Het WONDER der genade

Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Oude-Waarheid »

Avi schreef:Binnen de pkn is natuurlijk minder eenheid qua leer dan binnen de geref. bond.
Is er dan in de Geref. Bond een eenheid? zo behoren toch ook nu bij de PKN?
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Wilma van den Berg »

Oude-Waarheid schreef:
Avi schreef:Binnen de pkn is natuurlijk minder eenheid qua leer dan binnen de geref. bond.
Is er dan in de Geref. Bond een eenheid? zo behoren toch ook nu bij de PKN?
Is er érgens, in welk kerkverband dan ook, sprake van eenheid?
Ik denk dat we daar heel ver vanaf zijn en dat er pas sprake is van een eenheid als al de kerkmuren eens zouden wegvallen en we Jezus Christus zouden overhouden als het Hoofd der Kerk. Als we ons zouden leggen naast het Woord Gods: opdat zij allen een zijn in Mijn Naam
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Bert Mulder »

Marco schreef:Een hele korte eerste reactie (ik hoop vanavond een uitgebreidere te kunnen geven): Ik zie iets van de veronderstelde wedergeboorte in de leer van de PRC. Er wordt dan kennelijk gedoopt in de veronderstelling dat het verbond voor het kind is. Terwijl het ookwel niet zo zou kunnen zijn. Maar daar gaan we niet vanuit..?
Geachte Marco, nee, we wijzen de veronderstelde wedergeboorte beslist af.

Wij dopen onze kinderen, omdat de Heere uit onze uitverkoren kinderen Zijn Kerk bouwt. Dus het gaat de Heere alleen om onze uitverkoren kinderen, en alleen aan onze uitverkoren kinderen zijn de beloften. Maar er zit ook onkruid onder het koren, hetwelk we niet, volgens Bijbels voorbeeld, aan gaan zitten plukken.

Dit is een verkort antwoord. Ds. Hoeksema behandeld dit afdoende in zijn "Gelovigen en hun zaad", en wel in dit hoofdstuk vooral: http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_b ... dseed4.htm
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 12 mar 2008, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef:Bert, ik vind het ook een moeilijk stuk. Begrijp ik goed dat dit het grootste verschil is:

- De vrijgemaakten rekenen alle gedoopte kinderen onder het verbond. Wie gedoopt is en God de rug toekeert valt uit het verbond.
- De Protestant Reformed Churches gelooft dat kinderen van gelovigen die God later de rug toekeren niet daadwerkelijk in het verbond zijn opgenomen

Ik ben op zich nog wel even benieuwd naar de uitwerking van dat standpunt van de PRC. Horen de kinderen die ik noem niet in het verbond omdat ze niet uitverkoren zijn? Of op basis van voorzien ongeloof? Of voorbestemd ongeloof? En hoe kijkt met aan tegen bijbelteksten over het verbreken van het verbond? Denk bijvoorbeeld aan Deuteronomium 8. Aan het verbond is toch een eis gekoppeld? Volgens mij is op die lijn, waar een hoop over terug te vinden is in de Bijbel, de vrijgemaakte visie gebaseerd.
Geachte Marnix, er is veel water onder de brug Dr. Schilder-Ds. Hoeksema gegaan. Toen Dr. Schilder uit de Ger. Kerk gezet werd, en na de oorlog in America kwam, kreeg hij alleen bij Hoeksema en de PRC audientie. En omdat het zo leek dat er veel overeenkomst was (geen aanbod van genade, en dergelijken), zijn ze lange tijd vriendelijk met elkaar op gegaan, en zelfs kreeg Dr. Schilder bij ons preekbevoegdheid. Nieuwe emigranten van de GKv werden geadviseerd zich bij de PRC aan te sluiten. Toch was er een wezenlijk verschil in de verbondsvisie, die jij hier min of meer juist beschrijft. Het kwam alles tot een climax in 1953, en een scheuring in de PRC over het 'voorwaarlijke verbond'. In die tijd werden dan ook de Canadian (en American) Reformed Churches geformeerd, die verband hebben met de GKv.

Een typisch voorbeeld van het verschil is dat men ik de CanRC zeggen dat God ons een cheque geeft ter incassering. Maar wij zeggen, dat God ons een kwitantie geeft, 'ten volle betaald'.

Om je vragen te proberen te antwoorden: Niet uitverkoren kinderen horen niet daadwerkelijk in het verbond, en aan hun zijn ook de beloften niet. De beloften worden aan alle gelovigen gedaan, als organische eenheid. Aan de gelovigen en hun zaad, als de Kerk, de bruid van Christus.

Natuurlijk is er een eis aan het verbond, maar een eis is niet hetzelfde als een voorwaarde. Die eis is geloof en bekering. Hetwelk wij alleen kunnen na de levendmaking door de Geest.

Gods verbond kan, en wordt inderdaad, ook door ons gelovigen, telkens weer verbroken. Maar God, eenzijdig, houdt Zijn verbond tot stand.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Marco »

Maar waar ik nog steeds niet helemaal uit ben (mijn "echte" reactie duurt wat langer dan mijn bedoeling was), is de vraag, wat de doop dan betekent. Je hebt het over de kwitantie, maar die wordt dan kennelijk wel afgegeven aan kinderen van gelovigen die later niet gaan geloven. Begrijp ik het gewoon verkeerd? Is dan die kwitantie achteraf niet geldig, of worden deze kinderen toch geheiligd op grond van het geloof van hun ouders? En zo ja, hoe?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het WONDER der genade

Bericht door refo »

Ach de doop.

Advies: maak je hoofd leeg van alles wat je inmiddels weet over het onderwerp 'doop'. Dat is moeilijk, misschien onmogelijk. En laat je onderwijzen door het doopsformulier. Echt, het is zo ontzettend eenvoudig.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Marnix »

Oke Bert. De verschillen zijn duidelijk uitgelegd en ik denk dat het niet raadzaam is om daar weer over in discussie te gaan, dit is al zo vaak gebeurd en we komen er simpelweg niet uit. We moeten de verschillen maar laten voor wat ze zijn. En ons in Christus verbonden weten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Bert Mulder »

Marco schreef:Maar waar ik nog steeds niet helemaal uit ben (mijn "echte" reactie duurt wat langer dan mijn bedoeling was), is de vraag, wat de doop dan betekent. Je hebt het over de kwitantie, maar die wordt dan kennelijk wel afgegeven aan kinderen van gelovigen die later niet gaan geloven. Begrijp ik het gewoon verkeerd? Is dan die kwitantie achteraf niet geldig, of worden deze kinderen toch geheiligd op grond van het geloof van hun ouders? En zo ja, hoe?
Dat begrijp je inderdaad niet goed. De beloften zijn alleen voor de uitverkoren kinderen.

Dus is de Doop een middel van genade alleen voor de gelovigen, net zals het Woord en het Heilig Avondmaal.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Ariene »

Dus is de Doop een middel van genade alleen voor de gelovigen, net zals het Woord en het Heilig Avondmaal.
Wil je dit verduidelijken?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Kaw »

Bert Mulder schreef:Dus is de Doop een middel van genade alleen voor de gelovigen, net zals het Woord en het Heilig Avondmaal.
Waarom hebben jullie dan geen bekeringsdoop? Nu is er een mogelijkheid van een onwaarachtige doop? Een doop die God niet meent? Je hebt immers ook niet de door de mens te vervullen eis, dus alles ligt in de handen van God?
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Ariene »

Kaw schreef:dus alles ligt in de handen van God?
Ja Kaw! Geweldig hé!
Waar kan het beter liggen dan in Zijn handen

Wanneer het in onze handen lag was er geen enkele redding mogelijk!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Kaw »

Ariene schreef:
Kaw schreef:dus alles ligt in de handen van God?
Ja Kaw! Geweldig hé!
Waar kan het beter liggen dan in Zijn handen

Wanneer het in onze handen lag was er geen enkele redding mogelijk!
Dan jokt God soms bij de doop? Ik beloof je stiekum helemaal niets?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Bert Mulder »

Kaw schreef:
Bert Mulder schreef:Dus is de Doop een middel van genade alleen voor de gelovigen, net zals het Woord en het Heilig Avondmaal.
Waarom hebben jullie dan geen bekeringsdoop? Nu is er een mogelijkheid van een onwaarachtige doop? Een doop die God niet meent? Je hebt immers ook niet de door de mens te vervullen eis, dus alles ligt in de handen van God?
Geachte zuster Ariene, wil ik eerst even je vraag beantwoorden om dit te verduidelijken. Maar ik weet, helaas, niet waar precies je verduidelijking over vraagt.

Geachte Kaw, we hebben geen bekeringsdoop, omdat de belofte is 'aan ons en onze kinderen, en alle die daar verre zijn, zoveel als de Heere onze God er toe roepen zal.' Nee, de doop is nooit waarachtig, omdat de belofte nooit aan alle gedoopten, hoofd voor hoofd gedaan is. Zo was de besnijdenis van Ismael en Ezau ook niet onwaarachtig. Want het is niet alles Israel wat Israel heet, maar de kinderen der belofte worden voor het zaad gerekend.

En, Heere zij dank, alles ligt werkelijk in de handen Gods. Anders zouden jij en ik nooit zalig worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Ariene »

Het leek even of je doop, het Woord en het Heilig Avondmaal op één lijn stelde
Als middelen van genade aan alle gelovigen.
Mij lijken het allemaal middelen, maar wel met "gradaties"
het Woord voor allen
De doop voor de gelovigen
Het Heilig Avondmaal voor Zijn kinderen
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Bert Mulder »

Ariene schreef:Het leek even of je doop, het Woord en het Heilig Avondmaal op één lijn stelde
Als middelen van genade aan alle gelovigen.
Mij lijken het allemaal middelen, maar wel met "gradaties"
het Woord voor allen
De doop voor de gelovigen
Het Heilig Avondmaal voor Zijn kinderen
Natuurlijk, volop met je eens, in die zin. Het Woord van God, en de eis van bekering, komt tot allen, zonder onderscheid.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie