Ik vraag me al een tijdje af, wat de betekenis is van de hand onder aan de preekstoel. Wat ik altijd begrepen heb is dat de predikant daar Gods zegen toegewenst krijgt. De ouderling levert hem als het ware over in de handen van God.
Nu hoorde ik pas weer dat het betekend dat de kerkenraad verantwoording voor de dienst draagt.
Weet iemand de echte betekenis en hoe dit ontstaan is?
Het valt me wel altijd op dat in een wat "lichtere" kerk de handdruk minder officieel is dan in een zwaarder kerk. Het lijkt daar meer zo iets van: O ja, het hoort er nog bij...
De hand onderaan de preekstoel
Ik zal het eens voor je proberen op te zoeken. Ds. de knegt heeft hier in Om Sions Wil al eens over geschreven en ik weet nog wel dat het er in het kort opneer komt dat de ouderling van dienst met het geven van de hand de gemeente overdraagt aan de dominee en dat met Gods zegen. na de dienst geeft de dominee doormiddel van een handruk de gemeente weer over aan de ouderlingen. Wel blijft de dominee verantwoording schuldig over de inhoud van zijn preek aan de ouderlingen
Mara ik zal kijken of ik het betreffende stuk nog kan vinden.
Mara ik zal kijken of ik het betreffende stuk nog kan vinden.
De handdruk aan het eind van de dienst is een instemming met wat de predikant gezegd heeft. Ook alle kerkenraadsleden geven de predikant een hand, in de consistorie. Zowel voor als na de dienst.
In feite zou je de ds. geen hand moeten geven als hij onbijbelse zaken heeft gezegd. Ik vind dat weleens moeilijk. Moet je hem dan gewoon voorbijlopen? Dat doe je ook weer niet. Wellicht hem in de week daarna opbellen om te vragen wat hij er nu precies mee bedoelde...
In feite zou je de ds. geen hand moeten geven als hij onbijbelse zaken heeft gezegd. Ik vind dat weleens moeilijk. Moet je hem dan gewoon voorbijlopen? Dat doe je ook weer niet. Wellicht hem in de week daarna opbellen om te vragen wat hij er nu precies mee bedoelde...
Tja, als doe handdruk dat betekent, betekent dat ook dat je hem inderdaad geen hand moet geven als je het niet met hem eens was.... Dus als je hem wel een hand geeft is dat een beetje hypocriet...Origineel geplaatst door Lecram
De handdruk aan het eind van de dienst is een instemming met wat de predikant gezegd heeft. Ook alle kerkenraadsleden geven de predikant een hand, in de consistorie. Zowel voor als na de dienst.
Toestemmen? Dat lijkt me sterk. Het zal eerder wel een zegen (op de prediking) wensen of algemeen sterkte wensen zijn.
Weigeren een hand te geven lijkt me dan érrug onbeleefd en onverantwoord! Tenslotte is de predikant de dienaar des Heeren, een beetje eerbied past dan toch wel?
En hoe er ook gepreekt is, de Heere kan er altijd Zijn zegen aan geven, dus zegen wensen kun je dan allicht doen.
Weigeren een hand te geven lijkt me dan érrug onbeleefd en onverantwoord! Tenslotte is de predikant de dienaar des Heeren, een beetje eerbied past dan toch wel?
En hoe er ook gepreekt is, de Heere kan er altijd Zijn zegen aan geven, dus zegen wensen kun je dan allicht doen.