Huisbezoek

The Critical Brother

Huisbezoek

Bericht door The Critical Brother »

Hai,

Misschien kunnen we hier wat ervaringen uitwisselen met betrekking tot het "huisbezoek".

Zomaar even een paar puntjes om de discussie vorm te geven:

- 1 maal per jaar?
- Een hele avond of "doen ze" 2 adressen op een avond?
- Komen "ze" in het zwarte pak of niet?
- 2 ouderlingen of 1 ouderling met een bezoekbroeder?
- Zo snel mogelijk koffie en dan van hun kant "vol erin" wat het geloof betreft of eerst relaxed en uitgebreid een maatschappelijk en alledaags gesprek?
- Vallen er wel eens gespannen stiltes?
- Extra huisbezoek nadat je voor de eerste keer aan het avondmaal bent gegaan ("je hebt wat uit te leggen.......") of juist wanneer je niet aan bent gegaan?
- Kleed ik me er "extra netjes" voor aan versus "ik ben zoals ik ben, mijn vrouw draagt vrijwel altijd een broek dus nu ook en zelf houd ik ook m'n spijkerbroek aan"?
- Stellen ze "nieuwsgierige" vragen als: "Hebt u tv (ze werpen een verstolen blik op een kast)?" of: "Ik zag je vrouw pas in een broek?"
- Stellen wij als "bezoekontvangers" kritische vragen als: "Waarom wordt er zo snel c.q. langzaam gezongen?" of "Kan er niet 'begrijpelijker' gepreekt worden?" en hoe wordt daar op gereageerd?
- Voorkeur voor een bezoek van bepaalde personen of maakt voor "de eenheid in geloof" dat niet uit?
- Stellen ze aan het eind de standaard vraag "Heeft u even een bijbel voor me?" (omdat die wel eens niet te vinden zou kunnen zijn?).
- Een "goed gevoel" na het bezoek of "blij dat ze pas over een jaar weer komen"?

The Critical Brother. (niet van het bezoek op zich hoor!)

[Veranderd op 14/5/02 door The Critical Brother]

[Veranderd op 14/5/02 door The Critical Brother]
Kislev

Bericht door Kislev »

Komt tie:

- eens in de twee jaar
- 2 adressen op één avond
- in driedelig zwart, meestal met hoed
- 1 ouderling, 1 diaken
- koffie, eerst wat algemene gesprekken. Dan een stilte van de ouderling. Vervolgens; hum, ja, ja, maar hoe staat het nu met het gezin....... Dan hoe zij het beleefd hebben en dat je er maar veel om moet bidden en vragen of je het ook mag krijgen. (er niet vanuit gaande dat er al iets gebeurd zou kunnen zijn)
- we zijn gekleed zoals we altijd gekleed zijn
- geen nieuwsgierige vragen
- dingen die je aankaart worden de zondag daarop door de dominee weer even recht gezet. (m`n quote is bijvoorbeeld uit den boze)
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik vind de toonzetting wat negatief. huisbezoek is er niet om als een soort van politie onderzoek de mensen dwars te zitten. Het is bedoelt om te kijken of er vruchten zijn op de prediking en om te weten wat er in de gemeente leeft.
Ik heb in onze gemeente helemaal geen negatieve ervaringen (GG gemeente). Ik heb zelf een aantal keren huisbezoek afgelegd en moet zeggen dat ik de ouderlingen meer ben gaan waarderen. Sommige bezoeken kunnen vreselijk moeilijk zijn omdat er geprobeerd wordt om de broeders z.s.m. de deur uit te krijgen, uiteraard zonder over geestelijke zaken te spreken.
Anderzijds zijn er ook hele bemoedigende bezoeken. Het is een erg moeilijke taak voor de bezoekende kerkenraadsleden.

Wanneer je daar je negatief tegenover stelt en express als vrouw een lange broek aandoet, terwijl je weet dat ze er moeite mee hebben, bezit je naar mijn mening niet het geloof wat Jezus bedoelt. En als we moeite hebben met bepaalde zaken, ga dan niet de ander het zo moeilijk mogelijk maken, maar bid voor hen en voor de gemeente. Wees zelf een lichtend licht.
Dr. A van Ruler

Bericht door Dr. A van Ruler »

* 1 ouderling 1 diaken (meestal, soms 2 ouderlingen) Deze 2 zijn altijd je eigen 'wijkbroeders'. Dat draait om de vijf jaar door.
* Komen in zwart pak, meestal niet driedelig, met mooie kleurige stropdas
:P
* Eerst praten over reilen en zeilen in gezin en enzovoorts
* dan vragen wat men nu eigenlijk van de preken vind. Heeft dat wat gedaan? Is er wat op aan te merken? Hoe ervaar je catechisatie, JV enzovoorts. Men gaat iedereen persoonlijk langs.
* tenslotte vraagt men of er zaken zijn die eventueel moeten worden besproken in de kerkenraadsvergadering o.i.d.
* Daarna evaluatie. Wat vind je/u van huisbezoek?
* Alles wordt besloten door een stukke uit de Bijbel te lezen en gebed.

Trouwens, zijn er nog ouderlingen met hoed???? In Zeist nooit gezien. In ieder geval niet op huisbezoek. Of is dat niet normaal voor een GGkerk?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zoals de Critical Brother het voorstelde leek het bijna op een kruisverhoor waarbij je maar vooral blij moet zijn als het afgelopen is.
Nu, ik kan daar niet over oordelen want als er bij ons thuis eens huisbezoek komt, dan mag ik er niet bij zijn. Maar ik denk wel dat kerkgangers al gauw over bijzaken beginnen. En over het ervaren van het geestelijke leven...zal men dan niet gauw gesloten zijn omdat het te persoonlijk wordt?
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Nu, ik kan daar niet over oordelen want als er bij ons thuis eens huisbezoek komt, dan mag ik er niet bij zijn.
Huh? Refojongere, waarom mag jij niet bij een huisbezoek aanwezig zijn in eigen huis? Jij behoort toch ook tot het gezin, als jij vragen/opmerkingen hebt, heb je toch ook het recht om dat te uiten bij de kerkenraad d.m.v. de huisbezoekers? Of is het per gereformeerde gezindte soms verschillend over hoe men omgaat met huisbezoeken?

Groet, Peet
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Peet,

Er is maar een gereformeerde gezindte hoor. Maar ik zou het niet weten. Volgens mijn ouders behoor ik er in elk geval niet bij te zitten.
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Mijn excuses Refojongere, voor het blijkbaar verkeerd toepassen van "gereformeerde gezindte".
Je verstaat toch wel wat ik bedoel? Ik bedoel de verschillende gereformeerde kerken die Nederland rijk is. Verschilt het onderling sterk wat betreft huisbezoeken?

Groet,
Peet
Jelle

Bericht door Jelle »

Huisbezoek? ik zou bijna vragen wat is dat. Ik woon bijna 30 jaar nu in Gouda, in die tijd heb ik twee keer huisbezoek gehad. De laatste keer was ongeveer 15 jaar geleden, dus ik kan niet zeggen dat ze bij mij de deur platlopen.
Ik moet ook zeggen het is bij ons dan ook een hechte gemeenschap met de kerk?

Nee als ik heel eerlijk ben voel ik helemaal niets voor de Goudse kerkgemeenschap. Men rotzooit maar wat raak met een eigenkluppie die de dominee en de ouderlingen op handen dragen en daar hoor jij als je het niet met hen eens bent niet bij.
The Critical Brother

Origineel geplaatst door Refojongere
Zoals de Critical Brother het voorstelde leek het bijna op een kruisverhoor waarbij je maar vooral blij moet zijn als het afgelopen is.
Nu, ik kan daar niet over oordelen want als er bij ons thuis eens huisbezoek komt, dan mag ik er niet bij zijn. Maar ik denk wel dat kerkgangers al gauw over bijzaken beginnen. En over het ervaren van het geestelijke leven...zal men dan niet gauw gesloten zijn omdat het te persoonlijk wordt?
Beste Refojongere,

The Critical Brother vraagt jou de start van dit item nog eens goed te lezen!
The Critical Brother draagt puntjes aan om de discussie vorm te geven!
The Critical Brother spreekt daarmee niet uit dat het huisbezoek bij hem zo verloopt!
The Critical Brother heeft toen hij nog bij zijn ouders woonde en in een ander kerkverband lid was, wel eens een wat minder gevoel aan huisbezoeken overgehouden!
The Critical Brother is nu getrouwd en heeft aan zijn laatste huisbezoek juist wel een fijne ervaring overgehouden!
The Critical Brother vindt dat jij eens aan je ouders moet vragen als jullie weer huisbezoek krijgen, of jij dan voor één keertje wat langer op mag blijven zodat jij dat genoegen ook eens mag smaken......;)

The Critical Brother (o.a van niet goed lezen!):mad2:
The Critical Brother

Origineel geplaatst door Jelle
Huisbezoek? ik zou bijna vragen wat is dat. Ik woon bijna 30 jaar nu in Gouda, in die tijd heb ik twee keer huisbezoek gehad. De laatste keer was ongeveer 15 jaar geleden, dus ik kan niet zeggen dat ze bij mij de deur platlopen.

Nee als ik heel eerlijk ben voel ik helemaal niets voor de Goudse kerkgemeenschap. Men rotzooit maar wat raak met een eigenkluppie die de dominee en de ouderlingen op handen dragen en daar hoor jij als je het niet met hen eens bent niet bij.

Ah nee!
The Critical Brother vindt dat dit echt niet moet kunnen! 15 Jaar geleden voor het laatst huisbezoek gehad!
Hebben ze bij jullie geen kerkelijk beleid daar in dan?
By the way, je hebt het over "de Goudse kerkgemeenschap". Je bedoelt toch niet heel kerkelijk Gouda mag ik aannemen?

The Critical Brother (niet van heel kerkelijk Gouda hoor!)
Jelle

Bericht door Jelle »

Nee, ik heb het alleen over de hervormde kerk in gouda, bij de andere kerken zou ik het niet weten, maar ik mag aannemen dat het daar beter gaat.
Billy

Bericht door Billy »

misschien bemoei ik me met iets wat je helemaal niet op prijs stelt Jelle,

maar met deze mening over de kerkelijke gemeente waar je lid bent kan je toch geen oprecht lid zijn/ blijven?????????????????????????????????????????????????????????????????????

vraagt Billy zich een beetje verbaasd af......................................................................................:stu
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Jelle

Bericht door Jelle »

Dat vraag ik me ook steeds opnieuw af, maar opstappen doe je ook niet zo 1 2 3.
En je moet als je opstapt er ook samen achterstaan, maar het leeft wel bij mij om op te stappen.
Lecram

Bericht door Lecram »

Dat vraag ik me ook steeds opnieuw af, maar opstappen doe je ook niet zo 1 2 3.
En je moet als je opstapt er ook samen achterstaan, maar het leeft wel bij mij om op te stappen.
Je zou nog GG kunnen worden ;)
Plaats reactie