Meegaan in andere geloven (verpleging)

Plaats reactie
Merie
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2008, 16:41

Meegaan in andere geloven (verpleging)

Bericht door Merie »

Ik zou van jullie graag je mening willen weten over het volgende:

Ik heb gewerkt op een palliatieve afdeling in een verpleegtehuis. Daarin kwamen verschillende mensen, de meeste waren onchristelijk of met een ander geloof, om te overlijden.
Ik kreeg een keer een vraag van een vrouw die was boedistisch. De priester die zou komen om een één of ander stervensritueel te doen, moest nog komen, en mevrouw was echt bijna aan het einde van het laatste stadium, of te wel, ze ging bijna overlijden en die priester dreigde te laat te komen. De vrouw zelf was niet meer bij kennis, maar de familie eiste van mij dat ikeen één of ander ritueel moest iutvoeren, of dat ik het leven van die vrouw zo lang mogelijk wilde rekken, zodat die priester nog op tijd zo komen. Ik ben zoieso tegen het rekken van leven, en een ritueel doe ik niet, zeker niet omdat ik er niet achter sta.

Hoever mag je meegaan met zulk soort mensen? wat zou je hier doen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Meegaan in andere geloven (verpleging)

Bericht door Herman »

Merie schreef:(...)maar de familie eiste van mij dat ikeen één of ander ritueel moest uitvoeren, of dat ik het leven van die vrouw zo lang mogelijk wilde rekken (...)
Wat betreft de eerste vraag, je zou de familie (als ze ook aanwezig waren) er op enigszins diplomatiek op kunnen wijzen, dat ze dat ritueel zelf maar moeten uitvoeren. Volgens mij heb je als verpleegster geen verplichting om aan dergelijke verzoeken gehoor te geven, dus kan je dat naast je neer leggen.

Wat het tweede betreft. Ik weet niet precies wat voor situatie het was, maar ik vind het persoonlijk geen probleem als het leven wat 'gerekt' wordt. En dan heb ik het over een uur, of mogelijk twee, en niet over een aantal dagen. Maar wat niet gaat, gaat niet.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Meegaan in andere geloven (verpleging)

Bericht door vlinder »

Heb hier zelf ook mee te maken gehad. Lastig. Die mevrouw moest nog het laatste oliesel krijgen...
Ik heb dit overgedragen aan een collega die hier geen moeite mee had. Ik heb hier niet aan meegeholpen.

@ Herman.
Ik ben het niet met je eens. Als God het tijd vind dat een mens gaat sterven, wie zijn wij dan om het leven te rekken? Rekken kan je alleen vaak nog doen door (in de laatste paar uur) een sonde in te brengen (dat wil je echt niet bij een terminaal iemand), aan de beademing (God snijt toch niet voor niets de levensadem af?) of iemand geen pijnstilling/bewustzijnsverlagende middelen geven (ook dat wil je iemand niet aandoen)! Ik ben het absoluut niet met je eens. Net zomin als je leven mag verkorten (evt. door middel van euthanasie) mag je het ook niet rekken!! Je krijgt dan al vrij snel het volgende dilemma......(bijv. wanneer stop je weer met sondevoeding of andere machines?)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Meegaan in andere geloven (verpleging)

Bericht door Wilma van den Berg »

vlinder schreef:Heb hier zelf ook mee te maken gehad. Lastig. Die mevrouw moest nog het laatste oliesel krijgen...
Ik heb dit overgedragen aan een collega die hier geen moeite mee had. Ik heb hier niet aan meegeholpen.

@ Herman.
Ik ben het niet met je eens. Als God het tijd vind dat een mens gaat sterven, wie zijn wij dan om het leven te rekken? Rekken kan je alleen vaak nog doen door (in de laatste paar uur) een sonde in te brengen (dat wil je echt niet bij een terminaal iemand), aan de beademing (God snijt toch niet voor niets de levensadem af?) of iemand geen pijnstilling/bewustzijnsverlagende middelen geven (ook dat wil je iemand niet aandoen)! Ik ben het absoluut niet met je eens. Net zomin als je leven mag verkorten (evt. door middel van euthanasie) mag je het ook niet rekken!! Je krijgt dan al vrij snel het volgende dilemma......(bijv. wanneer stop je weer met sondevoeding of andere machines?)
Totaal met je eens, Vlinder. Dit zowel vanuit mijn beroepsmatige achtergrond als persoonlijke 'ervaringen' mbt deze zaken.
...al moet ik er wel bij opmerken: het blijft moeilijk....
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Meegaan in andere geloven (verpleging)

Bericht door MarthaMartha »

Vaak zie natuurlijk wel dat mensen zelf 'wachten' op wat gedaan moet worden. Zie je soms ook als er nog kinderen moeten komen. Dat als waarop gewacht wordt is gedaan dat er dan rust komt waarin mensen overlijden.
Mensen kunnen nooit van je 'eisen' dat je een ritueel uitvoert. Ik zou dat zelf ook niet doen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Meegaan in andere geloven (verpleging)

Bericht door caprice »

In de Wachter Sions van 6 maar j.l. staat ook een mooie 'antwoord per brief', aan een verpleegkundige in een algemeen ziekenhuis.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Meegaan in andere geloven (verpleging)

Bericht door Herman »

vlinder schreef:
@ Herman.
Ik ben het niet met je eens. Als God het tijd vind dat een mens gaat sterven, wie zijn wij dan om het leven te rekken? Rekken kan je alleen vaak nog doen door (in de laatste paar uur) een sonde in te brengen (dat wil je echt niet bij een terminaal iemand), aan de beademing (God snijt toch niet voor niets de levensadem af?) of iemand geen pijnstilling/bewustzijnsverlagende middelen geven (ook dat wil je iemand niet aandoen)! Ik ben het absoluut niet met je eens. Net zomin als je leven mag verkorten (evt. door middel van euthanasie) mag je het ook niet rekken!! Je krijgt dan al vrij snel het volgende dilemma......(bijv. wanneer stop je weer met sondevoeding of andere machines?)
Het gaat mij niet om een zwart wit mening te geven over het één of ander. Ik maakte een situatie mee dat je voor de keuze komt te staan de beademing te stoppen, of niet. In het tweede geval zou je dus nodeloos het leven kunnen rekken, en dan maakt het niet precies uit welk moment je kiest als je bijvoorbeeld spreekt over een dagdeel of korter.
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Meegaan in andere geloven (verpleging)

Bericht door Da Capo »

Merie schreef:Ik zou van jullie graag je mening willen weten over het volgende:

Ik heb gewerkt op een palliatieve afdeling in een verpleegtehuis. Daarin kwamen verschillende mensen, de meeste waren onchristelijk of met een ander geloof, om te overlijden.
Ik kreeg een keer een vraag van een vrouw die was boedistisch. De priester die zou komen om een één of ander stervensritueel te doen, moest nog komen, en mevrouw was echt bijna aan het einde van het laatste stadium, of te wel, ze ging bijna overlijden en die priester dreigde te laat te komen. De vrouw zelf was niet meer bij kennis, maar de familie eiste van mij dat ikeen één of ander ritueel moest iutvoeren, of dat ik het leven van die vrouw zo lang mogelijk wilde rekken, zodat die priester nog op tijd zo komen. Ik ben zoieso tegen het rekken van leven, en een ritueel doe ik niet, zeker niet omdat ik er niet achter sta.

Hoever mag je meegaan met zulk soort mensen? wat zou je hier doen?
Het is heel belangrijk om te toetsen of bepaalde handelingen tegen de Bijbel ingaan. Daarom zou ik persoonlijk nooit zo'n ritueel (o.i.d.) uitvoeren. En ook het leven onnodig rekken mag ook niet. Hoewel je primair een verpleegkundige bent, zou het ook mooi zijn als je de omstanders mag wijzen op hetgeen wel nodig is, om welgetroost te kunnen sterven. Maar dat zal niet altijd zo gemakkelijk zijn/gaan.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Channa
Berichten: 223
Lid geworden op: 25 nov 2004, 19:58

Re: Meegaan in andere geloven (verpleging)

Bericht door Channa »

Wat ik vooral moeilijk vind is de periode net na het overlijden van een patient.
Als je collega's opgelucht zeggen: Het is beter zo, fijn dat hij/zij van zijn lijden verlost is.
Terwijl ik daar sta met de wetenschap dat je alleen door het geloof in Christus voorgoed van je lijden verlost bent.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Meegaan in andere geloven (verpleging)

Bericht door vlinder »

Channa schreef:Wat ik vooral moeilijk vind is de periode net na het overlijden van een patient.
Als je collega's opgelucht zeggen: Het is beter zo, fijn dat hij/zij van zijn lijden verlost is.
Terwijl ik daar sta met de wetenschap dat je alleen door het geloof in Christus voorgoed van je lijden verlost bent.
Channa, dit herken ik ook. Al zei pas een collega tegen mij: er is nu al beslist, het helpt niet meer je er druk om te maken. Maar dan moet ik altijd denken aan die regel: vanacht is mijn buurman gestorven, en ik heb niets tot zijn behoud gezegt.....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie