kerken bij kerk met onbijbelse boodschap

Johanna

kerken bij kerk met onbijbelse boodschap

Bericht door Johanna »

Misschien een beetje een rare vraag, maar de laatste tijd vind ik het steeds moeilijker worden als het gaat om kerken.
Kan ik bijv in vakantie naar een SoW-kerk gaan waar de vorige maand nog een homohuwelijk ingezegend is?
Kan ik als er een kennis wordt gedoopt bij een Baptistengemeente daarheen gaan, als in diezelfde dienst een meisje voor de tweede keer gedoopt wordt?
En dan bedoel ik niet of het homohuwelijk bijbels is of niet, of herdoop bijbels is of niet..
In mijn ogen zijn beide dingen onbijbels, maar heb ik dan geen deel aan de zonden van die kerk als ik er naar toe ga? (natuurlijk is geen enkele kerk volmaakt, maar dit vind ik eigenlijk toch wel ernstige dingen)

Johanna
roseline

Bericht door roseline »

in mijn ogen is de kinderdoop onbijbels :-) want alleen mensen die tot geloof zijn gekomen werden in gedoopt volgens de bijbel

Verder zou ik me niet zo snel inlaten met kerken die zich niet houden aan de bijbel

kans op dwaalleer en indoctrinatie is zeer groot...
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Laten we het hier maar niet over overdopen of kinderdoop hebben, want daar is al veel over gediscussieerd (zie de discussies 'overdopen?' en 'Kinderdoop'.

Als je (meer keren) naar een bepaalde kerk gaat, betekent dat in feite dat je de 'leer' van die kerk onderschrijft en dat je er dus mee eens bent wat de kerk ook doet. Dat denk ik tenminste.
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Origineel gepost door Johanna
Misschien een beetje een rare vraag, maar de laatste tijd vind ik het steeds moeilijker worden als het gaat om kerken.
Kan ik bijv in vakantie naar een SoW-kerk gaan waar de vorige maand nog een homohuwelijk ingezegend is?
Misschien een beetje raar antwoord maar: jazeker kan dat! Waarom zou het niet kunnen? Goed, je hebt een interpretatieverschil over het homohuwelijk, maar wil dat zeggen dat je die mensen vanaf nu zoveel mogelijk moet mijden? Het zijn toch wel (hopelijk?) christenen vanuit jouw oogpunt?
Kan ik als er een kennis wordt gedoopt bij een Baptistengemeente daarheen gaan, als in diezelfde dienst een meisje voor de tweede keer gedoopt wordt?
Waarom niet?
En dan bedoel ik niet of het homohuwelijk bijbels is of niet, of herdoop bijbels is of niet..
In mijn ogen zijn beide dingen onbijbels, maar heb ik dan geen deel aan de zonden van die kerk als ik er naar toe ga? (natuurlijk is geen enkele kerk volmaakt, maar dit vind ik eigenlijk toch wel ernstige dingen)
Misschien zou je het verschil moeten maken tussen interpretatieverschil en zonde. Wat is zonde? Mijns inziens iets heel anders dan een herdoop of een homohuwelijk inzegenen. Zeker, het is jammer(het homohuwelijk bedoel ik dan :-) ) en misschien heb jij inderdaad gelijk. Maar vergeet aub niet dat zij dezelfde God belijden als jij doet. Ik denk dat jij er met een gerust hart naartoe kan gaan. De plechtigheid zelf is niet het goede moment om zo'n discussie op scherp te stellen.

Johanna [/quote]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

--------------------------------------------------------------------------------
Origineel gepost door Johanna
--------------------------------------------------------------------------------
Een kerk die gruwelen niet alleen toestaat, maar zelfs zegent. En niet alleen zegent, maar zelfs GODS zegen erover uitspreekt. Heeft een Christen wat te maken met een kerk die volop werelds is en dus duisternis verspreidt in plaats van licht?
Nee dus.

De herdoop is een duidelijk verachten van het teken van Gods verbond aan hun kind. Hiermee laten ze zien dat ze de kinderdoop als geen doop achten. Wat moet dit toch erg zijn voor een ieder die hartelijk de kinderdoop voorstaat. Door naar zo'n dienst te gaan geef je eigenlijk indirect je goedkeuring over dat gebeuren. Toch vind ik dat je in vakantietijd wel gewoon naar een baptistengemeente kan gaan, zolang daar Jezus Christus gepreekt wordt.

Ik zou niet durven zeggen of je gemeenschap hebt aan zo'n gruwel als je in zo'n kerk komt die die dingen gewoon doet. Wel als je je bij zo'n kerk aansluit. Maar het is sowieso niet best om een kerk te bezoeken die dat soort praktijken uitvoert. Als Christen hoor je daar toch niet thuis, of voel je je daar niet thuis.
Adje

Bericht door Adje »

Als je (meer keren) naar een bepaalde kerk gaat, betekent dat in feite dat je de 'leer' van die kerk onderschrijft en dat je er dus mee eens bent wat de kerk ook doet.
kWeet niet of je dat zo consequent door moet trekken. Er alleen maar heen gaan, is toch niet gelijk onderschrijven? Pas als je belijdenis zou doen, zou dat 'onderschrijven' betekenen. Ik ga zelf ook naar college's evolutiebiologie, maar ik onderschrijf het absoluut niet.
zekharyahu

Ja oke, Adje. Ik bedoel als je jaren bij eenzelfde kerk kerkt.
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Origineel gepost door Refojongere
De herdoop is een duidelijk verachten van het teken van Gods verbond aan hun kind. Hiermee laten ze zien dat ze de kinderdoop als geen doop achten. Wat moet dit toch erg zijn voor een ieder die hartelijk de kinderdoop voorstaat. Door naar zo'n dienst te gaan geef je eigenlijk indirect je goedkeuring over dat gebeuren.
Ik ben ook niet echt voorstander van een herdoop, maar is het niet een beetje bot om dan maar niet naar de doop van de kennis te gaan? Zeker als die kennis een goede vriend is zou je er juist bij moeten zijn bij één van de belangrijkste momenten in het leven van die vriend!

P.S. je kunt ook de quote tags gebruiken.
niels

Bericht door niels »

Denk je dat de christelijke leer niet een en al indoctrinatie is.
Johanna

Bericht door Johanna »

:lol::lol::lol:
bazz

Bericht door bazz »

Nee, het christelijk geloof is voor mij een volledig vrije keuze, en er zijn best wel mensen die hun kinderen dwingen naar de kerk te gaan, en te doen zoals zij willen. Dit is ook niet goed, je kunt iemands geweten tenslotte niet kneden. Maar voor mij persoonlijk zit er geen kruimel gedwongen geloof bij (zou dan ook geen geloof meer zijn).
bazz

Bericht door bazz »

maar dit gaat een beetje off-topic
zekharyahu

Origineel gepost door bazz
maar dit gaat een beetje off-topic
Kijk, bazz heeft gevoel voor modereren :wink:. Duss....... ON-topic!
niels

Bericht door niels »

kerken die niet een niet - bijbelse leren tolereren. Sluiten andere vormen van kerken uit, er is dan geen vrijheid van meningsuiting en geloof. HEt zou betekenen dat er maar plaats was voor 1 geloof in Nederland. In Nederland kent het christelijke geloof al zowieso vele varianten die op bijbelse waarden en niet bijbelse waarden zijn gebasseerd. Het lijkt mij dus geen goed idee om uitsluitend bijbelse normen en waarden te tolereren in kerken.
Bart_123

Bericht door Bart_123 »

Niels: het bestaansrecht van de kerk is gebaseerd op de Bijbel. Als een kerk niet volgens bijbelse normen wil leven, is het dan wel een kerk? Dat heeft niets met vrijheid van meningsuiting te maken.

Ik kan begrijpen dat iemand er problemen mee heeft om naar een kerk te gaan, die een leer verkondigt die tegen de bijbel in gaat.
Gelukkig niet :)
Plaats reactie