iedereen een cd met de statenvertaling te sturen, terwijl er in hun achterban een heel aantal mensen tegen moderne media is.
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door JALP »

MarthaMartha schreef:
Zita schreef:ik heb een gbs-Bijbel met psalmboek dat wel ritmisch is. Nee, niet zelf ingekleurd. :)
gillen, ik heb namelijk zelf zitten kleuren..... er zijn er dus blijkbaar meer die op dat idee gekomen zijn.......

Nu te koop: Het psalmen kleurboek... stel uw eigen ritme samen :gni :gni :lol ::tilt
Plaats reactie