Gelovigen zijn gelukkiger

Plaats reactie
jvdg

Gelovigen zijn gelukkiger

Bericht door jvdg »

'Gelovigen zijn gelukkiger'

In God geloven leidt tot een gelukkiger leven. Gelovigen zijn namelijk beter in staat tegenslagen te verwerken.

Duizenden Europeanen zijn ondervraagd over hoe gelukkig ze zijn. Gelovigen zeiden over het algemeen vaker tevreden te zijn met hun leven dan niet-gelovigen. Zo kunnen zij bijvoorbeeld de tegenslag van een stukgelopen huwelijk beter verwerken. Ook al is dit juist voor gelovigen een heikel punt.

Het is de Europese onderzoekers niet duidelijk geworden of dit daadwerkelijk aan het geloof ligt. Het kan ook zijn dat andere aspecten van hun religie meewerken. Zo hebben gelovigen vaak een stabieler en hechter familieband. Bovendien hebben ze vaker een goed netwerk van medegelovigen, om op terug te vallen.

Andere studies hebben ook al gevonden dat geloof een positief effect heeft. Maar of niet-gelovigen ook gelukkig worden als ze gaan geloven blijft een raadsel. Vooral omdat je als atheïst natuurlijk niet zomaar gelovig wordt.

Bron: gezondheidsnet.nl

Is dit een punt voor discussie?

Is dit nieuws?
MarthaMartha

Re: Gelovigen zijn gelukkiger

Bericht door MarthaMartha »

geen punt voor discussie, een feit!

Zo ik niet had geloofd dat in dit leven, mijn ziel Gods gunst en hulp genieten zou,
mijn God waar was mijn hoop mijn moed gebleven? ik was vergaan in al mijn smart en rouw!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
helma

Bericht door helma »

Absoluut

ongelovigen zijn gewoon verschrikkelijk ongelukkig; rampzalig!!
Gian

Bericht door Gian »

Volgens mij gaat het gewoon om religieuzen of spiritualisten ipv wedergeboren mensen.
Iedereen zoekt zn gelukseilandjes zoals hobby, verslaving etc.
Een religie heeft het voordeel van aanbidding en overgave. Dat gaat wat verder. Bovendien heeft iedereen een innerlijke drang om iets religieus te doen. Als je er voor jezelf uit ben waar je dat het beste kan doen zal je misschien wat meer rust in het leven hebben. Je hebt iets of iemand waar je je op verlaten kan.

Daarnaast zou ik op willen merken voor de mensen die in Christus zijn, sta eens wat vaker stil bij je identiteit die je in Christus hebt. We leven er zo makkelijk langs, en ik geloof vast dat wat bezinning op dit punt, je dagelijks leven nog gelukkiger kan maken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ja, dit soort onderzoekjes zegt me niet zoveel. Als je de statistieken in bijv. de VS ziet over gelovigen t.o.v. atheïsten dan komen die er qua levensstijl bijvoorbeeld absoluut niet zo goed af. "Gelukkig" is natuurlijk ook een heel breed begrip.
freek

Bericht door freek »

Jongere schreef:Ja, dit soort onderzoekjes zegt me niet zoveel. Als je de statistieken in bijv. de VS ziet over gelovigen t.o.v. atheïsten dan komen die er qua levensstijl bijvoorbeeld absoluut niet zo goed af. "Gelukkig" is natuurlijk ook een heel breed begrip.
Die geloofsgerelateerde onderzoekjes zeggen sowieso niet veel. Pas had je ook zo'n 'wetenschappelijk' onderzoek over de vraag of bidden mensen sneller laat genezen. De uitkomst was natuurlijk dat het niet 'werkt'. Pure flauwekul, dit soort onderzoeken, als je het mij vraagt.
Hendrikje Stoffels

Bericht door Hendrikje Stoffels »

helma schreef:
ja, voor de Eeuwigheid, maar voor het hier en nu kan dat wel eens héél anders liggen. De meesten leven reëel gezien heel onbezorgd, niet gekweld door de vragen voor de eeuwigheid en wel of niet behoudenis, hun leventje die zij vullen met wat voor hén belangrijk en leuk is.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikje Stoffels schreef:
helma schreef:
ja, voor de Eeuwigheid, maar voor het hier en nu kan dat wel eens héél anders liggen. De meesten leven reëel gezien heel onbezorgd, niet gekweld door de vragen voor de eeuwigheid en wel of niet behoudenis, hun leventje die zij vullen met wat voor hén belangrijk en leuk is.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk, wij hebben onze aanvechtingen, maar toch, er is een ding dat zeker is.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
henriët

Bericht door henriët »

jvdg schreef:'Gelovigen zijn gelukkiger'

In God geloven leidt tot een gelukkiger leven. Gelovigen zijn namelijk beter in staat tegenslagen te verwerken.

Duizenden Europeanen zijn ondervraagd over hoe gelukkig ze zijn. Gelovigen zeiden over het algemeen vaker tevreden te zijn met hun leven dan niet-gelovigen. Zo kunnen zij bijvoorbeeld de tegenslag van een stukgelopen huwelijk beter verwerken. Ook al is dit juist voor gelovigen een heikel punt.

Het is de Europese onderzoekers niet duidelijk geworden of dit daadwerkelijk aan het geloof ligt. Het kan ook zijn dat andere aspecten van hun religie meewerken. Zo hebben gelovigen vaak een stabieler en hechter familieband. Bovendien hebben ze vaker een goed netwerk van medegelovigen, om op terug te vallen.

Andere studies hebben ook al gevonden dat geloof een positief effect heeft. Maar of niet-gelovigen ook gelukkig worden als ze gaan geloven blijft een raadsel. Vooral omdat je als atheïst natuurlijk niet zomaar gelovig wordt.

Bron: gezondheidsnet.nl

Is dit een punt voor discussie?

Is dit nieuws?
Er zijn al meerdere van dit soort onderzoeken gehouden, en er staat nb dat het niet duidelijk is of dit daadwerkelijk aan het geloof ligt.....

Ik denk dat het voor een waar gelovige wel zo ligt, dat ze gelukkiger zullen zijn, al is dit niet altijd het 'gevoelen', want als een waar gelovige in het donker loopt, zal hij/zij zich niet zo gelukkig voelen, maar in tijden dat de Heere nabij is( wat uiteindelijk altijd is natuurlijk) kan de gelovige 'huppelen'van zielevreugd. Maar zij die geloven in de zin van christen zijn zonder het ware geloof te bezitten, ik denk dat zij minder gelukkiger leven dan een willekeurige ongelovige (wereldling).
Misschien ligt het eraan vanuit welk oogpunt het bekeken wordt.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ariene

Bericht door Ariene »

helma schreef:
Klopt Hendrikje!
Dat zag Asaf ook:

Maar mij aangaande, mijn voeten waren bijna uitgeweken; mijn treden waren bijkans uitgeschoten.
3 Want ik was nijdig op de dwazen, ziende der goddelozen vrede.
4 Want er zijn geen banden tot hun dood toe, en hun kracht is fris.
5 Zij zijn niet in de moeite als andere mensen, en worden met andere mensen niet geplaagd.
6 Daarom omringt hen de hovaardij als een keten; het geweld bedekt hen als een gewaad.
7 Hun ogen puilen uit van vet; zij gaan de inbeeldingen des harten te boven.
8 Zij mergelen de lieden uit, en spreken boselijk van verdrukking; zij spreken uit de hoogte.
9 Zij zetten hun mond tegen den hemel, en hun tong wandelt op de aarde.
10 Daarom keert zich Zijn volk hiertoe, als hun wateren eens vollen bekers worden uitgedrukt,
11 Dat zij zeggen: Hoe zou het God weten, en zou er wetenschap zijn bij den Allerhoogste?
12 Ziet, dezen zijn goddeloos; nochtans hebben zij rust in de wereld; zij vermenigvuldigen het vermogen.
13 Immers heb ik te vergeefs mijn hart gezuiverd, en mijn handen in onschuld gewassen.
14 Dewijl ik den gansen dag geplaagd ben, en mijn straffing is er alle morgens.
15 ¶ Indien ik zou zeggen: Ik zal ook alzo spreken; ziet, zo zou ik trouweloos zijn aan het geslacht Uwer kinderen.
16 Nochtans heb ik gedacht om dit te mogen verstaan; maar het was moeite in mijn ogen;
17 Totdat ik in Gods heiligdommen inging, en op hun einde merkte.
18 Immers zet Gij hen op gladde plaatsen; Gij doet hen vallen in verwoestingen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ariene schreef:
helma schreef:
Klopt Hendrikje!
Dat zag Asaf ook:

Maar mij aangaande, mijn voeten waren bijna uitgeweken; mijn treden waren bijkans uitgeschoten.
3 Want ik was nijdig op de dwazen, ziende der goddelozen vrede.
4 Want er zijn geen banden tot hun dood toe, en hun kracht is fris.
5 Zij zijn niet in de moeite als andere mensen, en worden met andere mensen niet geplaagd.
6 Daarom omringt hen de hovaardij als een keten; het geweld bedekt hen als een gewaad.
7 Hun ogen puilen uit van vet; zij gaan de inbeeldingen des harten te boven.
8 Zij mergelen de lieden uit, en spreken boselijk van verdrukking; zij spreken uit de hoogte.
9 Zij zetten hun mond tegen den hemel, en hun tong wandelt op de aarde.
10 Daarom keert zich Zijn volk hiertoe, als hun wateren eens vollen bekers worden uitgedrukt,
11 Dat zij zeggen: Hoe zou het God weten, en zou er wetenschap zijn bij den Allerhoogste?
12 Ziet, dezen zijn goddeloos; nochtans hebben zij rust in de wereld; zij vermenigvuldigen het vermogen.
13 Immers heb ik te vergeefs mijn hart gezuiverd, en mijn handen in onschuld gewassen.
14 Dewijl ik den gansen dag geplaagd ben, en mijn straffing is er alle morgens.
15 ¶ Indien ik zou zeggen: Ik zal ook alzo spreken; ziet, zo zou ik trouweloos zijn aan het geslacht Uwer kinderen.
16 Nochtans heb ik gedacht om dit te mogen verstaan; maar het was moeite in mijn ogen;
17 Totdat ik in Gods heiligdommen inging, en op hun einde merkte.
18 Immers zet Gij hen op gladde plaatsen; Gij doet hen vallen in verwoestingen.
Gelukkig zet je ook nog het keerpunt erbij! En ik zal vers 23 ook nog eens erbij zetten: Ik zal dan geduriglijk bij U zijn; Gij hebt mijn rechterhand gevat.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jongere

Bericht door Jongere »

freek schreef:
Jongere schreef:Ja, dit soort onderzoekjes zegt me niet zoveel. Als je de statistieken in bijv. de VS ziet over gelovigen t.o.v. atheïsten dan komen die er qua levensstijl bijvoorbeeld absoluut niet zo goed af. "Gelukkig" is natuurlijk ook een heel breed begrip.
Die geloofsgerelateerde onderzoekjes zeggen sowieso niet veel. Pas had je ook zo'n 'wetenschappelijk' onderzoek over de vraag of bidden mensen sneller laat genezen. De uitkomst was natuurlijk dat het niet 'werkt'. Pure flauwekul, dit soort onderzoeken, als je het mij vraagt.
Hoorde ik een mooie uitspraak over onlangs op een lezing die aantoonde dat dit soort onderzoekjes uiteraard vrij onbetrouwbaar zijn.

Die man had het over het bekende onderzoek in de VS met twee groepen zieke mensen, waarbij voor de éne groep werd gebeden en voor de andere niet. Hij maakte de droge opmerking: "Ik ben gewend om elke avond te bidden voor alle zieke mensen op de wereld. Zit je een beetje zo'n onderzoek te verknallen..." :super
vlinder

Bericht door vlinder »

Jongere schreef:
freek schreef:
Hoorde ik een mooie uitspraak over onlangs op een lezing die aantoonde dat dit soort onderzoekjes uiteraard vrij onbetrouwbaar zijn.

Die man had het over het bekende onderzoek in de VS met twee groepen zieke mensen, waarbij voor de éne groep werd gebeden en voor de andere niet. Hij maakte de droge opmerking: "Ik ben gewend om elke avond te bidden voor alle zieke mensen op de wereld. Zit je een beetje zo'n onderzoek te verknallen..." :super
:humhihi
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie