alle psalmen op cd voor goed doel

Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door MarthaMartha »

was op google aan het snuffelen....
kwam opeens dit tegen, vind het een super initiatief!
(en hoop zeker mee te zingen!!)

Alle 150 geneefse Psalmen op cd zetten, ritmisch gezongen. Dat is het doel van het PsalmenProject, dat zich sinds kort bekendmaakt via de gelijknamige website. Bekende organisten als Gerben Mourik, Arjan Versluis, Chiel Jan van Hofwegen en Dick Sanderman hebben hun medewerking toegezegd.

De organisatie achter het project belegt samenzangavonden in historische kerkgebouwen, waarvan een cd wordt opgenomen. Het is de bedoeling dat er rond de dertien cd’s gemaakt worden. De eerste opname vindt plaats op zaterdagavond 24 mei in de Grote Kerk van Dordrecht.

Deze serie is voor liefhebbers van (ritmische) samenzang. Daarnaast kan deze serie gebruikt worden door (plaatselijke) radio-omroepen en kerkradio’s, zeggen de organisators. Het project wil met de cd-serie ook een handreiking geven voor kerkorganisten. 'Zij kunnen door het luisteren van de cd’s zich alle palmmelodieën eigen maken. Natuurlijk hopen we dat ze ook geïnspireerd worden door de (bijzondere) begeleiding, improvisaties en voorspelen die op de cd’s komen te staan.'

Omdat ook de minder bekende melodieën op de cd’s komen, zetten de initiatiefnemers alle zangwijzen op de website. Mensen die meedoen met de opnamen, kunnen daarmee thuis oefenen. De organisten die meedoen, spelen zelf de oefenbestanden in. Wie meezingt bij de opname, krijgt vijf euro korting op de cd.

Aan elke cd is een sponsorproject gekoppeld. De sponsor van de eerste cd is ene drinkwaterproject van ZOA in Uganda.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door jvdg »

Lovenswaardig initiatief!

Is er ergens een programma te vinden?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door JolandaOudshoorn »

Helemaal geweldig! Ik denk dat we deze serie zeker zullen aanschaffen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
mentos
Berichten: 461
Lid geworden op: 24 okt 2007, 11:16

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door mentos »

Waarom nu samenzang?
Ik ben nog steeds voor een gehandicapt meisje op zoek naar een cd met verstaanbare psalmen... Echt nergens te vinden :banghead
Getob is als een schommelstoel: het houdt je bezig, maar het brengt je nergens...!!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door helma »

Afbeelding


ik zing mee M & M
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Erasmiaan »

Psalmenproject schreef:Het project wil met de cd-serie ook een handreiking geven voor kerkorganisten.
Jammer van het ritme, daarmee schiet het dit doel voor onze kerken voorbij.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef:Jammer van het ritme, daarmee schiet het dit doel voor onze kerken voorbij.
Hoezo "onze"? Wij zingen ritmisch hoor. En zo hoort het ook, zo zijn de melodieën gemaakt en zo staan ze ook in onze psalmboekjes. (GBS-uitgaven uitgezonderd, maar ja....)
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door JALP »

MarthaMartha schreef:was op google aan het snuffelen....
kwam opeens dit tegen, vind het een super initiatief!
(en hoop zeker mee te zingen!!)

Alle 150 geneefse Psalmen op cd zetten, ritmisch gezongen. Dat is het doel van het PsalmenProject, dat zich sinds kort bekendmaakt via de gelijknamige website. Bekende organisten als Gerben Mourik, Arjan Versluis, Chiel Jan van Hofwegen en Dick Sanderman hebben hun medewerking toegezegd.

De organisatie achter het project belegt samenzangavonden in historische kerkgebouwen, waarvan een cd wordt opgenomen. Het is de bedoeling dat er rond de dertien cd’s gemaakt worden. De eerste opname vindt plaats op zaterdagavond 24 mei in de Grote Kerk van Dordrecht.

Deze serie is voor liefhebbers van (ritmische) samenzang. Daarnaast kan deze serie gebruikt worden door (plaatselijke) radio-omroepen en kerkradio’s, zeggen de organisators. Het project wil met de cd-serie ook een handreiking geven voor kerkorganisten. 'Zij kunnen door het luisteren van de cd’s zich alle palmmelodieën eigen maken. Natuurlijk hopen we dat ze ook geïnspireerd worden door de (bijzondere) begeleiding, improvisaties en voorspelen die op de cd’s komen te staan.'

Omdat ook de minder bekende melodieën op de cd’s komen, zetten de initiatiefnemers alle zangwijzen op de website. Mensen die meedoen met de opnamen, kunnen daarmee thuis oefenen. De organisten die meedoen, spelen zelf de oefenbestanden in. Wie meezingt bij de opname, krijgt vijf euro korting op de cd.

Aan elke cd is een sponsorproject gekoppeld. De sponsor van de eerste cd is ene drinkwaterproject van ZOA in Uganda.
Volgens mij zijn er al vaker zulke projecten geweest...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:
Psalmenproject schreef:Het project wil met de cd-serie ook een handreiking geven voor kerkorganisten.
Jammer van het ritme, daarmee schiet het dit doel voor onze kerken voorbij.
Zie het zo: eerst schaffen we allemaal deze CD's aan. We zingen mee en leren het juiste ritme/metrum. Per 1 januari 2009 stellen we de hele en halve noten in. Iedereen kan meteen goed meezingen. (En we zingen nog steeds niet ritmisch, maar op hele en halve noten. Voor de zwakken in het geloof dient deze benaming tegenover de wereldse term 'ritmisch zingen'.)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door jvdg »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:
Psalmenproject schreef:Het project wil met de cd-serie ook een handreiking geven voor kerkorganisten.
Jammer van het ritme, daarmee schiet het dit doel voor onze kerken voorbij.
Zie het zo: eerst schaffen we allemaal deze CD's aan. We zingen mee en leren het juiste ritme/metrum. Per 1 januari 2009 stellen we de hele en halve noten in. Iedereen kan meteen goed meezingen. (En we zingen nog steeds niet ritmisch, maar op hele en halve noten. Voor de zwakken in het geloof dient deze benaming tegenover de wereldse term 'ritmisch zingen'.)
:nonnon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef: :nonnon
Jip, wat kijk je sip :ouioui

Geboren diplomaat, die Refo :super
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef: :nonnon
Jip, wat kijk je sip :ouioui

Geboren diplomaat, die Refo :super
Nou ja, hoe krijg je die cds aan de refo-man/vrouw? Ze liggen vast niet in het vak voor massale samenzang met bovenstem.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Jammer van het ritme, daarmee schiet het dit doel voor onze kerken voorbij.[
Je bent niet de enige hier... je kan dus beter voor jezelf spreken ;) En wat is er mis met het ritme? Of waarom zou een GerGemmer geen cd van ritmisch gezongen Psalmen kunnen hebben? Dat ze het in eigen kerk niet doen zegt dan toch nog niets? En wat meezingen betreft geldt hetzelfde. Dat ze dat in je eigen kerk niet doen, daarom kan je hier toch wel aan meedoen? Op hele noten zingen is geen zonde :)
Laatst gewijzigd door Marnix op 27 mar 2008, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door wim »

Marnix schreef:Dat ze het in eigen kerk niet doen zegt dan toch nog niets?
Inderdaad. Thuis zingen we ritmisch en op de zangvereniging zingen we ritmische zettingen. Alleen die ene dag in de week zingen we verplicht niet-ritmisch. Niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: alle psalmen op cd voor goed doel

Bericht door zusterelly »

Tjonge wat zijn we weer lekker bezig. :soupir

Ik wilde dat ik goed ritmisch kon zingen, af en toe kom ik wel eens in een andere kerk waar wel ritmisch gezongen wordt en dat vind ik dan geweldig, lekker even "meegalmen", totdat je de mist ingaat :OO3 :nananere :haha
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Plaats reactie